اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۱۶۹۹۴
۱۳ نظر
۵۰۰۲
۱۳ نظر
۵۰۰۲
پ

درباره حق قانونی و مشروع دسترسی به تلگرام

پس از فیلتر شدن تلگرام، بحث‌های حقوقی در این زمینه به وجود آمد که آیا شبکه‌های اجتماعی دارای اعتبار قانونی هستند و اگر دارای اعتبار قانونی هستند آیا امکان مسدود کردن آن وجود دارد و اصولا حقوق استفاده کنندگان از این شبکه‌ها چیست. این متن پاسخ این سوالات را از منظر حقوقی می‌دهد.

مرتضی محسنی، وکیل پایه یک دادگستری در یادداشتی نوشت: پس از فیلتر شدن تلگرام، بحث های حقوقی در این زمینه به وجود آمد که آیا شبکه های اجتماعی دارای اعتبار قانونی هستند و اگر دارای اعتبار قانونی هستند آیا امکان مسدود کردن آن وجود دارد و اصولا حقوق استفاده کنندگان از این شبکه ها چیست. نویسنده در این نوشتار صرفا قصد تحلیل حقوقی دارد و از این منظر بر پایه ۴ اصل به تحلیل موضوع می پردازیم.

درباره حق قانونی و مشروع دسترسی به تلگرام

۱. حق دسترسی آزاد به اطلاعات و فضای مجازی

بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات را دارد (بند 2 قانون) و همه دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی مکلف شده اند این حق را به رسمیت بشناسند و در راستای شفافیت تکلیف به انتشار اطلاعات، از امکانات مختلف از جمله امکانات رایانه ای برای اطلاع رسانی استفاده نمایند. (ماده 10)

همچنین در منشور حقوق شهروندی در ماده 33 آن صراحتا حق دسترسی به فضای مجازی مورد تاکید قرار گرفته است. به موجب این ماده «حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی زبانی، سنت ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است. ایجاد هرگونه محدودیت (مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونی صریح ممنوع است.»

۲. اصل اعتبار قانونی سیستم های الکترونیکی و رایانه ای

قانون تجارت الکترونیک بسترهای الکترونیکی از قبیل (رایانه ای - مخابراتی، فضای مجازی) را به رسمیت شناخته است و به موجب ماده 1 این قانون، هدف از تدوین آن، شکل گیری اصول و قواعد بر مبادله پیام در واسطه های الکترونیکی و سیستم های ارتباطی جدید است که از مصادیق واسطه های الکترونیکی و سیستم های الکترونیکی شبکه های اجتماعی است که حسب قانون تجارت الکترونیک خود به خود دارای اعتبار قانونی می باشند و در هیچ یک از قوانین ما، بسترهای الکترونیکی (شبکه های اجتماعی، سیستم های رایانه ای) غیرقانونی شناخته نشده اند حتی اگر این شبکه ها خارجی باشند و هر جا در قوانین از امکانات رایانه ای یاد شده، شامل انواع و اقسام سیستم های الکترونیکی از جمله شبکه های مجازی هم می باشد. و جالب آن که در همین قانون به اعتبار قانونی داده پیام هایی که از طریق بسترهای الکترونیک ارسال شده اند تصریح شده و حسب ماده 12 دارای ارزش اثباتی است و همانند یک سند کتبی دارای ارزش می باشد مگر آن که از نظر فنی به نحو مطمئن ارسال نشده باشد.م

۳. اصل ضرورت تفسیر امور الکترونیکی در راستای خصوصیت بین المللی آنها و ضرورت توسعه همگانی بین کشورها

نکته بسیار مهمی که در برخورد با امور الکترونیکی و شبکه های اجتماعی جهانی باید مورد توجه قرار گیرد خصوصیت بین المللی اینگونه امور و ضرورت توسعه هماهنگی بین کشورها می باشد. بر اساس ماده 3 قانون تجارت الکترونیک «در تفسیر این قانون همیشه باید به خصوصیت بین المللی، ضرورت توسعه هماهنگی بین کشورها در کاربرد آن و رعایت لزوم حسن نیت توجه کرد.»

به نظر می رسد که این ماده یک اصل را در تفسیر قوانین خصوصی در برخورد با مسائل الکتریکی بیان می کند که باید خصوصیت بین المللی و عرف بین المللی را در نظر گرفت. بر اساس این اصل ما نمی توانیم برخلاف اکثریت کشورهای جهان اقدام به مسدود کردن یک شبکه جهانی نماییم و جا دارد که مسئولین ما توجه بیشتری به این اصل داشته باشند که خوشبختانه به صورت قانون در آمده و در این ماده صراحتا به آن اشاره شده است.

۴. لزوم حفظ حق مکتسبه اشخاص در فضای مجازی

با توجه به این که ورود در شبکه های مجازی غیرقانونی نیست و هر کسی که در این شبکه ها کار و کسبی مشروع راه اندازی کرده باشد، این کار و کسب حق مکتسبه شخصی محسوب می شود و هیچ مقامی نمی تواند حق مکتسبه اشخاص را از آنها سلب و اخذ نماید. حق مکتسبه عبارت از امتیازی است که شخص به صورت مشروع به دست آورده است. به عنوان مثال چنانچه شخصی در شبکه تلگرام کانالی ایجاد کرده باشد و در آن کانال به کسب و کار مشروع پرداخته باشد، این کانال حق مکتسبه و مال مشروع شخص محسوب می شود و تعدی به آن و مسدود کردن کانال، خلاف قانون می باشد، لذا در حال حاضر که کار و کسب های فراوانی در شبکه تلگرام به وجود آمده و مالکان آنها متحمل هزینه های بسیار برای راه اندازی و توسعه آن شده اند، سزاوار نیست که با مسدود کردن این پیام رسان، حق مکتسبه و مالکانه آنها را نادیده بگیریم؛ چون کانال های اجتماعی و کار و کسب های اینترنتی، مال معنوی محسوب می شوند و مورد حمایت قانون می باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رفیعی

      خب اقای وکیل بگم برا ت که بزرگان خودشان بیکم وکاست میرن درتلگرام مطلب میزارن من خودم توی2تا عضوم همچنان پیام تلگرامی خودشان میزارن البته من فیلتر شکن ندارم ولی یه امتحان کردم که ببینم چه خبره ادمین جان خودت گفتی موبوگرام وصل هیچ وقت قطع نمیشه ایاما میخوایم مطلب بخونیم خلاف خب کشورهای جهانبرای خواستهای مردم احترام قاعلند اینا چی ایناضرر نمیکنن که کسی که کار داره میکنه یعنی همه مشکللات اقتصادی حل شده

    • حمید

      دوست خوبم همه این ها که گفتی درست ، اما این ها مال باقی نقاط دنیاست ، اینجا برره بید ، ای حرفا که وگفتی یعنی چه؟؟؟ حرف سیاسی از خودت در وکردی؟؟؟؟؟ ایجا مال خودمانه ، تلگرام خودمانه ، دلمان وخواد فیلترش کنیم

      ها ، ما اینجا قوانین خودمان را داریم ، حرفی داری؟؟؟؟


      حرف زیاد هم بزنی ودم خودتم فیلتر کنن !!!!!

    • بدون نام

      والا توییتر هم فیلتره ولی از اون بالا تا پایین مقامات حکومتی توییت می کنن

    • بدون نام

      همه این حرفا زده میشه ولی کو گوش شنوا ؟!

    • محمد

      به هر کی بگیم تو مملکتی زندگی میکنیم که حاکمانش یه شبکه ی اجتماعی رو فیلتر میکنن (توییتر) و از اون طرف خودشون با فیلتر شکن میرن اونجا پست میذارن ، چن لحظه نگات میکنه و فک میکنه مغزت مشکل پیدا کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      ایناروبه مسولین بگین که به مردم حق بدن وبیکاری وفقرنارضایتی وناامنی ناامیدی ...‌فیلترکنیدبیش از۳۰درصدسرپرست خانوادههابیکارن وفقیروجوانان ولی خرج۱۶ملیون افغانی ومیدیم و۱۰ملیون شغلمون اشغال کردن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این آقایان آنشب که ترامپ باصطلاح اعلامیه خودرادرمورد برجام اعلام میکرد فرداش معلوم شد مسئولین مستقیم نگاه میکردند دربا پارازیت مانع دیدن مردم شده بودند مگه مردم برای شان ارزش دارند که حق وحقوقشانرا رعایت کنند ؟مردم سیاهی لشکر ند برن جبه برن ناقص بشن کشته شوند برای نمونه ازخودشان احدی نرفته عکس شونو بزنن خیابانها آدم ازدیدنشان ناراحت میشه.

    • بدون نام

      توی کشور ما کدام ازادی بوده که ازادی مطبوعات باشه تو این کشور بجز دزدی و اختلاس چیزه دیگه ای نیست اینجا فرقی با زندان گوانتنامو نداره.

    • بدون نام

      تو این مملکت زندگی ما شده جهنم همه چیزو از مردم گرفتن

    • ایرانی

      همه مشکلات مملکت بر میگرده به زندگی اشرافی آقاها و آقازاده ها
      لطفا فیلتر کنید اشرافی گریتونو
      لطفا فیلتر کنید گرین کارت خودتون و آقازاده هاتونو
      لطفا فیلتر کنید حقوقهای نجومیتونو .ووووو.....

    • بدون نام

      توییتر فیلتره ولی روحانی توییت میده

    • بدون نام

      این قوانین در مورد رواج فحشا و تبلیغ وتشویق به خشونت و تجمعات غیر قانونی و آموزش نحوه ساخت بمب دستی و کمک به تروریستها در حادثه مجلس و مرقد امام و عدم همکاری با مسئولان و.......... چیزی نگفته ؟که همین مردم و حقوق آنها که شما از آن دم میزنید را زیر پا گذاشت و خسارات غیر قابل جبرانی بوجود آورد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج