۱۴۰۹۷۱۵
۶۱۷
۶۱۷
پ

مشکل شرکت طراحی سایت، مهاجرت متخصصین

وقتی شما نیرویی متخصص در عرصه برنامه‌نویسی، دیزاین رابط کاربری، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ، سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باشید، چه بخواهید به مقصد کانادا و آمریکا، مهاجرت کنید و چه قصد مهاجرت به اروپا یا استرالیا را داشته باشید،

مثل سایر اصناف، نرخ بالای مهاجرت مغزهای متفکر، به صنعت طراحی سایت نیز آسیب زده و مهاجرت متخصصین، شرکت‌های طراح وب را، با چالش جدی مواجه ساخته است. مقاله حاضر می‌کوشد، راه‌کارهایی برای کاهش این مشکل و افزایش ماندگاری نیروی انسانی، به دست دهد.

مشکل شرکت طراحی سایت، مهاجرت متخصصین

افت دائمی ارزش پول ملی، روند مستمر کوچک شدن سفره شهروندان و مشکلات فزاینده‌ای نظیر آلودگی هوا و کاهش منابع آب و فرونشست زمین و … باعث شده تعداد زیادی از پزشکان، پرستاران، مهندسین، معماران و متخصصین عرصه‌های گوناگون،‌ مهاجرت کنند و یا به صورت جدی به مهاجرت فکر کنند. معضلی که آمار نگران‌کننده آن، هر روز به گوش می‌رسد. آنچه در صنعت فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ مزید بر علت شده است، فشار تحریم‌های بین‌المللی و عدم دسترسی متخصصین ایرانی به بسیاری منابع و ابزارهای روز دنیا از یک سو و فشار فیلترینگ داخلی است که عرصه را، بر متخصصین این حوزه، دو چندان تنگ کرده است.

وقتی شما نیرویی متخصص در عرصه برنامه‌نویسی، دیزاین رابط کاربری، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ، سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باشید، چه بخواهید به مقصد کانادا و آمریکا، مهاجرت کنید و چه قصد مهاجرت به اروپا یا استرالیا را داشته باشید، راحت‌تر پذیرش می‌گیرید و نسبت به یافتن شغل مرتبط در آنجا، مطمئن‌تر خواهید بود. قطعا وقتی به دلار حقوق بگیرید، درآمد بسیار بالاتری نسبت به ریال خواهید داشت و اخبار منتشره در دنیا هم نشان می‌دهد اکثر کشورهای پیشرفته مهاجرپذیر، در این رشته‌ها،‌ علیرغم وجود تعداد بسیار زیاد متخصص بومی، اما به علت نیاز بسیار گسترده و رو به رشد بازار، نیروی کار زبده کم دارند.

اینجاست که شرکت‌های طراحی سایت ایرانی، با مشکل مهاجرت گسترده نیروهای متخصص خود مواجه می‌شوند. شما به عنوان کارآفرین و مدیر یک آژانس طراحی وب و دیجیتال مارکتینگ، نیروی کاری را استخدام کرده‌ای و با صرف وقت و هزینه، او را در معرض مهارت‌آموزی و تجربه‌اندوزی قرار داده‌ای. وقتی بعد از گذشت یک سال، نیرو پخته و زبده شد و آماده بهره‌برداری، ناگهان، با تقاضای استعفای او، به علت گرفتن پذیرش و مهاجرت مواجه می‌شوی! از طرفی برای شخص او خوشحالی که توانسته موفق شود رشد شخصی خود را در خاکی مستعدتر ادامه دهد، از طرف دیگر ناراحت می‌شوی که پس، حاصل این همه زحمت و هزینه که شرکت تو برای رشد او پرداخته چه می‌شود؟ به قول باباطاهر

گلی که خود بدادم پیچ و تابش

به اشک دیدگانم دادم آبش

درین گلشن خدایا کی روا بی

گل از مو دیگری گیرد گلابش

راهی برای اینکه جلوی او را بگیری و وادار به ماندن بکنی نداری. روش‌هایی نظیر چک و سفته گرفتن از نیرو، علاوه بر اینکه وجاهت قانونی ندارد، اخلاقی هم نیست و در عمل جواب نداده است. بر فرض هم که موفق شدی چند صباحی نیرو را، علیرغم میل باطنی‌اش، زمین‌گیر کنی، چنین فرد ناراضی، هرگز با دل خود برای تو کار نخواهد کرد و آبی از او گرم نخواهد شد! لذا ولو در سوالات استخدامی خود، پرسش و گرفتن قول ضمنی از کارجو که در فکر مهاجرت نباشد را بگنجانی، نمی‌توانی مطمئن باشی در آینده هم،‌ این فکر به ذهنش خطور نخواهد کرد!

مشکل شرکت طراحی سایت، مهاجرت متخصصین

اگر این اتفاق یکی دو بار برای شرکت طراحی وب تو رخ دهد، آن را موردی تلقی می‌کنی. اما وقتی به کرات تکرار شود و همیشه دقیقا بعد از یکسال که از آوردن نیروی تازه،‌ گذشت، به محض آنکه به تخصصی در خور رسید، تقاضای استعفا به علت مهاجرتش روی میزت باشد، آنجاست که می‌فهمی موضوع، خطری کاملا جدی است و اگر فکر عاجلی نکنی، با خطر بی‌کیفیتی شدید خروجی‌های پروژه‌ها، نارضایتی مشتریان طراحی سایت، عقب افتادن از فناوری‌های روز و حتی احتمال تعطیلی واحد کسب و کار مواجهی! اصلاح ریشه‌ای و اصولی مشکل از توان تو خارج است و امیدی برای حل مساله در بالادست نداری. لذا بدون آنکه بتوانی جلوی سیل را بگیری، باید فکری به حال خانه کوچک خود کنی!

وقتی نیروهای یک شرکت طراح وب، مهاجرت می‌کنند، طبعا برای مشتریان و سایت‌هایی که طراحی شده است هم، مشکلات فراوانی بروز می‌کند. جایگزین شدن نیروی تازه کار به جای متخصص مهاجرت کرده، به کار لطمه می‌زند. مشتریان، بوی تازه‌کاری نیروها و عدم تجربه بالای ایشان را می‌فهمند و گلایه‌مند می‌شوند. تمام منابع شرکت‌ تو، بی‌حاصل صرف آموزش چندباره به نیروهایی می‌شود که باز مثل قبلی‌ها، مهاجرت خواهند کرد و گویی شرکت تو، صرفا یک آموزشکده بورسیه تحصیلی تربیت متخصص است که البته هیچ بهره‌ای هم از آموزش‌هایی که داده نمی‌برد زیرا باید به آموزش‌پذیران حقوق هم بپردازد.

البته این مقوله، یعنی نرخ فزاینده نگران‌کننده مهاجرت مغزهای متفکر فنی و طراحی، در شرکت‌های Web Design، ضمن قبول ریشه‌دار بودن مشکل در مسائل اقتصادی و اجتماعی ملی، اما می‌تواند راه‌حل‌ها، یا بهتر بگوییم التیام‌هایی داشته باشد. ولو انجام این کارهای پیشنهادی، چندان آسان نباشد! زیرا البته هیچگاه نگه داشتن خانه، در مسیل سیلاب آسان نبوده و کارآفرین، باید مرد روزهای سخت باشد و زود میدان تلاش و نبرد را خالی نکند. با فکر کردن به دلائل ریشه‌‌ای مهاجرت، مدیر یک شرکت طراحی سایت، می‌تواند بکوشد حتی‌المقدور محیطی ایمن و شاداب و پر از رشد و پیشرفت، برای پرسنل فراهم آورد که حتی فکر مهاجرت هم به ذهن ایشان خطور نکند.

مشکل شرکت طراحی سایت، مهاجرت متخصصین

مثال های موفقی از این داستان در بین شرکت‌های داخلی طراحی سایت وجود دارد. کافی است عبارت «بهترین شرکت طراحی سایت» را در گوگل جستجو کنید و در صدر نتایج، سایت شرکت های طراح وب منتخب کشور را باز کنید و سپس با تحقیقی در صفحات استخدام و درباره ما، رد پای یک فرهنگ سازمانی فاخر یا نازل را بررسی کنید. در سایت خود شرکت طراح ببینید کدام است که فهرست اسامی و چهره‌های خندان پرسنل خود را درج کرده است و به سابقه طولانی مدت حضور و ماندگاری ایشان افتخار کرده است. کدام شرکت است طراح وب است که در معرفی پرسنل خود روی سایت، کوچکترین اکراهی از جذب نیروهایش توسط رقبا ندارد و با شفافیت هرچه تمامتر فضای کاری خود را معرفی نموده است.

فضای توام با احترام و حفظ ادب و کرامت انسانی، عدم نگاه ابزاری و صرفا اقتصادی به پرسنل، احترام قائل شدن برای رشد شخصی و فرصت دادن به پرسنل برای بروزرسانی سطح دانش خود، خریداری دوره‌های آموزشی بین‌المللی دلاری و خریدن ابزارهای روز دنیا برای کارمندان، آزادی عمل دادن به ایشان در انجام کارها همراه با اعتماد به کارآمدی و تفویض مسئولیت، مشارکت دادن پرسنل در تصمیم‌سازی کسب و کار و بخشیدن چشم‌انداز شریک بودن ایشان در سود و آینده شرکت و از همه مهم‌تر، همدلی انسانی و مهربان بودن با ایشان، در کنار پرداخت منظم حقوق و مزایا علیرغم مشکلات اقتصادی و  آزاد گذاشتن تایم آمد و شد و پشتیبانی از دورکاری پرسنل، باعث کاهش نرخ مهاجرت ایشان و افزایش ماندگاری در شرکت خواهد شد.

به عبارت دیگر، آنچه قرار است در سرزمین آرزوها و در یک کشور غریبه به آن برسند را، حتی‌الامکان، همین‌جا، در خاک عزیز ایران، در شرکت طراحی وب خود به وجود بیاوریم تا پرسنل ما، همینطور که در آب و خاک خود زندگی می‌کنند، در فضای امن و الهی شرکت، همزیستی مسالمت‌آمیز، خدمت‌گذاری به مشتریان و حس عمیق رضایت از خویش را تجربه کنند. این کار البته آسان نیست و کارآفرین باید از خداوند رزاق، مدد بجوید که او را در این راستا، یاری فرمایید.

https://www.dadevarzan.com/web-design/tourism/immigration/

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج