۱۰۲۹۴۸۲
۷۲ نظر
۵۰۱۱
۷۲ نظر
۵۰۱۱
پ

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

اکبر هاشمی رفسنجانی معروف به سردار سازندگی به‌عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی ایران شناخته‌شده است که زندگی او فراز و فرودهای بسیاری را در تاریخ سیاسی ایران ثبت کرده است.

برترین‌ها: اکبر هاشمی رفسنجانی معروف به سردار سازندگی به‌عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی ایران شناخته‌شده است که زندگی او فراز و فرودهای بسیاری را در تاریخ سیاسی ایران ثبت کرده است.

اکبر هاشمی بهرمانی، معروف به هاشمی رفسنجانی روز سوم شهریورماه سال ۱۳۱۳ برابر با ۴ آگوست ۱۹۳۴میلادی، در روستای بهرمان از جلگه نوق شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای متدین و نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه بی‌بی صفریان است.

نام‌خانوادگی هاشمی با آنکه سید نیستند به این دلیل برای این خانواده انتخاب‌شده که نام جد پدری‌شان هاشم بوده است.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

همسر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی زاده ۱۳۱۴، فرزند سید محمدصادق مرعشی ازدواج کرد.

فرزندان هاشمی رفسنجانی

حاصل ازدواج عفت مرعشی و هاشمی رفسنجانی ۵ فرزند به نام‌های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

دو دختر او با دو پسر آیت‌الله لاهوتی اشکوری امام‌جمعه سابق رشت و از دوستان هاشمی رفسنجانی در دوره زندان، ازدواج کردند فاطمه رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص و فائزه نماینده تهران در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بود. محسن هاشمی پسر بزرگ اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس کنونی شورای شهر تهران است. مهدی هاشمی فرزند چهارم وی است، در گذشته مسئولیت‌هایی را در وزارت نفت بر عهده داشت. یاسر هاشمی کوچک‌ترین فرزند اکبر هاشمی رئیس دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد بود.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

زندگی سیاسی هاشمی رفسنجانی

زندگی سیاسی هاشمی رفسنجانی پس از آشنایی او با امام خمینی و از دهه ۱۳۴۰ آغاز شد. فعالیت‌‌های او در این دوره سخنرانی در مساجد و حمایت مالی از گروه‌هایی مانند فدائیان اسلام، جمعیت موتلفه بود. تا سال ۱۳۵۷ و پیروزی "انقلاب اسلامی" در ایران، هاشمی رفسنجانی چندین بار بازداشت شد و در مجموع بیش از ۴ سال را در زندان گذراند.

با تبعید امام خمینی (ره)، نقش هاشمی برای سر و سامان دادن به مبارزه و مبارزان و جلوگیری از انحراف نهضت روحانیت پررنگ‌تر شد. به گونه‌ای که هم برای سخنرانی به هیات‌های مذهبی تهران و هم در جمع هواداران جریان‌های سیاسی در داخل می‌رفت و هم برای رفع اختلافات مبارزان خارج از کشور، به عراق، لبنان، اروپا، آمریکا و حتی شرق دور سفر می‌کرد که معمولاً بعد از هر سفری، توسط ساواک بازداشت و زندانی می‌شد. در آخرین محکومیت که با اعتراض علما و مراجع قم و نجف، حکم اعدامشان به زندان تبدیل شد، پس از سه سال تحمل بدترین رفتار‌ها در زندان‌های قرل قلعه؛ اوین؛ قزل حصار، قصر و کمیته مشترک ضد خرابکاری، در آذر ماه ۱۳۵۷ به دریای خروشان ملت در راهپیمایی‌های شورانگیز پیوست.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

نخستین مسولیت‌های رسمی و مبارزاتی

اگرچه هاشمی رفسنجانی از نخستین روز‌های مبارزه، امین امام خمینی (ره) بودند و حتی در جریان کاپیتولاسیون، از طرف امام، برای جمع آوری اسناد به تهران رفته بود، اما نخستین مسولیت‌های رسمی مبارزه را ماه‌ها قبل از پیروزی انقلاب پذیرفت.

به انتخاب امام و به همراه چهار روحانی دیگر عضو شورای انقلاب شد که تا پس انقلاب هم هم عضو آن شورا و حتی سرپرست وزارت کشور برای برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود. مجددا به انتخاب امام، تنها روحانی عضو هیات حل مشکل سوخت بود که دکتر بازرگان که رئیس این هیات بود، پس از مشاهده تاثیر کلام هاشمی در کارگران و اعتصاب کنندگان شرکت نفت، گفته بود: «الان راز عضویت یک روحانی در یک جمع تخصصی و سیاسی را می‌فهمم.» مسولیت‌های دیگرشان در روز‌های قبل از پیروزی، عضویت در هیات استقبال از امام و مدیریت تعصب روحانیون در مسجد دانشگاه تهران بود.

در نخستین روزهای پس از ورود امام خمینی به ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی کسی بود که حکم انتصاب مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت را در محل استقرار ایشان در مدرسه علوی قرائت کرد. از نگاه ناطران، این رخداد تاریخی، نشان از جایگاه ویژه هاشمی رفسنجانی و ارتباط نزدیک او با "رهبر انقلاب" داشت.

پس از پیروزی "انقلاب اسلامی" هاشمی رفسنجانی مدتی سرپرستی وزارت کشور را بر عهده داشت. در همین دوره او به همراه شهید بهشتی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد جواد باهنر و رهبر معظم انقلاب "حزب جمهوری اسلامی" را بنیان گذاشت. این حزب چند سال بعد به درخواست هاشمی رفسنجانی از امام منحل شد.

در سال ۱۳۵۹ نخستین دوره "مجلس شورای اسلامی" تشکیل شد. اکبر هاشمی رفسنجانی از تهران وارد مجلس شد و ریاست آن را بر عهده گرفت. تا سال ۱۳۶۸ او رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

پس از برکناری بنی‌صدر، هاشمی رفسنجانی عملا فرماندهی جنگ را بر عهده گرفت؛ جنگی که از اواخر تابستان ۱۳۵۹ با حمله عراق به خاک ایران آغاز شده بود. هاشمی رفسنجانی تا پایان جنگ کماکان به عنوان جانشین فرمانده کل قوا ماند. همین مقام و موقعیت بود که او را در نظر عموم به عنوان مردی قدرتمند مطرح می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

ریاست جمهوری

در سال ۱۳۶۸ پس از انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. پیش از این انتخابات، با تغییراتی در قانون اساسی، پست نخست‌وزیر حذف شده بود. ریاست جمهوری رفسنجانی تا سال ۱۳۷۶ ادامه یافت. وظیفه اصلی او در دوره هشت‌ساله ریاست جمهوری، بازسازی مناطق جنگ‌زده و احیای اقتصاد بود. در این دوره از سوی اطرافیان و هوادارانش لقب "سردار سازندگی" گرفت.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام

هنوز هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به پایان نرسیده بود که آیت الله خامنه‌ای در اسفند ماه ۱۳۷۵ با حکم جدیدی، ایشان را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزید. اگرچه پیش از آن هم در چندین دوره ریاست این مجمع را بر عهده داشت، اما این حکم موارد مهمی داشت که می‌توان گفت: تدوین سیاست‌های کلی، داوری در اختلافات شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و حل معظلات کشور، فصلی دیگر از مدیریت جامع و فراجناحی آیت الله هاشمی رفسنجانی را رقم زد.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ هاشمی رفسنجانی عزم کرد دوباره به صحنه اصلی قدرت بازگردد. رقیب اصلی او در این انتخابات محمود احمدی‌نژاد بود. اما در کارزار انتخاباتی، هاشمی رفسنجانی در نظر عامه نماینده ثروت و‌قدرت جلوه داده شد، در حالی که احمدی‌نژاد خود را از مردم، و فردی "پاکدست" و در مقابل ثروت و ‌قدرت و فساد معرفی می‌کرد. هاشمی رفسنجانی در این فضای قطبی‌شده بازی را به رقیب خود واگذار کرد.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸

در انتخابات برحاشیه ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ او به طور غیرعلنی از میرحسین موسوی، کاندیدای اصلاح‌طلبان حمایت کرد که در نهایت به پیروی محمود احمدی نژاد ختم شد. او در آخرین خطبه‌های نماز جمعه خود در سال ۸۸ خواستار ترمیم اعتماد مردم شده بود.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

انتخابات ۹۲ و پیروزی روحانی به جای هاشمی

آخرین برگ مهم در زندگی سیاسی هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ ورق خورد. او بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شد اما در کمال ناباوری رد صلاحیت شد. او نیروی خود را در حمایت از حسن روحانی به کار گرفت. پیروزی روحانی در اصل پیروزی اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

نفر اول انتخابات خبرگان در تهران

در انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴، هاشمی رفسنجانی در هماهنگی با اصلاح‌طلبان وارد کارزار شد. نتیجه پیروزی نسبی آنها بود. ردصلاحیت اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای نزدیک به هاشمی رفسنجانی اجازه نداد تحول چشمگیری در ترکیب دو مجلس به وجود بیاید. با این حال هاشمی رفسنجانی با بیش از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار رای منتخب اول تهران در مجلس خبرگان شد.

هاشمی رفسنجانی؛ یک شهریوریِ خاص و بی‌تکرار!

درگذشت

سرانجام هاشمی رفسنجانی که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۸ دیماه ۱۳۹۵ خاطرات هر روزشان را می‌نوشت، پس از عمری جهاد و مبارزه، عصر روز یکشنبه، ۱۹ دی ماه به دیار باقی شتافت و پس از دو شب وداع تاریخی مردم با پیکرشان در حسینیه جماران، صبح روز سه شنبه، ۲۱ دی ماه، بعد از یک تشییع جنازه میلیونی از دانشگاه تهران تا بهشت زهرا، در جوار امام راحل و در مضجع شریفش به خاک سپرده شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شقایق

      مرحوم اکبر شاه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا ازش نگذره اشرافیگری مسولین متد کرد و طبقاتی اجتماعی را زیاد

      • فری

        چی بی تکرار
        تکرار های هستند که تکرار رو زمین نمی مونه
        تکرار

      • 007

        هشت سال جنگ و یکی از مسببان اصلی ادامه جنگ تنها خاطره ای که از هاشمی داریم

      • بدون نام

        شرکتی در زمان ان به وجود امد چند سال حق بیمه ما رو خوردن ما ازش نمیگذریم نظام سرمایه داری

      • بدون نام

        باعث بانی و علت بدبختی و به خاک سیاه نشستن همه کارگران ایران همین هاشمی و داردستش هستند

      • بدون نام

        فقط آدمای باسواد و روشنفکر قدر ایشون رو میدونستن ویه عده بی سواد با ایشون مخالف بودن
        الانم همینه...

      • فری

        حرکت های تکنوکراتی های ایشون و آقای خاتمی والانم شیخ حسن
        باعث نابودی شهرهای جنوبی شده
        تکرارهای تکراری

      • بدون نام

        ممنون ۱۶:۳۷ . حرف حق همین است و بس. پوپولیست ها به دنبال احمدی نژاد با یه دست کوبیده و یک تراول پنجاهی . هشتاد و چهار را آغاز جهنم کردند. و کل ساختار مملکت را عوض کردند و بعد هم طلبکار شدند . خدا بخیر کند ادامه ی راه را

      • بدون نام

        مگه همین شماها صلاح خویش طلبها نبودید که بهش میگفتید عالیجناب سرخ پوش؟؟؟؟

    • حاج رضا

      خداوند متعال او را غریق رحمت فرماید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای چی میدونی چند میلیون ایرانی بخاطر افکار این اقا بدبخت شدن شرکتی رو کی به وجود اورد تو مملکت خودمون یه عده کارمند رسمی مارو افغانی بدادنن یعنی بیگانه گناهش نابخشودنیه

      • بدون نام

        خدا ازش نگذره که کارگرها رو بدبخت کرد

      • م.ح

        حالا که غرق در آب استخر فرح شد ،تا غرق رحمت

      • بدون نام

        اولین شخصی که پول بدون پشت وانه چاپ کرد و ریشه ریال رو خشکوند. اقتصاد رو ازبین برد پیمانکاری رو باب کرد. اشرافیت رو بین دولتی ها گسترش داد. کشور رو وابسته به آمریکا کردو... همین شخص بود

      • بدون نام

        این یک کنایه ست

    • ایرانی

      اونوقت این شخصیت را که مورد تایید امام بزرگوار خمینی کبیر و امام خامنه ای می باشد سر دبیر روزنامه کیهان و امثالهم و رادیو تلویزیون میلی هر روز بدگویی و طوری وانمود می کنند که ایشان ظاهرا ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه بد نبودن مملکت الان اینقدر عقب افتاده نبود در مقایسه باکشورهای کوچک دیگه

      • بدون نام

        12:22
        البته باید بدونی که دلیل عقب موندگی از طرف کیه؟؟؟ اون پایه و اساسی که احمدی نژاد گذاشت و روحانی ادامه اش داد حالا حالا ها از بین نمیره

      • آلفرد یه کاک

        می باشد نه
        می بود
        افراد زیادی مورد تایید بودند اوایل اما اواخر چی شد؟

    • عبدالله

      خدا رحمتشون کنه
      در مورد مسوولیت های همه فرزندان ایشان توضیح دادین به غیر از جناب مهدی هاشمی. ایشون چه پست هایی داشتن و الان کجا و چه سمتی دارن؟

    • س.ا

      خدا رحمت کنه و روحشون شاد،ایشان به حق سردار سازندگی بودن،

      پاسخ ها

      • 007

        سردار هشت سال جنگ بود سردار شهادت فرزندان ایران زمین . سردار بی پدری خیلی از بچه های ایران زمین . سرداری بدبختی و بیچارگی .

      • س.ا

        شما اول به تاریخ و گذشت زمان و بلاهایی که تو این همه سال از نظر اقتصادی و معیشتی بعد از دوران اقای خاتمی و رفسنجانی به سرمون اومده نگاه کن بعد نظر بده محض اطلاعتون دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی اوج دوران شکوفایی اقتصادی و بهبود زندگی معیشتی مردم بود!!

      • آلفرد یه کاک

        واقعا که سردار سازندگی بودن
        فقط اگه همچین سرداری باشه دیگه نیازی به ستون پنجم دشمن نیست
        همین یه سالش بسه واسه صد سال

      • بدون نام

        اگه این سردار ! سازندگی بود پس رضت شاه خدای سازندگی بود

    • علیممد

      کاش توضیح داده بودین که دوستان اصلاحاتی چرا در ابتدا، کمر به نابودی این بزرگوار و لقب عالیجناب سرخپوش داده بودن؟

    • بدون نام

      تمام بدبختی های کارگران از اوست. خودش یک عمر شاهی کرد و ملت رو به گدایی و رعیتی واداشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کاملا حرف حقه نیروی شرکتی از زمان این اقا به وجود امد کارمندان رسمی ما رو افغانی صدا میکردن

      • بدون نام

        نه تنها نیروی شرکتی بکه اصلا اقتصاد رو نابیود کرد سرمایه داری کرد و فاجعه ها درست کرد این فقط یه کارش بود
        ...

    • استکی

      خدارحمتش کنه
      واقعامردبزرگی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بابا خیلی بزرگ بود اینقدر بزرگ که مارعیتهارو نمی دید

      • بدون نام

        بزرگ بود در فاجعه درست کردن

      • بدون نام

        لعنت بر هرکی که پایه گذار بی ارزش شدن ریال بود (هاشمی رفسنجانی)

    • مهرزاد

      قدرزر زرگر شماست قدرگوهر گوهری. هرچه فهمدقیمت نقل و نبات ای مشتری .هنوز بعضی ها نفهمیدن وزنه بودن در انقلاب یعنی چی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره میبینین دستاوردشونو 40 سال قدرت داشتین هر دو جناح چرااینقدر بدبختم

      • بدون نام

        اگه خوب بود خدا بیامرزه اگه بد بود خدا ازش نگذره ما نمیدونیم

      • بدون نام

        اولین شخصی که پول بدون پشت وانه چاپ کرد و ریشه ریال رو خشکوند. اقتصاد رو ازبین برد پیمانکاری رو باب کرد. اشرافیت رو بین دولتی ها گسترش داد. کشور رو وابسته به آمریکا کردو... همین شخص بود

    • hhh

      خدا رحمتشون کنه،سردار سازندگی تکرار نشدنیه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولین شخصی که پول بدون پشت وانه چاپ کرد و ریشه ریال رو خشکوند. اقتصاد رو ازبین برد پیمانکاری رو باب کرد. اشرافیت رو بین دولتی ها گسترش داد. کشور رو وابسته به آمریکا کردو... همین شخص بود

    • بدون نام

      اگه بی تکرار بود چرا کنارش گذاشتین

    • بدون نام

      مردی برای تمام فصول که بدجوری رودست خوردوسرش رازیرآب کردند، میگن خودکرده راتدبیرنیست ،عالیجناب قرمزپوش..

    • بدون نام

      روحش شاد.

    • بدون نام

      یه میلیاردشدن 90 درصد ملت فقیر

    • علیرضا

      اگر در ایران یک نظام سیاسی درست وجود داشت هاشمی در آن می توانست کارهای بزرگی برای این مملکت انجام دهد ...او متوهم و بیگانه با مردم نبود و برایش منافع ملی اولویت داشت

      پاسخ ها

      • حمید (ع)حمید ع.

        روحشان شاد ودر. این روز وماه دعا گویی بزرگان هستیم انشاء الله با ائمه محشور باشند

    • علی

      درود برسردارسازندگی.خدارحمتشون کنه

    • زیر صفر

      خدمات بسیار زیادی به ایران و مردمش کرد ولی متاسفانه تبلیغات سو در مورد این بزرگوار طوری بود که خیلیها از خدماتش بی اطلاع هستن و عده ای هم کور کورانه انتقادهای نا عادلانه و کاملا نابجا میکنند
      روحش شاد یادش گرامی

    • بدون نام

      مقام و منصب هر چی بزرگتر بار پاسخگویی و مسئولیت سنگین تر‌.فقط خود خدا میدونه الان چه آخرتی داره.آیا حق میلیون ها ایرانی به گردنش هست یا نه؟؟؟

    • بدون نام

      خدا ازش نگذره ما که نمیگذریم بدعت گذار واقعی و باعث و بانی بدبختی و دو دستگی بین مردم ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدابیامرزه تمام رفتگان ازوادی پشت سرمرده حرف بعدنزنید حتی شاه یااکبرشاه

    • محمد

      الکی بزرگشون نکنید. ایران الان میخاست یه دسته گل باشه...

    • بدون نام

      خدایش بیامرزد. ستون انقلاب و مرد روزهای سخت بود. مرد تکرار نشدنی.

    • بنده خدا

      خداوند هرکس که به این مردم خوبی کرده وبه خون شهدا خیانت نکرده دستش ازاین دنیا کوتاه شده خدارحمتش کند هر کس که به ارمان امام وشهدا خیانت کرده روزحساب به سزای اعمالش برسد

    • بدون نام

      با این ضربه ای که به ما زد واقعا هم بی تکرار بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعآ

    • زیر صفر

      صحبتهای طرفداران این بزرگوار سانسور میشه
      دلیلش چیه
      حالا دگه سانسور رو به سلیقه های شخصی رسونده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک زمان اون بزرگوار بخصوص در دوره ریاست جمهوریش جوّ ارعاب و خفقان و سانسور و ترور مخالفانش را برقرار کرد
        حالا تو که طرفدار اون بزرگوار هستی حرفهات سانسور میشه تا ببینی چه مزه ای داره
        نوش جونت
        گوارای وجودت بشه

    • بدون نام

      مردترین مرد ، مرد بی تکرار ، مرد عبور از بحران ها امیر کبیر دوران ، کسی که مظلوم تر از بهشتی زیست ، بزرگ مردی که بخاطر لیاقتش ، تا توانستند به او تاختند و مورد آماج تهمت ها نمودند .... بزرگ مردی که امام خوبان در باره اش فرمود : نهضت زنده است چون هاشمی زنده است . روحش شاد باد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدجور جو گرفتت

    • بدون نام

      ایشون خدمت بزرگی به مسئولین وقت کردند و همه را وارد اقتصاد و سرمایه داری نمودند و قشنگ همه چی برادر وار تقسیم شد .

    • مردم

      خدا لعنت کنه هر چی لیبرال و هر کس طرفدار اونها بود و هست و کشور رو به این وضع انداخته خدا لعنت کنه

    • اسدالله احمدی

      خدارحمتش کنه

    • م

      تیچکارینکرد هرجا سخن از ینضر مثبت بود او منفیش میکرد همه را خار ذلیل کرد

    • علی

      بعد از رحلتش کشور رو ببینید چی شده
      جای خالیش به شدت احساس میشه
      باهوش ترین سیاستمدار یک قرن اخیر ایران بوده
      روحش شاد

    • کریم

      قدر زر زرگر شناسد ، قدر گوهر گوهری
      خدا نگذره از کسانیکه با آبروی آیت‌الله ، شخص اول مملکت بعد از امام خمینی، بازی کردن.

    • بدون نام

      در کمالات ایشون همین بس که جزو اصلی ترین ارکان این نظام بود!!!
      هیچ توضیح دیگری لازم نیست ..

    • بدون نام

      سلام
      بد گویان بی خرد بروید ببینید اعتماد امام خمینی به ایشان چقدر بود . هاشمی همیشه با انحرافات وضد انقلاب مبارزه میکرد برای همین زیاد دشمن داشت
      برید تخقیق کنید شهید بزرگوار اسلام قاسم سلیمانی چقدر ایشان را قبول داشت. ایشان ثروتشان قبل از انقلاب بیشتر بود تا بعد انقلاب .

    • بدون نام

      چرا هیچ توضیحی از نحوه مرگ مرحوم داده نشده است؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ ایشان در هاله از ابهام ست
        براحتی نمیتوان گمانه زنی کرد

    • بدون نام

      برترین فازت چیه از بین این همه شهریوری چرا هاشمی رفسنجانی خاص و بی تکرار شده این همه امثال اون هستن که کشور داغون کرد ...

    • ارشین

      آخر اشرافیگری بود ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج