۱۰۴۸۲۰۷
۸۹ نظر
۵۰۴۰
۸۹ نظر
۵۰۴۰
پ

اوج‌گیریِ خودکشی در ایران؛ بیماری‌های روانی، فقر یا چی؟

بعداز خبر خودکشی سیدمحمد موسوی‌زاده، نوجوان ۱۱ ساله در شهرستان دیّر، دیروز بار دیگر خبرگزاری‌های داخلی از خودکشی یک پسر نوجوان و بعد از آن یک مرد جوان ۲۱ ساله در استان بوشهر خبر دادند.

روزنامه توسعه ایرانی - سعیده علیپور: دیروز بار دیگر خبرگزاری‌های داخلی از خودکشی یک پسر نوجوان در استان بوشهر خبر دادند. گفته شده این پسر ۱۶ ساله که در شهرستان کنگاور زندگی می‌کرد دو سال پیش، پس از زندانی شدن پدرش به اتهام قتل عمد، ترک تحصیل و در کارگاه سنگ‌بری کار می‌کرده است.

اوج‌گیریِ خودکشی در ایران؛ بیماری‌های روانی، فقر یا چی؟

درست چند ساعت پس از خبر خودکشی این پسر نوجوان، خبر خودکشی دیگری هم مخابره شد؛ این بار یک مرد جوان ۲۱ ساله در شهرستان جم در استان بوشهر خود را حلق‌آویز کرد. گرچه هنوز در مورد دلایل این خودکشی خبری رسمی منتشر نشده است، اما منابع غیررسمی مشکلات اقتصادی را سبب این کار عنوان می‌کنند.

اما در هفته گذشته خبر خودکشی سیدمحمد موسوی‌زاده، نوجوان ۱۱ ساله در شهرستان دیّر این استان هم که گفته می‌شد به دلیل فقر و عدم دسترسی به گوشی هوشمند برای حضور در کلاس‌های مجازی دست به خودکشی زده بود، خبرساز شد. در حالی که پدر و مادر این پسر گفته بودند او به دلیل خرابی گوشی موبایل، خودکشی کرده است، اما آموزش و پرورش این موضوع را تکذیب کرد.

سیدمحمد نخستین دانش‌آموزی نبود که خبر خودکشی او منتشر می‌شود. کمی پیشتر هم خودکشی پسر۱۲ ساله‌ای در آبادان خبرساز شد؛ نوجوانی که گفته شد، تلفن همراه و دوچرخه‌اش توسط خانواده برای پرداخت اجاره‌خانه به فروش رفته بود. در فروردین امسال نیز زینب، دختربچه ۱۱ ساله ایلامی، به دلیل فقر دست به خودکشی زد. بر اساس گزارش‌ها خانواده او به قدری درگیر مشکلات مالی بودند که مجبور شدند جسد این کودک را نه در قبرستان، بلکه در خانه خود به خاک بسپارند.

اما انتشار این اخبار در مدتی کوتاه نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. در حالی که برخی از احتمال الگوسازی و تسری این عمل به دیگران سخن می‌گویند، برخی کارشناسان هم معتقدند باید زمینه‌های رشد این پدیده شوم شناسایی و مهار شود.

اوج‌گیریِ خودکشی در ایران؛ بیماری‌های روانی، فقر یا چی؟

آمارخودکشی در ایران

مقامات رسمی در کشور معتقدند خودکشی در ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر رتبه بالایی ندارد. حتی براساس آمار‌های جهانی، ایران در میان سایر کشور‌های دنیا در رتبه ۱۴۲ قرار دارد که نشان از پایین بودن میزان خودکشی در کشور است. اما به نظر می‌رسد اوضاعی که طی سالیان دراز به دلایل مختلف فرهنگی و مذهبی چنین شکل گرفته، همواره این گونه نمی‌ماند.

کارشناسان با نگاهی به آمار‌های اخیر خودکشی در ایران که بسیاری آن را دقیق و کامل نمی‌دانند و تنها نوک کوه یخ توصیفش می‌کنند، آن را پدیده‌ای رو به رشد دانسته و حتی مدعی‌اند ایران در میان کشور‌های اسلامی در جایگاه سوم از نظر رواج خودکشی قرار دارد.

آمار‌ها نشان می‌دهد روزانه بیش از ۱۳ نفر در ایران خودکشی می‌کنند. این در حالی است که بیشتر خودکشی‌ها در میان افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله روی می‌دهد. طبق اعلام وزارت بهداشت، در سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ هزار نفر خودکشی کردند. یعنی به‌طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار تن ایرانی، ۱۲۵ نفر اقدام به خودکشی کردند و از این تعداد ۶ نفر جان خود را از دست دادند. آماری که بسیاری معتقدند در دو سال اخیر و با شیوع کرونا و افزایش تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار بیشتر هم شده است.

کاهش سن خودکشی

اما آنچه جای بسی نگرانی‌ست این است که در سال‌های اخیر در ایران سن خودکشی تا سطح دانش‌آموزان دبستانی و راهنمایی پایین آمده است. چنانچه معاون وزارت بهداشت در پاییز سال ۹۸ از خودکشی ۲۰ درصدی نوجوانان ایرانی در سال ۹۷ خبر داده و گفته بود بیشتر نوجوانانی که اقدام به خودکشی می‌کنند در سطح تحصیلات ابتدایی و راهنمایی هستند.

همچنین به تازگی محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از افزایش خودکشی در کشور خبر داده و گفت: «آنطور که به نظر می‌رسد، خودکشی در کشور با ضریب روبه رشدی در حال افزایش است و طبق آمار منتشر شده عمده آن‌ها بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد، اما امسال ما شاهد خودکشی‌های زیر ۱۵ سال هم بودیم که جای تاسف دارد».

دیروز بار دیگر خبرگزاری‌های داخلی از خودکشی یک پسر نوجوان در استان بوشهر خبر دادند. گفته شده این پسر ۱۶ ساله که در شهرستان کنگاور زندگی می‌کرد دو سال پیش، پس از زندانی شدن پدرش به اتهام قتل عمد، ترک تحصیل و در کارگاه سنگ‌بری کار می‌کرده است.

اوج‌گیریِ خودکشی در ایران؛ بیماری‌های روانی، فقر یا چی؟

دلایل افزایش آمار خودکشی

اما چرا کودکان و نوجوانان دست به خودکشی می‌زنند؟ چه دلایل روانی و اجتماعی زمینه‌ساز چنین حوادث تلخی است؟

برخی کارشناسان مشکلات اقتصادی، بیماری‌های روانی، جبر فرهنگی، مسائل سیاسی و فشار‌های اجتماعی را برخی از عوامل اصلی خودکشی در کشور می‌دانند، اما در این میان نوجوانان و جوانان به دلایل مشکلات روانی حاصل از تغییر سبک زندگی، افزایش فشار‌ها بر خانواده، کاهش فضا‌های اجتماعی برای شادی و عدم دریافت مشاوره‌های روانشناسانه بیشتر در معرض آسیب هستند و قدرت تحمل مشکلات را ندارند و دست به خودکشی می‌زنند.

به گفته معاون وزارت ورزش در ایران، «اوضاع اقتصادی کشور» و «عدم نظارت بر موضوعات اجتماعی و اخلاقی بین خانواده‌ها» از جمله دلایل خودکشی در ایران محسوب می‌شود. تندگویان می‌گوید: «خانواده‌های ایرانی از لحاظ روحی و سلامت روان مورد سنجش قرار نمی‌گیرند و بین مددکاران و روانشناسان با خانواده‌ها ارتباطی وجود ندارد.» او همچنین گفت که هر خانواده ایرانی باید پرونده سلامت روانی داشته باشد.

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، که روز پنجشنبه در جلسه‌ای با مقام‌های بهداشتی استان اردبیل سخن می‌گفت هم با استناد به مطالعات علمی انجام شده از ابتلای ۳۰درصد مردم ایران به مشکلات روحی و روانی خبر داد.

آماری که بسیاری آن را بالا و مستعد تبعاتی، چون افزایش اقدام به خودکشی حتی در سنین پایین دانسته‌اند.

خودکشی در کجا بیشتر است؟

«هر سال ۵ درصد به آمار افرادی که در کشور خودکشی می‌کنند اضافه می‌شود. در این میان استان‌های غربی پیشتاز این آسیب اجتماعی هستند». این گفته مریم عباسی‌نژاد، مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان، در شهریور ۹۸ است. این در حالی است که پژوهشگران رشته علوم اجتماعی که آمار خودکشی در ایران را طی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ بررسی کرده‌اند، از افزایش ۶۰ درصدی و آمار سالانه ۱۵ درصدی می‌گویند. آمار‌ها نشان می‌دهد که خودکشی‌ها در گذشته بیشتر میان نوجوانان تا بزرگسالان بین سال‌های ۱۵ تا ۴۵ بوده است، اما امروز روش‌های خودکشی جدیدتر است و دامنه آن به سنین پایین‌تر، از جمله کودکان، نیز کشیده شده است.

اوج‌گیریِ خودکشی در ایران؛ بیماری‌های روانی، فقر یا چی؟

رابطه خودکشی و شاخص فلاکت

برخی از کارشناسان معتقدند، افزایش آمار خودکشی در ایران با افزایش میزان فقر ارتباط مستقیمی دارد.

کارشناسان اقتصادی جمع نرخ بیکاری و نرخ تورم را شاخص فلاکت می‌نامند. این در حالی است که در دو سال اخیر با افزایش قابل توجه این شاخص میزان خودکشی هم به وضوح بالا رفته است. کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران، در رابطه با این موضوع به برنا گفته است: «استانی مانند ایلام که بالاترین آمار خودکشی در کشور را داراست، نمونه بارز این موضوع است. یعنی اگر به صورت تخصصی بخواهیم در این زمینه پژوهش انجام دهیم به چیزی جز فقر که در این منطقه رواج دارد نخواهیم رسید. در کنار آن نیز عواملی مانند بیکاری ناشی از فقر و کاهش قدرت خرید ناشی از تورم به وجود آمده طی چندین ماه اخیر، باعث دوچندان شدن آمار‌های خودکشی شده است».

این آسیب‌شناس تصریح کرد: «تا زمانی که به فکر ریشه‌کن کردن مبحثی، چون فقر نه فقط در استان ایلام بلکه در تمامی استان‌های کشور نباشیم و کارگروه‌هایی در جهت مرتفع ساختن این موضوع، که پژوهش‌های لازم را انجام دهند، تشکیل نشود تا نتایج را در اختیار دستگاه‌های اجرایی کشور قرار دهد، کاری از پیش نخواهیم برد و فقط به افزایش چنین آمار‌هایی کمک کرده‌ایم».

افزایش آمار خودکشی‌ها در مدتی کوتاه نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. در حالی که برخی کارشناسان از احتمال الگوسازی و تسری این عمل به دیگران سخن می‌گویند، برخی کارشناسان هم معتقدند باید زمینه‌های رشد این پدیده شناسایی و مهار شود.

اوج‌گیریِ خودکشی در ایران؛ بیماری‌های روانی، فقر یا چی؟

احساس تبعیض و قربانی بودن

علی‌اصغر کیهان‌نیا، روانشناس، اما با اشاره به خودکشی نوجوانان گفت: «در سنین نوجوانی بعد از بحران بلوغ، بحرانی به نام بحران هویت به وجود می‌آید که تمام نوجوانان را درگیر می‌کند و خیلی از نوجوانان میل به خودکشی پیدا می‌کنند، چون با جسم و بدن‌شان و به ویژه اندام‌شان نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. روی‌شان هم نمی‌شود سوالاتی که دراین زمینه دارند را از کسی بپرسند».

وی افزود: «اگر نوجوان در عین مواجهه با این بحران با کمبود مواجه شود و احساس کند نیاز‌های اولیه‌اش یعنی همان هرم مازلو خورد و خوراک و پوشاک تامین نمی‌شود، احساس بدی پیدا می‌کند. به ویژه اگر ببیند دیگران دارند و او ندارد. بعد از این دچار حس جدیدی به نام تبعیض می‌شود که چرا آن‌ها دارند و من ندارم؟ سپس نوجوان خود را قربانی جامعه می‌بیند و می‌گوید من قربانی هستم. مسئولین از من این را می‌خواهند، اما من ندارم. وقتی این احساس‌ها با هم همراه شود دست به خودکشی می‌زند».

کیهان‌نیا با توجه به افزایش فقر و کمبود‌ها در جامعه برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی گفت: «مسئولین باید مراقبت بیشتری داشته باشند. بچه‌ها می‌فهمند. آن‌ها وقتی اخبار را می‌شنوند و می‌بینند مدیرانی که قرار بود برای این‌ها کاری کنند دزد از کار درمی‌آیند، احساس قربانی بودن پیدا می‌کنند. مهمتر از آن‌ها والدین هستند که باید همراه بچه‌ها باشند و فقر و استیصال مالی را بزرگ نکنند. راهنمایی والدین و برنامه‌های تلویزیون می‌تواند کمک کند تا بچه‌ها به آگاهی برسند».

به نظر شما دلیل افزایش خودکشی در ایران چیست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هوشنگ

      سربازی پسر
      استخدام دختر
      می دونم به این موضوع ربطی نداره
      ولی آخه چرا ؟؟؟
      سربازی پسر
      استخدام دختر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلی تمرین دلیل کاهش آمار ازدواج هم همین دلیل هستش اکثر استخدامی برای ادارات تو این سال های اخیر از بین دخترها بوده اما در عین حال همه میدانیم که مسئولیت اقتصادی و معیشتی خانواده به دوش کی هستش.

      • بدون نام

        این بچه ها قبل از این هم فقیر بودند منتها روحانی رو سر کار آوردند به فکرشون نبودند الان هم یادشون افتادند چون وضع خودشون خرابه

      • بدون نام

        چه ربطی داره.چرا نمیگی اقتصاد مریض،فرصت های شغلی باید بابرباشه برای همه.مثل بقیه کشورها

      • بدون نام

        احمقانه فکر نکنید یعنی کشور های دیگه دخترا رو استخدام نمی کنند وپسرا به سربازی نمیرن اینا بلد نیستند کشور مدیریت کنند

      • حامدی

        کاملادرسته هرجامیرم میگن فقط خانم استخدام میکنیم پس پسرا چی جریان چیه؟

    • نازنین

      خدا ازباعث وبانیش نگذره الهی حق این کودکان مظلوم ازشون گرفته بشه.

    • بدون نام

      فقر و سرخوردگی فقر فقر فقر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقر عامل همه بدبختیاس

    • بدون نام

      سزای این ملت ثروتمند این نیست که تو فقر دست و پا بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        غربگدایی و چشم به بیگانه دوختن هم یه جور فقره

      • بدون نام

        ثروت واقعي در منابع يك ملت نيست در ذهنشونه

    • امیر گیلانی

      خدارو شکر اسلحه میتونیم بفروشیم اینم حل شد دیگه همه چی گل و بلبل شد آخی نمردیم خلاصه طعم شیرین رفاه رو هم چشیدیم،،،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسلحه میفرشن مفت جیبهای خودشون مگه این همه ثروت کاداریم به جیب ملت رفته ما پنجمین کشور ثروتمند دنیا هستیم این روزگارمون

      • بدون نام

        عامل اصلی مدیریت و تحریمهای آمریکای پلیده

    • بدون نام

      عامل اصلی همه خودکشی ها فقره.فقر که باشه دین میره عاطفه میره خیانت زیاد میشه.اعصاب و روان بهم میریزه

    • بدون نام

      بخاطر اون مغز پوسیده و در تاریخ گیر کرده شماست که بچه ها و مردم دارن خودکشی میکنن

      پاسخ ها

      • بی نام

        فقط فقر

      • بدون نام

        احسنت

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      فقط فقر هست شما که زیر فشار نیستید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزار بار کامنت تکراری نزار باشه فهمیدیم فقر باعثشه

    • بدون نام

      چقدر سطح پایین بودن تحصیلات دانشگاهی در این تحلیلها نمود دارد!!!!! چقدر اندیشمندان کشورمان بیسواد و تنبل و خرفت شده اند!؟؟؟
      خودکشی نسل جوان رابطه مستقیم با انتشار نا امیدی در سطح جامعه دارد و علت ناامیدی هم کاملا واضح و بدیهی است و نیاز به هیچ دلیل و تحلیل های پیچیده ندارد و فقط عزم و اراده و اهتمام برای ریشه کن کردن فقر و فساد را می طلبد و لا غیر.

      پاسخ ها

      • سویل

        ب نظرتون موافقم.

    • بدون نام

      قطعا فقر،خدا باعث و بانیش رو نبخشه
      اول مردم بعد دولت و .... حاکم

    • سپید

      دم همه مسولین گرم ممنون که هستید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرسی که هستی

    • رضا

      همه خودکشیا تقصیر روحانیه انقد به ملت رسیده و ارامش و امکانات فراهم کرده خوشی زده زیر دلشون بقول استاد رسولپناه همه چی گل و بلبله الانم میبینین نقد میکنن بخاطر انتخاباته وگرنه هیچ نقدی به روحانی وارد نیست و کلا هر کی هر چی بگه تکذیب میکنم عاشق لپاشم وقتی میخنده میگه منم جمعه فهمیدم

      پاسخ ها

      • سویل

        فقط روحانی مقصر نیست همه اینا میدونن بنظر شما بعد روحانی هرکی بیاد وضع بهتر میشه ؟

    • سهیلا

      فقر
      ناامیدی نسبت به آینده
      من ۴ ساله که مثلا شاغلم و چند ماه پیش بیکار شدم
      اما اگه بهتون بگم الان حتی ۲۰۰ هزار تومن توی حسابم نیس دروغ نگفتم

      متاسفانه تمام دارایی ما توی این دو سالی که گذشت بی ارزش شد .
      امروز حساب کردم اگه اون چندر غاز حقوقی که با زحمت توی سال ۹۴ تا۹۶ به دست می اوردم (دو شیفت ۳۵۰ هزار تومن) رو طلا میخریدم . الان حداقل ۸۰ ملیون سرمایه داشتم.
      وقتی می بینم چهار سال از عمرم رفت بدون هیچ دستاوردی دلم میخواد بمیرم

    • بدون نام

      قلبم برای اون پسر بچه آتیش گرفت وای خدا چه نگاه مهربونی داشت

    • بدون نام

      خودکشی اصن آسون نیست
      انقد باید از همه جهات تحت فشار باشی تا همچین کاری کنی وقتی هر کاری میکنی به در بسته میخوری ویجور درماندگیدر وجودت نهادینه میشه
      اگه آدمها از حمایت مالی اجتماعی وعاطفی و...از طرف دیگران داشته باشن در یک کلام کور سوی امیدی داشته باشن هیچ وقت اینکارو نمیکردن

    • بدون نام

      فقط یه طناب کم دارم

    • بدون نام

      منم فکر خودکشی تو سرمه

    • بدون نام

      باور کنید 90 درصد مردم ایران قصد خودکشی دارن فکر خودکشی تو سرشونه فقط بخاطر خانواده و زن و بچه و پدر مادر و بخاطر اعتقادات شون اینکارو نمیکنن دارن صبر و تحمل میکنن

    • بدون نام

      فقر ریشه تمام بدبختی هاست

    • بدون نام

      فقر فقر فقر

    • بدون نام

      کشور ثروتمند مردم فقیر

    • بدون نام

      کشوری که روی نفت و گاز خوابیده ولی مردمش فقیرن

    • بدون نام

      فقر ریشه تمام درد ها

    • بدون نام

      سربازی اجباری هم از عوامل مبتلا شدن به بیماری های روانی و خودکشی است نمونه اش خودم

    • بدون نام

      سربازی اجباری از عوامل روانی شدن و خودکشی پسران است

    • بدون نام

      به خدا قسم دستم به طناب برسه منم خودم رو حلق آویز می کنم

    • بدون نام

      هر کس تو ایران به دنیا بیاد روانی میشه آخرش خودکشی میکنه

    • بدون نام

      هر کس تو ایران زندگی کنه روانی میشه آخرش خودکشی میکنه

    • بدون نام

      فقر منو روانی کرده قصد خودکشی دارم

    • بدون نام

      فقر عامل روانی شدن و خودکشی است

    • بدون نام

      لعنت به فقر

    • بدون نام

      کاش ثروت و قدرت و امکانات کشور به طور عادلانه بین مردم و جوانان تقسیم میشد نه اینکه همش دست 10 درصد باشه و بقیه فقیر و گرسنه و بدبخت باشن روانی بشن خودکشی کنن

    • بدون نام

      مرگم آرزوست

    • بدون نام

      یکی بیاد منو بکشه

    • بدون نام

      جواب زنده بودنم مرگ نبود

      مردن من مردن یک برگ نبود

    • بدون نام

      اعصاب و روان مون به فنا رفته

    • بدون نام

      زیر بار این همه فشار کمرمون شکست

    • بدون نام

      زیر بار این همه فشار کمرم شکست

    • امین هستم

      تو دورانی زندگی میکنیم که میتونستیم خیلی بهتر از این زندگی کنیم ولی متاسفانه همه چی داریم ولی هیچ نداریم ...

    • بدون نام

      فقر بیکاری گرانی فشار اقتصادی نداشتن شغل و درآمد فشار زندگی بی عدالتی ظلم تبعیض

    • بدون نام

      فشار زندگی مشکلات زندگی

    • بدون نام

      چگونه خودکشی کنیم ؟

    • بدون نام

      سریع ترین راه خودکشی چیه ؟

    • بدون نام

      ظلم و تبعیض و بی عدالتی فاصله طبقاتی

    • بدون نام

      تقسیم نشدن عادلانه ثروت و قدرت کشور

    • بدون نام

      قرار داشتن تمام ثروت و قدرت کشور در دست 10 درصد

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه مسئولین را

    • بدون نام

      میخوام خودکشی کنم

    • بدون نام

      مرگ میخوام

    • بدون نام

      خدایا مرگم بده

    • بدون نام

      خدایا منو بکش

    • بدون نام

      بیکارم بی پولم یک ریال تو حسابم نیست میخوام بمیرم

    • بدون نام

      بیکارم بی پولم زن ندارم میخوام بمیرم

    • بدون نام

      بیکارم بی پولم یک ریال تو حسابم ندارم میخوام بمیرم

    • بدون نام

      زن ندارم میخوام بمیرم

    • بدون نام

      فقر نداری بیکاری بی پولی بدبختی گرانی

    • بدون نام

      به خدا مرگ برام بهشته

    • بدون نام

      آرزوم مرگه

    • بدون نام

      زن ندارم به مرگ خودم راضی ام

    • محمد

      بی عقلی اجتماعی تاریخی ایرانیان. ریشه اصلی است

    • بدون نام

      واقعا چشم انداز امید بخشی دیده نمیشه. وقتی یه نفر تا اونجا که داره می بینه جز سیاهی چیزی نیست و کاری هم برای تغییر شرایط نمی تونه بکنه معلومه که خودکشی می کنه

    • ***

      اینا اسمش خود کشی نیس
      اینارو کسایی کشتن که باعث فقر وفلاکت مردم شدن .خدا ریشه شونو بکنه

    • بدون نام

      آخه پیش روان پزشک و روان شناس رفتن هم باز یه پول گنده میخواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا پولش هیچی نوبت گرفتنش هم خودش مصیبته

    • majid

      خدا ازتون نگذره لعنت به شما

    • بدون نام

      فقر داره مردمو نابود میکنه، همه مشکلات رو فقر ایجاد میکنه وقتی قدرت خرید نداریم احساس حقارت و ناامیدی میکنیم بچه ها دارن نابود میشن مسوولان فقط به فکر کسب درآمد خودشون هستن

    • setareh

      فقر، نبود آزادی ، نبود آرامش و رفاه باعث بیماری روانی و خودکشی میشه. واضح نیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نبود زن نبود همسر نبود آرامش روحی روانی و جسمی عدم امکان و توان ازدواج

    • بدون نام

      منم دوست دارم بمیرم و امیدوارم این اتفاق به زودی به طریقی بیوفته تا مجبور نباشم خودکشی کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم

    • .

      دلیل دیگه ای نداره به جز فقر و نا امیدی و نداشتن چشم انداز به آینده
      من هم فقط به خاطر دختر 12 ساله ام خودکشی نمیکنم
      چون میترسم بعد از من خیلی تنها و بی پناه بشه...

      حق این بچه ها نیست که اینطور زجر بکشن...
      نگاه معصومش تو عکس قلب آدمو آتیش میزنه

    • NEGAR

      آقا ببین ، مردم ایران به یه جایی رسیدند که همه اینا را با هم دارند .... و چقدر ما بدبختیم :-)

    • NEGAR

      نظر ها را که می خوانم چقدر ناامیدی و دل زدگی از زندگی داخلش هست ... همه مردم اینجوریند ولی به خاطر خانواده و افرادی که دوستشان دارند هیچ کاری نمی کنند .... امیدوارم تمام مشکلات حل بشه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج