برندینگ متعفن؛ ابتذال و زیبایی شناسی در عکاسی مُد
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
سفیر بار ساقدوش_1
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
ریزخور_1
کلاسینو_1
لاله زار مال_3
ریزخور_3
کلاسینو_3
سفیر بار ساقدوش_3
اپیلاسیون نانا 3
کلاسینو_4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
اپیلاسیون نانا 4
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 2
ریزخور_2
لاله زار مال_2
کلاسینو_2
سفیر بار ساقدوش_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۱۱۹۴۸۸
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۳
۱۱۳۸۶
در دورانی زندگی می کنیم که ابتذال و زیبایی‌شناسی فقر و فلاکت از معنا تهی شده است و رنجِ تهیدستان شهری و روستایی سوژه عکاسان شده و به‌ دست «برندینگ متعفن» افتاده‌ است.

برترین‌ها: در دورانی زندگی می کنیم که ابتذال و زیبایی‌شناسی فقر و فلاکت از معنا تهی شده است و رنجِ تهیدستان شهری و روستایی سوژه عکاسان شده و به‌ دست «برندینگ متعفن» افتاده‌ است.

شرم، اکنون صفتی ابتر است

در ابتدا نگاهی داشته باشیم به عکاسی صحنه‌آرایی‌شده‌. این رویکرد با هدف آفرینش و ساخت تصویر، به استفاده از زمینه‌های مختلف هنری چون نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی دکور و اجرا می‌پردازد و در آن هنرمند تصویرساز، قابلیت‌های رسانه‌ی خود را برای بیان دغدغه‌های فرهنگی، هویت، موضوعات جنسیتی و اجتماع انسانیِ خاص می‌آزماید. سابقه‌ی این نوع علاقه به صحنه‌آرایی را می‌توان به اواخر قرن نوزدهم میلادی و آثار عکاسان هنریِ برجسته‌ی این قرن نظیر اُسکار گوستاو ریلندر و هنری پیچ رابینسون انگلیسی مربوط دانست.

شرم، اکنون صفتی ابتر است

حتی از خاطرمان هم عبور نمی‌کرد که روزی کودکان کار حاضر در خیابان، رنج زنان صیاد و محروم از مجوز ماهیگیری در جزیره هنگام و قشم نیروی کار روستایی و یا صورت سوخته و سراسر رنج یک زن هم بدل به مدلی جهت ارائه محصولاتشان شود.

شرم، اکنون صفتی ابتر است

کودکان کاری که حق حیات و حق تحصیلشان به یغما رفته است، حالا قوطی‌های اسپند در دست و روزمرگی زجرآورشان هم بدل به مدلینگ زیورآلات و لباس شده است.

زنان صیاد جزیره هنگام و قشم زنانی که تنها نان‌آور خود و فرزندان و بعضا همسران بیمار خود هستند و هربار برای دریافت مجوز صیادی با اعلام محرومیت روبرو شدند.

وقتی به مجموع این رنج و ستم چند گوشواره اضافه می‌گردد تا با ماهی در دستش یک بومی زیبا و نچرال را به مخاطبان پیج‌ها عرضه کند، اینجا نقطه ایست که دیگر نفسی برای نگاه کردن به صورت سوخته زن باقی نمی‌ماند. به نام متفاوت بودن این بار سراغ زنی رفتند که صورت سوخته وی ما را با ردیفی از آمار خودسوزی‌ها و خشونت‌های خانگی و اسیدپاشی می‌اندازد.

شرم، اکنون صفتی ابتر است

می‌بایست پرسید که چه کسی قادر به خرید زیور آلات و مجموع لباس‌های تولیدی آنهاست؟ بدلیجات چندصد هزار تومانی از چه طبقه و برای چه طبقه‌ای تولید شده‌اند که حالا عکاسی مدلینگ و برندینگ آن وقیحانه به سوی کودکان کار زنان و مردان رفته است؟

مدیر و عکاس یکی از این مجموعه‌های برندینگ گفته است: «واکنش‌های انسان‌دوستانه برخی از دنبال‌کنندگان به قدری دور از فضای هنری و دیدگاه توسعه پایدار بود و علی الخصوص بی‌احترامی‌هایی که شد، بنده را وادار به پاک کردن این پست نمود، که بار دگر با توضیح مفصل این عکس دیده شود.» عکسی که پاک شده همان عکسی است که یک کارگر شهرداری درون گودال مشغول جان کندن است و مدل فشن بالای سر او ایستاده است.

شرم، اکنون صفتی ابتر است

این مدیر ناراحت است که چرا مخاطبان «فعالیت‌های محیط زیستی و انسان‌مدارانه‌ و استوری‌های او «در مورد توسعه‌ی پایدار و مد پایدار» را نادیده گرفته‌اند و بعد توضیحات مفصلی در مورد «کارگران شریف شهرداری» و «انسان بی‌توجهِ مصرف‌گرا» نوشته که البته همگی توجیه است و ربطی به عکس «فشن» ندارد.

از آن بدتر در عکس‌های بعدی، لابد برای جبران، مدل را با همان لباس‌ها و آرایش توی گودال فرستاده و «کارگر شریف شهرداری» را با لباس کار و بیلی به دست بالای سر او ایستانده است.

شرم، اکنون صفتی ابتر است

اما مد پایدار که در توضیح و توجیه این مجموعه عکس‌ها آمده است قضیه‌ای جداگانه دارد که بر حفظ محیط زیست و سلامت جانوران تاکید دارد و هیچگونه ارتباطی با عکس‌ها ندارد.

در واقع هدف اصلی مد پایدار حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده‌های شیمیایی است و اگر بخواهیم به آلاینده‌ترین صنعت‌های جهان اشاره کنیم، قطعا صنعت تولید پوشاک در ردیف دوم قرار خواهد گرفت. این صنعت پولساز و جذاب، بعد از صنعت نفت آلاینده‌ترین صنعت موجود در جهان می‌باشد. به طوری که سالانه بیش از هزار تن لباس کهنه دور ریخته می‌شود و با روش‌هایی همچون دفن و سوزاندن از بین می‌روند.

شرم، اکنون صفتی ابتر است

رذالت تاجران فلاکت همین است، توریست‌های فقر و ناچاری که از خانه‌های بالاشهری‌شان به محله‌های فقیرنشین و محیط‌های کار سفر تفریحی - تجاری می‌کنند، عکس‌هایی به یادگار با «بیچاره‌ها» می‌گیرند، پولی به جیب می‌زنند و به خانه‌های امن خودشان بازمی‌گردند؛ و بعد البته به وقت مقتضی دغدغه‌های مهمشان در مورد «محیط‌زیست»، «انسان‌مداری»، «توسعه‌ی پایدار» و «مد پایدار» را به رخ دیگران می‌کشند. آن‌ها در خانه‌های بزرگشان برای «کارگران شریف» دل می‌سوزانند، اما با آن‌ها کسب و کار خودشان را هم رونق می‌دهند، از بدن‌های رنج‌کشیده به عنوان تزئینات تجارت استفاده می‌کنند و برای «بدبخت بیچاره‌ها» دل می‌سوزانند.

انتشار یافته: 16
در انتظار بررسی:5
Iran (Islamic Republic of)
07:14 - 1400/02/31
زیبا بود
پاسخ ها
فامیل دور
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
این سری عکسا با اختلاف بدترین عکاسی فشن بود..البته مطمئنا قصدی پشت این مدل عکاسی هست که به دیده شدن اون برند کمک میکنه..مسلما عکاس میدونه که اگه مثه ادم عکس میگرفت انقد دیده نمبشد...
Iran (Islamic Republic of)
07:50 - 1400/02/31
چیزی هست باهاش مسکل نداشته باشین؟موضوع اون عکس درمورد دختریه که اسید پاشیشده روش شما دقیقا ازهنر چیزی سرتون میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
07:51 - 1400/02/31
بهتره بگید در دورانی زندگی میکنیم که نویسنده بدون فکر کردن قلم دستش میگیره وگرنه هرچی ازنظر شما عجیبه لزوما مبتذل نیست!
Iran (Islamic Republic of)
09:15 - 1400/02/31
عجب کله پوک هایی اند آخه اینا چه عکساییه؟؟ با اون عقل نداشته ش فکر کرده خیلی هم هنری کار کرده
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
واقعا
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
این عکسها صرفا هنری نیست،منظور دار و اشاره
Sweden
09:34 - 1400/02/31
نه واقعا این لغات از کجا اومده برندینگ متعفن
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
ترکیب عربی و انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
09:48 - 1400/02/31
اینها فقط از بدبختی انسانها سواستفاده می کنند و بیشتر به عنوان بخشی داغون از بدنه جامعه نگاه می کنند
Iran (Islamic Republic of)
10:47 - 1400/02/31
یعنی وقتی افتادیم توی یه گودال این طوری ژست بگیریم!!
Iran, Islamic Republic of
15:55 - 1400/02/31
من نمیدونم چرا فقط باید مخالف باشیم.
اینکه در دوره ای عده ای در اروپا علی الخصوص انگلستان مردمان فقیر لباس پاره دور انداخته را می پوشیدند و بعدها رپ ها در حمایت از ضعفا مانند آنها پوشیدند و در شوها و سن ها با لباسهای جین پاره ترانه ها خواندند،تا اینکه امروز این پاره بودن و تارنماشدن شلوار لی و... مد و زیبایی به حساب می آید.چه اشکال دارد؟؟؟؟؟سلیقه ها با هم متفاوت است ،ممکن است یکی زیبایی را در کاکتوسی خاردار ،دیگری در گل سرخی لطیف،ببیند.
Turkey
22:38 - 1400/02/31
اگر چیزی مفهومی نداره، نداره و تمام
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
دکتر نائبی_1
خرید باکس 1
عارفی_1
سوییچ ایران_1
شیرآلات زمانی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
ادیب_1
خرید باکس 3
شیرآلات زمانی_3
سوییچ ایران_3
عارفی_3
دکتر نائبی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
ادیب_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
دکتر نائبی_4
خرید باکس 4
ادیب_4
شیرآلات زمانی_4
سوییچ ایران_4
عارفی_4
ادیب_2
شیرآلات زمانی_2
دکتر نائبی_2
سوییچ ایران_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
خرید باکس 2
عارفی_2
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
شفا_فوترموبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
کالازم_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
فنی آتل_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
انجمن پرستاری ایران_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر
کالازم_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
آیلین_تزریق چربی
تنورستان_فوتر
شفا_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر
اورانوس_فوتر2
پارسیس_فوتر ساختمان
شاخه نبات_ فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
انجمن پرستاری ایران_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر