۱۰۶۳۹۳۱
۵۱ نظر
۵۰۵۱
۵۱ نظر
۵۰۵۱
پ

آنی‌وِر، آنی‌تایم؛ وقتی زبان انگلیسی اَخ است

صحبت‌های دیروز خضریان در انتقاد از دیپلماسی دولت روحانی البته که یک مساله سیاسی‌ست، اما زبان‌ندانیِ او یک مساله اجتماعی‌ست، در این مطلب از منظر اجتماعی به ماجرا نگاه کرده‌ایم.

برترین‌ها: از رجل سیاسی در این دنیای متصل، توقع می‌رود که حداقل یک احاطه نسبی بر زبان بین‌المللی داشته باشند، اگر جواد خیابانی بر زبان انگلیسی مسلط نیست، البته که خسارت‌بار است، اما دامنه‌ی خسارتش بسیار کمتر از کسی‌ست که خودش را منتقد برجام (یک معاهده بین‌المللی) می‌داند، صحبت‌های دیروز خضریان در انتقاد از دیپلماسی دولت روحانی البته که یک مساله سیاسی‌ست، اما زبان‌ندانیِ او یک مساله اجتماعی‌ست، در این مطلب از منظر اجتماعی به ماجرا نگاه کرده‌ایم، چرا در ایران علی‌رغم وفور کلاس‌ها و موسسه‌های رنگارنگ، همچنان زبان انگلیسی، ضریب نفوذ مناسبی ندارد.

آنی‌وِر، آنی‌تایم؛ وقتی زبان انگلیسی اَخ است

شهروند نوشت: نکته جالب توجه در ارتباط با گاف‌های مطرح‌شده از سوی برخی از این رجل سیاسی به این صورت بوده که طرف با ژست و شمایلی حق به جانب در مقام منتقد و معترض ورود کرده که حتی از تلفظ صحیح و درست موضوع اصلی ناتوان بوده است. البته این گاف به شیوه‌ها و روش‌های مختلفی بروز و ظهور پیدا کرده است. در ادامه به برخی از اشتباهات لپی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشته، اشاره می‌کنیم.

آنی تایم، آنی وِر

تندیس داغ‌ترین اشتباهات لُپی تقدیم می‌شود به علی خضریان نماینده مجلس، که دو کلمه ساده انگلیسی «Anytime و Anywhere» را «آنی تایم، آنی وِر» تلفظ می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد این نماینده جوان پارلمان، تا به حال این دو کلمه را ندیده، نخوانده و نشنیده است. همین الان این دو کلمه وارد ادبیات فارسی شده است و خیلی‌ها در مکالمات روزمره خود از آن استفاده می‌کنند و این که جناب نماینده این چنین آن‌ها را تلفظ می‌کند، بسی جای تعجب دارد.

آنی‌وِر، آنی‌تایم؛ وقتی زبان انگلیسی اَخ است

FATF

در یکی از جلسات مجلس که «مهرداد لاهوتی» نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم که تلاش می‌کرد توضیحی در مورد جلسه غیرعلنی مجلس در ارتباط با FATF بدهد، هنگام تلفظ کلمه FATF شروع به تپق‌زنی و لکنت زبان کرده و درنهایت نیز نتوانست این کلمه را به‌درستی تلفظ کند. بعد از آن برخی نمایندگان مجلس سعی داشتند در تلفظ FATF به او کمک کنند که آخر هم نشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس خطاب به لاهوتی گفت که «FATF است و حالا خیلی مهم نیست یک اسم است».

NPT یا mpt

در طرح دوفوریتی که سال ٩٢ توسط جواد کریمی قدوسی تهیه و به هیأت‌رئیسه مجلس ارایه شد، دوبار به معاهده «ان‌پی‌تی» که مهمترین مبحث حقوق بین‌الملل در بحث انرژی اتمی است، اشاره شده است. نزدیک به یک دهه بود که ایران و کشور‌های غربی بر سر ان‌پی‌تی اختلاف داشتند، واژه‌ای که دیگر برای همه مردم ایران هم آشنا است، اما برای اعضای کمیسیون‌های تخصصی ناآشنا؛ آن‌ها که در کمیسیون امنیت ملی حضور دارند و در زمان مصادف‌شدن با مذاکرات هسته‌ای «ژنو ٣» در آبان ماه ٩٢ می‌خواستند دولت را ملزم به «حفظ حقوق هسته‌ای و مصادیق آن در مذاکرات هسته‌ای» کنند که در رأس آن‌ها جواد کریمی قدوسی بود؛ اصولگرایی تند با نطق‌های آتشین که یکی از این متخصصان بود که نام درست معاهده «ان‌پی‌تی» را نتوانست قرائت کند.

اَکسِپت اند فولو؟

از دیگر حماسه‌های خلق‌شده در زبان انگلیسی، «اَکسِپت اند فولو» گفتن حسین آبانگاه در مصاحبه تلفنی با عادل فردوسی‌پور بود. بعد از گفتن این کلمه‌ی عجیب، فردوسی‌پور چندین‌بار از او سوال پرسید که منظورش چیست؟ تا در آخر متوجه شد منظور اَکسِپت اَند فالو (Accept and follow) بوده!

«آریزونا» یا «آرزو اینا»؟

تلفظ آرزو اینا به‌جای آریزونا توسط قالیباف از دیگر حواشی مربوط به سیاسیون است. همین موضوع موجب شد پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم در گفتگویی درباره حضور زنان در عرصه سیاست بگوید: زنان را به شدت مورد تمسخر قرار می‌دهند در حالی که کسانی، چون آقای قالیباف واژه‌های اشتباهی، چون «آریزونا» را می‌گوید «آرزو اینا»، اما مورد تمسخر قرار نمی‌گیرند.

لوور

به دنبال توافق اولیه‌ای که بین موزه لوور فرانسه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر برپایی نمایشگاهی از آثار شاخص این موزه در موزه ملی ایران صورت گرفت، این بحث و کار بررسی آن به خانه ملت هم رفت. اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت‌رئیسه مجلس در این جلسه با پرداختن به این موضوع زمانی که خواست کلمه «لوور» را تلفظ کند، با ردیف‌کردن کلماتی ناموزون و اشتباه، چون لووُر، لووِر، لوُوُر نتوانست آن را تلفظ کند تا این‌که خود را ملزم کرد که از مردم و نمایندگان به خاطر اشتباه خود در تلفظ واژه «لوور» عذرخواهی کند.

آنی‌وِر، آنی‌تایم؛ وقتی زبان انگلیسی اَخ است

مشکل کجاست؟

شاید به‌ظاهر این مواردی که ذکر کردیم صرفا یک اشتباه باشد که ممکن است برای هرکسی پیش‌آید. اما مسئله‌ای که مطرح است این است که اشتباهات صورت‌گرفته، از ضعف شدید زبان انگلیسی در ایران خبر می‌دهد و این اشتباهات از طرف رجل سیاسی کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. همان‌طور که در ابتدا ذکر کردیم در ایران علی‌رغم وفور کلاس‌ها و موسسه‌های رنگارنگ، همچنان زبان انگلیسی، ضریب نفوذ مناسبی ندارد. اما به‌نظر شما چرا همچین مشکلی در کشور وجود دارد؟

آنی‌وِر، آنی‌تایم؛ وقتی زبان انگلیسی اَخ است

در بسیاری از کشور‌های جهان اهمیت زبان انگلیسی به حدی است که دانش آموزان در سنین قبل از ۱۵ سالگی به این زبان تسلط پیدا کرده و آن را مانند زبان مادری صحبت می‌کنند. مثلا در کشور پاکستان اکثر مردم عادی علاوه بر زبان مادری، زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند یا در اروپا اکثر مردم با زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم آشنایی کامل دارند. در این میان، مردم ایران به رغم استعدادی که دارند، عمدتا از زبان انگلیسی بی‌نصیب هستند و تازه وقتی پا به خارج از ایران می‌گذارند از همان فرودگاه کشور مقصد متوجه می‌شوند که چه‌قدر از قافله عقب هستند.

بر اساس تازه‌ترین مطالعات سازمان بین المللی تحصیلی EF - کشور‌های سوئد - نروژ - هلند - استونی - دانمارک - اتریش و فنلاند حائز بالاترین رتبه‌ها در آموزش زبان انگلیسی شده اند. متاسفانه کشور ما ایران با رتبه منفی در زمینه آموزش زبان انگلیسی بسیار ضعیف عمل کرده است.

در سیستم فعلی آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور ما ایران، دانش آموزان تنها برای انباشت اطلاعاتی در ذهن، آموزش می‌بینند و خیلی هم برای مدرس زبان انگلیسی مدارس حائز اهمیت نیست که این دروس تا چه میزان در زندگی روزمره، کاربردی و عملی هستند. چه بسیار دانش آموزان و دانشجویانی که حداقل بین ۶ تا ۱۲ سال را صرف یادگیری زبان انگلیسی کرده اند، اما پس از فراغت از تحصیل نمی‌توانند حتی نیاز‌های روزمره خود را به زبانی غیر از زبان فارسی مرتفع کنند.

رشد فزاینده آموزشگاه‌های آزاد زبان انگلیسی نیز دقیقا از همین خلا آموزشی در مدارس ایران نشات گرفته است.

آنی‌وِر، آنی‌تایم؛ وقتی زبان انگلیسی اَخ است

این ناتوانی علمی، فقط ویژه دیپلمه‌ها و لیسانس‌ها نیست بلکه بخش قابل توجهی از کسانی که مدرک دکتری هم دارند، به این معضل دچارند و نکته قابل تامل اینجاست که برای ورود به دوره دکتری باید زبان انگلیسی را در حد تافل بلد باشند، ولی اینکه چگونه حتی بعد از گرفتن دکتری نیز دو کلمه نمی‌توانند زبان انگلیسی را بخوانند و بنویسند و حتی صحبت کنند، از عجایب روزگار است.

اکثر شهروندان ایرانی که صد‌ها ساعت از عمرشان را در کلاس زبان انگلیسی گذرانده‌اند، در حالی با این زبان بین المللی بیگانه اند که شرایط زیست در جامعه امروزی، روز به روز دانستن زبان انگلیسی را ضروری ساخته است. اگر در سالیان گذشته، فقط گروه اندکی مانند دیپلمات‌ها و تجار بین المللی نیازمند زبان انگلیسی بودند، امروزه با گسترش اینترنت، توسعه سفر‌های خارجی، الزامات تجاری در عرصه بین المللی، نیاز‌های علمی و پژوهشی و حتی تفریحی، اکثر شهروندان حتی گاهی به طور روزانه با زبان انگلیسی سروکار دارند که شاید ساده‌ترین آن‌ها، همین پنجره سیستم عامل رایانه هاست که حاوی پیام‌هایی به زبان انگلیسی هستند و خیلی از افراد حتی برای خواندن و فهمیدن اینکه چه چیزی بر روی صفحه ظاهر شده، نیازمند کمک دیگران هستند.

شاید علت عمده یا حداقل یکی از دلایل اصلی بر وضعیت حاضر، این باشد که آموزش زبان انگلیسی در ایران از همان یکی دو سال اول آغاز تحصیلات رسمی در دوره ابتدایی شروع نمی‌شود. در حالی که متخصصان آموزشی معتقدند که در فرآیند زبان آموزی، هر چه قدردر سنین پایین‌تر آغاز شود، به همان میزان موفق‌تر و پایدارتر خواهد بود. از این رو آموزش زبان انگلیسی به عنوان فراگیرترین زبان بین المللی، از مقطع ابتدایی یک نیاز استراتژیک محسوب می‌شود.

آنی‌وِر، آنی‌تایم؛ وقتی زبان انگلیسی اَخ است

در واقع جای یک پوست اندازی جامع در حوزه آموزش زبان انگلیسی در ایران به شدت احساس می‌شود، زیرا در غیر این صورت، نسل بعدی دانش آموختگان مدارس کشور نیز همچون بسیاری از فارغ التحصیلان هم نسل ما، قادر نخواهند بود که حتی نیازشان به آب و غذا را به زبانی غیر از زبان فارسی ادا کنند، و یا حتی نمایندگان نسل‌های بعدی نیز دچار اشتباهات لُپی غم‌انگیزتری شوند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا متاسفم براتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انگلیسی برای لیبرالها و غربزده ها مهمه و فکر می کنند هر چی بهتر تلفظ کنند باسوات ترند برای ما انگلیسی حرف زدن اصلا مهم نیست

      • علمی

        مسئله غربزدگی نیست. زبان علمی دنیا انگلیسی است. اگر میخواهید به دانش روز دنیا دسترسی داشته باشی، باید به زبان انگلیسی مسلط باشی و گرنه، همان علم و پرچم برایت کافیست.

      • بدون نام

        دانش روز ربطی به نماینده مجلس نداره اینا اومدند جلوی به فنا دادن کشور رو توسط غربزده ها بگیرند

      • آزادی

        حالا مگه چی شده
        چرا اینقدر شاکی هستید
        زمان انتخابات هم همین موضوعات بی فایده رو خیلی تاکید کردید که اشتباه رای دادیم

      • ferishon

        اقای شاید لهجه داشته باضن بعضی ها نتونن درست تلقظ کنن هم ایراد به فرد نیست
        مثل امام که بخاطر زیاد حرف زدن به عربی و
        تمرین تکرار توی سال های زیاد
        بعضی از کلمه های فارسی رو به عربی تلفظ میکرد

      • جم

        این یه کلکه برای گم کردن اصل مسئله ...

      • ازغر اقا

        کاری به سیستم تماما اشتباه اموزش پرورش ندارم
        کاری هم به سواد مسئولین یا سوتی لپی دادن ندارم
        ولی خدا وکیلی کسانی که مسئول هستن و این اب و خاک دستشونه و دارن مثلا مدیریت میکنن انقدر بی اطلاع و نا اگاه هستن که تا بحال اسم یکی از معروف ترین موزه های دنیا و جایی که مقصد کلی گردشگره رو واقعا تابحال نشنیده؟؟
        ایالت اریزونا رو واقعا تابحال اسمشم نشنیده؟؟؟؟؟
        مگه میشه؟

      • حسین کرد شبستری

        آقای روحانی رو فراموش کردید!
        اونجا که خبرنگار ازش پرسید یک جمله به انگلیسی بگید !
        ایشون خیلی ریلکس گفت خیلی وقته انگلیسی صحبت نکردم!

      • بدون نام

        جا داشت از احمدی نژاد و علی ابادی ام یاد میشد

      • بدون نام

        مجلس۲۰درصدی همینه همینه

    • بدون نام

      همه این نوابغ ومفاخر هم از یک جناح هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا اگر یک خانم این کار می کرد ببین چه فیلمی میساختند

    • مبین

      شمام ول کن نیستین، ی دونه آ رو إ خونده، آسمون به زمین نیفتاده که!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلاحطلب زرد چیزی پیدا کرده خودشو تخلیه کنه بذار بکنه

      • م ش

        پس سعی کنه راجع به برجام صحبت نکنه

    • بدون نام

      اونا که به زبون انگلیسی مسلط بودن و رفتن مذاکره برجام رفت تو پاچشون و کلمه تعلیقو حالیشون نشد حالا گیر دادین به این

      پاسخ ها

      • بنفشه

        برداشت شما اشتباه است

      • بدون نام

        عجب زدی تو خال

    • بدون نام

      ضعف سیستم آموزشی به جای خود. ولی جالبتر مسئولین بی سوادی که دارن امور کشور رو اداره میکنن. نتیجه بهتر از این نمیشه

      پاسخ ها

      • مجید

        اشتباه لفظی همه جا هست تو سخنرانی مسولان امریکایی دقت کنید پر از این کلمات اشتباه است انقدر موضوع را گنده نکنید مگر اینکه قصد وغرضی داشته باشید.

      • بدون نام

        مجید جان.. این اشتباه لفظی نیست.. بیسوادیه برادر...این نمایندگان شما اکثرا بیسواد تشریف دارن

    • بنفشه

      مبین جان
      موضوع تمسخر و تحقیر فرد نیست
      موضوع اینه که ایشون نماینده مجلس و عضو قانونگذار و ناظر اجرا است
      این نحو نافذ با آن ژست کارشناسانه و نشان میدهد ایشان بیسواد است، حالا ببین قوانینی که ایشان طرحش را می دهد و یا رای میدهد چه بلایی سر ملت و کشور می اورد
      تا مرد سخن نگفته باشد
      عیب و هنرش نهفته باشد
      یکبار دور و برا را خوب نگاه کن ! کدام امور کشور درست کار میکند و چرا !؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جواب عالی بود

      • بدون نام

        بنفشه خانوم مگه معيار سواد زبان انگليسي و لهجه انگليسيه بنده خودم تيچر هستم ولي آيا گاندي كه هند رو نجات داد انگليسي خوب حرف ميزد شما ها كلا ذهنتون مسدود شده

      • انقلاب

        درست می گی

      • بدون نام

        گاندی در انگلستان وکالت میخواند و انگلیسی هم بلد بود. بچه ناخلف ناف لندن بود طفلی

      • بدون نام

        در جواب 16:21 .. دوست عزیر تیچر ..ما براساس رفتار و عملکرد این دوستان نماینده شما خیلی وقته به این نتیجه رسیدیم که بیسوادن و ندانستن تلفظ دوتا وازه باعث اثبات این حقیقت به بقیه سینه چاکانه این مسئولینه !!ا

    • حسام

      ببینید وقتی صلاحیت نمایندگان مجلس را بررسی می کنند بیشتر به مواضع سیاسی و جناحی و ابراز وفاداری توجه می کنند و سواد و معلومات افراد را چندان در نظر نمی گیرند. در نتیجه افرادی وارد مجلس می شوند که دارای دیدگاه بسیار بسته و محدود هستند، با تحولات جهانی آشنا نیستند و رسانه های بین المللی را دنبال نمی کنند. این ها صرفا یک سری مواضع سیاسی را که در چند رسانه می بینند از بر کرده و تکرار می کنند.

    • ع،ر

      محض‌رضای‌ابروی‌خودتان‌دست‌از‌ابتکاهای
      صدتا‌یه‌غاز‌بردارید.یکم‌بچسبید‌به دنیای‌متمدن‌اخه‌خودروسها‌وچینیها‌هم‌زبان
      انگلیس‌حرف‌می‌زنند‌بعد‌پروفسورهای‌کشور
      ‌میگن‌‌بجای‌انگلیسی‌تدریس‌روسی‌یاد‌بگیرید
      اینم‌عاقبت‌کارشون‌.

    • بی نام

      واقعه جای تاسف داره

    • بدون نام

      مجری هم ذوب در نماینده و میگه بله

      پاسخ ها

      • انقلاب

        مجری بد بخت اگه نگه بله فردا باید بره اسنپ.
        رسانه میلی یعنی همین

      • بدون نام

        اینم از نتیجه مجلس انقلابی هست .
        جالبه وقتی روحانی میگفت مخلفان برجام بیسواد هستن کسی توجه نمی کرد .
        مجری هم از مخالفان برجام هست.

    • بدون نام

      به عنوان یه دهه هشتادی باید بگم این موضوع تو نسل ما خیلی خیلی کمتر هست
      دلیلشم دیدن فیلما و سریالای خارجی هست....
      خیلی از بچه های نسل ما حتی میتونن آهنگای خانندگان انگلیسی رو بخونن!!!
      هرچند که آموزش مدرسه همچنان افتضاحه...

      پاسخ ها

      • NEGAR

        گل گفتی

    • همشهری

      خاک تو سر من کنن که این آقایون دارن از موضع ما دفاع میکنن تو مجلس چهار احمق مثل من میریم رای میدیم به این اساتید موقعی که میان تبلیغ میکنن برای کاندید شدن همشون دکتر و مهندس و تحصیل کرده هستن ولی در عمل پنجم ابتداعی هم ندارن واقعا متاسفم

    • حمید

      قالیباف فکر نکنم زبانش بد باشه .ناسلامتی مدرکه خلبانی داره و واقعا هواپیما رونده!
      ولی بنده خدا زبونش نمی چرخه مثل من .منم سردی زیاد میخورم ازین سوتیها زیاد میدم!

    • بدون نام

      به عنوان یه دانش آموز میگم اموزش انگلیسی مدارس افتضاحه اصلا از افتضاحم اونور تر. معلماش هیچی نمیدونن بدون هیچ توضیحی راجب الفبا میرن سراغ مکالمه کل کلاس ما کلاس زبان رفتن و گرنه اونایی که نرفتن معلمه بهشون ۱۰ داده که شهریور مجبور نشه بیاد. حالا عجیب تر اینکه چرا انقد رو عربی تاکید دارن؟ من کجای دنیا برم میتونم با اونا عربی صحبت کنم؟ من که نمیخوام فقط عربستان و عراق و سوریه برم!

      پاسخ ها

      • دیانا

        خوشبحالت لااقل شما ها کلاس زبان میتونیدبرید دیگه اصلا نیازی به مدرسه ندارید ولی من حتی کلاس نمیتونم برم و تو حسرتش موندم

    • naser

      اخه توایران سوادوتخصص ملاک نیست دیگه همه میدونن ...

    • محمد

      ما ايرانيها كلن اينطوري هستيم، دانش و سواد... ادعا...

    • بينام

      زياد به انگليسى گير ندين ،همين فارسى خودمون رو بعضى كار بر هاى عزيز درست بلد نيستن ،نود درصد مردم (راجع به)رو مينويسن (راجب به ) اصلا هم نميدونن يعنى چي ،(لطفا)رو بارها ديدم نوشتن ( لود فن ) ، همين كامنت هاى امروز رو بخونين دوست مون نوشته (ابتداعى) ،و از اين دست غلط هاى املايي تو همين كامنت ها زياده ،تازه قاعدتا اين كامنت ها رو كسانى ميزارن كه دست به كيبورد دارن و مثلا با سوادن ،واى به نماينده مجلس .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی ازکیبوردهای گوشب ها ئ ابتدائی روتایپ نمیکنه واحتمال داره اجباراابتداعی روبه این شکل نوشته باشن دراین موردواقعاایرادی نیست ولی وزیرو وکیلی که ادعای نمایندگی ۸۰میلیون رو داره باید بتونه درست حرف بزنه این قطعی هست روی کارهای هموطنان دلسوز که کامنت میزارن حساس نشیم اون کاربر نقش کلیدی نداره که زیرسوال بره

    • بدون نام

      شما غرب زده ها یه آیه قرآن بلد نیستین بخونین
      به انگلیسی بلد بودنتون می نازید.
      محض اطلاع :زبان اتحادیه اروپافرانسوی است.
      اصل مطلب فراموش نشه .بااین هوچی بازی ها
      یاد نازره وخرما افتادم

    • مجید حیدری

      ولی چهره های عبوس شما بیشتر به مردم ضربه میزنه

    • بدون نام

      من سیکل دارم والله این چیزارا بلدم،،اینا دکتراشون چطوری گرفتن،،،،،خدا فقط به داد ملت برسد

    • بدون نام

      آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه بخاطر چنین مسئولین بی سوادی

    • دیانا

      یکی مثل من بدبخت شدیدا یادگیری زبان انگلیسی رو دوست داره و مشتاقه ولی شرایط کلاس رفتن رو نداره و نمیتونه بعد اینا همچی دارن اونوقت باید اینطوری...هعی روزگار

      پاسخ ها

      • ساتیارلها

        من بنده خدایی رو سراغ دارم که در همین واتس اپ مجانی انگلیسی عالی تدریس میکنن .اگر مایل باشید شماره شون رو بگذارم

    • بدون نام

      دیپلم هم ندارن وگرنه انی ور وانی تایم مال دوران راهنمایی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج