۳۱۱۷۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نوعی سرمایه‌ گذاری در مسیر خانه‌ دار شدن

داشتن ۴۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن به معنی بهره‌مندی از وام ۲۰ میلیونی مسکن است ضمن اینکه ارزش اوراق هم محفوظ است و یک سرمایه اضافی به حساب می‌آید.

نوعی سرمایه‌ گذاری در مسیر خانه‌ دار شدن
هفت صبح: داشتن 40 برگه اوراق تسهیلات مسکن به معنی بهره‌مندی از وام 20 میلیونی مسکن است ضمن اینکه ارزش اوراق هم محفوظ است و یک سرمایه اضافی به حساب می‌آید .

«اوراق مشارکت وام مسکن» یکی از فرصت‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری و مهم‌تر از آن خانه‌دار شدن پیش پای ما قرار دارد اما خیلی‌ها به راحتی بدون آنکه متوجه آن شوند از کنارش می‌گذرند. این فرصت همان طور که از نام آن هم پیدا است هم فرصتی برای سرمایه‌گذاری مطمئن است و هم راه حلی برای دریافت تسهیلات مسکن.

خیلی‌ها این روز‌ها برای به دست آوردن امتیاز وام مسکن این در و آن در می‌زنند و حتی حاضرند با پرداخت بیش از سه میلیون تومان و گذاشتن وثیقه‌های سنگین و... صاحب تسهیلات مسکن شوند.

این درحالی است که به راحتی با مراجعه به شعبه‌های بانک مسکن یا کارگزاری‌های بورس می‌توانند با همان پول اوراق حق تقدم وام مسکن بخرند و علاوه بر آنکه امتیاز تسهیلات مسکن به دست می‌آورند اندک پس‌انداز‌شان را هم به راحتی از دست ندهند و با آن سرمایه‌گذاری کنند.

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

اما یک سوال اساسی این است که این اوراق چیست، چه ماهیتی دارد و اساساً خرید و فروش آن چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد و تفاوت این اوراق با سهام چیست؟

با داشتن اوراق بهاداری به عنوان اوراق تسهیلات مسکن یا به عبارت بهتر با پرداخت حدود سه میلیون و 200 هزار تومان، افراد صاحب وامی‌20 میلیون تومانی با نرخ باز‌پرداخت 11 درصدی برای خرید، ساخت یا تکمیل واحد مسکونی می‌شوند که در مقایسه با نرخ بازده موثر آن نسبت به بانک‌های دیگر برای مصرف‌کننده بسیار مناسب است.

تاریخ سررسید این اوراق دو سال است. این اوراق بر اساس سپرده 27 میلیون تومانی بانک مسکن که توسط مردم سپرده شده منتشر می‌شود. پس از آنکه سه ماه از سپردن این مبلغ نزد بانک مسکن می‌گذرد، سه اوراق و پس از آن هر ماه یک اوراق یک میلیون تومانی به صاحب سپرده واگذار می‌شود.

البته فکر نکنید شما هم برای خرید این اوراق باید 27 میلیون سپرده در بانک مسکن داشته باشید. این زحمت را سپرده‌گذاران باهوش کشیده‌اند و اوراقی را که به آنها تعلق گرفته به وفور در بازار عرضه می‌کنند، تا جایی که این اوراق در حال حاضر بورسی شده و اتفاقا طرفداران زیادی دارد.

هر کس که این اوراق را در اختیار داشته باشد به ازای هر ورق یک میلیون تومان و تا سقف 20 میلیون تومان می‌تواند وام خرید مسکن با نرخ سود 11درصد دریافت کند. پس از عرضه این اوراق در فرابورس، قیمت اوراق 500 هزار تومان تعیین شده است و هر ماه دو اوراق 500 هزار تومانی به صاحب سپرده تعلق می‌گیرد.

9 درصد سود و 24 برگه امتیاز

این اوراق یکی از انگیزه‌هایی است که بانک مسکن به سپرده‌گذاران خود برای افزایش جذابیت سپرده‌گذاری در این بانک ارائه می‌کند، به این صورت که سپرده‌گذاران بانک مسکن در ازای سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت خود، حدودا دو درصد سود بیشتر در سال کسب می‌کنند.

همچنین بانک مسکن در صورت سپرده‌گذاری حداقل به مدت سه ماه و به شرط آنکه میانگین سپرده سرمایه‌گذار، حداقل معادل 27 میلیون تومان باشد، پس از سه ماه برای هر 27 میلیون تومان، شش برگه امتیاز تسهیلات مسکن و از ماه‌های پس از آن، هر ماه دوبرگه امتیاز به سپرده‌گذار می‌دهد. شرایطی که باعث می‌شود سپرده‌گذار در پایان یک سال، علاوه بر سود 9 درصدی، 24 برگه امتیاز تسهیلات مسکن در اختیار داشته باشد.

با خرید 40 برگه صاحب وام 20 میلیونی شوید

اگرچه می‌توان این اوراق را یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب به حساب آورد اما فراموش نکنید فلسفه و مهم‌ترین کارکرد برگه‌های امتیاز تسهیلات مسکن این است که علاوه بر دارا بودن ارزش ذاتی و قابلیت معامله و واگذاری به غیر، هر شخص با خرید 40برگه از این اوراق می‌تواند نسبت به اخذ تسهیلات خرید از بانک مسکن تا سقف حداکثر 20 میلیون تومان برای هر واحد مسکونی اقدام کند.

تسهیلاتی که در قالب وام خرید حداکثر برای دوره 15 ساله و با نرخ سالانه 11درصد پرداخت می‌شود. البته سود و ارزش اصلی برگه‌ها هم محفوظ است و دارنده آن پس از بازپرداخت تسهیلات می‌تواند آن را در فرا بورس یا شعب بانک مسکن به فروش برساند.

تنها تفاوت اوراق پذیرفته شده در فرابورس با اوراق پیشین قابل معامله در شعب این است که هر یک از اوراق فعلی، امکان اخذ 500 هزار تومان تسهیلات را برای خرید فراهم می‌کند که به همین دلیل قیمت این اوراق در فرابورس، نصف قیمت معامله اوراق در شعب است.

به بیان دیگر خرید این اوراق می‌تواند حداکثر تا 40 برگه برای خرید یک واحد مسکونی اختصاص دهد اما برای آشنایی بیشتر با این ابزار نوین حاضر در بازار سرمایه، مقایسه سود سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان این اوراق تا حد زیادی می‌تواند ابعاد این ابزار سرمایه‌گذاری را مشخص کند.

سپرده‌گذاران در این طرح علاوه بر سود سالانه بیشتر نسبت به سایر سپرده‌های بانکی در پایان سال 24 برگه اوراق 500 هزار تومانی دریافت می‌کنند که هم سود قطعی را افزایش داده هم امتیاز تسهیلات به او تعلق گرفته است.

برای خرید اوراق تسهیلات پول اضافی ندهید

قبل از ادامه بحث و معرفی راه‌های خرید و مدارک لازم خرید این اوراق یک نکته بسیار مهم را باید یادآوری کنیم. به تازگی شاهد به وجود آمدن موسسه‌هایی هستیم که با فریب مردم در ازای دریافت مبالغی به آنها می‌گویند که مراحل «پیچیده» خرید این اوراق را برای‌شان انجام می‌دهند این در حالی است که کل مراحل ثبت‌نام تا دریافت این اوراق دو ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

برای خرید این اوراق لازم نیست هیچ مشاوری داشته باشید یا به هیچ دفتری مراجعه کنید و پول اضافی بپردازید. تا به حال بالغ بر 100 هزار نفر از این طریق خانه‌دار شدند و هیچ کدام‌شان لازم نبوده غیر از بانک با کس دیگری طرف شوند. بهتر است بدانید که بانک مسکن برای عرضه این اوراق هیچ محدودیتی ندارد بر عکس از سرمایه‌گذاران هم استقبال می‌شود.

علت تغییر قیمت تسهیلات اوراق مسكن نوسان قیمت این اوراق در ماه‌های مختلف است البته این تفاوت حداكثر 10 هزار ریال است. پس اگر شما هم قصد خرید اوراق تسهیلات مسکن را دارید بدون اینکه به مشاور مراجعه کنید این را بدانيد که آدرس كلیه دفاتر كارگزاری‌ها در سایت فرابورس درج شده است، متقاضیان خرید تسهیلات اوراق مسكن می‌توانند با مراجعه به یكی از این كارگزاری‌ها و در دست داشتن كارت ملی و شناسنامه برای خرید این اوراق اقدام كنند و هیچ مبلغ اضافه‌ای هم به هیچ موسسه‌اي نپردازند.

در شهرستان‌ها به شعب بانک بروید

اما در این زمینه یک مشکل وجود دارد، شهرستان‌هایی هستند که هنوز شعبه کارگزاری مورد نظر در آنجادایر نشده و مردم برای خرید این اوراق تا حدودی سردرگم شده‌اند و اتفاقا این موسسات فرصت‌طلب هم این شهرستان‌ها را بیشتر هدف قرار داده‌اند.

مسئولان بانک مسکن می‌گویند متقاضیان در این شهرستان‌ها می‌توانند با مراجعه به شعب بانك مسكن برای دریافت اوراق تسهیلات مسكن اقدام كنند و شرایط به گونه‌ای در نظر گرفته شده که به همان سرعت شعب کارگزاری کار مردم راه بیفتد.

متقاضیانی که قصد خرید این اوراق از فرابورس را دارند قبل از تکمیل فرم دستور خرید اوراق باید نسبت به واریز وجه مورد نیاز به حساب کارگزاری اقدام کنند. ضمن اینکه برای تمامی‌ خریداران اوراق طبق روال معمول معاملات بورس، پس از انجام معامله برگه سپرده (اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن) صادر می‌شود و توسط کارگزاری به خریداران تحویل می‌شود. در شهرستان‌هایی که شعب کارگزاری وجود ندارد این مراحل توسط شعب بانک مسکن به انجام می‌رسد.

چگونه اوراق را بفروشیم؟

اما یکی از سوالات دارندگان این اوراق این است که اگر کسی نخواست از تسهیلات مسکن استفاده کند و قصد فروش این اوراق را داشت این کار را چگونه باید انجام دهد.

خریداران اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن برای فروش اوراق خود باید به شعب کارگزاری که برای بار اول نسبت به خرید اوراق در آن نماد از آن کارگزاری اقدام کرده‌اند(کارگزار ناظر) مراجعه کنند، در غیر این‌ صورت چنانچه به سایر کارگزاری‌های فرابورس برای فروش اوراق خود مراجعه کنند ابتدا باید به تغییر کارگزار ناظر خود اقدام و سپس درخواست فروش خود را ارائه دهند.

در نهایت متقاضی تسهیلات خرید یا احداث واحد مسکونی به منظور دریافت تسهیلات لازم است با در دست داشتن برگه تائیدیه مالکیت اوراق به یکی از شعب بانک مراجعه و مراحل بعدی دریافت وام را طی کنند. به طور کلی می‌توان این اوراق را یک راه میانبر مناسب برای برای دريافت تسهیلات مسکن و همچنین یک فرصت سرمایه‌گذاری نسبتا مناسب به حساب آورد .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج