با ماساژ هم مي‌شود لاغر شد!؟
۱۸۹۱۲
۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
۴۰۸۷۱
آيا اين روش مي‌تواند شما را از شر اضافه وزن نجات دهد؟
همه اين حرف‌ها فقط يك مشت تبليغ است؛ هيچ‌كدامش راست نيست! چه كسي با ماساژ لاغر شده كه من بشوم؟!
برترین مجله اینترنتی ایران
برترین ها: «همه اين حرف‌ها فقط يك مشت تبليغ است؛ هيچ‌كدامش راست نيست! چه كسي با ماساژ لاغر شده كه من بشوم؟!» شما هم اگر اسم «ماساژ لاغري» را بشنويد، همين حرف‌ها را مي‌زنيد؟ به‌نظر شما واقعا از دست ماساژ چه كاري ساخته است؟ مگر ماساژ چه كاري مي‌تواند انجام دهد كه با رژيم‌ لاغري و ورزش نمي‌توان انجام داد؟  حرف و حديث در اين مورد زياد است؛ بعضي‌ها زيادي اغراق مي‌كنند و ماساژ لاغري را در حد معجزه‌اي عنوان مي‌كنند كه مي‌تواند همه نوع چاقي را براي هميشه از بين ببرد. بعضي‌هاي ديگر هم از آن سوي بام افتاده‌اند و زيادي بدبين هستند و تاثيرات ماساژ لاغري را به كل منكر مي‌شوند!

براي آن‌كه تكليف‌مان در اين حوزه روشن شود، راهي نيست جز كمك گرفتن از يك متخصص ماساژ درماني. به‌همين دليل هم به كلوپ ماساژ ايران رفتيم و پاي صحبت‌هاي نعيمه سادات توانگري، مدرس و متخصص ماساژ لاغري اين كلوپ نشستيم.

شما هم نتيجه اين صحبت‌ها را بخوانيد تا بتوانيد به جمع‌بندي صحيحي در اين مورد برسيد؛ قضاوت در مورد موثر بودن يا بي‌فايده بودن ماساژ لاغري، با خودتان!



  معجزه نيست؛ كاتاليزور است!

به عقيده كارشناسان كلوپ ماساژ ايران، انقباض‌هايي كه در بدن رخ مي‌دهد مي‌تواند باعث بروز انواع بيماري‌ها در فرد شود و همان‌طور كه ماساژ مي‌تواند به درمان بسياري بيماري‌ها كمك كند، مي‌تواند در درمان چاقي هم موثر باشد.

البته ماساژ در زمينه لاغري، نقش كاتاليزور را بازي مي‌كند؛ كاتاليزوري كه در كنار رعايت برنامه غذايي صحيح و انجام ورزش، مسير دست‌يابي به هدف لاغري را كوتاه‌تر مي‌كند.خانم توانگري، كه فعاليت خود در زمينه ورزش و سلامت را از 11 سال پيش، با فعاليت در زمينه ايروبيك آغاز كرد و از 5 سال پيش تا‌كنون، وارد عرصه ماساژ و به‌طور خاص، ماساژ لاغري شده است؛ با بيان اين جمله توضيح مي‌دهد: «براي حفظ يا دستيابي به تناسب اندام، بايد مجموعه‌اي از عوامل دست به دست هم دهند تا فرد در اين راه موفق شود؛ نبايد تصور كنيم كه فقط يك راه (تغذيه مناسب، ورزش يا ماساژ لاغري) مي‌تواند ما را به اندامي متناسب برساند بلكه مجموعه اين عوامل براي تناسب اندام سالم و ماندگار لازم است.»



تكنيك‌هاي مخصوص لاغري

مجموعه‌اي از تكنيك‌هاي مادر(حركات سراندن، مالشي، ورزدادن و ضربه‌اي) در رشته اصلي ماساژ وجود دارد كه زيرشاخه‌هاي مختلف ماساژ از جمله ماساژ لاغري، از همين تكنيك‌هاي مادر براي رسيدن به هدف خود از آن‌ها الگوبرداري مي‌كنند.




حركت سراندن (افلوراژ)؛ حركتي است كه به‌عنوان مقدمه ماساژ لاغري شناخته مي‌شود. اين حركت با سراندن كف دست‌ها در يك جهت انجام مي‌شود كه هنگام بازگشت به نقطه شروع، فشاري سطحي وارد مي‌كند. هدف از انجام اين حركت بالا بردن گردش خون موضعي و آماده‌سازي بدن براي تكنيك‌هاي بعدي ماساژ است.



براي انجام حركت مالشي، بايد  با كف دست‌ها مثل اتو، در طول عضلات مورد نظر، حركت رفت و برگشت انجام داد كه اين حركت روي عضلات مايل شكمي، به‌صورت عكس انجام مي‌شود. هدف از انجام اين حركت، بالا بردن گرما و افزايش جريان خون موضعي است.

در ماساژ لاغري، هدف فرد دستيابي به تناسب اندام است. ماساژ لاغري در واقع زماني به كمك فرد مي‌آيد كه چربي‌هاي انباشته بعضي نقاط بدن، نياز به گزينه‌اي غيراز ورزش دارند.



حركت ورز دادن: روي نواحي شكم، نشيمنگاه، بالاي پاها و امثال آن انجام مي‌شود.در اين حركت عضلات را فشرده و بلند كرده، سپس رها مي‌كنيم. اين حركت نيز باعث بالا‌رفتن جريان خون، گرم شدن بافت‌ها و بالا رفتن قابليت ارتجاعي عضلات مي‌شود.

حركت ضربه‌اي شامل 2 نوع تكنيك ساطوري و نيشگون گرفتن مي‌شود.



  فرقش چيست؟

از خانم توانگري مي‌خواهيم كه در مورد ماساژ لاغري و تفاوتش با ساير ماساژها توضيح دهد: «در ماساژ لاغري، هدف فرد دستيابي به تناسب اندام است. ماساژ لاغري در واقع زماني به كمك فرد مي‌آيد كه چربي‌هاي انباشته بعضي نقاط بدن، نياز به گزينه‌اي غيراز ورزش دارند. مثلا وقتي فرد گرفتار بيماري‌هايي مانند زانو‌درد، كمر‌درد يا آرتروز مفاصل مختلف است و به‌همين‌دليل دچار محدوديت‌هاي حركتي مي‌شود، قادر به انجام برخي حركات خاص ورزشي از جمله استفاده از تردميل، الپتيكال و... نخواهد بود و همين‌جاست كه سيستم‌هاي كمكي مانند ماساژ لاغري، به‌عنوان روش مكمل براي درمان چاقي به كمك فرد مي‌آيد.»

البته متخصصان ماساژ‌درماني اين مركز، براي افرادي كه به‌دليل مشكلات جسمي قادر به انجام حركات ورزشي نيستند، برخي حركات ورزشي اصلاحي درنظر مي‌گيرند كه مي‌تواند به ارتقاي سلامت‌شان كمك كند. اين افراد با استفاده از ماساژهاي مختلف- كه ماساژ با دست در اولويت آن‌ها قرار دارد- نه تنها لاغر مي‌شوند بلكه تحرك‌شان بيشتر شده و بانشاط‌تر از پيش نيز مي‌شوند البته ماساژ تاثيرات ديگري هم دارد. به گفته اين مدرس كلوپ ماساژ ايران، از آنجا كه ساختارهاي بدني افراد با هم متفاوت است، بافت‌هاي چربي نيز مختلف هستند؛ عموما افراد چاق، كمتر آب مي‌نوشند و همين امر باعث فشرده‌تر شدن بافت چربي‌شان مي‌شود و مدام چاق‌تر از پيش مي‌شوند كه به سادگي هم نمي‌توانند وزن كم كنند. اينجاست كه استفاده از تكنيك‌هاي مختلف ماساژ مي‌تواند به فرد براي از بين بردن چربي‌ها و لاغر شدن كمك كند.





  چاقي‌هاي مختلف؛ ماساژهاي مختلف

متخصصان ماساژدرماني كلوپ ماساژ ايران با توجه به انواع دفرمگي‌ها و انواع چاقي‌ها، در مورد نوع ماساژهاي فرد و مدت‌زماني كه به ماساژ احتياج دارد، تصميم مي‌گيرند. مثلا اگر شكم 2 مراجعه‌كننده به يك اندازه بزرگ باشد اما شكم يكي فوق‌العاده شل و ژله‌اي بوده و ديگري شكمش سفت باشد، ماساژهاي‌شان متفاوت خواهد بود زيرا به گفته توانگري، يك شكم شل، علاوه بر لاغري، بايد ماهيچه‌هايش هم شكل بگيرند اما يك شكم سفت براي لاغر شدن، بايد چربي‌هايش كمي نرم شود تا بتوان به لاغري‌اش كمك كرد. البته اين نرم‌شدن چربي‌ها، نبايد منجر به شل شدن بدن فرد شود؛ اتفاقي كه رژيم لاغري به تنهايي، باعث آن مي‌شود. در واقع بسياري افراد بعد از كاهش وزن‌هاي زياد، دچار شل‌شدن و افتادگي عضلات مي‌شوند كه همين امر آن‌ها را بيش از پيش افسرده مي‌كند. درحالي‌كه چنين اتفاقي در ماساژ رخ نمي‌دهد چون با اين‌كه ما براي نرم‌شدن چربي‌ها تلاش مي‌كنيم اما همزمان تكنيك‌هاي ورزشي هم به كار مي‌گيريم كه حين لاغر شدن، عضله‌سازي بدن نيز انجام شود. به اين ترتيب، ماساژ لاغري براي لاغري‌هاي موضعي هم كارساز است. به عبارت ديگر، ماساژ هم مي‌تواند به‌صورت موضعي انجام شود و هم به‌صورت عمومي.



  هم تقويت عضلات، هم كاهش وزن

كارشناسان كلوپ ماساژ ايران، در بخش ماساژ لاغري علاوه‌بر لاغر شدن فرد، براي تقويت و سفت شدن عضلات نواحي مختلف بدن هم تلاش مي‌كنند. در اين تكنيك‌ها، مشكلات زمينه‌اي پوست از جمله سلوليت هم درمان مي‌شود؛ كارشناسان اين مركز براي درمان اين بيماري و دفع سموم از بدن و نيز حركت‌دادن سموم به سمت غدد لنفاوي و در نهايت تخليه‌شان از بدن، از تكنيك‌هايي مانند «تخليه لنف»، «سراندن» يا «مالشي» بيش از ساير تكنيك‌هاي متداول استفاده مي‌كنند.كلوپ ماساژ ايران، براي لاغر‌شدن افراد از ماساژهاي مختلف، حتي ماساژهاي ورزشي نيز در نواحي مختلف بدن فرد كمك مي‌گيرند؛ به گفته توانگري، تكنيك خاصي در ناحيه شكم استفاده نمي‌شود و صرفا برخي تكنيك‌هاي ضربه‌اي استفاده مي‌شود و اين ضربه‌ها به شيوه‌اي است كه هيچ آسيبي براي بافت‌ها و اندام‌هاي داخلي بدن ايجاد نمي‌كند و صرفا باعث سفت‌شدن عضلات همان ناحيه از بدن مي‌شود.  البته نبايد تصور كنيم كه ماساژ لاغري باعث حركت بافت‌هاي چربي مي‌شود بلكه اين ماساژها باعث افزايش متابوليسم بدن، افزايش گردش خون و اكسيژن‌رساني در همان عضو مي‌شود و در نهايت بدن براي تبديل انرژي، بيشتر از بافت‌هاي چربي استفاده مي‌كند.



چرا چاقي موضعي؟

بعضي از افراد هستند كه تنها در برخي از نقاط بدن چاق هستند؛ مثلا بعضي از خانم‌ها كه اندام متناسبي داشته و سال‌هاست ورزش مي‌كنند، در ناحيه پهلو يا بازو و... چربي‌هايي دارند كه سال‌هاست جاخوش كرده‌اند و با هيچ ورزش و رژيمي از بين نمي‌روند!  اين‌جاست كه آشنايي با انواع چربي‌ها به كار مي‌آيد: چربي‌هاي سفيد و چربي‌هاي قهوه‌اي.

چربي‌هاي سفيد همان چربي‌هايي هستند كه به محض تغيير در سبك زندگي، كاهش ميزان مصرف كالري و افزايش تحرك بدني، از بين مي‌روند.

 آن دسته از چربي‌ها كه سمج هستند و به سادگي دست از سر فرد برنمي‌دارند، چربي‌هاي قهوه‌اي هستند؛ چربي‌هاي كهنه‌اي كه براي از بين رفتن‌شان نياز به انجام فعاليت‌هاي مختلفي از جمله نوشيدن آب و انجام حركات خاص ورزشي يا ماساژهاي خاص  دارند تا نرم‌تر از پيش شده و با افزايش تحرك بدني، سوخت و ساز در آن عضو بالا برود تا بسوزند و به مرور زمان از حجم‌شان كاسته شود.  چربي‌هاي موضعي هم از همان چربي‌هاي قهوه‌اي و كهنه‌اي هستند كه در وهله اول به آب‌رساني و نرم شدن نياز دارند تا در مرحله بعد بتوان آن‌ها را از بين برد.



چند جلسه ماساژ كارساز است؟

بدن‌ها با هم متفاوت هستند؛ چربي‌ها، ميزان هورمون‌ها، بيماري‌هاي زمينه‌اي، آمادگي جسماني و... همه و همه باعث تفاوت در شرايط مراجعه‌كنندگان مي‌شود. بنابراين حتي اگر 2 خانم يا 2 آقا، وزن و قد يكساني داشته و نواحي تجمع چربي در بدن‌شان يكسان هم باشد، باز نبايد توقع داشته باشند كه در يك مدت زمان يكسان به نتيجه مشابه هم دست پيدا كنند.

به گفته نعيمه سادات توانگري، هر فرد معمولا بايد حداقل 2 بار و نهايتا 3 بار در هفته براي ماساژ مراجعه كند. از آنجا كه بدن بايد به چربي‌سوزي عادت كند، بهتر است فرد دفعات مراجعه به مركز را در حد 2 تا 3 بار در هفته حفظ كند؛ زيرا مراجعه بيش از اين مقدار در هفته، به‌صورت فشرده، قطعا بعد از مدتي براي فرد خسته‌كننده خواهد شد كه حتي ممكن است فرد را از ورزش، زده كند. بنابراين بهتر است تعادل در اين ميان رعايت شود تا نه‌تنها فرد از ماساژ و ورزش و رژيم غذايي خسته نشود بلكه بدنش به مقدار مشخصي غذا و فعاليت عادت كند. به اين ترتيب نتيجه ماساژدرماني بدون بازگشت خواهد بود؛ مگر اين‌كه فرد دوباره به عادات بد گذشته‌اش، مثل پرخوري و كم‌تحركي و مصرف بيش از حد چربي و شيريني و ساير مواد مضر، برگردد.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 3
در انتظار بررسی:1
Iran, Islamic Republic of
09:55 - 1392/11/14
لطف می کنید جایی رو برای ماساژ لاغری با دست معرفی کنید . ممنون
Iran, Islamic Republic of
13:37 - 1395/01/21
ميشه لطفاً يك ماساژور لاغري خانم در تهران معرفي كنيد ؟
پاسخ ها
ژاله
Czech Republic
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
خانم متین شیرویه. سالنشون هم توی خیابون شریعتی، خیابون یخچال هست
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج