جاباما
۱۰۲۱۰۸۳
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

لاری: کرونا با رفتار‌های اجتماعی ما هماهنگ است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تنها چیز قطعی و واضحی که در مورد بیماری کووید ۱۹ می‌توان گفت این است که ویروس کرونا با رفتارهای اجتماعی ما هماهنگ است.

انتخاب: سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تنها چیز قطعی و واضحی که در مورد بیماری کووید ۱۹ می‌توان گفت این است که ویروس کرونا با رفتارهای اجتماعی ما هماهنگ است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: در اسفند و فروردین که رعایت بیشتری از طرف مردم انجام و فاصله گذاری‌ها حفظ شد، شاهد کاهش آمار ابتلا به کرونا بودیم. تنها مورد قطعی این است که هرچه فاصله گذاری حفظ شده و خودمان را با سبک زندگی کرونایی تطبیق بدهیم، آمارها کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا غیرقابل پیش بینی است و ندانسته‌های ما در مقابل دانسته‌های ما بسیار زیاد است. همه فکر می‌کردیم رفتار این ویروس با فصل تغییر می‌کند، اما این ویروس همه فصل‌ها را دوست دارد. این ویروس بسیار پیچیده است و در کشور ما موج دوم را تجربه می‌کنیم.

سرعت انتقال ویروس کرونا

لاری درباره سرعت انتقال ویروس کرونا گفت: برخی می‌گویند سرعت انتقال ویروس کرونا افزایش پیدا کرده و مقاله‌هایی درباره آن وجود دارد، اما هیچ کدام قطعی نیستند. در دنیا حدود ۱۶ میلیون ابتلا و حدود ۶۴۰ هزار نفر جان باخته بر اثر این ویروس وجود دارد.

وی افزود: سابقه این موضوع در زمینه بیماری‌های دیگر نیز وجود دارد، وقتی عادی انگاری در جامعه ایجاد شود، مشکلات را مشاهده می‌کنیم. خستگی مردم و عادی انگاری‌ها باعث افزایش شیوع ویروس کرونا شده است.

تغییر علائم ویروس کرونا

لاری درباره تغییر علائم ابتلا به ویروس کرونا گفت: بسیاری از علائم شاید وجود داشته، اما مورد توجه نبودند. آنچه مشخص است، این بیماری علائمی مثل تب،‌ سرفه، مشکلات تنفسی و موارد دیگری دارد. در حال حاضر موارد ابتلا چه در دنیا و چه در کشور ما در جوانان و کودکان هم گزارش شده است. حتی در ابتدا گفته می‌شد که سابقه از دست دادن بویایی و چشایی وجود داشته، اما اثبات شده نبود.

تولید واکسن کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تولید واکسن کرونا در کشور بیان کرد: کمیته علمی کرونا متشکل از افراد با تجربه و دانشمند داریم که با کشورهای دیگر در ارتباط هستند و تبادل علمی روز جهان انجام می‌شود. ایران پا به پای سایر کشورها برای تولید واکسن اقدام می‌کند و گروه‌های زیادی در این زمینه در حال تلاش هستند. در حال حاضر دو گروه مراحل تست حیوانی را گذرانده‌اند.

وی افزود: آن چیزی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، بعید است که واکسن کرونا در کمتر از یک سال به دست ما برسد. حتی اگر واکسن به دست ما برسد هم مشخص نیست که برای چه مدت ایمنی می‌دهد. آنچه قطعی است، همان استفاده از ماسک و فاصله گذاری و شست‌وشوی مداوم دست‌هاست. یعنی نمی‌توانیم فعلا دست روی دست بگذاریم تا واکسن تولید شود.

داروهای موثر بر کرونا

لاری درباره داروهای موثر بر کرونا اظهار کرد: هم رمدسیویر و هم فاوپیراویر در کل دنیا مطرح شده است. کمیته علمی کرونا به صورت مرتب جلسه‌هایی تشکیل می‌دهند و اگر دارویی اثربخش باشد وارد پروتکل درمانی می‌شود. این بیماری مراحل مختلفی دارد. مهم این است که مردم برای تهیه این داروها در بازارهای سیاه دارویی گرفتار نشوند. این داروها بیمارستانی هستند و شرایط بیمار و مراحل بیماری مهم است و مصرف آن باید با تجویز پزشک در بیمارستان انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی هم رمدسیویر را تولید کرده‌اند. این‌که مردم در بازارهای سیاه این داروها را با قیمت‌های گزاف تهیه کنند و حتی ممکن است تقلبی هم باشد، درست نیست.

تولید ماسک بر عهده وزارت صمت است

معاون وزیر بهداشت درباره ماسک اظهار کرد: تولید و توزیع ماسک بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت بهداشت متولی این است که برای کادر بهداشت و درمان ماسک را خریداری کرده و دپو کند. زیرا ممکن است روزهای سخت‌تری در پیش داشته باشیم. این کادر هم در حال انجام است.

وی ادامه داد: به خاطر بحث سلامت مردم نیز مرتب به دنبال این هستیم که ماسک با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد. با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، کلیپ‌های مختلفی برای تهیه ماسک خانگی نیز تولید شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. حتی استفاده از ماسک خانگی نیز می‌تواند موثر باشد.

برگزاری کنکور

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کنکور گفت: در این زمینه خبر نهایی را باید سازمان سنجش اعلام کند. در کشورهای دیگر نیز کنکور برگزار شده است. به هر حال شرایط بیماری ویژه شده و از طرفی داوطلبان نیز در وضعیت روانی خاصی قرار دارند و چند ماه است که درس می‌خوانند و انتظار دارند نتیجه زحمت‌های خود را ببینند. حتی بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده و اعلام معاون سازمان سنجش، ۹۵ درصد داوطلبان خواسته‌اند که کنکور برگزار شود.

وی ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی در مورد آزمون دکتری و کارشناسی ارشد به کار برده شده است. انجام تست سلامت، در نظر گرفته اتاق ایزوله، افزایش حوزه‌ها یا روزهای آزمون در نظر گرفته شده است. حتی بحث ورود و خروج در حوزه امتحانی نیز طولانی‌تر شده تا فاصله گذاری‌ها حفظ شود. اگر همه این‌ها را جمع بندی کرده و تمهیداتی اندیشیده شود تا داوطلبان از سردرگمی نجات پیدا کنند، خدمت بزرگی به داوطلبان کنکور است.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: اگر قرار باشد کنکور عقب بیفتد با بیماری آنفلوآنزا در پاییز مواجهیم. سن مشخصی در مورد آنفلوآنزا وجود ندارد و اگر کنکور به عقب بیفتد هم باید بر اساس تصمیم معقولی باشد و با آنفلوآنزا تداخل نداشته باشد.

وضعیت کیت‌های آزمایش کرونا

لاری گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، آزمایش‌ها فقط در تهران انجام می‌شد. در حال حاضر دستگاه‌ها در اکثر استان‌ها وجود دارد. کیت هم در کشور تولید می‌شود. با این حال کمبودهایی در زمینه کیت وجود دارد. در این شرایط هرچه بیماریابی بیشتری داشته باشیم و تماس نزدیک بیماران را تست کنیم، بسیار ارزشمند است و می‌تواند شیب شیوع بیماری را بیشتر کنترل کند.

وضعیت کرونا در سایر کشورها

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: کشورهایی که محدودیت‌های بیشتری اعمال کردند و فاصله گذاری رعایت شده و حتی جریمه تعیین کرده‌اند، وضعیت بهتری دارند. در کل جهان این بیماری در حال افزایش است. سازمان جهانی بهداشت مرتب می‌گوید که هیچ وقت دیر نیست و هرچه محدودیت‌ها بیشتر شده و مردم همکاری کنند، آمارها کاهش خواهد یافت.

بازگشایی مدارس

لاری درباره وضعیت مدارس گفت: هنوز همه ما دچار عدم قطعیت هستیم، زیرا تکلیف ویروس مشخص نیست. بر اساس آخرین تصمیم‌ها قرار بود از ۱۵ شهریور ماه کار مدارس شروع شود، اما باید ببینیم که شرایط به چه شکل پیش خواهد رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد علی

      شما هم با چینی ها هماهنگید

    • بدون نام

      کرونا ریاضی ضعیفی دارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج