۱۳۸۳۸۲۸
۶۶
۶۶
پ

نکات مهم برای صادرات مواد شیمیایی از ایران

مواد شیمیایی موادی هستند که در بسیاری از محصولات نهایی که در اطراف ما وجود دارند استفاده می‌شوند. این مواد برای تولید کالاهای مصرفی از تلفن های هوشمند تا منسوجات و محصولات تمیز کننده مورد استفاده می باشند.

وابستگی صنایع مختلف به مواد شیمیایی تا حدی است که بدون خرید مواد شیمیایی اولیه بسیاری از صنایع از کار خواهند افتاد. به دلیل این اهمیت و گستردگی اکنون صادرات مواد شیمیایی می تواند یک تجارت پرسود برای هر کشوری باشد.

در رابطه با تجارت مواد شیمیایی یکی از مهمترین اطلاعاتی که به آن نیاز دارید تقاضای کشورهای همسایه در رابطه با مواد شیمیایی است. با آگاهی از این مسئله شما می توانید کالاهای خاص را برای سودآوری بیشتر با هزینه کمتر نسبت به اروپا به کشورهای همسایه صادر کنید.

به عنوان مثال برای کشور ما عراق و ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان با سرمایه گذاری مالی و انسانی در این زمینه از سودآوری های این بازار بهره مند شد. عراق در حال حاضر مستعد واردات مواد شیمیایی برای توسعه کشور خودش است.  سایر کشورهای همسایه که می توان مواد شیمیایی را به آنها صادر کرد افغانستان، گرجستان، ترکمنستان و پاکستان هستند.

نکات مهم برای صادرات مواد شیمیایی از ایران

نحوه بسته بندی

بسته بندی هم از نکات بسیار  مهم در صادرات می باشد مخصوصا اگر مشتری شما در شرایط آب و هوایی خاص باشد، صادرکننده در این مرحله باید کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته بندی نماید.

پیدا کردن کشورهای هدف

در انتخاب کشور هدف علاوه بر استناد به بانک‌ های آماری و اطلاعاتی تجاری  و استفاده از آمارهای گمرک کشورها، می بایست به عواملی همچون سابقه شرکت در امر صادرات، نوع محصولات یا خدمات و حتی چرخه عمر محصولات یا خدمات، میزان رقابت در بازار و … توجه نمود. سپس باید میزان سهم بازار رقبای داخلی و خارجی فعال در بازار کشور مقصد را مورد مطالعه قرار داد.

میزان رکود و تورم و تغییرات آنها برای توجه در امر صادرات مهم است زیرا که در نوع روش پرداخت نوع بازار یابی تاثیر می گذارد به عنوان مثال در کشوری که دارای رکود است می بایست از روشهای پرداخت بلند مدت استفاده نکرد و بیشتر به روش نقدی پرداخت،  البته این مورد نیاز به بررسی سایر عوامل نیز دارد زیرا شناسایی زمان خروج از رکود و .. می تواند بازارهای مناسبی ایجاد نماید
 عوامل موثر بر حوزه بازاریابی همچون کانال‌های توزیع، وضعیت اقتصادی، تفاوت‌های فرهنگی و فرهنگ تجارت و کسب‌وکار در کشور مقصد می بایست فهرست ‌شوند.

موانع موجود بر سر راه صادرات به کشور هدف، نظیر تعرفه‌های گمرکی، قوانین و مقرارت، تحریم‌های بین‌المللی و… می بایست معین شوند.

پیدا کردن مشتری

بدون شک مهم ترین بحث در آموزش صادرات پیدا کردن مشتری است و اطلاع از قیمت مواد شیمیایی می باشد، برای پیدا کردن مشتری روش های مختلفی وجود دارد از جمله :

  • شرکت در هیأت های اعزامی یا مشارکت در جلسات هیأت های تجاری در کشور
  •  نمایشگاه های بین المللی
  • مطالعه میدانی منطقه ای
  • شبکه های اجتماعی بین المللی 
  •  اتاق‌ها و شوراهای بازرگانی مشترک
  • دفاتر بازرگانی (سازمان توسعه تجارت)
  • رایزنان تجاری
  • اتحادیه ها
  • وب سایت های مرتبط

اهمیت صادارت مواد شیمیایی در زندگی امروزه

امروزه تولید کنندگان بسیار زیادی در داخل کشور وجود دارند که مواد شیمیایی را در گریدهای مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند. برخی از این شرکت های تولید کننده، محصولات خود را علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای خارجی نیز عرضه می کنند. مجوز صادرات مواد شیمیایی، پیش نیاز اصلی صادرات کالا برای شرکت های مختلف است. این مجوز بر طبق آیین نامه ی اجرایی قانون امور گمرکی توسط سازمان بازرگانی صادر می شود.

صادرات کالا امروزه در عرصه تجارت بین‌الملل به مسئله‌ای تبدیل شده است که بسیاری از شرکت‌های تجاری برای راهیابی به بازارهای‌ جهانی نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. اصولا در تجارت بین الملل شناخت بازارهای بین المللی در موضوع صادرات بسیار حائز اهمیت است و دلیل این امر به این جهت است که همانطور که شما در داخل کشور برای ورود به بازار فروش و شناخت راه‌های نفوذ و ارائه محصولات به بازاریابی نیاز دارید در بحث صادرات نیز به بازاریابی صادرات کالا به شکلی اصولی و موفق نیازمند هستید.

نکات مهم برای صادرات مواد شیمیایی از ایران

مزیت ها و چالش های صادرات کالا چیست؟

بسیاری از شرکت ها با در نظر گرفتن ریسک و معایب موجود در صادرات، باز هم اقدام به صادرات محصولات و کالاهای خود می کنند چرا که به خوبی می دانند با رعایت تمام اصول مربوط به نحوه صادرات می توانند از مزیت های بسیار آن بهره مند شوند.

مزیت های صادرات

صادرات باعث رونق تجارت با کشورهای دیگر شده و این موضوع نقش مهمی در خارج کردن کشورها از اقتصاد محدود و بسته دارد.

صادرات باعث رونق و رشد گسترده فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری در این زمینه خواهد شد چرا که اساسا ورود و حضور قوی یک کشور در عرصه بازارهای جهانی نیازمند کاهش و بر طرف نمودن نقص های احتمالی در این زمینه ها است.

  1. صادرات باعث همسان‌سازی کیفیت محصولات تولید شده یک شرکت مطابق با استانداردهای جهانی می‌شود.
  2. صادرات باعث رونق و رشد اقتصادی کشور می‌شود و همچنین به ایجاد فرصت های شغلی بسیاری کمک می‌کند.
  3.  صادرات باعث گستردگی دایره توجه و ورود به بازارهای رقابتی جهانی شده و بدین ترتیب زمانی که یک تولید کننده، صاحب یک کسب و کار یا یک شرکت تصمیم به حضور در عرصه بین الملل داشته باشد می‌تواند فرصت های بیشتر، موفقیت‌های چشمگیرتر و دستاوردهای جهانی بیشتر داشته باشد.

چالش های صادرات

  •   تفاوت های فرهنگی که در برخی از موارد چالش های خاصی را به وجود می آورد.
  •  نبود دسترسی راحت به خدمات پس از فروش محصولات، یکی  دیگر از چالش های مهم صادرات می باشد.

مراحل و نحوه صادرات کالا به سایر کشورها 

  •  عقد قرارداد کتبی بین کشور صادر کننده و وارد کننده جهت صادرات 
  •  ارسال کپی یا نسخه ای از مفاد قرارداد به  بانک کشور مقصد 
  •  دریافت تایید یه از سوی بانک، ارائه درخواست به همراه تاییدیه بانک کشور مقصد 
  •  ارائه اسناد مربوط به بانک توسط صادر کننده بعد از بررسی های لازم   
  • معامله  اسناد بین دو بانک کشور مبدا و مقصد  
  • انتقال وجوه نقدی بین دو بانک و صادر شده  به حساب صادر کننده در ایران 

پرمصرف ترین مواد شیمیایی صادراتی در ایران

صادرات محصولات شیمیایی در ایران متنوع است و سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارد. پرمصرف ترین مواد شیمیایی صنعتی صادراتی در ایران شامل محصولات پتروشیمی مانند خرید کود اوره، هگزان، ترکیبات آمین،  سود سوزآور، اسید سولفوریک و آمونیاک است. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج