اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۸۸۶۰۰
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

حضور بی‌دعوت در عروسی بدون لباس مناسب!

فدراسیون فوتبال ایران در تازه‌ترین اقدام خود تصمیم گرفته است میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ را به ایران بیاورد که برهمین اساس آمادگی اولیه برای این منظور به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شده تا شاید بعد از سال‌های متمادی این رویداد بار دیگر به‌میزبانی کشورمان برگزار شود.

فرهیختگان: فدراسیون فوتبال ایران در تازه‌ترین اقدام خود تصمیم گرفته است میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ را به ایران بیاورد که برهمین اساس آمادگی اولیه برای این منظور به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شده تا شاید بعد از سال‌های متمادی این رویداد بار دیگر به‌میزبانی کشورمان برگزار شود. این رویا چندی‌قبل در یک‌قدمی تحقق قرار گرفت و ایران و امارات به‌عنوان نامزدهای نهایی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ انتخاب شدند، اما درنهایت میزبانی به امارات رسید.

اینکه با توجه به مشکلات و مسائل مختلف این اتفاق برای فوتبال ایران محقق می شود یا خیر، سوال بزرگی است و باعث شده برخی نیز این تصمیم فدراسیون را چندان جدی ندانسته و آن را اقدامی نمایشی قلمداد کنند.

چه مسیری باید طی شود؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا در جدول ارسالی به کشورهای عضو این کنفدراسیون، تمامی مراحل از اعلام آمادگی تا پیش‌ثبت‌نام و سایر مراحل برای طی‌شدن روند تا حصول نهایی به‌منظور معرفی کشور میزبان جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا را که تیرماه ۱۴۴۰ معرفی خواهد شد مشخص کرده که طی آن از ژانویه گذشته دعوتنامه‌ها به‌منظور علاقه‌مندی اولیه ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای کشورهای عضو ارسال شده و کشورهایی که خواستار میزبانی هستند باید تا تیرماه امسال در این خصوص پاسخ خود را به AFC بدهند.

درواقع ایران نیز از این فرصت استفاده کرده و تا مهلت تعیین‌شده یعنی۱۰ تیرماه امسال علاقه‌مندی اولیه برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ را اعلام کرده است. در فاز اول بعد از آمادگی کشورها، کنفدراسیون فوتبال آسیا مردادماه امسال مدارک ابتدایی را برای کشورهای علاقمند ارسال می‌کند که آنها ضمن مطالعه این مدارک توانمندی خود را برای برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی در آسیا در بوته آزمایش قرار داده و می‌بینند آیا اصولا می‌توانند از پس میزبانی این رقابت‌ها بربیایند یا خیر. در ادامه کشورهایی که این توانمندی را دارا هستند باید فرم‌های حقوقی و تعهدات لازم به‌خصوص تعهد درباره اسپانسرشیپ ای‌اف‌سی را مطالعه و امضا کنند تا درباره تبلیغات در کشور میزبان بعدا مشکلی به وجود نیاید.

حدود یک‌ماه بعد کنفدراسیون فوتبال آسیا این‌بار به‌صورت جزئی‌تر مدارک لازم را برای کشورهایی که خواستار میزبانی جام ملت‌ها هستند ارسال و از آنها درخواست می‌کند شهرهایی را که می‌توانند میزبان باشند معرفی کنند. درواقع باید کشورهای فوق یک‌سری تعهدات جدید را امضا کنند.

در ادامه و در ماه اکتبر یک ورکشاپ با حضور نمایندگان کشورهای خواستار میزبانی در مقر AFC برگزار می‌شود تا آنها درباره کلیه شرایط ازجمله زیرساخت‌ها و سایر موارد مربوط از کشور خود دفاع کنند و در این مرحله ناظران و بازرسان‏ AFC به‌طور کلی به جمع‌بندی شرایط کشورهای خواستار میزبانی می‌پردازند. طبق جدول مذکور، در پایان اکتبر یعنی مهرماه امسال کشورها باید مدارک و تعهدات کامل و نهایی را امضا کرده و برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کنند که مهلت ارسال اوایل آبان سال جاری تعیین شده است.

بررسی‌های نهایی تا فروردین 1400

در ادامه حساس‌ترین و مهم‌ترین فاز اجرایی برای تعیین میزبان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ کنفدراسیون فوتبال آسیا آغاز می‌شود. در این مرحله حدود ۳ یا ۴ کشور باقی می‌مانند و دی‌ماه امسال یعنی ژانویه ۲۰۲۱ بازرسان AFC کار خود را برای راستی‌آزمایی و نظارت دقیق درخصوص تعهدات و مدارکی که ارسال شده در کشورهای باقی‌مانده برای نامزدی میزبانی آغاز خواهند کرد. درواقع از آذر ۱۳۹۹ تا حدود فروردین ۱۴۰۰ تمامی ابعاد بررسی مدارک و تعهدات کشورها از سوی AFC در جلساتی که در کمیته مسابقات برگزار می‌شود، انجام خواهد گرفت. به‌طور مثال برخی موارد ازجمله اینکه کشوری که در حال حاضر خود را کاندیدای میزبانی کرده آیا سابقه میزبانی را داشته یا خیر و این میزبانی در چه سالی بوده است یا از لحاظ جغرافیایی در کجای آسیا قرار دارد. فواصل کشور فوق با سایر کشورها به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا کشورهای دیگر برای رفت‌وآمد دچار مشکل نشوند یا ازسوی دیگر روابط میزبان با کشورهای دیگر را حتما موردنظر قرار می‌دهند. به‌طور مثال شاید عربستان از همان روز اول بگوید اگر رقابت‌ها در ایران برگزار شود در آن حضور پیدا نمی‌کند و اینها موارد مهمی است که کمیته مسابقات مدنظر قرار می‌دهد.

AFC همان ابتدا پولی نمی‌دهد

نکته بسیار مهم، آمادگی اقتصادی میزبان است چون قرار نیست از روز اول به میزبان رقابت‌ها کمک مالی شده و پولی پرداخت شود. درست است که AFC به کشور میزبان مبلغی را برای مرمت زیرساخت‌ها و سایر موارد اجرایی پرداخت می‌کند اما این کار از روز اول انجام نمی‌شود و بنیه و شرایط اقتصادی میزبان بسیار مهم است. در پایان این مرحله کاندیداهای قطعی در پایان ماه مارس ۲۰۲۱ ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی و اعلام خواهد شد که در ادامه و طی سه‌ماه بعد، بازرسان و ناظران ای‌اف‌سی دوباره به کشورهایی که کاندیدای قطعی برای میزبانی هستند سفر کرده و آنها دقیقا براساس استانداردهای AFC همه موارد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

نیاز به یک نماینده کاربلد

در این بخش استادیوم‌های معرفی‌شده برای میزبانی جام ملت‌ها به‌طور دقیق زیر ذره‌بین ناظران قرار گرفته و درنهایت یک گزارش مفصل تهیه شده و دراختیار کمیته مسابقات قرار می‌گیرد و این کمیته بعد از بررسی مجدد و جمع‌بندی نهایی، کشور موردنظرش را برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ انتخاب می‌کند که تقریبا لابی‌ها و کارهای سیاسی در این مرحله ازسوی کشورها با کمیته مسابقات انجام می‌شود. در این مرحله اگر نماینده‌ای داشته باشیم که کاربلد بوده، به زبان انگلیسی مسلط باشد و حواشی را بداند و خوب لابی کند، این موضوع به سود کشورمان خواهد بود.

درنهایت و در تیرماه ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری نهایی انجام شده و به انتخاب کمیته اجرایی با حضور بزرگان آسیا که دبیرکل و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در آن حضور دارند، کشور میزبان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ مشخص و معرفی خواهد شد.

به 10 استادیوم مجهز و شهرهایی با فرودگاه بین‌المللی نیاز داریم

ترابیان: میزبان ۲۰۱۹ نشدیم چون خوب لابی نکردیم

برای پیگیری ماجرا سراغ رئیس سابق کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال رفتیم. عباس ترابیان درخصوص اینکه آیا اصولا ایران توانمندی میزبانی جام ملت‌های آسیا را دارد یا خیر به «فرهیختگان» گفت: «دو، سه سال پیش برای کسب میزبانی جام‌جهانی فوتسال تلاش زیادی کرده و به جاهای خوبی هم رسیدیم اما ناگهان سروکله ژاپنی‌ها و تایلندی‌ها پیدا شد که در این بین ژاپن خیلی برای کسب این میزبانی مصمم بود اما رسیدن میزبانی المپیک ۲۰۲۰ به آنها باعث شد از میزبانی جام‌جهانی فوتسال انصراف دهند. البته قبل از آن اقدامی انجام دادند که می‌تواند یک الگو برای همه کشورهای آسیایی در کسب میزبانی‌ها باشد. درواقع رئیس فدراسیون فوتبال این کشور یک ستاد اجرایی و ستاد ویژه برای کسب میزبانی جام‌جهانی تشکیل داد و بالاترین مقام اجرایی کشور را که درگیر این ماجرا بودند به عضویت این ستاد انتخاب کرد. به‌طور مثال رئیس‌کل گمرک ژاپن یا وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر شخصیت‌های کشوری عضو این ستاد شدند و این یعنی عزم ملی برای گرفتن یک میزبانی مهم، یعنی همه نگران این قصه باشند و همه برایشان مهم باشد که میزبانی فوق به‌دست بیاید تا به این شکل به آن ۵۰ میلیون نفری که مخاطب و علاقمند به فوتبال هستند، اهمیت بدهند و اتفاقا این ستاد کارها را به‌خوبی پیش می‌برد که همزمانی با میزبانی المپیک توکیو، ژاپنی‌ها به این نتیجه رسیدند که هر دو رویداد را نمی‌توانند در یک‌سال میزبانی کنند و برای جام‌جهانی انصراف دادند.»

وی درباره پروسه انتخاب میزبان جام ملت‌های آسیا گفت: «پروسه به این شکل است که وزارت مربوطه در هر کشور که در کشور ما وزارت ورزش و جوانان متصدی این امر است، باید نسبت به این امر اعلام آمادگی کامل کند که تمامی امکانات ورزشی ازجمله استادیوم‌ها را بدون دریافت هزینه‌ای دراختیار کمیته اجرایی AFC برای برگزاری مسابقات در زمان میزبانی قرار می‌دهد یا بالاترین شخص وزارت امور خارجه باید تعهد بدهد در زمان برگزاری مسابقات برای هر شخصی که می‌خواهد این مسابقات را از نزدیک تماشا کند یا در امور اجرایی دخیل باشد، ویزا صادر کرده و ممانعتی در این بین به وجود نیاورد، یعنی ویزا برای همه افراد صادر شود یا وزارت امور اقتصادی و دارایی تعهد بدهد هیچ مشکلی درخصوص مباحث اقتصادی و دادوستد مالی با کمیته اجرایی و مسابقات به وجود نیاید. ازسوی دیگر گمرک ایران باید تضمین دهد که تمامی امکاناتی که از طریق اسپانسرها، خبرنگاران و خود AFC به ایران وارد و خارج می‌شود مشکل گمرکی پیدا نکند. همچنین نیروی انتظامی و سایر نیروهای امنیتی باید امنیت کامل رقابت‌ها را به‌عهده بگیرند و تمامی امکانات برای اسکورت مقامات و تیم‌ها باید تضمین شود. درنهایت وزارت ارشاد هم برای تمامی خبرنگارانی که می‌خواهند رقابت‌ها را پوشش دهند باید تضمین کند که ویزای همه آنها صادر شده و ضمن استقبال از اهالی رسانه امکانات لازم را دراختیار آنها قرار دهد. همه اینها بسیار زمان‌بر است، به‌طور مثال در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، خود سعیدلو دنبال این مسائل دوید و امضاهای لازم را جمع کرد و این مسائلی است که باید خیلی روی آن فکر کنیم چون میزبانی به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید.»

ترابیان درباره اینکه چطور با وجود مشکلات اقتصادی و موانع دیگری ازجمله عدم حضور زنان در استادیوم‌های ایران، کشورمان توانست تا مرحله نهایی کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ پیشروی کند، تاکید کرد: «موضوع بانوان را ما خودمان حاد کردیم. در آن اوایل خیلی این موضوع زیرنظر نبود اما در ادامه خیلی‌ها حتی افراد غیرمرتبط با فوتبال در این مورد اظهارنظر رسمی کردند که باعث شد مشکلاتی به وجود بیاید و همین امر می‌تواند در راستای راضی‌کردن مخالفان ایران یک سد اساسی برای دادن میزبانی به کشورمان اطلاق شود. در هر صورت بازی‌های سیاسی و لابی‌گری نیز در مناسبات فیفا و AFC بی‌تاثیر نیست. بنابراین ما باید در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشیم. در حال حاضر با اعلام رسمی AFC کشور میزبان باید ۸ تا ۱۰ استادیوم مجهز داشته باشد که در همین راستا اگر استادیوم‌های ما دچار نقصان هستند باید درجهت رفع نقص و تکمیل آنها گام برداشته و آنها را زودتر به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کنیم. همچنین باید هتل‌های ۵ ستاره‌مان را مشخص کنیم چون این موارد در راستای کسب میزبانی بسیار مهم است یا به‌طور مثال شهری را انتخاب کنیم که فرودگاه بین‌المللی با امکانات پروازی خاص را دارا باشد تا همه پروازها بتوانند از خارج و داخل در این فرودگاه‌ها فرود بیایند. ای‌اف‌سی روی همه این موارد حساس است و قبل از اینکه به مرحله بازرسی برسیم باید همه نقصان‌ها و ضعف‌ها را برطرف کنیم. برای سال ۲۰۱۹ به‌نظرم بحث لابی هم وجود داشت و خوب لابی نکردیم.»

رئیس سابق کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: «این میزبانی برای ایران می‌تواند بسیار مهم باشد چراکه کشوری به این بزرگی و به این مهمی و با آن سابقه برایش بسیار زشت است که بخواهد روی میزبانی‌اش اما و اگر باشد. متاسفانه آدمی هم نداشتیم که روی این موضوع در فیفا و AFC کار کنند. معتقدم یا فدراسیون ایران نباید برای میزبانی‌ها اعلام آمادگی کند یا اگر این کار را می‌کند باید سفت‌ومحکم پای آن بایستد. مثل این می‌ماند که شما بدون دعوت به‌مراسم عروسی بروید اما جلوی در چون لباس مناسب ندارید شما را به مجلس راه ندهند! پس حالا که عزم رفتن به عروسی کرده‌ایم باید حتما خودمان را متناسب با جشن و مطابق با استانداردهای آن آماده کنیم و این‌طور نباشد که فقط برای میزبانی‌ها اعلام آمادگی کنیم اما در ادامه هیچ اقدام و برنامه‌ای برای گرفتن آن نداشته باشیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید

      ما که راضی نیستیم با اون گرونی و تورم، این همه خرج فوتبال کنند، بله وقتی همه چی عالی باشه ما هم استقبال می کنیم ولی وقتی جوون ها بیکار هستند و همه چیز این همه گرونه، فایده ای نداره و دلخوشی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج