جاباما
۲۹۱۶۴۶
۳ نظر
۶۱۹۳
۳ نظر
۶۱۹۳
پ

آشنایی با ۱۲ گونه گربه وحشی +عکس

تخمین زده می‌شود که خانواده‌ی گربه سانان (Felide)، در حدود ۲۵ میلیون سال قبل پا به عرصه‌ی وجود نهاده است. از آن زمان تا کنون این خانواده در اقصی نقاط جهان پخش شده و خود را با شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی وفق داده است.

خبرگزاری مشرق: تخمین زده می‌شود که خانواده‌ی گربه سانان (Felide)، در حدود ۲۵ میلیون سال قبل پا به عرصه‌ی وجود نهاده است. از آن زمان تا کنون این خانواده در اقصی نقاط جهان پخش شده و خود را با شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی وفق داده است. کمابیش همه‌ی ما با اعضای ارشد این خانواده آشنایی داریم.

شیر، ببر، پلنگ، شیر کوهی، یوزپلنگ، جگوار و دیگر اعضای کوچک و بزرگ این خانواده را یا در قالب عکس و فیلم‌های مستند و یا در باغ وحش‌ها از نزدیک مشاهده کرده‌ایم. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم به تماشای شماری از گونه‌های متفاوت و در عین حال جالب توجه گربه‌های وحشی بنشینید. گونه‌هایی که شاید تا کنون از وجود آنها اطلاع نداشتید.

گربه‌ی شنی (Felis Margarita) :::::::::: گربه‌ی شنی همانگونه که از نامش پیداست، ساکن شبه جزیره‌ی عربستان، آفریقا و غرب آسیا است. به دلیل زندگی در مناطق کویری، این گربه نیز خود را به بهترین شکل ممکن با شرایط محیطی تطبیق داده است. به طوری که حتی زیر پنجه و در میان انگشتانش نیز پوشیده از خزی است که آنها را از داغی شن و ماسه‌ی بیابان محفوظ نگاه می‌دارد.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


بلک فوت (Black-footed Cats) :::::::::: این گونه‌ی کوچولو با ظاهری دوست‌داشتنی که به نام "گربه‌ی خال‌خالی" (small-spotted) نیز شناخته می‌شوند، عنوان کوچک‌ترین گونه‌ی گربه‌های وحشی جهان را از آن خود کرده است.

گربه‌ی نر بالغ در حدود ۴ پاوند وزن دارد، این در حالی است که گربه‌ی ماده، ریز جثه‌تر بوده و از وزن کمتر از ۳ پاوند برخوردار است. باغ وحش فیلادلفیا میزبان تعدادی محدود از این گونه‌ی گربه است . موجوداتی دوست داشتنی که نمی‌توان به راحتی از آنها دل کند.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


کاراکال (Caracal) :::::::: نام این جانور خوش‌قیافه و ملوس در واقع از لغت "karakulak" گرفته شده است که در زبان ترکی به معنی "گوش‌سیاه" است. این جانور اغلب شب‌ها به شکار می‌رود و نکته‌ی جالب اینکه کاراکال شکارچی نترسی است، چرا که بیشتر مواقع به جانورانی حمله می‌کند که دو تا سه برابر خودش اندازه دارند، حیواناتی مثل بزکوهی.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


لینکس کانادایی (Lynx canadensis) ::::::::: گربه‌ای وحشی از خانواده‌ی گربه‌سانان که ساکن نیمکره‌ی شمالی است. لینکس در واقع در کشورهای کانادا، آلاسکا و بخش‌هایی در شمال ایالات متحده زندگی می‌کند. جثه‌ی این گربه تقریبا دو برابر گربه‌های خانگی بوده و با توجه به اقلیم زیستگاهش، بدنش را پوششی ضخیم از خز در برگرفته است. در فصل تابستان رنگ این خز بیشتر متمایل به قهوه‌ای است، ولی با فرارسیدن فصل زمستان، رنگ این خز نیز رفته رفته روشن‌تر شده و می‌توان رگه‌هایی از رنگ نقره‌ای را نیز در میان آن مشاهده کرد.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


یوزپلنگ ابری (Neofelis Nebulosa) ::::::::::: این گونه از گربه‌های وحشی ساکن دامنه‌ی کوه‌های هیمالیا، جنوب شرقی آسیا و چین است. جمعیت این گربه‌ها همواره روندی رو به کاهش نشان می‌دهد. یوزپلنگ ابری از نظر تکاملی، حلقه‌ی رابط بین گربه‌های بزرگ (شیر، ببر، یوزپلنگ، جگوار) و کوچک (شیر کوهی، چیتا) است. از نظر اندازه، کوچک‌ترین گربه‌ی بزرگ به حساب آمده و برخلاف نامش، رابطه‌ی چندانی با یوزپلنگ ندارد.
آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


گربه‌ی پالاس (Pallas) :::::::::: این توپ پشمالوی بانمک، از نظر اندازه شبیه به گربه‌های خانگی معمولی است، منتها با خزی بلند و پرپشت‌تر. تفاوت دیگر آنها شکل مردمک چشمان‌شان است که به جای شکل شکاف‌مانند معمول، کروی است. این گونه از گربه‌های وحشی را می‌توان در اروپای شرقی مشاهده کرد. باور بر این است که گربه‌ی پالاس، قدیمی‌ترین گونه‌ی گربه‌ها است که حدود ۱۲ میلیون سال پیش پا به عرصه‌ی حیات گذاردند.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


گربه‌ی پامپاس (Leopardus Pajeros) ::::::::::: این گربه‌ نسبتا کوچک ساکن آرژانتین، پرو، شیلی، اکوادور، بولیوی و به صورت محدود نواحی جنوب غربی کلمبیا است. نام این گربه برگرفته از زیستگاه اصلی آن یعنی علفزارها و مراتع آمریکای جنوبی (Pampas) است. هر چند این گربه را می‌توان در خلنگ‌زار، بوته‌زار، جنگل‌های بارانی و حتی ارتفاعات بیش از ۵ هزار متر نیزمشاهده کرد.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


جاگوارِندی (Jaguarundi) ::::::::: این گربه‌ی نسبتا کوچک بیشتر اوقات خود را روی شاخه‌ی درختان سپری می‌کند، ولی هنگام شکار، ترجیح می‌دهد روی سطح زمین جست و خیز کند. جاگوارندی، بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است، اما نشانه‌های دال بر حضور آن در فلوریدا و سواحل آلاباما نیز دیده شده است.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


گربه‌ی یوزپلنگی (Prionailurus Bengalensis) :::::: این گربه، بومی جنوب و شرق آسیا است. متأسفانه به دلیل از بین رفتن زیستگاه و در پاره‌ای موارد شکار بی‌رویه، نسل این گربه نیز در معرض خطر قرار گرفته است. گربه‌ی یوزپلنگی هم اندازه‌ی گربه‌های خانگی بوده و در عین حال از اندامی باریک‌تر برخوردار است.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


گربه‌ی ماهیگیر (Fishing Cat) :::::::::: این گونه از گربه‌های وحشی، بومی جنوب و جنوب شرقی آسیا است و اغلب ترجیح می‌دهد در کنار آب زندگی کند. در میان اعضای خانواده‌ی گربه سانان، این گونه شناگری قابل و ماهر است، هر چند نزدیکی با انسان و زندگی کردن با او، خلق و خو و عادات این گونه را نیز دستخوش تغییر کرده است.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


سِرِوال (Leptailurus Serval) :::::::: گربه‌ی وحشی و میانه‌جثه‌ای که بومی صحراهای آفریقا است. این گربه نیز در فهرست حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. بررسی‌های ژنتیکی و DNA این جانور نشان داد که رابطه‌ای نزدیک بین سرول با گربه‌ی طلایی آفریقایی و کاراکال وجود دارد.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس


گربه‌ی خلیج برنئی (Bornean Bay Cat) ::::::::::: این گربه یکی از نژادهای در معرض خطر گربه‌های وحشی بوده و بومی جزیره‌ی برنئو است. اطلاعات کمی در مورد این گونه در اختیار ما قرار دارد، چرا که گونه‌ای بسیار نادر و کمیاب است.

این حیوان بسیار محتاط بوده و در عین حال جانوری است شب رو، به همین دلیل علی رغم تلاش دانشمندان در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ و با وجود دوربین‌های متعدد، تنها یک عکس از این گربه به دست آمد.

آشنایی با 12 گونه گربه وحشی +عکس

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه گربه ای تو حیاط ما هست همه گربه هارو میزنه فکر میکنم ببری چیزی بوده قبلا

    • شیما

      واای انقدر به حرفت خندیدم ترکیدم.......چهارمی ترسناکه از همشون

    • صادق

      عکس آخری مال سروال هست گربه وحشی آفریقا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج