۱۰۲۱۰۴۶
۷ نظر
۸۰۵۵۴
۷ نظر
۸۰۵۵۴
پ

محتوای حمایت شده

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

تقریباً می‌توانیم بگوییم که کمتر کسی است که به فضای سبز و قرارگیری در میان گیاهان علاقه نداشته باشد. همه ما با بودن در میان گل‌ها و گیاهان و طراوت آن‌ها احساس بی‌نظیری پیدا می‌کنیم. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با ساخت فضای سبز در خانه بیشتر برایتان بگوییم.

برترین‌ها: تقریباً می‌توانیم بگوییم که کمتر کسی است که به طبیعت، فضای سبز و قرارگیری در میان گیاهان علاقه نداشته باشد. همه ما با بودن در میان گل‌ها و گیاهان احساس بی‌نظیری پیدا می‌کنیم و طراوت این گیاهان تمام وجودمان را می‌گیرد. به همین دلیل هم هست که داشتن یک باغ و یا حیاط بسیار بزرگ پر از پوشش گیاهی و درخت و استخر برای همه ما شبیه به یک آرزوست. اما باید با این حقیقت روبه‌رو شویم که در بسیاری از شرایط دلایل و موقعیت‌های بسیاری مثل کوچک شدن خانه‌های شهری، قیمت بالای خانه باغ‌ها و... همه و همه مانع از این آرزوی ما می‌شوند.

با این حال باید این را نیز بگوییم که امروزه روش‌های طراحی فضای سبز آن‌قدر پیشرفت کرده که به شما امکان آن را نیز می‌دهد که با توجه به بودجه و همین‌طور فضای باز موجود خود به بهترین فضای سبز داخلی دست یابید. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با ساخت فضای سبز در خانه بیشتر برایتان بگوییم.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

فرایند طراحی فضای سبز خانه

برای آن که طراحی فضای سبز خانگی را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید لازم است فرآیند زیر را انجان دهید:

شناسایی کمبود و نیاز ها

شناسایی منابع، کمبود و نیاز ها جز قدم های اول برای اجرای یک طرح است و علاوه بر آن بهتر است مروری بر طرح ها و قوانین فرادست هم داشته باشید.

ارزیابی وضعیت موجود

در مرحله بعد ارزیابی وضعیت موجود و تحلیل منابع و نیازها و تطبیق آن ها با قوانین فرادست لازم است که انجام شود.این کار منجر به تعیین اقدامات امکان پذیر خواهد شد.

ایده پردازی و تعیین راه حل 

قدم بعدی ایده پردازی و تعیین راه حل است که البته راه حل برای رفع کمبود و نیازها باید با توجه به وضعیت موجود و بودجه مورد نظر ارائه شود.

طراحی فضای سبز منزل

و در نهایت با توجه و جمع بندی موارد قبل  طراحی فضای سبز منزل انجام میشود.

مزایای ساخت فضای سبز در خانه

علاوه بر زیبایی فضا و همین‌طور گرفتن حس و حال بی‌نظیر از فضای سبز، ساخت فضای سبز در خانه مزایای بسیار دیگری را نیز به دنبال خواهد داست. این مزایا در صورتی که درصد بالایی از افراد به داشتن فضای سبز اهمیت دهند می‌تواند تأثیر به مراتب بیشتر و فراگیرتری نیز داشته باشد.

اگر تصمیم به ساخت فضای سبز در خانه خود دارید باید این را بدانید که این کار می‌تواند در کاهش استرس و تنش میان اعضای خانواده و همین‌طور اعضای ساختمان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. علاوه بر این وجود فضای سبز در ساختمان می‌تواند در کاهش گرمای محیط نیز مؤثر باشد و آب و هوای خوبی در آن محیط ایجاد کند. به همین دلیل هم هست که وقتی به خانه‌ها و ساختمان‌هایی که پر از گیاه و گلدان هستند پا می‌گذارید، خنکی فضا حس فوق‌العاده‌ای را در شما زنده خواهد کرد.

در کنار مسائلی که تا به اینجا به آن‌ها اشاره کردیم باید بگوییم که ساخت فضای سبز در خانه می‌تواند در کاهش آلودگی‌های محیطی ناشی از زندگی در شهر‌های شلوغ و پر رفت و آمد نیز بسیار مؤثر واقع شود. به طور کلی می‌توان گفت که ساخت فضای سبز در خانه می‌تواند درصد بالایی از آلودگی‌های صوتی و همین‌طور آلودگی هوا را کاهش دهد. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد استفاده همگانی از فضای سبز می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری همچون کاهش تأثیر اثرات گلخانه‌ای و همین‌طور جذب دی‌اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن را در محیط زیست به دنبال داشته باشد. علاوه بر این می‌توان کنترل تشعشعات نور، کنترل باد و ذخیره انرژی، افزایش حس آرامش و امینت روحی و... را نیز به این فهرست اضافه کرد در ضمن میتوان گفت یک فضای استراحت خانوادگی برای خود فراهم کرده اید.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

اصول طراحی فضای سبز خانه

رعایت وحدت، تعادل و تناسب

تعادل به معنای رعایت تقارن یا عدم تقارن در طراحی است. در برخی از طراحی‌ها، اگر محیط را از وسط به دو نیم تقسیم کنیم، نیمه سمت راست و نیمه سمت چپ دقیقا شبیه به هم هستند از طرفی دیگر، در بعضی دیگر از طراحی‌ها چنین نکته‌ای رعایت نشده است یا به بیان دیگر هدف آن طرح رعایت تقارن نیست. پس یکی از نکات مهم، تصمیم‌گیری درباره ساخت یک فضای متقارن یا نامتقارن است.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

رعایت اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌ها

هارمونی در طراحی به معنای یکپارچه بودن هر جز از فضای شما با اجزای دیگر است. تلاش کنید که هارمونی را به وسیله رعایت یک چارچوب‌ کلی یا دقت در رعایت اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌های به‌کار رفته در محیط تنظیم کنید.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

پیروی منسجم از اصول یک سبک در طراحی فضای سبز

یکی از اصول طراحی فضای سبز این است که از اصول یک سبک در طراحی فضای سبز خانه به طور منسجم پیروی شود.

توجه به شرایط رشد گیاهان

یکی از اصول اجرای فضای سبز پهنه بندی و تقسیم بندی مناسب برای درختان و گیاهان است. یعنی کاشتن گیاهان و درختان طوری باشد که پس از رشد نیز همچنان محیط لازم را برای استقرار داشته باشند و آسیب نبینند.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

انواع فضای سبز خانه

برای آنکه بتوانید در فضای خانه و آپارتمان خود از فضای سبز استفاده کنید راه‌های بسیار متفاوتی پیش روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانید بنا بر بودجه و سلیقه خود و همین‌طور متراژ و امکاناتی که در خانه‌تان دارید آن‌ها را انتخاب نمایید. ساده‌ترین روش‌های ایجاد فضای سبز در خانه را می‌توان نصب شلف‌هایی برای قرارگیری گلدان، استفاده از گلدان‌هایی آویز، قرارگیری استند گل، چیدمان گلدان‌های متعدد در کنار هم و... دانست. با این حال روش‌های حرفه‌ای‌تر و بهتری از ساخت فضای سبز در خانه نیز وجود دارند که در ادامه شما را با انواع آن‌ها آشنا می‌کنیم.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

تراس سبز

تراس سبز نیز یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد در ساخت فضای سبز در خانه است. از آنجایی که امروزه یکی از مهم‌ترین المان‌های بصری بسیاری از خانه‌ها وجود تراس است، استفاده از این روش ساخت فضای سبز در خانه می‌تواند اهمیت و محبوبیت به مراتب بیشتری نیز پیدا کند. شما می‌توانید بنا بر سلیقه و البته متراژ بالکن و تراس منزل خود اجرای فضای سبز را متفاوت‌تر انتخاب کنید.

به همین منظور نیز معمولاً شرکت‌ها و متخصصینی که در اجرای فضا سبز و ساخت فضای سبز در خانه مشغول به کار هستند مشاوره‌های بسیار خوبی را به شما ارائه می‌دهند تا بتوانید به بهترین انتخاب دست یابید. معمولاً در طراحی تراس سبز عناصری همچون دیوار سبز، فلاور باکس و... پرطرفدارتر و رایج‌تر هستند.

روف گاردن سبز

روف گاردن به عنوان یکی از روش‌های ساخت فضای سبز در خانه می‌تواند امکان استفاده گسترده‌تری از فضای سبز را برای اهالی ساختمان مهیا کند. اگر شما در خانه خود از تراس و بالکن برخوردار نیستید و یا دیوار مناسبی برای استفاده از دیوار سبز ندارید می‌توانید روی داشتن روف گاردن تمرکز کنید. با این کار می‌توانید بهترین استفاده را از پشت‌بام منزل خود داشته باشید. 

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اجرای روف گاردن به همین سادگی‌ها نیست و برای این کار باید موارد بسیاری را بررسی کرده و موردتوجه قرار داد. برای مثال شما باید حتماً به کفپوش پشت‌بام منزل خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. به طور کلی کفپوش‌های روف گاردن باید به گونه‌ای باشند که به هیچ وجه در هنگام آبیاری گیاهان با نشت آب و رطوبت‌های ناشی از ساخت فضای سبز به داخل آپارتمان روبه‌رو نشوند. به همین دلیل هم توصیه ما این است که برای ساخت فضای سبز در خانه و طراحی روف گاردن از شرکت‌های حرفه‌ای و بسیار متخصص کمک بگیرید تا خیالتان از بابت نتیجه کار کاملاً راحت باشد.

 

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

پاسیو سبز

پاسیو فضایی است در محیط داخلی خانه‌ها که نورگیر بسیار خوبی دارد و سبب می‌گردد که نور محیط داخلی خانه نیز افزایش یابد. طراحی صحیح این فضا و ساخت فضای سبز در آن سبب می‌گردد که زیبایی فضای داخلی خانه‌ها چندین برابر شود. می‌توانید طراحی آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا به بهترین شکل از این فضا استفاده کنید.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

حیاط خلوت سبز

بسیاری از افراد حیاط خلوت را با پاسیو اشتباه می‌گیرند، در حالیکه تفاوت‌های فاحشی میان این دو وجود دارد. حیاط خلوت، حیاطی در پشت ساختمان است که کوچکتر از حیاط است و می‌تواند نورگیر بسیار خوبی برای خانه‌ها باشد. در صورتیکه پاسیو معمولا در میانه ساختمان‌ها قرار می‌گیرد و توسط دیوارهای ساختمان احاطه می‌شود. طراحی صحیح حیات خلوت نیز می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. این قسمت از خانه‌ها نیز در صورت طراحی مناسب می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیری در فضای داخلی داشته باشد.

حیاط سبز

 ساخت و خرید ویلاهای لوکس و لاکچری برای همه اقشار جامعه امکان پذیر نیست. اما این بدان معنا نبوده که نتوان تجربه ای نزدیک به سکونت در یک ویلا زیبا را تجربه کرد. خانه های حیاط دار با کمک محوطه سازی های اصولی و طراحی فضای سبز حیاط علاوه بر ایجاد مکانی دنج و ارام تجربه داشتن یک خانه ویلایی را نیز به ما می دهد.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

شما می‌توانید با طراحی چیدمان و انتخاب مبلمان، گلدان، وسایل تزئینی، درختچه‌های زیبا، آلاچیق، نیمکت، تاب و... فضای پشت‌بام و روف گاردن خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا نمایید. با این کار می‌توانید حس و حال بی‌نظیری را در ساختمان خود با فضایی به رنگ سبز ایجاد کنید.

المان های طراحی فضای سبز خانه و ویلا

دیوار سبز

یکی از پرطرفدارترین و البته زیباترین روش‌های ساخت فضای سبز در خانه استفاده از دیوار سبز است که منظره زیبایی را ایجاد میکند. به طور کلی باید بگوییم که دیوار سبز به عنوان یکی المان‌ها و عناصر طراحی داخلی و طراحی فضای سبز امروز در محیط‌های بسیار متنوعی اجرا شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید دیوار سبز را در بخش‌های مختلفی از خانه به کار بگیرید، اما این موضوع به کارشناسی و تائید متخصصین این حوزه معطوف و مشروط خواهد بود.

از آنجایی که بسیاری از دیوار‌های سبزی که در ساخت فضای سبز در خانه مورداستفاده قرار می‌گیرند در معرض نور آفتاب چندانی نیستند معمولاً با گیاهانی طراحی و ساخته می‌شوند که برای رشد خود به نور کمی احتیاج دارند. با این کار دیگر خیالتان از بابت رشد گیاهان خود راحت خواهد بود.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که استفاده از دیوار سبز فواید بسیاری دارد که از میان آن‌ها می‌توان به افزایش چشمگیر زیبایی فضا، تصفیه هوای خانه، خنک‌تر کردن محیط آپارتمان و... اشاره کرد. علاوه بر این می‌توانیم اضافه کنیم که دیوار سبز می‌تواند به عنوان یک عایق دمایی نیز بر روی دیوار منزل شما به کار گرفته شود.

فلاور باکس

فلاور باکس یکی دیگر از راه‌های ساخت فضای سبز در خانه می‌باشد. فلاور باکس‌ها در واقع جعبه‌هایی تو خالی هستند که درون آن‌ها گل و گیاه‌های مختلف قرار می‌گیرد و زیبایی فضا را دو چندان می‌کند. از آن جایی که برای پیاده‌سازی فلاور باکس نیازی به داشتن فضای زیاد نیست، از همین رو امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. به طور کلی فلاورباکس‌ها به لحاظ مصالح به کار رفته در آن‌ها دارای 6 نوع مختلف می‌باشند. فلاورباکس سفالی، چوبی، بتنی، پلاستیکی، سنگی و فلزی انواع فلاورباکس‌هایی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. متخصصین ساخت فضای سبز در خانه می‌توانند شما را در انتخاب مناسب‌ترین نوع فلاورباکس راهنمایی کند و آن را به بهترین نحو ممکن نصب نماید.

باغچه

اگر در حیاط خانه خود، یک محوطه کوچک در اختیار دارید و به باغبانی علاقه مند هستید، می توانید از طراحی فضای سبز باغچه استفاده کرده و یک مساحت گل کاری شده زیبا در اختیار داشته باشید. اتفاقا باغچه به مراتب سخت تر بوده و باید از یک مساحت کم، نوآوری و جلوه خاص به وجود آورید.

آب‌نما

آبنماها، یکی از المان هایی هستند که در معماری و محوطه سازی حائز اهمیت هستند. آبنماها در طراحی محوطه سازی باغ، ویلا، بام سبز، تراس، فضای سبز، پارک ها و …. مورد توجه قرار می گیرند، همچنین از آن ها در فضای داخلی مانند : اماکن تجاری، اداری، تفریحی، ورزشی و … نیز استفاده می شود.

مبلمان

یکی دیگر از المان های طراحی فضای سبز خانه و ویلا مبلمان است. می توان از نیمکت و یا سکو هایی سفالی و سنگی برای تکمیل فضای سبز خانه استفاده کرد، همچنین می توان از صندلی های تکی هم استفاده کرد.

کف پوش

برای کف پوش فضای مورد نظر می توان از انواع مصالح ساختمانی استفاده کرد اما باید به هماهنگی رنگ و طرح آن ها با دیوارها، ورودی فضا و حاشیه های سنگی باغچه ها توجه کرد. استفاده از سنگ ریزه ها و یا حتی سنگ های درشت و رودخانه ای برای طراحی کف مسیرهای عبوری بسیار مناسب است.

آلاچیق

آلاچیق به سازه‌ هایی گفته میشود که معمولا از جنس چوب یا فلز تولید می شوند و در شکل‌ ها و اندازه‌ های متفاوت وجود دارند. به دلیل این که آلاچیق‌ها در بیرون از ساختمان نصب می‌ شوند و باید محافظ افراد در برابر نور خورشید و بارندگی باشند، پایداری و دوام مصالح موجود در آن بسیار اهمیت دارند.

چند ایده برای طراحی فضای سبز خانه

در ادامه چند ایده طراحی به عنوان نمونه برای شما آورده شده است.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

 

شرکت چکاد بام

شرکت چکاد بام این افتخار را دارد که با احراز گواهینامه‌های صلاحیت دولتی برای اولین بار در ایران، نسبت به ابداع، طراحی و اجرای ایده اقدام نماید. چکاد بام، بام سبز طراحی شده با استفاده از اجزای مدولار است که در فضا‌های بلااستفاده‌ای از ساختمان نظیر: پشت بام‌ها، همسو با تکنولوژی مدرن و همخوان با ارزش‌های زیباشناسی، اجتماعی و فرهنگ ایرانی می‌تواند در شرایط زیست محیطی اکنون، فضای سبز از دست رفته شهری را زنده و موجب پایداری محیط، بهبود سلامت روانی و جسمی ساکنان و افزایش کیفیت زندگی گردد.
اقلام چکاد بام به صورت پرتابل و مدولار بر مبنای استاندارد‌های ایالات متحده طراحی و با مصالح بومی تولید شده‌اند که این ویژگی خاص امکان اجرا ونصب سریع، چیدمان متنوع و تغییر الگو حتی پس از اجرا و نصب را مهیا می‌نماید. این اقلام برخوردار از ضمانت نامه‌ی یک ساله هستند.
فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

همین حالا برای مشاوره تماس بگیرید.

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

نمونه‌های اجراشده را از صفحه اینستاگرام دنبال کنید.

chekadbam@

فضای سبز خانه | ایده طراحی و محوطه سازی منزل و ویلا

chekadbam.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهین مزارعی

      در هوای خیلی گرم جنوب چکار کنیم هر چی گیاه هست جزغاله میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نخل مرداب بهترین گیاهه برای اونجا و فوق العاده هم زیباست

      • بدون نام

        پس برو به شمال هوا خنک

    • بدون نام

      تو خونه ۲۵ متری هم میشه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بجای استفاده از زمین خانه میتونید از دیوارها استفاده کنید و یا حتی از گیاهان هوازی
        گیاهان هوازی به خاک نیاز ندارند و با یک سرچ ساده در اینترنت میتوانید اطلاعات زیادی در باره آنها بدست بیاورید

    • نهی

      متاسفانه شهرداری‌ها در تمام کشور هیچ ارزشی برای فضای سبز خانه ها تصور نمی‌کنند در صورتیکه در کشورهای دنیا خانه با فضای سبز در جلو خانه ویلایی می‌سازند و این جز شرایط است برای زیبایی و هوای سالم آن منطقه خانه ها در ایران یک ساختمان آجری مسطیلی است و بیرون آن هیچ فضای سبزی وجود ندارد

    • ستاره کمالی

      ممنون از شما بابت زحمتی که برای این مطلب کشیدید اما واقعا الان با توجه به متراژ بالکن خونه های امروزه واقعا جز قرار دادن یه میز و صندلی حصیری کوچیک تو بالکن که بشه نشستن روش و چایی خورد جای دیگه ای نمیمونه! من خودم دو ماه پیش برای بالکن خونم از کامارادو یه ست کوچیک مخصوص بالکن گرفتم الان خودمون به زور میتونیم تو بالکن جا بشیم چه برسه به ساخت فضای سبز! ته تهش بتونیم چهار تا گلدون آویزون کنیم!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج