اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۷۲۱۱
۱۲۳۶
۱۲۳۶
پ

آشنایی با تاریخچه مترو تهران

تهران، شهری بوده که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگ غنی و زیبایی‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است؛ از این رو به عنوان یک مقصد محبوب گردشگری، سالانه میزبان میلیون‌ها بازدید‌کننده از سراسر دنیا خواهد بود. از طرفی یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای کاوش در شهر تهران، استفاده از سیستم متروی مدرن و توسعه یافته آن است. تهران بزرگ‌ترین شهر غرب آسیا و پایتخت ایران شناخته می‌شود؛ به همین دلیل جای تعجب نیست که متروی آن نیز شلوغ‌ترین متروی خاورمیانه باشد.

البته فشار‌های ناشی از این شلوغی، باعث نشده که متروی تهران در میان تمیزترین مترو‌های جهان قرار نگیرد. به طور کلی اولین سیستم حمل و نقل مترو در ایران، بیش از ۲۰ سال پیش در پایتخت، راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون گسترش یافته است؛ اما چه زمانی پروژه ساخت مترو شروع شد؟ در این متن، در مورد تاریخچه مترو تهران مطالبی را با شما در میان می‌گذاریم؛ همچنین نکاتی را در مورد متروی این شهر برای شما بیان می‌کنیم. تا انتهای متن همراه ما باشید.

آشنایی با تاریخچه مترو تهران

شروع ساخت مترو شهر تهران پیش از انقلاب

اگر نگاهی به برنامه‌های توسعه شهری پایتخت ایران بیندازید؛ متوجه خواهید شد که برنامه‌ریزی‌های اولیه برای بنای مترو در این شهر به سال ۱۳۵۰ باز می‌گردد. البته در مهرماه سال ۱۳۵۳ با انجام مطالعات کارشناسی در مورد حل مشکلات ترافیک توسط شرکت‌های مشاور خارجی از جمله سوفرتو، پیشنهاد ساخت سیستم مترو با ۷ خط داده شد. در واقع خروجی این پژوهش‌ها، ساخت مترو را مهم‌ترین راه حل بهبود شرایط ترافیکی شهر بیان کرد.

سال ۱۳۵۴ قانون تأسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، توسط مجلس شورای ملی و مجلس سنا، تصویب شد. از این رو در همان سال شرکت مترو تهران تأسیس و اولین اساس نامه آن با ۳۷ ماده و ۴ تبصره به ثبت رسید. در ادامه از سال ۱۳۵۶ بخش عملیاتی پروژه کلید خورد و شرکت‌های فرانسوی مراحل احداث خط ۱ مترو را در اراضی شمال تهران که در حال حاضر به عنوان بزرگراه شهید حقانی شناخته می‌شود، آغاز کردند. البته این شرکت‌ها به عنوان مهندسین مشاور راه‌آهن شهری تهران و حومه، وظایفی نیز بر عهده داشتند که عبارت‌اند از:

  • انجام مطالعات فنی همچون عملیات نقشه‌برداری و شناسایی زمین

  • تهیه پرونده‌های توصیفی و مشخصات فنی

  • تهیه نقشه‌های اجرایی

  • انعقاد قرارداد با پیمانکاران مربوطه

  • نظارت بر عملیات ساختمانی مترو

  • نظارت بر ساخت تجهیزات ثابت و نصب وسایل محرکه موردنیاز مترو

  • تهیه آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های بهره‌برداری از خطوط مترو

  • آموزش نیروی کار ایرانی

آشنایی با تاریخچه مترو تهران

بررسی وضعیت عملیات ساخت مترو شهر تهران در زمان جنگ ایران و عراق

در ادامه و تا آذر سال ۱۳۵۹، عملیات اجرایی مترو شهر تهران با ساخت ۲۳۰۰ متر تونل و اجرای بخشی از سازه ۳ ایستگاه مترو حدفاصل خیابان شهید بهشتی و بزرگراه شهید حقانی کنونی ادامه یافت. اما در پی شروع جنگ ایران و عراق، شرکت‌های خارجی طرف قرارداد؛ نمایندگان خود را از ایران خارج کردند. به همین دلیل در اواخر سال بعد یعنی ۱۳۶۰، هیئت وزیران توقف کامل اجرای طرح احداث مترو را توسط مشاوران خارجی اعلام کردند.

البته چند سال بعد یعنی در بهمن ماه سال ۱۳۶۳، ضرورت ساخت مترو توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس در نماز جمعه تهران اعلام شد. از این رو در فروردین ۱۳۶۴ هیئت وزیران، اجرای طرح متروی تهران را تصویب کردند. برنامه عملیاتی مترو، شامل ساخت ۲ خط شمالی - جنوبی و شرقی - غربی و یک خط مسیر برون‌شهری از شهر تهران تا گلشهر کرج می‌شد. این میسر عملیاتی در حدود ۹۰ کیلومتر با ۵۲ ایستگاه را پوشش می‌داد که مراحل اجرایی آن از سال ۱۳۶۶ آغاز شد.


 

بررسی وضعیت ساخت متروی تهران پس از جنگ

با اتمام بخش‌های عملیات ساختمانی در سال ۱۳۷۴، قراردادی برای تأمین تجهیزات ثابت و متحرک قطار شهری خطوط ۱،۲ و ۵ به امضا رسید. در نهایت روز ۱۶ اسفند ۱۳۷۷، اولین خط متروی شهر تهران یعنی خط ۵ در مسیر تهران به کرج با بهره‌برداری از ایستگاه‌های صادقیه، وردآورد و کرج، شروع به کار کرد. پس از آن تا به امروز خطوط دیگری به مترو تهران اضافه شد تا در نهایت به ۷ خط اصلی و چند مسیر فرعی رسید. البته طی این سال‌ها ایستگاه‌های بسیاری نیز برای دسترسی آسان‌تر مردم به مترو احداث گردید.

آشنایی با تاریخچه مترو تهران

نکات مهم در مورد متروی تهران

به طور کلی یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران، مترو محسوب می‌شود. اگر قصد دارید، از مترو پایتخت استفاده کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • متروی تهران، ۷ روز هفته و در روز‌های کاری از ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۲۳ و در آخر هفته‌ها از ساعت ۶ صبح تا ۲۳ فعالیت می‌کند.

  • بلیط مترو را می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیت در ایستگاه‌های مترو و همچنین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های رسمی موبایل مترو تهیه کنید.

  • واگن‌های اول، دوم و آخر مترو، مخصوص بانوان است.

  • سالمندان می‌توانند به صورت رایگان سوار مترو شوند.

سفر به شهر تهران و تجربه مترو با فلای تودی

علی‌رغم اینکه پایتخت ایران شهری با پیشینه تاریخی است؛ اما متروی تهران تاریخچه کوتاهی دارد. البته سیستم مترو در این کلان شهر، در حال حاضر بیشترین ایستگاه‌های مترو در چهار جهت را دارد. در این متن شما را با تاریخچه مترو تهران آشنا کردیم؛ همچنین نکاتی را در مورد مترو پایتخت با شما در میان گذاشتیم.

در نهایت اگر تصمیم دارید به این شهر سفر کنید، بهتر است از خدمات سایت فلای تودی استفاده کرده و علاوه بر خرید بلیط هواپیما تهران با بهترین قیمت، یکی از هتل‌های تهران را نیز برای محل اقامت خود رزرو کنید. نظرتان در مورد مترو پایتخت چیست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج