اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۸۲۰۳۶
۱۴ نظر
۵۰۰۶
۱۴ نظر
۵۰۰۶
پ

مسکن زنده شد

آمارها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر افزایش یافته است؛اگرچه این افزایش معاملات را باید به فال نیک گرفت اما آنچه باعث نگرانی است،افزایش قیمت هاست که می تواند نرخ تورم سال آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

خبرآنلاین: بازار تکان خورده است.این جمله ای است که مشاوران املاک در پاسخ به اولین سئوال درباره اوضاع و احوال بازار مسکن می دهند.به گفته اغلب معامله گران مسکن،معاملات مسکن از شش ماه گذشته سیر صعودی خود را آغاز کرده و در سه ماه گذشته به اوج رسیده است.این روزها خیلی ها توصیه می کنند که اگر قصد خرید ملک دارید،تردید نکنید،سال آینده همه چیز گران می شود.اما آیا این توصیه واقعیت دارد؟

به تابستان ۹۶ برمی گردیم.زمانی که قیمت مصالح ساختمانی به تدریج روند افزایشی گرفت.مصالح ساختمانی که گران شد،خیلی ها گفتند این رکود دوم بازار مسکن است،اما این اتفاق نیفتاد.در واقع افزایش قیمت مواد اولیه ساختمان از گچ و سیمان و کاشی و سرامیک گرفته تا میلگرد و سنگ همگی از عوامل خارجی در اقتصاد علامت گرفتند.قیمت مواد اولیه دربازارهای جهانی افزایش یافته و این افزایش قیمت ها ناگزیر به بازار ایران هم رسیده است. گران شدن مصالح ساختمانی نشان می دهد که قیمت تمام شده یک آپارتمان حالا بیشتر از گذشته شده و این افزایش ها قیمت هر مترمربع واحد مسکونی را گران تر از گذشته می کند.این اولین نشانه از تحولات بازار مسکن است.

رشد ملایم و مستمر

مسکن کالای سرمایه ای در ایران،بیش از ۶ سال در خواب زمستانی بود.خوابی که حتی محرک هایی مثل افزایش میزان تسهیلات و مسکن یکم با بهره های یک رقمی هم نتوانسته بود،رکود و نخوت را از بازار مسکن دور کند.خیلی ها که در اواخر دهه ۸۰ وارد این بازار شده بودند،یا زیان دیده بودند یا سرمایه هایشان راکد مانده بود.برای سرمایه گذاران کلان این بازار که گروهی از آنها اتفاقا بانکها بزرگ بودند،نیز این رکود سنگین تمام شد.حالا تحولات بازارهای دیگر مثل ارز،بازار مسکن را هم تحت تاثیر قرار داده است.به قول اقتصاددانان افزایش قیمت های اخیر در این بازار ناشی از تحولاتی است که در طرف عرضه و هم در طرف تقاضای بازار مسکن بوجود آمده است.

اقتصاددانان می گویند،افزایش قیمت مسکن مناطق شهری عمدتا در اثر عواملی مانند دستکاری نرخ سپرده بانکی و همچنین نقدینگی انباشته سال‌های گذشته و جذابیت بالای سوداگری در بازار مسکن رخ داده است. از طرف دیگر، سه عامل ثبات نرخ تورم، وجود ساختمان‌های خالی و شوک عرضه ساختمان‌های تمام‌شده در تابستان ۱۳۹۶، شیب افزایش قیمت‌ مسکن را تا حدودی مهار کرده است.

اگر چه عواملی مانند کاهش دستوری نرخ سپرده بانکی و نقدینگی انباشته سال‌های گذشته، زمینه جهش قیمت مسکن را فراهم کرده اما عوامل دیگری مثل ثبات نرخ تورم و وجود ساختمان‌های خالی و شوک عرضه مسکن در تابستان ۹۶، مانع از جهش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن شده و در نهایت بازار مسکن فعلا شاهد یک رشد نسبتا ملایم در قیمت‌ها است.

سرنوشت ملک در بهار 97

تا بهار ۹۷ کمتر از یکماه مانده است.شواهد نشان می دهد که سال مالی آینده برای دولت پرهزینه و برای مردم پرنوسان خواهد بود.نبض شاخص های اقتصادی هم گویای آن است که سال آینده نه تنها تورم افزایش خواهد یافت،بلکه برخی بازارها همچنان گرفتار سوداگری خواهند بود.

این هنر مدیریت دولت است که شاخص های سرکش را چگونه مهار کند.حتما یکی از این شاخص ها تحولات بازار مسکن است که مستقیم بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

سیامک قاسمی کارشناس اقتصادی و مدیرعامل موسسه مطالعات اقتصادی بامداد معتقد است:«سال آینده نرخ رشد اقتصادی بخش ساختمان در تولید ناخالص داخلی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش خواهد یافت؛به همین دلیل احتمال افزایش قیمت مسکن در سال ۱۳۹۷ بیشتر در ساختمان های مصرفی، کوچک متراژ و ارزان قیمت خواهد بود.»

او اگرچه معتقد است که شاخص نسبت قیمت مسکن به اجاره مسکن به عنوان شاخص تکنیکال خروج بازار مسکن از رکود سالهای قبل در سال ۱۳۹۷ افزایش می یابد،اما معتقد است که این افزایش ها به دلیل فشار مازاد عرضه، مانع پرش های قیمتی بازار مسکن در سال آینده خواهد شد.چه آنکه اولین مانع این افزایش کمبود نقدینگی موثراست که مانع مانع پرشهای قیمتی بازار مسکن در سال آینده خواهد شد.

به اعتقاد قاسمی به دلیل تحولات سایر بازارها دوره های رونق در سیکل های کلاسیک بازار مسکن همانند سالهای ۱۳۸۶ یا ۱۳۹۱ تکرار نمی شود و آنچه در بازار مسکن اتفاق می افتد، تقاضای واقعی است و نه تقاضای سوداگری.

با این حال پیش بینی های موسسه بامداد نشان می دهد که سال آینده شاهد افزایش شاخص تورم تولیدکننده مصالح به عنوان محرک افزایش نسبی قیمت مسکن در سال آینده خواهیم بود.زیرا بررسی ها حکایت از آن دارد که تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در شهر تهران، عامل بهبود نسبی وضعیت ساخت و ساز در سال آینده خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهزاد

      به همین خیال خام باشید که مسکن سال بعد بازم گران تر بشه، تا جیب یه سری دلال و بساز و بنداز پر بشه، همین الانشم نصف بیشتر این قیمتهای پیشنهادی فقط در حد حرف، خریداری وجود نداره با این قیمتهای فضایی

    • بدون نام

      بله مدیریت نادان همینه سرمایه های ملت برود داخل چرخه تولید وصنعت برود داخا زمین وخانه پس چه طور کشور پیشرفت کند مدیران جواب دهند

    • بدون نام

      چه اشفته بازاری است برادر...

    • بدون نام

      توهم یک دلال مسکن هستی که میخاهی با هیاهو خانهاتو به مردم غالب کنی ما که املاک داریم هیچی نمیبینیم

    • بدون نام

      رونق مسکن تا حدودی جلوی بیکاری را میگیرد .وکارخانه ها را جون میبخشد.

    • بدون نام

      واقعیت این است که متقاضی واقعی پول برای خرید مسکن ندارد هر چند قیمت مصالح بالا رود اما تا پول نباشد خریدار برای مسکن هم نیست.... لطفا بازار گرمی نکنید.....

    • بدون نام

      واقعیت این است که متقاضی واقعی پول برای خرید مسکن ندارد هر چند قیمت مصالح بالا رود اما تا پول نباشد خریدار برای مسکن هم نیست.... لطفا بازار گرمی نکنید.....

    • بدون نام

      با همین خبرها و آمارکذب خونها رو گران ک دید خدا لعنت کند شما رو که خیلی .......هستید.

    • بدون نام

      دروغه، به همين خيال باشيد! با اين حقه بازيها فقط نون خودتون آجر مي‌كنيد. مشاوران مسكن بايد بساطشون جمع كنن تا وضعيت مسكن بهبود پيدا كنه.

    • بدون نام

      اين حرفها فقط بازار گرميه تا جيباشونو پر كنند الان نشستند تو حجرهاشون و كسي سراغشون نميره و دنبال كسي مي‌گردن كه با هوچيگري كلاه سرش بزارن حتي اينها(مشاوران املاك و دپارتمانها) به نيم درصد هم راضي نيستن كه مبلغ خيلي زياديه! بعضياشون يك درصد از هر طرف طلب مي‌كنند! هر چي مي‌تونين اين كلاشها رو دور بزنيد و نزاريد پول يامفت گيرشون بياد! تا در حجره هاشونو ببندن. اينها مثل رئيسشون آمارهاي كذب از خودشون ميسازن

    • میثم

      احتمالا مسکن فرسوده .... با این وضعیت اقتصادی و درآمد مردم
      ......... بازار مسکن در رکورد شدید قرار داره و گران شده .....
      ......... از قافله عقب مانده اید .... مسؤلان نادان .....

    • بدون نام

      يكي از عوامل اصلي گروني مسكن همين مشاوران املاك هستن. هركسي بهشون مراجعه مي كنه اول تمام دارائيشو مي‌پرسن بعد يه مورد معرفي مي‌كنن كه ارزشش خيلي پائين تر از پول خريداره و هميشه ميگن با اين پول نمي توني موردي رو كه مي خواي بخري! و هميشه ميگن نمي توني مورد ارزان بخري چون خود بنگاهي ها اونو مي خرن و با قيمت گرونتر مي‌فروشن. هركي اگه الان با اين قيمتهاي بالا خونه بخري دو ساعت بعد بخواد بفروشن بنگاهي ها ميگن قيمتت بالاست و مسكن تو ركوده! و هزارتا ايراد مي زارن روش كه موقع خريدش همه اونارو حسنش مي دونستن!

    • بدون نام

      چرا فکر میکنید تورم مساوی است با رشد، آدم کوته فکر تو همه دنیا قدرت خرید یعنی رشد

    • بدون نام

      باز دروغ ،دروغ ،دروغ اینقدر دروغ به مردم نگویید .میگن آدم دروغگو کم حافظه است .همین چندی پیش آمار خونه های خالی را درکشور ۲/۵ میلیون اعلام کردید ودرتهران ۱/۷ میلیون وگفتید که خریداری وجود ندارد همه فروشنده اندو مسکن در خواب عمیقی فرو رفته ودررکود چندین ساله بسر میبرد .چطور یک شبه ازرکود خارج شده است. پررونق نشان دادن بازار مسکن ازدروغ پردازی های وزیر مسکن و شماو رییس اتحادیه املاک است .با دادن آمارهای غلط وپر رونق جلوه دادن خریدوفروش ملک نه تنها باعث خریدوفروش نشده بلکه باعث طمع کار شدن مالکین برای افزایش قیمت مسکن خود شده است .مملکتی که تورمش باعث ایجاد مشکل درمعیشت مردم شده چگونه می‌تواند باعث رونق خریدوفروش مسکن شود.ویک شبه ازرکود خارج شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج