موفقیت در اقتصاد دیجیتالی به سبک لتونی
۲۲۹۳۸۱
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
۷۶۵۱ 
لتونی، یکی از کشورهای بلوک شرق اروپا می‌باشد که چند دهه هست، از اتحاد جماهیر شوروی جدا شده است و به عنوان کشوری مستقل اما با اقتصاد ضعیف، تلاش می‌کند تا در عرصه‌های صنعتی و اقتصادی، از ظرفیت‌های فناوری اطلاعت و ارتباطات استفاده کند.
 
 
 
 
برترین ها: لتونی، یکی از کشورهای بلوک شرق اروپا می‌باشد که چند دهه هست، از اتحاد جماهیر شوروی جدا شده است و به عنوان کشوری مستقل اما با اقتصاد ضعیف، تلاش می‌کند تا در عرصه‌های صنعتی و اقتصادی، از ظرفیت‌های فناوری اطلاعت و ارتباطات استفاده کند. این گفتار، نگاهی دارد به موفقیت‌های اقتصاد دیجیتالی در کشور لتونی.

کسب و کار اینترنتی یا همان کارآفرینی دیجیتالی، زمینه‌های موفقیت را برای کسب و کارهای مختلفی در دنیا ایجاد کرده است و به عنوان یک موتور محرک، برای سایر بخش‌های نیز مورد نظر می‌باشد. کارآفرینی دیجیتالی، از اقتصاد دانش بنیان نشأت می‌گیرد و این اقتصاد، اقتصاد دیجیتالی را توسعه داده و زمینه‌های فرصت آفرینی مولد و موفقیت‌های بزرگ و خلاقانه را، طراحی و اجرا می‌کند. موفقیت اقتصاد دیجیتالی در دهه‌های اخیر، سبب ظهور غول‌هایی در عرصه دیجیتال شده است که مایکروسافت، گوگل و آمازون، مشتی نمونه خروار است. کشورهای کم تر توسعه یافته قاره سبز مانند لیتوانی، لتونی و حتی بلاروس و جمهوری چک، توانسته‌اند از طریق ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرصت‌های کسب و کار را برای طیف‌های مختلف مردم و دانشجویان، فراهم کنند و از اقتصاد دیجیتال، به عنوان یک برگ برنده و موتور پیشران، بهره گیرند.

 موفقیت در اقتصاد دیجیتالی به سبک لتونی

لتونی را باید یکی از کشورهای فعال در عرصه اقتصاد دیجیتالی (Digital Economy) در بلوک شرق دانست که موفقیت‌های جالب توجهی را در سال‌های اخیر، در این حوزه کسب کرده است. در واقع، شرکت‌های تجاری خرد و متوسط (SME) در لتونی با انجام فعالیت‌های نوآورانه در زمینه اقتصاد دیجیتال، تخصص‌های خود را به چهار گوشه جهان ارائه می‌کنند. رونق کسب و کارهای اینترنتی بخصوص در دوران کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست به صورتی که کارشناسان معتقدند توسعه و افزایش کسب و کارهای اینترنتی به همان سرعتی که جهان در حال تغییر است، ادامه خواهد یافت و بزودی جایگاه بسیار مهمی در تجارت جهانی به خود اختصاص می‌دهد.

چون امکانات بالقوه اقتصاد دیجیتال در اروپا و برخی کشورهای پیشرفته، بسیار وسیع و مهیاست که می‌تواند صدها میلیارد دلار در رشد اقتصادی نقش داشته باشد. اما سؤال اصلی این است که آیا شرکت‌های تجاری می‌توانند تمام بخت خود را در این بازار بیازمایند؟ چگونه می‌توان هم در این انقلاب دیجیتال شرکت کرد و هم کارآفرین بود؟ کارشناسان درباره پاسخ به این سوال‌ها به نحوه مدیریت کسب و کارهای اینترنتی اشاره می‌کنند و می‌گویند: «مدیریت در شرکت‌هایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند، مدیریت هرمی نیست و بیشتر شبیه کارگروهی است. باید به حرف‌های کارمندانتان گوش کنید و ذهنی باز نسبت به ایده‌های جدید داشته باشید.». موضوعی که در گوگل و فیس بوک و یاهو، به عنوان غول‌های اینترنت، به طور قابل ملاحظه ای به چشم می‌خورد.

این درحالی است که کارگروهی در کسب و کار اینترنتی توانسته باعث موفقیت شرکتی در زمینه تحلیل داده‌ها باشد که برای مثال‌زدن مناسب است. چون ایده‌ای خلاق با در نظر گرفتن اهمیت داده‌های اقتصادی در کسب و کار امروز در پی تأسیس «شرکت اینفوگرام» بوده است. شرکت «اینفوگرام» در ریگا، پایتخت جمهوری لتونی براساس ایده‌ای ساده یعنی مصورسازی داده‌ها پایه‌گذاری شده است. به این صورت که کاربران می‌توانند بر اساس داده‌های خود، به طور رایگان نمودار یا گرافیک‌های رایانه‌ای ترسیم کنند و آن‌ها را برای استفاده‌های مختلف خود به‌کارگیرند.

هرچند حرفه‌ای‌ها یا مدیران شرکت‌هایی که قصد تحلیل فرصتی اقتصادی یا تجاری دارند با پرداخت مبلغی، به گزینه‌های پیشرفته‌تر برای ترسیم نمودارهای رایانه‌ای دسترسی خواهند داشت. در ویدئو زیر، در این باره اطلاعاتی کسب کنید.

www.youtube.com/watch?v=QsSUmk35AA0

شرکت "اینفوگرام” در ریگا، پایتخت جمهوری لتونی براساس ایده ای ساده راه اندازی شده است: مصورسازی داده‌ها (data vizalisation). کاربران می‌توانند بر اساس داده‌های خود، بطور رایگان نمودار یا گرافیک‌های رایانه ای ترسیم کنند. افراد حرفه ای هم می‌توانند با پرداخت مبلغی، از گزینه‌های پیشرفته تر برای ترسیم نمودارهای رایانه ای برخوردار شوند. این شرکت نوپا سه سال پیش تأسیس شد. در حال حاضر، ۳۵ کارمند از ۱۲ ملیت مختلف در آن کار می‌کنند. شرکت اینفوگرام شعبه ای هم در سان فرانسیسکو دارد و بتازگی یک سایت در برزیل را هم خریداری کرده است.

 اولدیس لیترتز، یکی از سه بنیانگذار شرکت در مورد خدماتی که اینفوگرم ارائه می‌کند، می‌گوید: «ما اولین شرکت در سراسر دنیا هستیم که این خدمات را ارائه می‌کنیم. در حال حاضر دو میلیون مشتری در سراسر دنیا داریم و پتانسیل بازارمان را برای ۱۰ سال آینده، ۱۰۰ میلیون کاربر برآورد می‌کنیم.» هدف شرکت این بوده که با افزودن زبانهای مختلف به چارچوب نرم افزاریش، جهانی شود. سرمایه اولیه شرکت، معادل یک میلیون و پانصد هزار یورو را دو صندوق سرمایه گذاری در آلمان و بریتانیا تأمین کرده‌اند. آقای لیترتز می‌گوید که ارتباط با سرمایه گذاران بین المللی باعث شده است که "اینفوگرام” بتواند از مهارت کسانی که در شرکت‌های بزرگ اینترنتی نظیر گوگل کار می‌کنند، بهره بگیرد.

 موفقیت در اقتصاد دیجیتالی به سبک لتونی

وی می‌افزاید: «مهم‌تر از جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران، ارتباط و دانشی بود که آن‌ها به هیات مدیره آورند. به کمک آن‌ها توانستیم تیم اجرایی مان را از شرکت‌های بین المللی دیگر و کسانی که در شرکت "گوگل” کار می‌کنند، انتخاب کنیم.» امکانات بالقوه اقتصاد دیجیتال در اروپا بسیار وسیع است و می‌تواند معادل ده‌ها میلیارد یورو در رشد اقتصادی اروپا نقش داشته باشد، از این رو یکی از چالش‌های بزرگ شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط در قاره سبز، رویارویی با انقلاب دیجیتال است.

اما آیا شرکت‌های تجاری می‌توانند تمام بخت خود را در این بازار بیازمایند؟ چگونه می‌توان هم در این انقلاب دیجیتال شرکت کرد و هم کارآفرین بود؟ رینیس زیتمانیس، نماینده لتونی در "قهرمانان دیجیتال” در کمیسیون اروپاست. "قهرمانان دیجیتال” سفیرانی هستند که بنا بر "دستور کار دیجیتال” تلاش می‌کنند تا استفاده از فناوری‌های دیجیتال را برای رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بین شهروندان رواج دهند.

 آقای زیتمانیس در مورد مؤلفه‌هایی که در موفقیت شرکت‌های دست اندرکار در حوزه اقتصاد دیجیتال دخیل هستند، به این موضوع اشاره می‌کند که این شرکت‌ها باید فعالیت خود را به یک موضوع خاص محدود کنند. وی می‌افزاید: «بازار دیجیتال، بازار بسیار بزرگی است، اما با تمرکز بر یک موضوع خاص. چیزی که ارزش داشته باشد و مشتری بتواند به‌آسانی با آن کار کند. خصوصیت سومی هم لازم است: کالایی که ارائه می‌کنید باید جدید باشد و چیزی نباشد که از قبل در بازار وجود داشته است.

این سه ویژگی با هم بازار اروپا و تمام دنیا را برای شما باز خواهد کرد.» اما اگر قصد دارید شرکتی تجاری ایجاد کنید که صرفاً در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کند، یا اینکه بخواهید شرکت خود را به شرکتی اینترنتی تبدیل کنید، نیاز به مقررات و قوانینی را برای راه اندازی دارید.

 موفقیت در اقتصاد دیجیتالی به سبک لتونی
(کشور لتونی در فهرست 10 کشور برتر جهان از نظر سرعت اینترنت – دنیای اقتصاد – تیر 94)

آقای زیتمانیس دراین باره می‌گوید: «اولین چیزی که باید بدانید این است که مدیریت در این شرکت‌ها، مدیریت هرمی نیست. بیشتر شبیه کار گروهی است. باید به حرفهای کارمندانتان گوش کنید، و ذهنی باز نسبت به ایده‌های جدید داشته باشید. باید در تیم خود از کسانی استفاده کنید که مهارت‌های دیجیتال و ایده‌هایی در این زمینه دارند. باید به نظرات مشتریانتان هم گوش کنید.» کلید موفقیت شرکت نوپای "اینفوگرام” چیست. اولدیس لیترتز در پاسخ می‌گوید: «از نظر من، کلید موفقیت، جهانی فکر کردن است. می‌توان از هر جای اروپا، شرکتی جهانی تأسیس کرد.

 موفقیت در اقتصاد دیجیتالی به سبک لتونی
(تصویر ایندکس پرتال اینوگرام)

پرتال اینوگرام، به عنوان کسب و کار موفق لتونی در عرصه دیجیتال در نشانی https://infogr.am ارائه شده است.

به نظر می‌رسد، آینده سرمایه گذاری و تحولات اقتصادی و صنعتی در کشورهای بلوک شرق مانند لتونی و لیتوانی، فرصت‌های خوبی را برای سرمایه گذاران و حتی پژوهشگران ایرانی می‌تواند ایجاد کند. موضوعی که در بخش فرصت‌های تحصیلی در خارج از کشور پرتال برترین‌ها نیز، به آن اشاره کردیم.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج