۱۰۳۶۸۵۳
۸ نظر
۵۰۱۵
۸ نظر
۵۰۱۵
پ

۱۰۰هزار دکتر بیکار تا سال ۱۴۰۰!

ماشین تولید «دکتر» در کشورمان با شتابی عجیب در حال تولید است، تا جایی که می‌شود با حسابی سرانگشتی دریافت طی چند سال آینده با خیل عظیم دانش‌آموختگان بیکار دکتری مواجه خواهیم بود!

روزنامه کیهان: ماشین تولید «دکتر» در کشورمان با شتابی عجیب در حال تولید است، تا جایی که می‌شود با حسابی سرانگشتی دریافت طی چند سال آینده با خیل عظیم دانش‌آموختگان بیکار دکتری مواجه خواهیم بود!

واقعیت تلخی که معاون وزیر علوم نتیجه آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: «به طور طبیعی دانش‌آموختگان دکتری آینده شغلی خود را در دانشگاه می‌بینند، این در حالی است که در بهترین حالت بین پنج تا ۶ هزار نفر از ۲۰ هزار شرکت‌کننده دارای مدرک دکتری، جذب دانشگاه می‌شوند و این موضوع به این معناست که سالانه ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل دکتری بیکار تحویل جامعه می‌دهیم در شرایطی که جای مناسبی برای‌ اشتغال آنها نداریم.»!

اظهارنظری که البته ابتدای امسال بیان شده و ویرایش‌های بعدی آن، کمی‌متفاوت است؛ معاون وزیر علوم در دی‌ماه ۹۷ بیان کرد: «در مقطع دکتری، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد چهار هزار نفر جذب دانشگاه شده‌اند.»

شرایطی که موجب شده شمار دانش آموختگان بیکار دکتری در کشور در ۵ سال اخیر، ۷ برابر شود. این را سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی می‌گوید تا تأکید کند که این روند نیازمند اصلاح است. روندی که البته می‌دانیم شتاب گرفته و به اینجا رسیده که ظرفیت پذیرش دکتری (دولتی و آزاد) در سال جاری، ۲۴ تا ۲۶ هزار نفر بوده است!

از سوی دیگر، عضو هیئت علمی‌دانشگاه‌تربیت مدرس با‌ اشاره به اینکه یکی از دلایل تمایل دانشجویان برای شرکت در آزمون دکتری، فراهم نبودن بازار کار است، گفت: اگر وضعیت بازار کار مناسب بود، دانشجویان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس جذب بازار کار می‌شدند ولی با این شرایط‌ترجیح می‌دهند بیکاری را مقداری به تأخیر بیندازند. آنها تصور می‌کنند با مدرک دکتری راحت‌تر می‌توانند شغل پیدا کنند در حالی که شاغل شدن با مدرک دکتری بسیار سخت‌تر است.

افزون بر این، معاون آموزشی سابق دانشگاه تهران با بیان اینکه بیکاری از مقاطع قبل به مقطع دکتری سرایت می‌کند، گفت: وقتی نمی‌توانیم برای دانشجویان کارشناسی و ارشد شغل فراهم کنیم، ادامه تحصیل در مقطع دکتری دردی را دوا نمی‌کند. زیرا هر گرایشی در مقطع بالاتر، تخصصی‌تر خواهد شد. مثلاً دانشجوی کارشناسی می‌تواند در بسیاری از مشاغل مشغول فعالیت شود، ولی همین دانشجو با ورود به مقطع دکتری بر یک موضوع متمرکز می‌شود و در نتیجه شغل مرتبط با رشته‌اش خیلی محدود‌تر خواهد شد.

اعداد و ارقامی‌که اگر همه آنها را کنار هم قرار دهیم، به دورنمایی عجیب و حتی شوک‌آور خواهیم رسید؛ دورنمایی که برای سال ۱۴۰۰، حتی از یکصد هزار دانش آموخته دکتری بیکار نیز فراتر می‌رود چراکه سالانه حدود ۲۰ هزار دکتر بیکار به جامعه افزوده می‌شود و هم اکنون نیز همین میزان دکتر بیکار داریم. خیل بیکارانی که شمارشان از ظرفیت ورزشگاه بزرگ آزادی نیز افزون است، آن هم به شرطی که روند افزایش ظرفیت دکتری در وضعیت امسال متوقف بماند و به مانند سال‌های گذشته رشد نکند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقد من سر مهندس شدنم سرکوفت دکتر نشدن خوردم از دوست و فامیل،خانوادم حامیم بودن،ولی یه تبی شده بود که همه میرفتن تجربی ماها ریاضیام شده بودیم اسباب خنده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظور پزشک نیست منظور phd هست

    • بدون نام

      راه فقط ازدیاد جمعیته

    • بدون نام

      روزنامه کیهان نمی خواهد نگران بیکاری جوانان باشد ما ملت از این روزنامه وابسته بیزاریم.

      پاسخ ها

      • مصاااااا

        درود بر کیهان انقلابی و ارزشی

    • بدون نام

      تا وقتی دانشگاه ازاد همین جوری مدرک صادر میکنه مشکل همینه. در حالی که دانشگاه دولتی کلی نخبه پرورش میده دانشگاه ازاد بی سواد و مدرک بی ارزش پرورش میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون
        دانشگاه دولتی بد تر از ازاده

    • بدون نام

      دکتری که از دانشکاه آزاد میاد بیرون بهتره که بیکار باشه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج