۱۰۴۹۰۱۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

حضور زنان در رویداد‌های مردان آسیا، نادر بود

من و همکارانم در لیگ قهرمانان آسیا کار بسیار سختی داریم، اما تجربه برگزاری موفق لیگ فوتبال ایران هم به ما اعتماد به نفس داده و هم اطلاعات‌مان را زیاد کرده است

روزنامه ایران ورزشی: من و همکارانم در لیگ قهرمانان آسیا کار بسیار سختی داریم اما تجربه برگزاری موفق لیگ فوتبال ایران هم به ما اعتماد به نفس داده و هم اطلاعات‌مان را زیاد کرده است

زهره هراتیان و بهار حسن‌میرزایی دو پزشک زن ایرانی هستند که برای نخستین بار به عنوان نماینده پزشکی و افسر کنترل دوپینگ در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهند داشت. هراتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایران ورزشی از تجربه‌ای که در پیش دارد گفت و توضیح داد که حضور زنان پزشک ایرانی در رویدادهای فوتبال مردان از چه نظر حائز اهمیت است.

درباره انتخاب‌تان به عنوان نماینده پزشکی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا توضیح می‌دهید؟

می‌توان گفت تنها ایرانی‌هایی که در حال حاضر به عنوان پزشک زن در کنفدراسیون فوتبال آسیا مشغول به همکاری هستند، از سال ۲۰۱۲ من بودم و خانم دکتر حسن‌میرزایی هم حدود سه سال است که با توجه به دانش و فعالیت‌هایی که در مرکز پزشکی ایفمارک داشتند، اضافه شده‌اند. الان از ایران دو نفر هستیم که به این ایونت دعوت شدیم.

شما و خانم حسن‌میرزایی تنها زنان پزشک حاضر در این مسابقات هستید؟

اطلاعات دقیقی درباره اینکه آیا خانم‌های دیگری از کشورهای دیگر هم حضور دارند یا نه، در اختیار ندارم. فقط می‌دانم که سه پزشک از ایران دعوت شده‌اند. آقای دکتر خانلری، دبیر کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال به همراه من و خانم دکتر حسن‌میرزایی.

آیا این اتفاق، پیش از این هم رخ داده بود؟

تنها موضوعی که می‌توانم در حوزه تخصصی خودم یعنی پزشکی به آن خیلی تأکید کنم، حضور زنان در حوزه پزشکی در ایونت‌ها یا رویدادهای مردان آسیا، اتفاق نادری بوده است. من فکر می‌کنم کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهد در این زمینه فضا را بازتر کند تا زنان بتوانند تجربه‌های بهتری را در فوتبال حرفه‌ای مردان کسب کنند و از آن اطلاعات و تجربه بتوانند برای ساختن زیرساخت‌ها و موفقیت فوتبال زنان استفاده کنند.

شخص شما اما در مسابقات مقدماتی جام جهانی حضور داشتید.

البته من تجربه مشابهی را در مقدماتی جام جهانی روسیه داشتم. بازی ایران و چین در مقدماتی که به میزبانی ایران برگزار می‌شد، من نماینده پزشکی فیفا و افسر کنترل دوپینگ بودم که در ورزشگاه آزادی حضور داشتم. این اتفاق هم برای من تجربه خوبی بود و هم نادر بود. حتی در فیفا هم چنین اتفاقی نادر است و اینکه آسیا بعد از دو سه سال چنین تصمیمی را گرفته است، در نوع خود ارزشمند است.

آیا برگزاری مسابقات در شرایط کرونایی، کار شما را سخت‌تر می‌کند؟

همانطور که گفتید، کار ما در این مسابقات بسیار سخت‌تر است. من حتی از واژه سخت هم استفاده نمی‌کنم و تأکید دارم که بسیار سخت‌تر است. به این دلیل که مسابقات زیر نظر وزارت بهداشت قطر برگزار می‌شود و فقط AFC درگیر نیست. در واقع بیش از ۸۰ درصد از کار برعهده وزارت بهداشت قطر است و قوانین آنجا بسیار سختگیرانه در نظر گرفته شده. علاوه بر اینکه رفت و آمدها بسیار بسیار محدود شده، قطعاً چک لیستی هم وجود دارد که ما علاوه بر اینکه خودمان رعایت می‌کنیم، نظارت داشته باشیم که توسط بازیکنان و کادرفنی و عوامل برگزاری بازی‌ها رعایت شود.

ضمن اینکه باید گزارش کاملی از این موارد بنویسیم و پیگیر مسائل باشیم. علاوه بر همه اینها به خاطر شیوع ویروس کرونا، در حوزه اصلی انجام وظیفه ما یعنی دوپینگ، تغییراتی رخ داده و ما باید مسائل مختلفی را در فرآیند نمونه‌گیری رعایت کنیم. فرآیند نمونه‌گیری به خودی خود بسیار سختگیرانه است و اینکه چند قانون جدید هم در زمینه کرونا به آن اضافه شود، حساسیت کار را بالاتر می‌برد. دقت و حساسیت ما در این زمینه چندین برابر شده و من و همکارانم کار بسیار سختی داریم اما تجربه برگزاری موفق لیگ فوتبال ایران هم به ما اعتماد به نفس داده و هم اطلاعات‌مان را زیاد کرده و من فکر می‌کنم ما بتوانیم کمک خیلی زیادی به AFC کنیم.

فعالیت‌های اخیر شما در انتخاب‌تان تأثیرگذار بود؟

ما به هر حال افسر کنترل دوپینگ AFC محسوب می‌شویم و قبل از انتخاب هیچ هماهنگی خاصی با ما نمی‌شود. فقط به ما اعلام می‌شود که آیا در فلان زمان شما آمادگی حضور در رویداد را دارید یا نه. از ما نمی‌پرسند که آیا فعالیت کرده‌اید یا نه اما با توجه به اینکه فعالیت‌های‌مان را به طور مرتب به کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا و FIFA اعلام می‌کردیم، آنها در جریان کارهایی که ما در ایران انجام داده‌ایم، هستند چون ارتباطات ما بسیار با AFC و FIFA نزدیک است و آنها می‌دادند که به هرحال در کشوری که پاندمی به شدت در جریان است، ما داریم فعالیت‌های‌مان را انجام می‌دهیم و لیگ‌مان را برگزار کرده‌ایم. گزارش‌هایی که ارسال کردیم، برای‌شان قابل توجه بود. حتی گزارشی هم AFC اخیراً کار کرد راجع به اینکه ما معاینات پیش از فصل را شروع کرده‌ایم. همه اینها در تصمیم‌‌گیری کمیته پزشکی شاید تأثیرگذار بوده است ولی من صراحتاً نمی‌توانم بگویم تأثیر داشته یا نه.

درباره خودم اما می‌توانم بگویم که در ۸ یا ۹ سالی که با AFC کار می‌کنیم، شناخت و اعتمادی به وجود آمده و تمام تلاش‌مان را در این مدت به کار بسته‌ایم که این اعتماد از بین نرود. می‌توان گفت که پزشکی ایران زبانزد کل دنیاست اما من تمام تلاشم این بوده که پزشکی ورزشی، مخصوصاً پزشکی فوتبال ایران در آسیا مطرح باشد و علاوه بر آن اینکه زنان در این حوزه حضور دارند و فعالیت‌ می‌کنند، می‌خواهم برای کسانی که پزشکی فوتبال و اخبار فوتبال ایران را دنبال می‌کنند، جذابیت داشته باشد.

شما در سال‌های اخیر خیلی از دیدگاه‌ها را درباره فعالیت زنان در فوتبال مردانه تغییر داده‌اید. هدف‌تان هم همین بوده؟

جدا از علاقه‌مندی شخصی تمام زنانی که در ایفمارک فعالیت می‌کنند مورد دیگر این است که ما باید الگوی خوبی باشیم برای کسانی که به فوتبال علاقه دارند. مخصوصاً زنان و مخصوصاً در حوزه پزشکی که متفاوت‌تر ببینند. کار ما خیلی سخت است چون علاوه بر اینکه باید توانمندی‌های شخصی‌مان را در سطح حرفه‌ای حفظ کنیم، باید توانمندی‌های‌مان را به عنوان یک زن چندین برابر نشان بدهیم تا بتوانیم در جایگاهی حضور داشته باشیم که مردان حضور دارند. این از ما خیلی انرژی می‌گیرد اما برای شخص من بسیار ارزشمند است. به هرحال جامعه با تمام سختی‎هایی که در خود دارد، نیاز به امید و انگیزه افراد دارد. من و همه همکارانم در ایفمارک تلاش می‌کنیم تا این انگیزه را در جوانان و زنان تقویت کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج