اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۱۵۱۲
۱۴ نظر
۷۰۴۵
۱۴ نظر
۷۰۴۵
پ

چرا باید فیلم ۳۰۰ را ببینیم؟

فیلم ۳۰۰ یکی از جنجالی ترین فیلم های تاریخی تاریخ سینمای هالیوود است؛ فیلمی غیر واقعی و ناعادلانه در مورد خشیارشا هخامنشی و پارسیان که شور و جنجال زیادی در بین ایرانیان و مسلمانان دنیا به وجود آورد.

چرا باید فیلم 300 را ببینیم؟





مجله دانستنیها: فیلم 300 یکی از جنجالی ترین فیلم های تاریخی تاریخ سینمای هالیوود است؛ فیلمی غیر واقعی و ناعادلانه در مورد خشیارشا هخامنشی و پارسیان که شور و جنجال زیادی در بین ایرانیان و مسلمانان دنیا به وجود آورد و بعد از اکران آن در سال 2007، نقدها و بحث های زیادی از طرف مخالفان و موافقان فیلم مطرح شد.

حالا بعد از گذشت هفت سال از آن جریانات، هالیوودی ها دوباره به فکر جنجالی کردن تاریخ ایران افتاده اند و فیلم دیگری به نام «300، طلوع یک امپراتوری» با کارگردانی «نوام مورو» و داستان «فرانک میلر» اکران کرده اند که این روزها در سینماهای جهان در حال پخش است: به همین مناسبت رفته ایم سراغ موضوع این فیلم یعنی جنگ های ایران و یونان.

دلایل برپایی اش، ماجرای ترموپیل و همچنین نقش ملکه آرتمیس در این لشگرکشی؛ تا با نگاهی بیطرفانه به اصل ماجرا بپردازیم و دروغ هایی را که در کتاب ها و فیلم های غربی از جمله فیلم «300» و فیلم «300، طلوع یک امپراطوری»، درباره این نبردها گفته شده رو کنیم اما پیش از آن یک یادداشت درباره فیلم، چگونگی نوشته شدن فیلمنامه، اهداف ساخت آن و تاثیری که روی جهانیان دارد، بخوانید.

چرا باید فیلم 300 را ببینیم؟

نوشتن درباره فیلم ۳۰۰، طلوع یک امپراتوری، حتی از دیدن آن هم سخت تر است. تماشای دنباله فیلم ۳۰۰ کار سختی است. فیلم، فارغ از داستان و موضوعش، فیلم خوبی نیست و این حرف بیننده ایرانی نیست. منتقدان در مجموع نگاه مثبتی به آن نداشتند و در بسیاری از وب سایت های نقد فیلم نمره ای کمتر از ۵۰ درصد گرفته است.

بهترین بازی در فیلم را اوا گراین هنرپیشه نقش آرتمیس ارائه می دهد که کلیت فیلم، سطح بازی او را هم پایین آورده و هیچ گاه نتوانسته بازی های درخشان قبلی خود را تکرار کند. اما دیدن آن به عنوان کسی که اندکی آشنایی با تاریخ ایران دارد کار بسیار سخت تری است به خصوص زمانی که می خواهی درباره آن بنویسی. در واقع راحت ترین کار این است که غلط های فیلم را بشماری و ایرادهای آن را یک به یک بگیری. حاصل این کار شاید متنی شود که از فیلم نامه خود فیلم هم طولانی تر از کار دربیاید.

از نقش اغراق شده آرتمیس، از جعل روایت داریوش و خشایارشا، از اینکه اسپارتی ها تنها ۱۶ کشتی به نبرد ترموپیل فرستادند و نقش تعیین کننده ای در پایان جنگ نداشتند؛ از اینکه چهره ایرانی ها به ترکیبی از نینجاها و اعضای القاعده شبیه است، از اینکه اصولا دعوا بر سر آزادی و دموکراسی نبوده، اینکه دموکراسی یونان باستان ربط چندانی به دموکراسی امروز نداشته، از اینکه شکوه امپراتوری یونان سال ها بعد از رویدادهای این داستان اتفاق می افتد، اینکه تخت جمشید در میانه بیابان بی آب و علف نیست، از سخنرانی های کلیشه ای و خلاصه کردن داستان به نبرد آزادی و برده داری، اینکه با ایرانی ها نباید مذاکره کرد و چگونه آنها از نفت سوء استفاده می کنند و ...

همه اینها آنقدر بد و چرک پرداخته شده که نمی تواند ساختار شعاری خود را حتی برای بیننده غیر ایرانی هم پنهان کند. اما کار ما در این مطلب پرداختن به این اشتباهات نیست. مشکل ما و ۳۰۰ مشکل دقت تاریخی نیست. کار راحتی است که بگوییم هالیوود ابزار دست آمریکاست، با ما بد است و پول و خط می گیرد تا چنین فیلمی اکران شود اما واقعیت به نظرم پیچیده تر از این ساده انگاری ها، است و این ساده انگاری هاست که مقابله ما با این پدیده ها را دشوار می کند.

۳۰۰ محصول دوران کمیک

برای اینکه فیلم را درک کنیم باید به سابقه ساخت آن نگاه کنیم. فیلم ۳۰۰ و دنباله آن در دوران اوج گیری نسخه برداری سینما از داستان های مصور یا کمیک ها به وجود آمده است. زمانی که بعد از یکدوره برداشت های ناموفق، استودیو مارول شروع به تولید فیلم های ابرقهرمان های خود کرده و انبوهی فیلم در هم تنیده را تولید کرد. فیلم هایی که روز به روز با استقبال بیشتری مواجه شد و با اونجرز یا انتقام جویان به اوج رسید. کمپانی رقیب مارول، یعنی دی سی نیز بیکار ننشسته بود.

بازتولید فیلم های بتمن با کارگردانی کریستوفر نولان بعد از سال ها شکست تجاری دی سی در تولید فیلم اعتبار دوباره ای برای آن به ارمغان آورد. در این دوره است که کمیک های دیگر از کیک اس گرفته تا بازنشسته های فوق العاده خطرناک (RED) و ده ها داستان دیگر مبتنی بر کمیک ها به پرده رفتند.

قسمت اول ۳۰۰ در آغاز این دوره ساخته شد. این فیلم الهام گرفته از کمیکی به همین نام از مجموعه خشایارشا، به قلم فرانک میلر است. فرانک میلر برای کسانی که کارهای کمیک را دنبال می کنند، نام آشنایی است. او یکی از بهترین کمیک نویسان معاصر است که با همه کمپانی های بزرگ کمیک همکاری کرده و از سوپرمن تا بتمن و مقابله این دو و ده ها داستان کمیک دیگر - که برخی از آنها در رده بهترین کمیک ها هستند - را نوشته است اما میلر، کمیک خشایار یا همان ۳۰۰ را بر مبنای تاریخ ننوشت. او این کتاب را با الهام از فیلم ۳۰۰ اسپارتی محصول ۱۹۶۲ نوشته است، فیلمی که مربوط به دوران ساخت فیلم های هالیوودی تاریخی است و آن هم وفادار به تاریخ ساخته نشده است.

آنهایی که داستان های کمیک را دنبال می کنند، می دانند که این دنیاها ربطی به دنیای واقعی ندارد. فیلم ۳۰۰ نیز در هر دو قسمت در رده فیلم های فانتزی جنگی با تم تاریخی طبقه بندی شده است و نه داستانی تاریخی. میلر در این کمیک تاریخ را روایت نکرده، بلکه از داستانی تاریخی برای بیان ایده های خودش استفاده کرده بود. تاریخ انتشار این کمیک سال ۱۹۹۸ است و فیلم در سال ۲۰۰۶ بر مبنای آن و توسط زک اسنایدر ساخته شد. کارگردانی که به جلوه های ویژه اغراق شده، علاقمند است و اگرچه فیلم ۳۰۰ هیاهویی به پا کرد اما استفاده از همین جلوه های ویژه تصویری و ساخت فیلمی از نظر اقتصادی موفقی با بودجه کم راه موفقیت های بعدی اسنایدر را باز کرد و او را در صندلی کارگردانی فیلم مرد آهنی یا سوپرمن جدید نشاند و اکنون نیز او قرار است کارگردان فیلم سوپرمن - بتمن کمپانی دی سی باشد.

چرا ۳۰۰ و دنباله آن فیلم های مهمی هستند؟

طبیعی است که وقتی فیلمی در حال و روز امروز جهان ساخته می شود تهیه کنندگان آن از جو موجود برای قرار دادن المان هایی در داستان برای ایجاد ارتباط بیشتر با مخاطب بهره می گیرند. وقتی ایران در رسانه های آمریکایی هر روز به نوعی - و اغلب با چهره ای دروغین و منفی - تبلیغ می شود، وقتی بسیاری از شهروندان آمریکایی نمی دانند ایران کجای جهان است و آن را با عراق اشتباه می گیرند، وقتی فکر می کنند ایرانی ها عرب هستند و عربی حرف می زنند و از چهره عرب مسلمان امروز هم تنها چهره تندروهای افراطی سلفی و تکفیری را می شناسند، طبیعی است که فیلم هم از این فضا استفاده می کند.

به این ترتیب آنچه فیلم را به چیزی تبدیل می کند که ضد ایرانی می خوانیم اش قصد و نیت یک نفر و دو نفر نیست این فیلم محصول ده ها علت درهم تنیده است - که بخش عمده آن را اقتصاد تولید فیلم در هالیوود تشکیل می دهد - و ساده انگاری است اگر ساخت آن را به توطئه ای مستقیم بکاهیم.

اما آیا این روند طولانی به معنی بی اهمیت بودن فیلم است؟ متاسفانه نه. واقعیت تلخی وجود دارد که بسیاری از مردم - به ویژه در دنیای غرب و به طور خاص تر در آمریکا - تاریخ و دنیا را از دریچه تلویزیون و سینما می آموزند و آن را باور می کنند. آنها به ندرت ممکن است سر و کارشان به تاریخی درباره دوره هخامنشیان یا حتی تاریخ معاصر ایران بیفتد.

چرا باید فیلم 300 را ببینیم؟

بنابراین در حال تماشای فیلم پربرخورد و مملو از جلوه های ویژه اندکی داستان پیش زمینه را در ذهن خود حک می کنند و آن را به مرور به واقعیت بدل می کنند. فیلمی مانند ۳۰۰ برای ما فیلم خطرناکی است چون واقعیت ما را قلب کرده و به دنیا نشان می دهد. حتی اگر این فیلم محصول توطئه مستقیم نباشد، نتیجه اش فرق چندانی ندارد و در ذهن مخاطب تاثیر می گذارد و پاک کردن این تاثیر کار آسانی نیست.

باید چه کار کنیم؟

دیدن این فیلم کار سختی است و ما را برمی آشوبد آنقدر که می خواهیم فریاد بربیاوریم و واقعیت را به دنیا نشان دهیم. انتظار داریم دنیا تاریخ ما را به خوبی بداند و وقتی نام داریوش بزرگ می آید یا ذکر خشایارشا می شود او را با کارهای شگفت انگیزی که در تاریخ انجام داده، به پیشگامی در مهندسی و فناوری شگفت دورانش به یاد بیاورند.

اما بیایید منصف باشیم. از بین من و شما و دوستان من و دوستان شما چند نفرمان تاریخ خودمان را می دانیم؟ چند نفرمان تا پیش از این تاریخ نبردهای ایران و یونان را خوانده بودیم؟ چند نفرمان می دانیم داریوش و خشایارشا که بودند و چه کردند؟ چند نفر از ما آرتمیس را می شناسد؟ چند نفر از ما از شاهکارهای مهندسی و فناوری دوره باستان ایران و حتی دوره بعد از اسلام و حتی دوره معاصر خبر دارد؟

بیایید منصف باشیم. وقتی ما، وارثان تمدن طولانی ایران، از گذشته خود بی خبریم چرا باید دیگران را به واسطه سوءاستفاده از آن محکوم کنیم؟ سرانه مطالعه ما چقدر است؟ در مدارس ما چقدر تاریخ آموزش داده می شود؟ تازه همه اینها مربوط به ما ایرانیان است و بیایید از فهرست کارهای نکرده برای معرفی خودمان - خوب و بد خودمان - به دیگران چشمپوشی کنیم.

ما می توانیم در برابر این فیلم فریاد برآوریم اما این نه اولین بار و نه آخرین باری است که چنین فیلمی ساخته می شود. اگر دفعه اول در برابر ساخت فیلم ۳۰۰ غافلگیر شدیم، این بار دو سالی بود که می دانستیم دنباله آن ساخته می شود. در این دو سال چه کردیم؟ می پرسید چه می شود کرد؟

نمایش چنین فیلمی اتفاقا فرصت بی نظیری برای ما می توانست باشد. ببینید وقتی فیلمی سوال برانگیز یا پر سروصدا اکران می شود، چطور از آن استفاده می کنند. وقتی فیلم راز داوینچی ساخته شد، ده ها مستند تلویزیونی با کیفیت به بهانه آن ساخته شد تا داستان های مرتبط با آن را روایت کند. در شرایط عادی کسی به سراغ مستندی درباره تاریخ زندگی مسیح (ع) نمی رفت اما این فیلم بهانه ای برای روایت آن در قالبی جذاب شد.

در شرایط عادی کسی شاید چندان علاقه ای به تاریخ باستان ایران و نبردی دریایی نداشته باشد اما چنین فیلمی می تواند انگیزه ای ایجاد کند تا بیننده نام این شخصیت ها را جستجو کند. آیا نمی شد مستندی دقیق و تاریخی و جذاب به بهانه مرور ۳۰۰ ساخته شود و همزمان با اکران این فیلم در اختیار مخاطب قرار گیرد؟ امروزه به لطف شبکه هایی نظیر نت فلیکس و دیگر پخش کننده های اینترنتی بازار بیشتری در این باره وجود دارد و حتی امکان انتشار آن در سایت های اشتراک گذاری ویدئوها وجود داشت.

ما چه کردیم؟ صبر کردیم و باز هم صبر کردیم و فیلم به نمایش درآمد و در هفته اول نمایش به صدر فیلم های پرفروش رسید و در کل جهان بیش از ۳۵۰ میلیون دلار فروخت. اگر قیمت میانگین بلیت ۱۰ دلار را در نظر بگیرید (میانگین واقعی بلیت در دنیا از این کمتر است) به این معنی خواهد بود که بیش از ۳۵ میلیون نفر فیلم را دیده اند و این جدا از دانلودها و فروش های غیرقانونی و فروش نسخه های دی وی دی و بلوری و ... است. آیا ما توانستیم در این مدت نه برای ۳۵ میلیون نفر که برای ۳۵۰ هزار نفر محتوای دقیق و درست و جذاب تولید و خودمان را معرفی کنیم؟

وقتی ما با تاریخ خود قهر کنیم، نه تنها محکوم به تکرار اشتباه های خود خواهیم بود که شکوه خود را فراموش می کنیم و به دیگران هم فرصت می دهیم ما را آنگونه که می خواهند معرفی کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      کی گفته مام فیلم های تاریخی زیادی ساختیم ، امام علی ، امام حسن ، امام رضا و مختار منتها انگار تاریخ اعراب واسه ما جذاب ترن ، تازه صادرم کردیم الان توعراق دارن پخش میشن همه هم راضین ازش ، وقتی تاریخی که دارین به بچه های ایران درس میدین از تاریخ معاصر و تاریخ صدر اسلامه از کجا باید بدونن گند زدن به همه چی رفت با با چیمون درسته که این یکی باشه - دیگه بی تفاوت شدن همه سر شدن - غیرت ندارن ایرانیاا - اگه داشتن الان وضعمون این نبود .

    • amir ali

      منصفانه ترین مقاله(نظر،برداشت و...)بود که خوندم
      واقعا ممنونِ نویسندۀ این مقاله هستم.
      شادزی

    • علی

      فیلمی که دروغه ارزش دیدن نداره

    • ماد

      ديگه بر کسي پوشيده نيست کّ هخامنشيان وکوروش و استوانه حقوق بشرش کاملا جعلي و تبليغاتيه اين از اون قبر کوروش که قبر مادر حضرت سليمان از اب در اومد استوانش هم که به ستايش وپرستش بتهايي بنام مردوک ونبو بعل اذعان داره کاخ کوروش درپاسارگاد هم که با تخريب و استفاده از ستونهاي معبد يوناني توسط استروناخ ساخته شده اقا در ايام جواني راهزن بوده با خاله خودش ازدواج کرده تمدنهاي باشکوه ماد وليدي رو نابود کرده مردم نينوا رو به خاک وخون کشيده هيچکدوم از باستانشناسان غربي ومورخان اصلا کوروش واستوانشو قبول ندارن وميگن خرافات وتبليغات پهلويه مثل اميليه کوهرت ون دراسپک متيوس شولز گالائوس گالاس تام هلند......که هگي به تبليغاتي بودن ودروغ بودن شخصيت کوروش واستوانه دروغينش که همه چيز توش اومده بجز يک خط درباره حقوق بشر راستي چرا فردوسي از کاوه اهنگر اسطوره کورد که خيلي قبل تر از اقا ميزيستن شعر گفته ولي حتي يک بيت درباره اقا زاده ها نگفته دروغ کافيه خجالت بکشيد کل هخامنشيان تو سيصد خلاصه ميشه فارسها اسطوره تاريخي ندارن جعليشو ساختن کسيايي هم که به ايران ميگن سرزمين پارس بدونن دياکو پايه گذار ايران بود اولين پرچم ايران هم مال کاوه اهنگر بود که کورده ايران هم در اصل آيران بوده آير در کوردي يعني اتش نه سرزمين افغانستان وافغاني

      پاسخ ها

      • Javad

        ببخشید دوستان بهتره کمی قبل از حرف زدن مطالعه داشته باشیم این گونه که شما صحبت کردید مشخصه که هیچ مطالعه علمی رو این قضیه نداشتید واز روی احساسات حرف زدید

    • شیران

      بوی پانترک سوخته میاد

    • تبس

      فيلم سيصد برازنده فارسهاست نوش جونتون از تاريختون لذت ببريد عزيزان فارس

    • نوب

      يه دروغ ديگه هم ببينيد از عزيزان پارسي نماد فروهر که از تمدنهاي بت پرستي وخرافي مثل تمدن اورارتو وسومر باستان ومصرباستان که از ناد دوتا بال استفاده ميکردند با نماد بت مردوک موردستايش کوروش که يک گوساله بود وبه شکل انسان مجسم شد اين دو ترکيب شدن توسط هخامنشيان ونماد امروزي فروهر رو درست کردند تاييد گفته از سرپرسي سايکس ايران شناس انگليسي دردوره ساسانيان که پايبند به دين زرتشت بودند هرگز از اي نماد استفاده نشده

    • ایران سربلند

      تویی که میگی استوانه کورش جعلی پس چرا سر در سازمان ملل گذاشتنش توی شاهنامه از کورش با نام دیگه ای اسم برده برای حرفهای الکی دیگه که گفتی پاسخ دارم که در اینجا مجالش نیست منابع تاریخیتم مربوط به ایران ستیزاست
      تویی که میگی سیصد برازنده فارسهاست اینو بدون که سیصد درباره ایرانه فارس و ترک و کرد و ... مگه تو ایرانی نباشی
      واقعا متاسفم اروپاییها اسکندر جنایتکار و مغول ها هم چنگیز خونخوار رو ستایش میکنن اونوقت ما چکار میکنیم

    • زنده باد سرزمین پارس

      تا زمانی که ادمای عشق عرب تو این مملکت زندگی میکنن ازمن عشق ایران کاری برنمیاد فقط میتونم بگم متاستم برای خودم که وقتی به کشورم تاریخم و سرزمین مادریم توهین میکنن کاری ازم بر نمیاد

    • ملیسا

      تا وقتی که عشق های عرب تو این مملکت هستن از من عشق ایران کاری برنمیاد فک کنم حقمونه بهمون توهین شه چون لیاقت نداریم

    • اشکان

      متاسفانه انقدر سینمای ما ضعیف هست که همون شب های برره خوبه واسه ملت ما!! یه نفر نیومد زندگی کوروش کبیر و فیلم بسازه،یه نفر نیومد از تاریخ ایران یه سریال قوی درست کنه.کشور ما سر شار از تاریخ و تمدن قویه،بخدا اگه هالیوود میخواست از ایران فیلم بسازه تمام فیلم های تاریخی رم باستان باید جمع میکردن. ولی افسوس که فقط دنبال مختارنامه و چرت و پرت های دیگه هستیم.

    • بدون نام

      منظور اینا بدبین کردن دنیا برای ایرانی هاست که همه مردم جهان تورو وحشی ببینن اینجا ایرانی نیستی برای کوروش ایرانی ؟

    • بدون نام

      منظور اینا بدبین کردن دنیا برای ایرانی هاست که همه مردم جهان تورو وحشی ببینن اینجا ایرانی نیستی برای کوروش ایرانی ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج