جاباما
۱۰۲۱۵۲۹
۱۷ نظر
۵۰۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۴
پ

رقابت کشورها برای پیش‌خرید واکسن کرونا

واکسینه‌سازی چند کشور باعث افزایش کرونا در دیگر نقاط جهان و تقویت و شدت بیماری در سطح جهانی می‌شود.

عصر ایران: دنیا برای ساخت واکسن کووید -۱۹ در تکاپوی شدیدی است و برخی از کشورها بدون توجه به مشاوره و اقدامات سازمان‌های جهانی برای خرید واکسن‌های احتمالی در حال رقابت با یکدیگرند.

رویترز در مطلبی به نام «"ناسیونالیسم واکسن"،آیا هر کشوری کار خود را می‌کند؟» به بررسی اقدام برخی از کشورها در خرید واکسن و تاثیر آن در بروز بیماری همه‌گیر کرونا در جهان پرداخته است.

یکی از نگرانی‌های سازمان‌های جهانی سلامت، برنامه‌ریزی و ایجاد مقدمات برای خرید انبوه و توزیع عادلانه واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان است.

با این حال مسئولان سلامت جهان با ناراحتی و وحشت به تماشای کشورهای ثروتمندی می‌پردازند که به تنهایی و بدون توجه به روند جهانی حرکت کرده و برای تامین میلیون‌ها دوز از داروهای امیدوارکننده با شرکت‌های دارویی به تنهایی معامله می‌کنند.

رقابت کشورها برای پیش‌خرید واکسن کرونا

تلاش یک محقق برای توسعه واکسن ویروس کرونا در آزمایشگاه بیوتکنولوژی "بیوکاد" در سن پترزبورگ روسیه/ عکس: رویترز

بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا با شرکت‌های "فایزر" (PFE.N)، "بیو‌‌ان‌تک" (BioNtech)، "استرازنکا" (AstraZeneca) و "مدرنا" (Moderna) به توافق رسیده‌اند. کارشناسان می‌گویند این روند، تخریب کننده و محرک است.

"ست برکلی" مدیر اجرایی اتحادیه "GAVI" که طرحی با نام "کوواکس" (COVAX) را برای دسترسی سریع و عادلانه به واکسن "کووید-19" طراحی کرده در این باره گفت: معاملات دو جانبه راهی برای بهبود اوضاع محسوب نمی‌شوند.

"جاوی" (Gavi) یک سازمان بین‌المللی است که در سال 2000 برای بهبود دسترسی به واکسن‌های جدید و کمیاب به ویژه برای کودکان کشورهای فقیر ایجاد شده است.

شرکت "فایزر" در این باره اعلام کرده که در هفته جاری چند مذاکره را با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن برای تامین واکسن بالقوه و در حال توسعه این شرکت انجام داده است.

در آخرین حرکت تخریب کننده از نظر سازمان‌های جهانی بهداشت، بریتانیا از توافق خود برای تهیه واکسن‌های احتمالی و در حال تولید کووید-19 در شرکت‌های "گلاسگو اسمیت کلاین" ( GlaxoSmithKlin) و "سانوفی" (Sanofi) خبر داد.

رقابت کشورها برای پیش‌خرید واکسن کرونا

محققی در حال تحقیق برای توسعه واکسن کرونا در دانشکده پزشکی Duke- NUS در سنگاپور/ عکس: رویترز

براساس اعلام موسسه خیریه سلامت "مدیسین سن فرانتیرز" (Medecins Sans Frontieres)، "تقلای بیشتر کشورهای ثروتمند برای ذخیره واکسن" روند خطرناک "ناسیونالیسم واکسن" را تقویت می‌کند.

نگرانی موجود این است که تهیه و توزیع واکسن در این همه‌گیری تداعی مدل قبلی در دوران همه‌گیری ویروس H۱N۱ (آنفلوانزای خوکی) در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ باشد. در آن سال‌ها کشورهای ثروتمند واکسن‌های موجود و تولید شده را خریدند و این حرکت باعث آسیب‌های بیشتر به کشورهای فقیرتر شد.

در مورد بیماری H۱N۱ که به عنوان یک بیماری ملایم‌تر شناخته شد و در نهایت تحلیل رفت، تاثیر مرگ و اثرات ناشی از عدم تعادل توزیع واکسن محدود است.

کارشناسان سلامت در این باره می‌گویند: اگرچه کووید-۱۹ تهدید بسیار بزرگتری نسبت به ویروس H۱N۱ به شمار می‌آید اما کناره‌گرفتن از کل جهان نه تنها باعث آسیب بیشتر به آسیب ‌پذیرتر‌ها می‌شود، بلکه به افزایش همه‌گیری و گسترش بیشتر آن نیز منجر خواهد شد.

"گیل اسمیت" رئیس سابق آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا و مدیر اجرایی کمپین "وان" که به عنوان یک سازمان غیردولتی که برای پایان فقر و پیشگیری از بیماری‌ها فعالیت می‌کند در این باره گفت: برخی از کشورها برای تهیه واکسن کار پرریسکی انجام می‌دهند و ما نگران آن هستیم. در واقع هر کس به فکر خودش است.

کمپین "وان" یک جنبش جهانی برای پایان دادن به فقر شدید و بیماری‌های قابل پیشگیری است و قصد دارد تا پایان ۲۰۳۰ به فقر در سطح جهانی پایان دهد.

نگرانی سازمان‌های جهانی از تک‌روی کشورهای ثروتمند

بیش از ۷۵ کشور ثروتمند جهان مانند بریتانیا، در ابتدا علاقه خود را نسبت به تامین مالی طرح "کوواکس" اعلام کردند. این طرح توسط سازمان جهانی بهداشت و "ائتلاف نوآوری برای آمادگی اپیدمی" برای کمک به ۹۰ کشور فقیرتر که توسط کمک‌های مالی حمایت می‌شوند، تهیه شده است.

اما شرکت "جاوی"(Gavi) به عنوان سازمانی که برای بهبود دسترسی به واکسن‌های جدید و کمیاب در کشورهای فقیرتر فعالیت می‌کند؛ اعلام کرد: چین و روسیه برای پیوستن به طرح کوواکس و کمک به کشورهای فقیرتر ابراز علاقه نکرده‌اند.

با این وجود یک منبع آگاه سازمان ملل در این باره گفت که کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی بلوک اروپایی، گفت‌و‌گوهای خود را با داروسازان شروع کرده و به کشورهای عضو خود گفته تا واکسن‌های کووید-۱۹ را از طریق طرح کوواکس نخرند.

"توماس بولیکی" مدیر برنامه سلامت جهانی در شورای روابط خارجی در این باره گفت: من نگرانم. آنچه توسط چند کشور انگشت‌شمار در حال اتفاق است روند تولید واکسن را با توافقات رقابتی و چند جانبه مسدود می‌کند.

وی افزود: تولید واکسن در روز محدود است و با افزایش ظرفیت‌ها، باز هم نسبت تولید به تقاضا کم است.

اگر تاثیر مثبت برخی از واکسن‌های در حال توسعه کنونی، در مرحله آزمایش با سرعت تائید شود جهان براساس تخمین کارشناسان تا پایان سال آینده قادر به تولید ۲ میلیارد دوز واکسن موثر برای کووید-۱۹ خواهد بود. براساس طرح کوواکس این واکسن‌ها به ۲۰ درصد جمعیت کشورهای امضا کننده آن خواهد رسید.

برکلی از موسسه خیریه "جاوی" در این باره گفت: کشورهایی که به صورت شخصی خواستار تهیه دارو و واکسن هستند و به جای اشتراک دارو و ایمن کردن گروه‌های پرخطر، قصد ایمن سازی کشوری دارند باعث گسترش بیشتر آن در دیگر نقاط جهان خواهند شد.

وی افزود: اگر بخواهید سراسر آمریکا و اتحادیه اروپا را با دو دوز واکسن ایمن سازید شما به ۱.۷ میلیارد دوز از واکسن نیاز دارید. با این روند دیگر دارو و واکسن زیادی برای دیگر کشورهای جهان باقی نمی‌ماند.

برکلی مدیر اجرایی اتحادیه "GAVI" و طراح برنامه "کوواکس"در این باره افزود: اگر ۳۰ یا ۴۰ کشور جهان واکیسنه شوند و بیش از ۱۵۰ کشور دیگر این ایمنی را نداشته باشند، "این بیماری همه‌گیر در کشورهای دیگر شدت گرفته و وحشی می‌شود".

این ویروس مانند رعد و برق حرکت می‌کند. بنابراین شما وارد مرحله‌ای می‌شوید که بازگشت به مرحله قبل آن و ورود به شرایط نرمال امکان‌پذیر نخواهد شد. دیگر امکان تجارت، توریسم، سفر و تجارت ممکن نخواهد بود مگر اینکه تمام جهان با سرعتی متعادل این پاندمی (بیماری جهانی) را رام کند.

او، اسمت و دیگر کارشناسان سلامت و بهداشت در جهان می‌گویند که پایان این بیماری تنها به صورت متوازن و در سطح جهانی ممکن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ۶آتیشه

      متاسفانه کشور ماهم ثروتمنده.اما....

      پاسخ ها

      • مهیا

        اما ثروتمون مال دیگرانه و مثل کشورهای فقیر زندگی می کنیم

      • بدون نام

        ثروت آدم های احمق
        متعلق به دیگران ه

    • بیکار

      شما هام اگر میتونید بکنید
      متاسفانه دزدی دیگه جایی برای سلامتی مردم براتون نزاشته

    • پدرام

      خود دولت یک میلیون می خره پنجاه می فروشه!
      خواهید دید!

    • بدون نام

      اول میدن به ما. حتما دولت ماهم سرمایش رو صرف خرید واکسن برا این مردم بی نظیر میکنه.

    • بدون نام

      ببینیم برادران چینی و روس چه گلی به سر ما خواهند زد ایا واکسن رو با پول بهمون خواهند داد
      از قضا ما با این دو کشور مثلا میانه خوبی داریم

    • بدون نام

      خلیج فارس مال چین ولی واکسن روبده
      خزر هم مال روسیه
      فقط واکسن

    • بدون نام

      مثلا ماهم ثروتمندی خخخخخ خدایی اگر زمان قبل بود الان پیش خردشده بود رایگان دراختیار عموم باسرعت قرارمیگرفت ولی بعیدمیدونم بااین اوضاع دست ما شهروندان ایرانی برسد وقتی یک ورق قرص تو ناصرخسررا میدن به ملت 30 میلیون دیگه بروتا تهش بعید میدونم دست مابرسه تا لبنان وسوریه ویمن وعراق مونده

    • f

      هیچ جوره نمیشه جلوی یه همچین مشکلی رو گرفت

    • کارمند

      زمانی بود که کشورها برای خرید اسلحه با یکدیگر رقابت میکردند حالا برای خرید واکسن
      مافیای پول وثروت درهر دوره ی زمانی ابزار جدیدی برای داشتن ثروت ایجاد میکنند
      زمانی اسلحه زمانی غذا حالا هم دارو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا ما خدا را فراموش کردیم؟ از خدا بخواهیم این بلا را از سر کشورهای فقیر و بی پناه بردارد کشورهای ثروتمند هم پولشان را برای خرید واکسن هزینه کنند اگر خدا بخواهد نمیشود؟

    • f

      تنها راه برای کشور و افراد فقیر اینه که برن انتهای صف تا نوبتشون برسه تا اون موقع باید به همین سبک زندگی کنیم

    • علی.م

      ثروت ما برای دیگران است نه برای خودمان.

    • غریبه

      آنهایی که با تبانی بانک های دولتی و خصوصی پول از مملکت خارج میکنند ،چه ملک میخرند و سرمایه گذاری میکنند در کشورهای دیگه و چه حساب بانکی پر می کنند ،شک نکنید چون شهروندی آنجا را دارند سهم واکسن خود و خانواده شان خریداری کرده اند...می ماند ما که مرگ ارزان برایمان باقی مانده...فقط خدا به داد ما برسد....

    • یاور

      رعایت کن التماس نکن

    • بدون نام

      هموطنان زجر گشیده نگران نباشید نمکی هم تا اندی سال درست میکنه چون پولی نمومنده بخواهند بخرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج