خط قرمز؛ دوئل عاشقانه لاله و آقای امانی
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
ایرانیان - f تبلت1111
سمپاشی امحا_1
دکتر نداف کرمانی 1
فرش مرتضوی_1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
دکتر نداف کرمانی 3
سمپاشی امحا_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
فرش مرتضوی_3
فرش مرتضوی_ 4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
سمپاشی امحا_4
دکتر نداف کرمانی 4
سمپاشی امحا_2
فرش مرتضوی_2
دکتر نداف کرمانی 2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۱۱۱۷۶۰۳
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
۶۱۶۹
فیلم سینمایی «خط قرمز» اولین فیلم مسعود کیمیایی است که پس از انقلاب ساخته شده است و به دلیل تصویب قانون حجاب پس از یک اکران در اولین جشنواره فیلم فجر، هرگز امکان اکران پیدا نکرد.
برترین‌ها: فیلم «خط قرمز» اولین فیلم بعد از انقلاب مسعود کیمیایی، محصول ۱۳۶۰ و براساس نوشته «شب سمور» بهرام بیضایی در نخستین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد، اما وقتی قانون حجاب در ایران مصوب شد؛ دیگر از کشو‌های وزارت ارشاد بیرون نیامد.
 
خط قرمز
 
داستان فیلم در روز‌های اول انقلاب اتفاق می‌افتد. پاییز ۱۳۵۷، روز‌های اوج انقلاب، یک مامور ساواک با دختری که از شغل او اطلاعی ندارد ازدواج می‌کند. ماجرا‌های شب عروسی و غیبت ساواکی، دختر را مشکوک کرده به جست‌وجو وامی‌دارد، تا اینکه پی به ماهیت شغل همسرش می‌برد. از قضا برادر دختر هم سیاسی است و مرد می‌خواهد او را دستگیر کند. جمال دوست برادر دختر در شناسایی شوهرش به او کمک می‌کند. در ادامه عشق و نفرت میان دختر و مامور ساواک و بحث‌های بینشان صبح می‌شود و ساواکی به دست دختر کشته می‌شود.
 
مسعود کیمیایی در انقلاب سال ۱۳۵۷همراه با باربد طاهری؛ کارگردان وتهیه‌کننده تلویزیون به خیابان‌ها رفتند و صحنه‌هایی از تظاهرات مردم را ضبط کردند. آن‌ها حدود سی دقیقه فیلم از این راهپیمایی ضبط کرده که حدود پنج دقیقه از این راش‌ها در فیلم خط قرمز استفاده شد.
 
خط قرمز
 
فیلم «خط قرمز»  با شرکت سعید راد و فریماه فرجامی ساخته شده و خسرو شکیبایی، جمشید آریا، امرالله صابری و سعید پیردوست از جمله بازیگران آن هستند. علیرضا زرین‌دست فیلمبرداری را بر عهده داشته و مجید انتظامی برای آن موسیقی ساخته است.
 
«خط قرمز» جزو مهجورترین فیلم‌های کیمیایی شد، اما ارزش دوباره دیده شدن و تحلیل را دارد. یکی از بازی‌های خوب کارنامه‌ی سعید راد در این فیلم اتفاق می‌افتاد. البته یکی از معدود فیلم‌های کیمیایی هم است که در آن کاراکتر زن قصه نقش پررنگی دارد. کیمیایی نقش‌آفرینی فرجامی در  «خط قرمز» را درخشان و با حس بازیگری ناب توصیف کرد.
 
فیلم «خط قرمز» با وجود این که از زمینه‌هایی نظیر واقع نماییِ جغرافیایی و سیاسی برخوردار است اصرار ندارد واقع‌گرا باشد. در حقیقت می‌توان گفت نگاه بهرام بیضایی به مقوله‌ی تاریخ معاصر، زمینه‌ی ریشه‌یابی او برای اشاره به تاریخ شکل‌گیری و فعالیت سازمان ساواک نبوده در حالی که نگاه مسعود کیمیایی در فیلم، مبتنی بر چنین تحلیلی است و می‌کوشد به نحوه‌ی به انحراف رفتن این سازمان تاکید داشته باشد.
 
خط قرمز
 
مسعود کیمیایی در نشستی برای نقد فیلم «خط قرمز» در سال ۱۳۹۴ برگزار شد، گفت: «امروز بیشتر از فیلم، دلتنگ بهرام بیضایی هستم. خدا کند روزی او را ببینم. «شب سمور» یک طرح و داستان کوتاه بود. دو صفحه بیشتر نداشت. بیضایی وقتی آن را به من داد، گفت هر کاری دوست داری با آن بکن. گرفتاری‌هایی را که با محمود دولت‌آبادی داشتم، با بیضایی نداشتم.» 
 
کارگردان صاحب‌سبک سینمای ایران، اما تاکید داشت حتی اگر قرار بود امروز «خط قرمز» را بسازد، تغییری در بافتش ایجاد نمی‌کرد: «این فیلم با مقتضیات زمان خود ساخته شده، اگر امروز می‌خواستم این فیلم را بسازم قطعا با جدول و فرم و تار و پود امروز می‌ساختم، ولی شکل و بافت آن تغییری نمی‌کرد، چون شخصیت اصلی فیلم یعنی «امانی» (سعید راد) یکی از خود ماست و ما باید خیلی قهرمان باشیم تا تسلیم روزگارمان نشویم.
 
خط قرمز
 
کارگردان «خط قرمز» از «مرگ بر کیمیایی» هم گفت و ادامه داد: «در زمان نمایش این فیلم، بسیاری در سینما هیاهو به راه انداختند، فیلم را هو کردند و حتی مرگ بر کیمیایی گفتند، به همین دلیل از همان زمان دانستم که نمی‌شود ساده، فیلم ساخت؛ هر چند برخی افراد فیلم‌های ساده‌ای می‌سازند. به افرادی همچون من، [داریوش]مهرجویی، [بهرام]بیضایی و [ناصر]تقوایی می‌گویند “این‌ها” و دائم گفته می‌شود این‌ها فیلم نمی‌سازند، ولی نمی‌گویند چرا این‌ها فیلم نمی‌سازند؟»
 
خط قرمز
 
علی معلم تهیه‌کننده سینما و صاحب امتیاز مجله‌ی سینمایی «دنیای تصویر» نیز درباره‌ی «خط قرمز» در همان نشست گفت: «این فیلم در کنار فیلم‌های «حاجی واشنگتن»، «مرگ یزدگرد» و «اشباح» جزء فیلم‌های ایرانی به نمایش درآمده در نخستین جشنواره فیلم فجر بود. جالب آنجاست که آن سال تصمیم گرفته شد به هیچ‌کدام از این فیلم‌ها جایزه ندهند. در ادامه نیز فقط «اشباح» به اکران عمومی درآمد و سه فیلم دیگر به محاق توقیف رفتند. اما برخورد هر چهار فیلم با مسائل اجتماعی بسیار جالب بود. رضا میرلوحی و کیمیایی راجع به نیرو‌های امنیتی، فیلم ساخته بودند، علی حاتمی روی موضوع عجیب آمریکا دست گذاشته بود و بیضایی نیز به مسئله فساد سیستم ایران در دوران یزدگرد و تأثیر آن در سقوط حکومت او به دست اعراب پرداخته بود. مشخص نیست چرا به این سنگینی با این فیلمسازان برخورد شد و سال‌ها طول کشید تا فیلم‌های دیگری بسازند، گفت: چه کسی فکر می‌کند، همه چیز با نمایش یک فیلم به هم می‌ریزد؟! فیلم‌ها چیزی را به هم نمی‌ریزند، فقط آگاهی ایجاد می‌کنند.»
 
 
خط قرمز
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:1
Iran (Islamic Republic of)
08:52 - 1400/02/24
ملتی که ازادبودن ودنبال ازادی میگشتن
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
فرش ریحان 1
فرش تارنگ_1
شیرآلات زمانی_1
اپیلاسیون نانا 1
فرش ریحان 3
اپیلاسیون نانا 3
فرش تارنگ_3
شیرآلات زمانی_3
اپیلاسیون نانا 4
فرش ریحان 4
شیرآلات زمانی_4
فرش تارنگ_4
اپیلاسیون نانا 2
فرش تارنگ_2
شیرآلات زمانی_2
فرش ریحان 2
سفیر بار ساقدوش_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
فرش تارنگ_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
شفا_فوترموبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
چوب و هنر _فوتر موبایل
کالابرد_فوترموبایل
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
استیل رگال_فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر
شفا_فوتر
کالابرد_فوتر
فرش تارنگ_فوتر
بانک کتاب پایتخت_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
قالیشویی ادیب_فوتر
فنی آتل_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
تدبیرکالا_فوتر
چوب و هنر _فوتر
دکتر قدیمی_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر