جاباما
۱۱۴۰۸۹۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بحران مالی، لیگ برتر فوتبال را خالی می‌کند؟

در روز‌های پایانی لیگ برتر بیستم فوتبال، خیلی از باشگاه‌ها به بازیکنان خود بدهکار هستند و همین موضوع موجب جذاب‌تر شدن پیشنهادات خارجی برای جلب نظر ستاره‌ها شده است.

ایسنا: از کاپیتان تیم ملی تا ستاره های استقلال و پرسپولیس در انتظار اتمام فصل و خروج از ایران هستند؛ علت را باید در پرداخت نشدن مطالبات داخلی و قراردادهای چرب و شیرین خارجی جست‌وجو کرد که در کنار افزایش درآمد، بهبود زندگی حرفه ای و شخصی را هم برای ستاره های فوتبال ایران به دنبال دارد.

احسان حاج صفی، پیام نیازمند، مهدی قایدی، محمدحسین کنعانی زادگان، احمد نوراللهی، سیاوش یزدانی، محمد محبی و ... بازیکنانی هستند که جزو سهمیه ملی پوشان لیگ برتری هم به شمار می روند ولی حالا بیش از هر زمان دیگری به خروج از ایران نزدیک شده اند.

بحران مالی در چندین سال گذشته، ضربات خود را به باشگاه های مختلف لیگ برتری هم زده است. دیگر خبری از سرمایه گذاری های بخش خصوصی مانند آنچه زنوزی در تراکتور پیاده کرده بود نیست و از طرفی استقلال و پرسپولیس هم توان پرداخت تعهدات بازیکنان خود را ندارند.

به طور کلی وابستگی بسیاری به منابع دولتی برای ایجاد تعادل در بودجه وجود دارد اما در حال حاضر با توجه به افزایش تورمی دستمزدها و کاهش منابع دولتی، شرایط نامتعادل‌تر است.

* بازیکنان طلبکار و علاقه‌مند به جدایی

در حال حاضر که مسابقات به پایان فصل رسیده و فقط ۸ دیدار دیگر از مسابقات باقی مانده، خیلی از تیم ها فقط حدود ۵۰ درصد مطالبات بازیکنان خود را پرداخت کرده اند. در نتیجه بازیکنانی که پیشنهاد خارجی داشته باشند، در رفتن از ایران درنگ نخواهند کرد.

استقلال و پرسپولیس هنوز نتوانسته‌اند بازیکنان معمولی خود را هم باری تمدید قرارداد متقاعد کنند. در واقع بازیکن هم حق دارد که با توجه به دریافت نکردن مطالبات فصول گذشته، پای میز مذاکره نمی نشیند.

طبیعتا هوادار و علاقه‌مند به فوتبال هم مانند آنچه در گذشته شاهد بودیم، مشکلی با این قضیه نخواهد داشت و مجبور است تضعیف شدن و کاهش کیفیت مسابقات باشگاهی و پیامد این اتفاق در لیگ قهرمانان آسیا را نظاره کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، فصل آینده فوتبال باشگاهی ایران را بدون ستاره هایش تصور کنید؛ فوتبالی که در فصل جاری با انتقال بازیکنان به فوتبال قطر و اروپا، از نبوغ و تکنیک گذشته خالی شده است.

* نه ستاره‌ای می‌ماند، نه ستاره‌ای می‌آید

از طرفی در همین وضعیت موجود شاهد بودیم که تیم هایی مانند استقلال، پرسپولیس و تراکتور در پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی خود درمانده‌اند. پرسپولیس به زحمت رادوشوویچ را به تهران برگرداند، حمزاوی با دردسر از ایران رفت و میلیچ هم قراردادش را با استقلال فسخ کرده است. بهترین گلزن فصل گذشته یعنی دیاباته هم بعد از شل کن و سفت کن های فراوان از آمادگی دور شده است.

با این اتفاقات، آیا به صلاح است که جای خالی ستاره های ایرانی که به علت دریافت نکردن دستمزدهای خود، وطن را به مقصد لیگ های خارجی منطقه و اروپا ترک کرده اند، با بازیکنان خارجی جدید و احتمالا با کیفیت فنی به مراتب کمتر پر کرد؟

بحران کنونی فوتبال ایران که ریشه در مسائل مالی دارد، روز به روز بیشتر تیشه به ریشه فوتبال داخلی می زند. با این قراردادهای سنگین که خارج از توان باشگاه‌هاست، فوتبال ایران رو به زوال می‌رود.

* میدان دادن به جوانان

در صورت عدم بهبود وضعیت مالی، باشگاه ها دست کم باید قید بازیکنان گران قیمت را بزنند و به سراغ جوانان با استعداد بروند که طبیعتا دستمزد کمتری را هم مطالبه می کنند. البته در گذشته هم شاهد بودیم که با توجه به نبود مدیران کارآمد و ساختار مدیریتی مناسب، قیمت ها چطور یک شبه سر به فلک گذاشتند.

به همین دلیل این احتمال هم می رود که اگر ستاره ها از ایران بروند، بازیکنان جوان به لطف دلال های فرصت طلب و مدیران کم دانش، همچنان دستمزدها را در بالاترین حد ممکن نگه دارند و وضعیت کنونی و بدهکاری تیم ها ادامه داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج