اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۴۵۰۶۳
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

هر ۳۰ دقیقه، یک کشته بر اثر تصادف در ایران

هرساله چند هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند و چندصد هزار نفر هم بر اثر حوادث ترافیکی مصدوم و معلول می‌شوند، آماری حیرت‌آور که کنترل آن تنها اقدام عملی و موثر مسئولان را می‌طلبد.

خبرگزاری فارس: هر چند در سال‌های اخیر میزان تصادفات و بالطبع تلفات جاده‌ای کنترل شده است و نهادهای مسئول کمی قبل‌تر از آغاز تعطیلات نوروزی یا تابستانی اقدامات گسترده‌ای را برای کاهش تصادفات و تلفات انجام داده‌اند؛ اما نگاهی به آمار تلفات در برخی زمان‌های خاص به شدت نگران کننده است.

همانطور که از حوادث یک هفته نخست تعطیلات سال گذشته بر می‌آید، فجایع رانندگی سال 96 وحشتناک تر از تمامی پیش بینی‌ها بوده است که غالبا از بی احتیاطی رانندگان و البته غیر استاندارد بودن راه‌ها و در رتبه اخر شرایط نامناسب جوی ناشی می‌شود.

و البته در کنار این موارد باید به کوتاهی وزارت‌راه در تامین ایمنی جاده‌ها اشاره کرد که البته وقوع رویدادهای بهت‌آوری نظیر سقوط سنگ در جاده‌های کوهستانی و نداشتن شانه‌خاکی و نا ایمن بودن مسیر‌های بین‌شهری نیز به این موارد افزوده می‌شود؛ آنطور که در طی ۳ ماه نخست امسال ۵ تن در اثر سقوط سنگ در جاده چالوس جان خود را از دست داده‌اند و مسئولان همچنان اقدام چشمگیری برای مناسب‌سازی این مسیر انجام نداده‌اند.

بر پایه این گزارش، میزان تلفات تعطیلات نوروزی 96 در پنج روز اول 145 کشته و 2950 زخمی بوده است که تا آخر فروردین ماه این آمار به 1164 کشته رسیده است.

همچنین طبق آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۶، بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با یکهزار و ۷۴۶ نفر و پس از آن تیرماه با یکهزار و ۶۱۰ نفر بوده است؛ ضمن آنکه روز ۹ تیرماه با ۷۷ کشته پرتلفات‌ترین روز در نیمه اول امسال بوده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (یک‌هزار و ۴۷۴ فوتی) ۹.۵ درصد بیشتر شده است.

در نیمه اول امسال نیز 5 هزار و 758 نفر در محورهای برون شهری، دو هزار و 331 نفر در مسیرهای درون شهری، 585 نفر در مسیرهای خاکی روستایی و 17 نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند.

در ۶ ماهه نخست امسال ۱۷۹ هزار و ۷۹۵ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که این تعداد نسبت به نیمه اول سال گذشته(۱۷۸ هزار ۸۸۷ نفر) نیم درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ نهادهای رسمی، در پنج سال گذشته (1391 تا 1396) 919 نفر در حوادث رانندگی اتوبوس‌های مسافربری جان خود را از دست دادند که بیشترین آن با 237 نفر در سال 1391 و کمترین آن با 172 نفر در سال گذشته به ثبت رسیده است.

هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران می‌میرد و براساس اعلام مسئولان سوانح و تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، که علاوه بر از بین رفتن سرمایه‌های انسانی هرساله هزینه‌های هنگفتی نیز صرف این حوادث می‌شود.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در شهریورماه امسال اعلام کرده که سالانه 39 میلیارد دلار از درآمد ملی ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از بین می‌رود، حال باید دید که آیا نمی‌توان همین هزینه را برای ایمن سازی را‌ه‌ها اختصاص داد تا علاوه بر کاهش این تلفات از رنج خانواده های مصدوم و معلول این حوادث کاست؟ آنچه به نظر می‌رسد این است که حل این معضلات یک همت جمعی از سوی مسئولان و البته خودرو سازان را می‌طلبد تا با فاصله گرفتن از حرف‌ و شعارهای هر ساله، آستین بالا زده و چاره‌ای جدی برای این وضعیت بحرانی بیاندیشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا نمیگید بنجلهای ایرانخودرو وسایپا باعث مرگ و میر هستند
      ازهمه چیز گفتید حتی از جو بجز این دو لگن ساز کثیف

    • کارمند

      بنزین گرون بشه همه چی درست میشه

    • بهروز

      ماشین بی کیفیت+جاده بی کیفیت =مرگ
      کاش من وزیر راه بودم تا با فروش یک روز نفت تمام جادهای ایران را به اتوبان تبدیل میکردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج