اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۷۲۸۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

چند می‌گیری بازیگرم کنی؟!

بازيگراني مانند «ترانه عليدوستي»،«مريم بوباني» و «شهرام قائدي» از فارغ‌التحصيلان اين كلاس‌ها هستند اما نبايد از اين نكته غافل شد كه تعداد بازيگراني كه از طريق حضور در اين كلاس‌هاي معتبر وارد سينما شده‌اند،از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمي‌كند

تهران امروز: سینما،سینما،سینما...این واژه جادویی از آغاز کشف و شکل‌گیری تاکنون،ماجراها و شیفتگان بسیاری داشته است.در کشور ما نیز بسیاری از مردم عاشق این هنر رویاپردازند اما بسیاری از همین مردم،بیشتر از آنکه عاشق خودِ سینما و تماشای فیلم‌ها باشند، به هنر بازیگری علاقه‌مندند و به هر نحوی تلاش می‌کنند خود را وارد این جریان کنند.این علاقه‌مندی هیچ سن و جنسیت و مرتبه و شرایطی را در بر نمی‌گیرد.از پسربچه و دختربچه‌های خردسال و نوجوان بگیر تا جوان‌ها و میانسالان و پیرمردها و پیرزن‌ها،دوست دارند بازیگر شوند و تصویر درشت خودشان را بر پرده نقره‌ای ببینند و این گرایش همگانی به هنرپیشگی تنها یک دلیل دارد و بس:دیده‌شدن و شهرت در جامعه.با این وجود،تصورهای غلطی از شیوه‌های ورود به سینما و بخصوص بازیگری نزد عوام وجود دارد.میان انواع راه‌های ممکن،شرکت در آموزشگاه‌های آزاد بازیگری از نزدیک‌ترین و دم‌دستی‌ترین شیوه‌های ممکن است،ولی این آموزشگاه‌های فراوان در سطح شهر که اغلب‌شان هم مدعیِ پرورش بازیگر در کمترین زمان و با بهترین اساتید هستند، به راستی چقدر در تحقق آرزوهای دوستداران بازیگری نقش اساسی دارند؟آیا تا به حال کسی توانسته از طریق آموزه‌های این کلاس‌ها،قدم به وادی سینما بگذارد و بازیگری مقابل دوربین را تجربه کند؟برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها،مروری داریم بر وضعیت کلاس‌های آزاد بازیگری در کشورمان.


تخفيف به متولدين ارديبهشت‌ماه!

به متن این آگهی که در یکی از روزنامه‌های معتبر سینمایی درج شده،دقت کنید: «بازیگری تضمینی،دیگر جلوی افراد سودجو گرفته شد(!) از افراد بااستعداد و علاقه‌مند به بازیگری در عرصه سینما به طور تضمینی و با عقد قرارداد محضری دعوت به عمل می‌آید(!)4 الی 5 سکانس به بالا،در حال پیش‌تولید فیلم ویدئویی صندوقچه اسرار(!) تلفن:...091228 موسسه....»

اگر شما از افرادي باشيد كه قصد بازيگرشدن داريد، با ديدن اين آگهي تبليغاتي چقدر براي شركت در چنين كلاسي انگيزه پيدا مي‌كنيد؟شكل و نحوه جمله‌بندي‌هاي آگهي‌هاي تبليغاتي و همين‌طور شگردهاي ديگري كه اين آموزشگاه‌ها براي جذب مشتري به كار مي‌بندند،بيشترين تاثير را دارد. علاوه بر وعده‌هاي توخالي و كاذبي مانند عقد قرارداد و معرفي به پروژه‌هاي سينمايي و از اين قبيل كه بيشتر اين مراكز به مشتريان‌شان مي‌دهند،اغلب چنين مكان‌هايي براي هرچه بيشترديده‌شدن و بازارگرمي،از نام و چهره هنرمندان شناخته شده سينما نيز بهره مي‌برند.البته شايد بازيگري كه نام او در آگهي مورد نظر آمده،حتي يك بار هم بر سر كلاس‌ها حاضر نشود و فقط به مديريت دورادور آن مركز آموزشي بپردازد و در مواردي هم بازيگر نامبرده،هيچ رابطه‌اي با آموزشگاه نداشته و حتي روحش هم خبر ندارد كه موسسه‌اي از نام او در جهت سودجويي بيشتر،سوءاستفاده كرده است. براي نمونه يكي از اين موسسات،در آگهي‌هاي خود به نام يكي از اساتيد بازيگري اشاره كرده و نام جناب بازيگر را درشت‌تر از نام آموزشگاه در تبليغات خود آورده است.در پرس‌وجو از نحوه ورود و ثبت‌نام در اين كلاس‌ها،منشي آموزشگاه مي‌گويد: «زمان برگزاري کلاس‌ها شش ماه و مورد تاييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.در اين کلاس‌ها استاد «ع.خ» و خانم «پ.گ» و آقاي «ح.م» تدريس مي‌كنند. ضمن اينكه در پايان دوره،هنرجويان به پروژه‌هاي سينمايي‌ و تلويزيوني معرفي خواهند شد».وقتي از نرخ شهريه مي‌پرسيم،با لحني كه گويا شهريه آنها ارزان‌ترين نرخ بازار است،پاسخ مي‌دهد: «شهريه دوره‌هاي ما فقط يک‌ميليون تومان است اما اينطور نيست که هنرجو در فيلم و سريال‌ها، فقط سياهي‌لشکر باشد.ما به هنرآموزان‌مان نقش‌هاي ديالوگ‌دار مي‌دهيم.» اين هزينه‌ها در كلاس‌هاي مختلف،نوسانات عجيب و متفاوتي دارد.يكي ديگر از كلاس‌ها كه نام پيشكسوت معتبر ديگري را در سينما يدك مي‌كشد،براي شركت در ترمي سه‌ماهه و آموزش مهارت‌ها متنوع هنرپيشگي،يک‌ميليون و 800 هزارتومان دريافت مي‌كند که مي‌توان اين مبلغ را به شكل اقساط هم پرداخت کرد.خانم «ز.ب» از ديگر هنرپيشه‌هاي تلويزيون و سينما،در 60جلسه شما را بازيگر مي‌كند كه بهتر است بدانيد خود اين بازيگر فقط در 3 جلسه از كلاس‌ها حضور خواهد داشت و کلاس‌هاي ديگر را بايد مهمان اساتيد دانشگاهي با مدارک فوق‌ليسانس به بالا باشيد.شهريه اين کلاس‌ها هم ناقابل است؛695 هزارتومان كه اگر متولد ارديبهشت‌ماه باشيد،30درصد تخفيف به شما داده مي‌شود(!)



استعداد لازم نيست،پول و پارتي چي داري؟!

با وجود اين براي بازيگري در سينما،دل‌بستن به چنين آموزشگاه‌هايي كاري عبث و بيهوده است. امروزه روز تنها راه تضميني ورود به سينما داشتن يك آشناي بانفوذ است. برخي از دلباختگان سينما،بر اين تصورند كه داشتن تيپ و ظاهر شيك و به اصطلاح هنري،چشمان رنگي،صداي خاص و اَدا و اطوارهاي غيرعادي(و به نوعي پُررويي) براي جلب نظر كارگردان‌ها كافي‌است.در حالي كه در شرايط كنوني سينماي ايران،تنها ملاك‌هايي كه براي انتخاب بازيگر در نظر گرفته نمي‌شوند،موارد نامبرده است.نگاهي به شماري از فيلم‌هاي سينمايي طي يك دهه گذشته،حكايت از اين دارد كه سواد سينمايي و ظاهر مناسب در اين عرصه به هيچ كار نمي‌آيد و تنها واسطه كارآمد،پارتي و پول هنگفت است.بسياري از بهترين بازيگران فعلي سينماي ايران،به لطف داشتن والدين و اقوام سينماگر توانسته‌اند در حوزه بازيگري ورود كنند.«شقايق و گلشیفته فراهانی»،«باران کوثری»، «پگاه آهنگراني»،«مهران مديري»،«آتيلا پسياني»،«خسرو و ستاره پسياني»،«پولاد كيميايي»، «مونا و مارال فرجاد»،«سپند و كمند اميرسليماني»،«برزو ارجمند» و «نورا هاشمي»،فهرستي از بازيگراني هستند كه از طريق معرفي و حرفه خانوادگي توانسته‌اند به بازيگري در سينما دست يابند. به ندرت هم مواردي بوده كه ستاره‌اي در سينما برحسب اتفاق كشف و معرفي شده.هديه تهراني و محمدرضا گلزار دو نمونه از مهم‌ترين آنها هستند.در حالي‌كه دانشگاه‌هاي سينما و تئاتر،سالانه تعداد زيادي فارغ‌التحصيل بااستعداد اما گمنام تحويل جامعه مي‌دهند كه به دليل شرايط نابسامان و بي‌نظارت سينما،بازار كاري براي آنها وجود ندارد يا در بهترين حالت بايد دل خوش كنند به بازي در تئاتر يا تله‌فيلم‌هايي كه اغلب هرگز پخش نمي‌شوند.هرچند هميشه هم شرايط بدين گونه نيست و اگر شخصي خميرمايه لازم را براي بازيگرشدن داشته باشد،مي‌تواند با گذراندن يكي از كلاس‌هاي معتبر بازيگري،آنچه كسر دارد را بياموزد و با تست‌هاي سينمايي در دفاتر تهيه فيلم،شانس خود را براي به چنگ‌آوردن نقشي امتحان كند،ولي اين افراد نبايد فراموش كنند كه «آواز دهل از دور شنیدن خوش است» و تنها با ثبت‌نام در آموزشگاه‌هاي بازیگری که رشد قارچ‌گونه‌اي در كشور ما داشته‌اند، نمي‌توانند به كعبه آمال خود برسند.مقصود آنكه در سينماي امروز ما،جاي رابطه و ضابطه عوض شده‌اند و تا پول خرج نكنيد يا از جايي سفارش نشويد،نقشي به شما محول نخواهد شد!



كلاس‌هاي معتبر بازيگري كدام‌اند؟

با تمام اين تفاسير اگر از آن دسته افرادي هستيد كه به گذران دوره‌هاي آموزشي و يادگيري تكنيك بازيگري اعتقاد داريد،مي‌توانيد لابه‌لاي انبوه كلاس‌هاي آزاد هنرپيشگي،چندتايي هم كلاس معتبر و درست و درمان بيابيد كه فنون بازيگري را با اصولي‌ترين متد به شما خواهند آموخت و حتي اين آموزشگاه‌ها شما را به جامعه سينمايي و فيلمسازان معرفي مي‌كنند.مشهورترين كلاسي كه نام آن به گوش هر علاقه‌مند بازيگري آشناست،كلاس‌هاي بازيگري «امين تارخ» است.بازيگراني مانند «ترانه عليدوستي»،«مريم بوباني» و «شهرام قائدي» از فارغ‌التحصيلان اين كلاس‌ها هستند اما نبايد از اين نكته غافل شد كه تعداد بازيگراني كه از طريق حضور در اين كلاس‌هاي معتبر وارد سينما شده‌اند،از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمي‌كند.البته اگر بازیگران آموزش‌ديده در اين كلاس‌ها موفق شده‌اند از این طريق راهی دنیای بازیگری شوند،چند دلیل عمده داشته است:نخست آنكه اين افراد در کلاس‌های بسیار معتبر و زیر نظر اساتید بزرگی مانند «حمید سمندریان» و «امین تارخ» دوره ديده‌اند،دوم از چهره و فیزیک مناسب برخوردار بوده‌اند،سوم اعتماد کارگردان به توانايي آنها و در نهايت داشتن شانس!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج