اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۸۱۰۶۲
۱۰۵۶
۱۰۵۶
پ

تصاویر کریسمس در تنها روستای ارمنی‌نشینِ کشور

روستای زرنه، تنها روستای ارمنی نشین کشور، این روزها خود را برای برپایی جشن میلاد مسیح و شروع سال جدید میلادی آماده می کند.

فارس : روستای زرنه، تنها روستای ارمنی نشین کشور، این روزها خود را برای برپایی جشن میلاد مسیح و شروع سال جدید میلادی آماده می کند.

 اهالی روستای زرنه، تنها روستای ارمنی نشین کشور با برپایی جشن میلاد مسیح خود را برای شروع سال جدید میلادی آماده می کنند.

تصاویر کریسمس در تنها روستای ارمنی‌نشینِ کشور

بویین میاندشت نقطه ای از ایران است که در آن ادیان و پنج قوم فارس،گرج، تُرک، لُر و ارمنی در کنار یکدیگر همزیستی دارند روستای زرنه؛ تنها روستای ارمنی‌نشین ایران تا مرکزاستان ۱۸۸ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۸ کیلومتر فاصله دارد.بیشتر از ۵۰۰ سال پیش نخستین گروه ارامنه در روستاهای هزار جریب، قائم آباد، قلعه خواجه ، ازناوله، هادان و زرنه بویین‌میاندشت ساکن شدند و سپس با احداث نخستین کلیسای ارمنیان به نام مقدس «غوکاس» زندگی ارامنه تنها در این روستا ادامه یافت.

تصاویر کریسمس در تنها روستای ارمنی‌نشینِ کشور

زرنه، تنها روستای ارمنی‌نشینِ کشور

روستای زرنه، تنها روستای باقی‌مانده از اقلیت‌های مذهبی شهرستان بویین‌میاندشت است که تمام اهالی آن ارمنی هستند و تنها روستای ارمنی‌نشین ایران به‌شمار می‌رود. این روستا ۱۰۲ نفر جمعیت شامل ۵۹ نفر مرد و ۴۳ زن دارد که مسالمت آمیز با همسایگان اطراف که مسلمان هستند رفت و آمد دارند.

تصاویر کریسمس در تنها روستای ارمنی‌نشینِ کشور

داخل کلیسای غوکاس روستای زرنه

کلیسای تاریخی غوکاس از خشت، گل، سنگ و چوب ساخته شده و نمای داخلی آن اندودی از گچ و نمای بیرونی کاهگلی و سقفش با تیرهای چوبی پوشیده و بر ۱۲ستون چوبی با ارتفاع ۶ متر استوار شده است. کلیسای تاریخی غوکاس (ghokas) با بیش از ۳۵۰ سال قدمت واقع در روستای زرنه هنوز پا برجاست و ارامنه مراسم مذهبی خود را در آن برگزار می کنند.

سالانه بین ۴ تا ۵ هزار گردشگر از این کلیسای قدیمی بازدید می‌کنند و در ایام جشن میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نوی میلادی هم پذیرای ۱۵۰۰گردشگر از نقاط مختلف کشور است. لبخندِ اهالی روستا به حضرت مسیح(ع) مردم روستای زرنه در این روزهای سرد زمستانی به استقبال سال ۲۰۲۴رفته اند و با شور و شوق بسیار آماده ی شروع سال جدید میلادی هستند.

تصاویر کریسمس در تنها روستای ارمنی‌نشینِ کشور

نمای بیرونی کلیسای غوکاس زرنه

 اهالی روستا در کنار غذاهای معروف در این ایام مانند خوراک ماهی و کوکو با غذای سنتی پارنج به استقبال سال جدید می‌روند؛ این غذای سنتی عطر و طعم آن، تداعی‌گر سفرهای ساده در تاریخ این خطه کهن است که هر دانه آن سخاوت خاک این دیار را در خود نهفته دارد.هاسمیک در توضیح این غذای لذیذ می‌گوید: ماده اصلیِ غذا پارنج است که همانند جو و گندم کشت می‌شود و از نظر ظاهری نیز به این دو شبیه است که با گوشت، ماهیچه و قلم گوسفندی و ادویه‌های معطر پخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مردم این روستا در کنار تزیین کاج و گوی‌های درخشان رنگی با پختن غذاهای مخصوص از جمله همین غذای پارنج سال نوی میلادی را جشن می‌گیرند.

تصاویر کریسمس در تنها روستای ارمنی‌نشینِ کشور

جاده روستای زرنه

وی این را هم اضافه می‌کند که دهیار روستا که یک مسلمان است هم با فرهنگ ما عجین شده با زبان ارمنی با ما صحبت می‌کند و به باورهای ما احترام می‌گذارد.

نظریان میهمانی‌ها، تعارفات و احترام به بزرگترها را از جمله اشتراکات بین ارامنه و مسلمان می‌داند و می‌گوید: کشور عزیزم با این تنوع قومیتی و مذهبی شکوفا شده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته و اقلیت های مذهبی هم در زیر پرچم سه رنگ ایران در رفاه و آسایش به سر می برند. اهالی روستای زرنه این روزها با امنیت و آرامش کامل، جشن سال نو میلادی را برگزار می‌کنند و این همزیستی مسالمت آمیز پشت گرمی بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج