۱۱۱۵۹۸۴
۴۴۵۶۵
۴۴۵۶۵
پ

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی بهترین گزینه برای افرادیست که با وجود رژیم‌های طاقت فرسا و ورزش‌های سخت به نتیجه و سایز دلخواه نرسیده‌اند. در این مطلب درباره مزایا، عوارض و هزینه این روش بخوانید.

اگر پوست اضافی یا چربی های اضافه در ناحیه شکمتان وجود دارد و با رژیم لاغری سختگیرانه و ورزش مداوم نتوانسته‌اید آن را از بین ببرید، عمل جراحی زیبایی شکم یا در اصطلاح پزشکی ابدومینوپلاستی را به شما توصیه می‌کنیم. جراحی ابدومینوپلاستی یک جراحی محبوب برای افرادی است که دچار چاقی موضعی در ناحیه شکم و پهلو هستند.

چربی‌های ناحیه شکم معمولا سخت‌تر از چربی قسمت‌های دیگر بدن از بین می‌رود. جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی نیز از همین رو به محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم رسیده است. طی این جراحی سلول های چربی اضافی قسمت شکم برداشته می‌شوند و ماهیچه‌های شکم کشیده‌تر می‌شوند. این جراحی به منظور بهبود شکل و ظاهر و کوچک کردن شکم و تقویت عضلات دیواره شکم انجام می‌شود.

جراحی زیبایی شکم تفاوت‌های زیادی با لیپوساکشن دارد، اما نکته لازم به ذکر این است که لیپوساکشن را نیز می‌توانید همزمان با ابدومینوپلاستی انجام دهید. عمل زیبایی شکم، عمل نسبتا بزرگ و دشواری به حساب می‌آید. به همین خاطر لازم است پیش از اقدام برای انجام آن با حقایقی در رابطه با آن آشنا باشید تا بتوانید با آگاهی کامل نسبت به انجام آن تصمیم گیری کنید و زیر تیغ جراحی بروید. در ادامه این مطلب با برترین‌ها همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با جراحی زیبایی شکم، بهترین کاندید‌ها برای انجام آن، چگونگی آماده شدن برای انجام این جراحی، ریسک‌ها و خطرات آن و همچنین هزینه آن با شما در میان بگذاریم.

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

 

جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) چیست؟

جراحی زیبایی شکم که با نام تامی تاک شناخته می‌شود و پزشکان آن را ابدومینوپلاستی می‌خوانند، نوعی جراحی زیبایی است که طی آن ظاهر شکم بهبود بخشیده می‌شود و شکم صاف و زیبا میشود. در این جراحی پوست‌های اضافی شکم، که از طریق ورزش و رژیم‌های غذایی از بین نمی‌روند، برداشته می‌شوند. بعد از انجام این جراحی زیبایی خطوط استریا و پوست اضافی شکم به طور کامل از بین می‌روند و با حذف این پوست‌های اضافی، توده چربی متصل به این پوست‌ها نیز حذف خواهند شد و در آخر باعث صاف کردن شکم خواهند شد.

در صورتی که شما پیش از انجام ابدومینوپلاستی، یکی از جراحی‌های لاغری، از جمله لیپوماتیک یا لیپوساکشن را انجام داده باشید، دیگر نیازی به برداشتن توده چربی طی انجام جراحی ابدومینوپلاستی نخواهید داشت و پزشک جراح فقط ظاهر شکم شما را بهبود خواهد بخشید.

بهترین کاندید‌ها برای انجام جراحی زیبایی شکم

تامی تاک یا جراحی زیبایی شکم برای تمام مردان و زنانی که در سلامت کامل به سر می‌برند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. زنانی که بارداری و زایمان‌های مکرر داشته‌اند دچار افتادگی و چربی‌های دور شکم خواهند شد. انجام جراحی زیبایی شکم برای این بانوان، مفید و کاربردی خواهد بود.

این جراحی زیبایی در مجموع برای افرادی طراحی شده است که شکم آنها بزرگ و آویزان است . این اتفاق در خانم ها بعد از انجام زایمان های متعدد اتفاق می افتد در حقیقت زمانی که شکم بسیار بزرگ میشود و سپس فرد دچار کاهش وزن می گردد پوست کشیده میشود و نتیجه حالت کشسانی پوست از بین میرود و شل و آویزان میشود.

این جراحی همچنین برای بانوان و آقایانی که پیشتر دچار چاقی مفرط بوده‌اند و هنوز هم پس از لاغری، سلول های چربی اضافی در قسمت شکم و پهلو‌های خود دارند و به دنبال راهی برای از بین بردن پوست‎های اضافی اطراف شکم خود و بهبود ظهر آن هستند، مناسب و کاربردی می‌باشند.

روش های انجام جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی)

به طور کلی این عمل جراحی، توسط دو روش زیر انجام میشود و در هر دو روش نیاز به بیهوشی کامل بیمار است. این دو روش عبارتند از:

ابدومینوپلاستی مینور (جزئی)

افرادی که بیشتر چربی های شکم آن ها در زیر ناف و قسمت پایین شکم جمع شده است، باید از جراحی زیبایی شکم جزئی استفاده کنند زیرا حجم چربی آن ها زیاد نیست و تنها کافی است برشی در زیر ناف آن ها زده شود. در ابدومینوپلاستی جزئی ناف جابجا نمی شود و زمان انجام آن حدود دو تا سه ساعت است. این جراحی برای افرادی مناسب است که فقط قصد فرم دهی به ناحیه زیر شکم دارند و نمی خواهند عضلات این بخش را تقویت کنند. در ابدومینوپلاستی جرئی میتوان ترک های پوستی را هم از بین برد.

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

 

ابدومینوپلاستی ماژور (کامل)

برخی از افراد شکم بسیار بزرگی دارند و پوست زیادی در قسمت شکم آن ها جمع شده است. برای زیباسازی شکم در این افراد باید از ابدومینوپلاستی کامل استفاده کرد تا چربی های اضافه و پوست های اضافه به صورت کامل از بین بروند. در این عمل جراحی، ناف جابجا می شود و باید برش بلندی در ناحیه زیر شکم و بین استخوان های ران روی بدن زده شود. این جراحی برای افرادی مناسب است که کاهش وزن زیادی داشتند و یا بارها زایمان کرده اند و حال به دنبال تغییرات اساسی هستند.

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

 

ابدومینوپلاستی اکستند (۳۶۰ درجه یا بِلت)

در برخی مواقع ممکن است علاوه بر سطح شکم، ناحیه پشت هم نیاز به جراحی داشته باشد یعنی ابدومینوپلاستی دور تا دور شکم. هنگامی که پوست اضافه در پشت و همچنین شکم وجود دارد، بهتر است ابدومینوپلاستی اکستند یا گرداگرد انجام دهید. این روش امکان برداشتن پوست و چربی اضافی را از ناحیه پشت فراهم می‌کند که باعث می‌شود شکل ظاهری بدن از هر طرف بهبود پیدا کند.

مراحل انجام جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی)

 جراحی زیبایی شکم طبق مراحل زیر انجام میشود:

بی حسی یا بیهوشی بیمار

در این جراحی باید بیهوشی کامل صورت گیرد و صرفا با بیهوشی موضعی نمی توان عمل را انجام داد. متخصص بیهوشی با در نظر گرفتن سن، جنسیت، موقعیت فیزیکی بدن او و تست کامل سلامت فرد بیهوشی را انجام می دهد تا سایر مراحل جراحی ابدومینوپلاستی به درستی انجام شود.

ایجاد برش بر سطح پوست

در هر فردی ایجاد برش می تواند متفاوت باشد. ظاهر شکم و میزان چربی های اضافی نقش مهمی در برش خواهند داشت. برش معمول از ناحیه خط موی شرمگاهی تا ناف است. عضلات افتاده ناحیه شکم با پلیسه زدن جمع شده و تمامی چربی های موجود در قسمت زیرین آن حذف خواهند شد که در این صورت پوست اضافی شکم هم برش داده خواهد شد. با توجه به اینکه ناحیه بالایی شکم نیز پوست اضافه داشته باشد پزشک در نواحی کنار ناف هم نیازمند ایجاد خط برش جراحی خواهد بود.

درن های جراحی

 بعد از اتمام جراحی ممکن است جراح دِرَن (لوله های زهکشی) را برای خارج کردن مایعات اضافی زیر پوست قرار دهد، درن های جراحی چند روز بعد از جراحی با توجه به نظر پزشک برداشته می‌شوند.

دوختن برش جراحی

طی آخرین مرحله جراح با بخیه یا چسب پوستی سعی می کند تا پوست را به طور کامل جمع کند و بافت همبند شکم و فاسیا را با بخیه محکم کند و عمل را به پایان رساند.

جراحی زیبایی شکم به چه صورت انجام می شود؟

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

آمادگی‌های پیش از انجام جراحی زیبایی شکم

  • در مرحله ابتدایی باید به دنبال یک جراح قابل، برای انجام این جراحی باشید و در جلسه اول مشاوره‌هایی را از او در رابطه با نحوه انجام جراحی بگیرید و سوالات خود را در رابطه با آن مطرح کنید. طی این جلسه، جراح متخصص آمادگی‌های لازم را با شما در میان خواهد گذاشت و شما نیز اهداف خود از انجام این جراحی را با او در میان خواهید گذاشت.
  • در صورتی که سیگاری باشید، پزشک جراح از شما می‌خواهد که حداقل تا دو هفته قبل از انجام جراحی و همچنین دو هفته بعد از انجام آن سیگار نکشید. دقت کنید که کنار گذاشتن سیگار تاثیر بسیار زیادی بر سرعت بهبود شما پس از انجام جراحی خواهد داشت و به همین خاطر لازم است که این آمادگی را رعایت نمایید.
  • پیش از انجام جراحی زیبایی شکم، رژیم‌های سخت نگیرید و غذا‌های مقوی بخورید. داشتن یک رژیم غذایی خوب و سالم نیز می‌تواند سرعت بهبود شما را افزایش دهد.
  • حتما در صورت مصرف هرگونه داروی خاص، آن را با پزشک جراحتان در میان بگذارید تا در صورت نیاز، برای مدتی قبل و بعد از انجام جراحی، آن‌ها را کنار بگذارید.
  • قبل از جراحی لوازمی که در خانه نیاز خواهید داشت را نیز آماده کنید. لوازمی از جمله کیسه آب یخ، لباس‌های آزاد و گشاد که به سادگی به تنتان بروند، وازلین، صندلی حمام و دوش متحرک دستی از جمله مهم‌ترین لوازمی هستند که بعد از جراحی به آن‌ها نیاز خواهید داشت.
  • ممکن است برای شب اول نیاز به حضور کسی در کنار خود داشته باشید و همچنین یک نفر نیز باید شما را از بیمارستان به خانه ببرد. پس برای آن نیز برنامه‌ای داشته باشید.

انجام جراحی معمولا بین ۱ الی ۵ ساعت زمان می‌برد و بسته به وضعیت شما، ممکن است نیاز باشد که یک شب را در بیمارستان بگذرانید. از داروی بیهوشی برای انجام جراحی استفاده می‌شود که می‌تواند سبب گردد در طول جراحی، خواب باشید.

مراقبت‌های پس از جراحی زیبایی شکم

  • استفاده از کمپرس یخ
  • پوشیدن گن
  • پوشیدن لباس های راحت و گشاد
  • تمیز و خشک نگه داشتن محل جراحی و استفاده کرم های موضعی
  • تغذیه مناسب پس از جراحی
  • حداقل سه ما دخانیات را کنار بگذارید
  • تحرک سبک
  • از بلند کردن جسم سنگین پرهیز کنید
  • مصرف آنتی بیوتیک

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

 

مزایای جراحی زیبای شکم (ابدومینوپلاستی)

عضلات شکم پس از انجام جراحی ابدومینوپلاستی کشیده و سفت‌تر خواهند شد و در نتیجه ان شکم بیمار، ظاهری صاف‌تر از قبل خواهد یافت. همچنین انجام این جراحی به کمر بیمار ظاهری باریک‌تر و جذاب‌تر خواهد بخشید. به طور کلی مهم‌ترین مزایای جراحی زیبایی شکم به شرح زیر هستند:

  • شکم شما صاف می‌شود و بدن شما جوان‌تر می‌شود.
  • اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهد.
  • حالت شکم سفت‌تر می‌شود و پوست اضافی شکم از بین می‌رود.
  • قادر به پوشیدن لباس‌های تنگ و متناسب با اندامتان خواهید بود.

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

عوارض احتمالی جراحی زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی، جراحی نسبتا دشواری به حساب می‌آید و در برخی موارد ممکن است با عوارضی همراه باشد. درد و تورم از جمله عوارض احتمالی این جراحی هستند که ممکن است تا چند روز پس از انجام ابدومینوپلاستی با آن‌ها مواجه باشید. البته پزشک‌تان دارو‌های مسکن برایتان تجویز خواهد کرد تا درد برایتان قابل تحمل‌تر باشد.

بی‌حسی، کبودی و خستگی از دیگر عوارض احتمالی این جراحی هستند که البته دائمی نیستند و بعد از چند روز از بین می‌روند. البته مانند سایر جراحی‌ها، ابدومینوپلاستی نیز می‌تواند ریسک‌ها و خطراتی از جمله عفونت، خونریزی و لخته شدن خون را نیز با خود به همراه داشته باشد.

در صورتی که با مشکلاتی از جمله گردش خون ضعیف، دیابت، تپش قلب و یا بیماری کبدی مواجه باشید، احتمال این خطرات افزایش خواهند یافت و باید مراقبت‌های بیشتری صورت پذیرد.

نکته قابل ذکر دیگر در رابطه با عوارض این جراحی، به جای ماندن زخم حاصل از جراحی است. اگرچه برخی از این زخم‌ها ممکن است به مرور کمرنگ‌تر شوند، اما هرگز به طور کامل از بین نخواهند رفت. البته جراح شما کرم‌هایی برای کمرنگ شدن این زخم‌ها به شما پیشنهاد خواهد داد، اما این کرم‌ها، زخم‌ها را به طور کامل از بین نخواهند برد.

آیا خطر آمبولی در جراحی زیبایی شکم وجود دارد؟

اغلب کسانی که قصد انجام این عمل جراحی را دارند، نسبت به این جراحی و آمبولی ترس داشته و نگران بروز این عارضه هستند؛ آمبولی، در واقع جدا شدن یک توده از بدن و حرکت آن درون عروق خونی است که این توده امکان دارد از جنس جامد، مایع و گاز باشد، آمبولی در جراحی زیبایی شکم، به معنای حرکت توده چربی درون رگ ها بوده که می تواند موجب به خطر انداختن سلامتی بیمار شود؛ لذا برای پیشگیری از بروز این نوع عوارض، لازم است که حتما توسط یک جراح پلاستیک ماهر و با تجربه عمل زیبایی شکم را انجام دهید.

جراحی زیبایی شکم برای چه کسانی مناسب نیست؟

انجام این جراحی برای بانوانی که قصد بارداری دارند، گزینه مناسبی نمی‌باشد. زیرا انجام این جراحی سبب می‌گردد که ماهیچه‌های شکم سفت‌تر شوند و در زمان بارداری این سفتی ماهیچه‌ها به طور کامل از بین رفته و مجدد شل خواهند شد. پس بهتر است این بانوان انجام جراحی ابدومینوپلاستی را به بعد از زایمان موکول نمایند.

این جراحی همچنین برای کسانی که می‌خواهند وزن زیادی کم کنند، انتخاب مناسبی نمی‌باشد. اگرچه ابدومینوپلاستی می‌تواند بسیاری از توده‌های چربی را از بین ببرد و شکم را صاف و زیباتر کند، اما جراحی مناسبی برای کاهش وزن و لاغری بیش از حد نمی‌باشد. پس در نتیجه از این جراحی نباید توقع کاهش زیاد وزن را داشت.

 

جراحی زیبایی شکم (عمل ابدومینوپلاستی) | مزایا، عوارض و هزینه

آیا جراحی شکم همان جراحی لاغری است ؟

ابدومینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که برای زیباسازی و اصلاح نواقص شکم پس از کاهش وزن بسیار یا بارداری یا هر اتفاق دیگری انجام می شود. در واقع این جراحی نباید به عنوان روشی برای درمان چاقی مفرط یا حذف چربی های شکمی در نظر گرفته شود. چربی های شکمی در بین ارگان های بدن انباشته می شوند که ابدومینوپلاستی نمی تواند آنها را درمان کند. این چربی ها سمج ترین ها هستند و به همین دلیل بسیار سخت آب می شوند. این چربی ها در صورت آب نشدن، می توانند منجر به دیابت نوع دو، مقاومت انسولین، سندروم ایکس و دیگر بیماری های مرتبط با چاقی شوند. به طور کلی جراحان، بیمارانی را که برای برداشتن چربی های شکمی قصد انجام ابدومینوپلاستی را دارند، رد می کنند.

بیمار می تواند پس از کاهش وزن و آب کردن چربی ها، در صورت نیاز به کشیدن عضلات و پوست های افتاده شکم، ابدومینوپلاستی انجام دهد.

ماندگاری نتایج ابدومینوپلاستی

نتیجه ابدومینوپلاستی ممکن است برای تمام عمر باقی بماند، اما نتایج از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در طول عمل، ممکن است مقدار کمی چربی در ناحیه شکم باقی بماند. شما میتوانید با داشتن ورزش منظم و تغذیه سالم این نتیجه را حفظ کنید.

هزینه جراحی زیبایی شکم

هزینه ناشی از انجام این جراحی می‌تواند بسته به شرایط مختلف، متفاوت باشد معمولا برای تمام بیماران یکسان نیست. برای مشخص شدن هزینه دقیق انجام این جراحی، لازم است که جراح ابتدا شما را به طور کامل معاینه نماید و پس از سنجیدن شرایط شما، هزینه نهایی را اعلام نماید. به طور کلی هزینه جراحی زیبایی شکم یا تامی تاک یا همان ابدومینوپلاستی به موارد زیر بستگی خواهد داشت:

  • هزینه آزمایشات
  • هزینه بیهوشی بیمار
  • هزینه‎های بیمارستان یا مرکزی که جراحی در آن صورت می‌گیرد
  • هزینه دارو‌های تجویزی
  • دستمزد جراح

آیا احتمال برگشت شکم بعد از جراحی زیبایی شکم وجود دارد؟

بسیاری از افراد این تصور اشتباه را دارند که ابدومینوپلاستی روشی برای کاهش وزن است، در حالی که در واقع اینطور نیست. در ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که ابدومینوپلاستی از جمله جراحی های زیبایی می باشد که هدف از انجام آن درمان چاقی نیست.

در ابدومینوپلاستی پوست اضافی و چربی خارج می شوند و بافت باقیمانده در بدن مانند دیگر بافت ها طبیعی عمل می کند، یعنی افزایش و کاهش وزن باعث چاقی و لاغری خواهد شد. بنابراین باید سعی کنید با ورزش و تغذیه ی مناسب به وزن ایده آل خود رسیده و آن را حفظ کنید چرا که بهترین راه برای حفظ سلامت طولانی مدت بدن همین است.

آیا امکان جراحی شکم قبل و بعد از بارداری وجود دارد؟

قبل از هر چیز باید این نکته را بدانید که انجام عمل جراحی شکم زیبایی و عمل ابدومینوپلاستی به هیچ وجه باعث نمی‌شود که دوران بارداری آزاردهنده‌ای را بگذرانید یا بارداری ناموفق داشته باشید. بیشترین خطری که وجود دارد این است که احساس می‌کنید بارداری بعد از ابدومینوپلاستی کمی سخت‌تر از بارداری‌هایی است که قبل از جراحی داشته‌اید؛ با این حال هیچ‌گونه درد یا ناراحتی شدیدی برای مادران باردار ایجاد نخواهد شد. بدن شما بعد از عمل به همان اندازه قبل از جراحی قادر به باردار شدن و داشتن یک بارداری ایمن و موفق خواهد بود.

اما این نکته را در نظر داشته باشید، با اینکه نتایج ابدومینوپلاستی دائمی هستند اما تغییرات وزن می تواند تاثیراتی را روی نتایج به همراه داشته باشد. به همین خاطر، در صورتی که در آینده قصد بارداری دارید، این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید و بهتر از است عمل زیبایی بعد از زایمان انجام شود.

آیا بیمه هزینه جراحی زیبایی شکم را پوشش می‌دهد؟

از آنجایی که جراحی زیبایی شکم تنها با هدف زیبایی و بدون هدف پزشکی و سلامت انجام می‌پذیرد، معمولا شرکت‌های بیمه هزینه آن را پوشش نمی‌دهند. اما برای اطمینان می‌توانید پیش از انجام جراحی با شرکت بیمه پوشش دهنده خود تماس بگیرید تا به طور واضح بفهمید که کدام هزینه‌ها توسط بیمه پوشش داده می‌شود و کدام هزینه‌های جراحی برعهده خود شما خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج