۱۳۴۱۷۹۳
۵۷۲۵۳
۵۷۲۵۳
پ

رپورتاژ آگهی

تعداد میلگرد مورد نیاز برای هر ستون ساختمان چند عدد است؟

ستون یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در ساختمان است که نقش مهمی در مقاومت و استحکام آن دارد.

یکی از مهم‌ترین اجزای ستون‌ها در یک ساختمان آرماتور یا همان میلگرد به کار رفته در آن است که سبب افزایش استحکام ستون و ساختمان می‌شود و محاسبه تعداد مناسب میلگرد مورد نیاز در هر ستون، بسیار مهم و ضروری است.

تعداد میلگرد مورد نیاز برای هر ستون ساختمان چند عدد است؟

استفاده از تعداد کم میلگرد در ستون باعث کاهش استحکام آن می‌شود؛ استفاده از تعداد زیاد نیز با توجه به قیمت میلگرد می تواند هزینه های شما را دو چندان کند.

ما در این محتوا در مورد تعداد استاندارد میلگرد در انواع ستون‌ها،  برای برآورد تقریبی هزینه آن با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد.

عوامل تاثیر گذار برای تعیین تعداد میلگرد مورد نیاز برای هر ستون

تعداد میلگردهای مورد نیاز برای هر ستون یک عدد ثابت و مشخص نیست و این عدد بر اساس معیارهای مثل شکل و ابعاد ستون، متراژ ساختمان، تعداد ستون‌ها و طبقات ساختمان متفاوت است.

برای یک ستون، علاوه بر میلگردهای طولی که به صورت عمودی در طول ستون قرار می‌گیرند از میلگردهای عرضی برای این‌که به دور ستون پیچیده شوند و استحکام آن را افزایش دهند هم استفاده می‌شود که به این نوع میلگردهای عرضی در اصطلاح خاموت می‌گویند.

تعداد میلگرد مورد نیاز برای هر ستون ساختمان چند عدد است؟

به علاوه قطر میلگرد به کار رفته در هر ستون هم استانداردهای خاص خود را دارد که باید در انتخاب میلگرد مورد استفاده در هر ستون مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این مقاله، تعداد استاندارد میلگرد مورد نیاز برای هر ستون بر اساس معیارهایی که در این بخش معرفی کردیم را بیان خواهیم کرد.

تعداد میلگرد مورد نیاز برای ستون‌ها بر اساس شکل ستون

تعداد میلگرد طولی مورد نیاز برای هر ستون با توجه به شکل و ابعاد ستون متفاوت است به عنوان مثال تعداد میلگردهای طولی مورد نیاز برای ستون‌ها با اشکال متفاوت می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • در ستون‌ها مربعی شکل تعداد استاندارد میلگردهای به کار رفته ۴ عدد است.
  • در ستون‌های شش ضلعی به طور استاندارد ۶ میلگرد به کار می‌رود.
  • برای ستون‌های مستطیل شکل استفاده از ۶ تا ۸ ستون مناسب است.

علاوه بر قرار دادن میلگردهای طولی، باید برای هر ستون تعدادی میلگرد خاموت هم قرار داد تا با پیچش آن‌ها دور هر ستون، استحکام ستون افزایش یابد، تعداد این میلگردهای خاموت با توجه به ارتفاع ستون متفاوت است.

تعداد میلگرد مورد نیاز برای ستون‌ها بر اساس تعداد طبقات ساختمان

هر چه تعداد طبقات یک ساختمان بیشتر باشد انواع سازه‌های مورد استفاده در آن، از جمله ستون‌ها باید مستحکم‌تر باشند تا تحمل فشار بیشتری را داشته باشند.

در نتیجه تعداد میلگردهایی که برای فوندانسیون و ستون‌های ساختمان چند طبقه مورد نیاز است بیشتر از یک ساختمان یک طبقه خواهد بود.

در ادامه این بخش تعداد استاندارد میلگرد برای ساختمان‌های یک تا سه طبقه را بیان می‌کنیم.

تعداد میلگرد برای هر ستون ساختمان یک طبقه

برای ساختمان‌های یک طبقه با توجه به این که ستون فشار کمتری را تحمل می‌کند تعداد میلگرد کمتری مورد نیاز است.

به طور کلی برای ساختمان‌های یک طبقه، برای هر ستون مربعی با ابعاد 30 سانتیمتر به طور استاندارد از 4 تا 8 میلگرد طولی با قطر بین 14 تا 18 استفاده می‌شود و چند میلگرد خاموت هم به فاصله 20 سانتیمتر از هم به دور ستون پیچیده می‌شود.

تعداد میلگرد برای هر ستون ساختمان دو طبقه

برای ساختمان‌های دو طبقه، برای هر ستون، به طور استاندارد از 8 تا 12 میلگرد طولی با قطر بین 16 تا 18 میلیمتر استفاده می‌شود و برای هر ستون چند میلگرد خاموت به فاصله 20 سانتیمتر از هم قرار داده می‌شود.

تعداد میلگرد برای هر ستون ساختمان سه طبقه

برای ساختمان‌های سه طبقه به طور استاندارد، از 12 تا 16 میلگرد طولی با قطر 16 و 18 و تعدادی میلگرد خاموت به فاصله 20 سانتیمتر از هم استفاده می‌شود.

سخن آخر

میلگرد یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌ها است که با تخمین تعداد مورد نیاز آن برای ساخت، می‌توان به طور تقریبی هزینه مورد نیاز برای خرید میلگرد را تخمین زد.

برای محاسبه هزینه میلگرد برای ساخت یک خانه، باید تعداد میلگرد مورد نیاز و قیمت آن را بدانید؛ البته قیمت میلگرد مثل قیمت آهن آلات نوسانات شدیدی دارد و نمی توان به طور دقیق قیمت داد. از این رو برای اطلاع از قیمت لحظه ای میلگرد باید به سایتی معتبر و به روز مراجعه نمایید که قیمت لحظه ای و به روز ارائه دهد.

پیوان یکی از معتبرترین مجموعه ها در زمینه آهن آلات و محصولات فولادی است، برای اطلاع از قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت نبشی و انواع محصولات می توانید به سایت این مجموعه مراجعه نمایید و یا با شماره 45171 تماس حاصل فرمایید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج