اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۹۸۳۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اگر در جمع نمي‌توانيد دست‌تان را بلند كنيد...

اين مشكلي است كه خيلي از خانم‌ها را اذيت مي‌كند

اگر زیر بغل‌تان همیشه خیس است و از این بابت شرمسارید؛ حتما مطلب زیر را بخوانید!

اين مشكلي است كه خيلي از خانم‌ها را اذيت مي‌كند

اين مشكلي است كه خيلي از خانم‌ها را اذيت مي‌كند

برترین ها: سوفیا واستلر به یاد دارد كه در سال چهارم ابتدایی همیشه بازو‌هایش را به بدنش می‌چسباند. او هرگز دوست نداشت دستش را برای جواب دادن به سوال در كلاس بالا ببرد. تعریق بیش از حد باعث می‌شد حلقه‌ا‌ی از عرق در زیر بغلش پدیدار شود حتی وقتی كه هوا گرم نبود. او تا زمانی كه ۳۰ سالش نشده بود با پزشكان در مورد این‌كه بازوهایش همیشه از عرق خیس است صحبت نكرده بود. پزشك او بعد از شنیدن مشكلش، با او در مورد «هایپر هیدروسیس» یا همان تعریق بیش از اندازه صحبت كرد و توضیح داد كه این بیماری به تعرق غیرقابل پیش‌بینی و بیش از مورد نیاز بدن گفته می‌شود.


پيامدهاي رواني تعريق

سوفیا كه اكنون 36 ساله است می‌گوید: «یك‌سری پیامدهای روانی هم وجود داشت كه به همراه این بیماری ‌آمد. من نمی‌دانستم كه این مشكل ممكن است برای افراد دیگر هم اتفاق بیفتد. در آن زمان كه كلاس چهارم ابتدایی بودم، سعی می‌كردم خودم را از چشم دیگران مخفی كنم و با خودم می‌گفتم این چه مشكلی است كه برای من پیش آمده و فرد دیگری مشكل مشابه من را ندارد؟»

سوفیا واستلر كه داوطلبانه در جامعه بین‌المللی «هایپر هیدروسیس» حضور دارد، امیدوار است افراد بیشتری در مورد درمان تعریق بیش از حد اطلاع پیدا كنند و مثل خودش سال‌ها به دنبال پزشكی تحصیلكرده نگردند تا كمك‌شان كند. افراد مبتلا به تعریق بیش از اندازه در ایالات متحده، بالای 8 میلیون نفر تخمین زده شده‌اند كه تنها 40درصد از این گروه این مشكل را با مشاور بهداشت و درمان در میان گذاشته‌اند.

در این مطلب متخصصان پوست در مورد تعریف تعریق طبیعی صحبت می‌كنند و این‌كه اگر بیش از اندازه عرق می‌كنید، چه كاری باید انجام دهید.


چرا بعضی‌ها بیشترعرق می‌كنند؟

در واقع ۲ نوع «تعریق بیش از اندازه» وجود دارد: تعریق بیش از اندازه اولیه، كه به خودی خود اتفاق می‌افتد و تعریق بیش از اندازه ثانویه كه توسط برخي داروها یا برخي مشكلات پوستی زمینه‌ای ایجاد می‌شود. در این مقاله به تعریق بیش از اندازه نوع اولیه پرداخته می‌شود. دكتر سلیس می‌گوید: «اكثر افرادی كه مبتلا به تعریق بیش از اندازه هستند، ۴ برابر حالت طبیعی عرق می‌كنند. هر چند ممكن است این میزان بسیار بیشتر یا بسیار كمتر از اين باشد. مشكل این است كه آن‌ها زمانی كه بدن نیاز به خنك شدن ندارد هم عرق می‌كند. آن فرد می‌تواند فردی آرام، خونسرد و بدون استرس باشد اما باز هم بیش از حد عرق كند.» محققان مطمئن نیستند كه چه چیزی باعث این اختلال می‌شود اما پزشكان فكر می‌كنند شاید مشكلی بین ارتباط مغز با غدد عرقی وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد كه غدد عرقی افراد مبتلا به تعریق بیش از اندازه، حساس‌تر از غدد عرقی افراد عادی است. این مشكل در برخی افراد موروثی است. ممكن است تعریق بیش از اندازه در بیشتر افراد یك خانواده وجود داشته باشد. بیش از دوسوم افراد مبتلا به این بیماری، افراد مبتلای دیگری نیز در خانواده‌شان دارند و به نظر می‌رسد این مشكل از آغاز بلوغ شروع می‌شود.


چه مقدار زیاد محسوب می‌‌شود؟

برای تشخیص «هایپر هیدروسیس» لازم نیست كمیت تعریق را اندازه بگیریم، كافی‌است بفهمیم تعریق بیش از اندازه، كیفیت زندگی بیمار را تا چه حد تحت تاثیر قرار داده است. يعني ممكن است 2‌نفر، یكی 2برابر حد طبیعی و دیگری 8 برابر حد طبیعی عرق كند ولی هر دوی آن‌ها مبتلا به «هایپر هیدروسیس» باشند. در واقع به سادگي مي‌شود گفت اگر بیش از حد به عرق كردن خود و راه‌های مقابله با آن فكر می‌كنید، به احتمال زیاد تعرق شما از حالت عادی بیشتر است. مثال: فردی كه همیشه لباس تیره می‌پوشد و 3 پیراهن یك شكل همراه خود به محل كارش می‌برد تا با تعویض آن‌ها تعریق بیش از اندازه‌اش را مخفی كند. بعضی از آن‌ها حتی از حوله‌های كوچك برای مخفی‌كردن عرق زیربغل‌شان استفاده می‌كنند. آن‌ها ممكن است یك شی مرطوب كنار دست خود بگذارند و به بهانه خیس بودن دست‌شان با همكاران‌شان دست ندهند!


و اما راه خلاصي

راه‌های زیادی برای درمان تعريق بيش از حد «هایپر هیدروسیس» وجود دارد. متخصصان پوست درمان را با تجویز ضد عرق‌ها شروع می‌كنند. اگر این نسخه جواب نداد، پزشكان از درمان به وسیله امواج كوتاه الكتریكی روی مناطقی كه غدد عرقی وجود دارد، استفاده می‌كنند. روش دیگر تزریق سم بوتولیسم يا همان «بوتاكس» در موضع است، هر دوی این موارد باعث بلوكه شدن سیگنال‌های غدد عرقی می‌شود كه عملكردشان تولید عرق است؛ زمان تكرار این درمان وقتی است كه تعرق زیاد مجددا شروع شود. اگر این درمان‌ها عمل نكنند، داروهایی وجود دارند كه می‌توانند عملكرد غدد عرقی را مختل كنند اما باید در نظر بگیرید كه این داروها عوارض جانبی شدیدتری دارند. جراحی برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب غدد، از آخرین راه‌های علاج محسوب می‌شوند. به عنوان مثال خانم جوانی بود كه تعریق زیاد در ناحیه زیربغل نداشت ولی از تعریق زیاد كف دست و پایش رنج می‌برد، برای درمان تعریق زیاد كف دست این خانم از بوتاكس و برای كف پایش از امواج كوتاه الكتریكی استفاده شد. اين خانم جوان می‌گوید: «من حالا می‌توانم روزنامه بخوانم، می‌توانم دست عزیزانم را در دست خود بگیرم و راكت تنیس را در دستم نگه دارم. شما نمی‌توانید درك كنید كه چقدر در طول روز به دست‌های‌تان نیاز دارید. علاوه بر مزایای فیزیكی این كار، آزادی روانی هم خواهید داشت؛ گویی باری از روی دوشم برداشته شده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج