جاباما
۳۳۵۰۵۳
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

عذرخواهی کارگردان تلویزیونی

برزو نیک‌نژاد که با «زاپاس» به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آمد در گفت‌وگو با ما از تغییرات این فیلم برای نمایش عمومی نسبت به اکران جشنواره خبر می‌دهد. او همچنین درباره موفق نبودن سریال‌ها نوروزی دیدگاه جالبی دارد. او معتقد است یکی از دلایل عدم استقبال مردم از سریال‌های نوروزی، نرسیدن مجموعه «کلاه قرمزی» به آنتن نوروزی بوده و به همین دلیل مخاطبان با گارد قبلی به تماشای سریال‌های نوروزی نشستند.

وب‌سایت آی سینما: برزو نیک‌نژاد که با «زاپاس» به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آمد در گفت‌وگو با ما از تغییرات این فیلم برای نمایش عمومی نسبت به اکران جشنواره خبر می‌دهد. او همچنین درباره موفق نبودن سریال‌ها نوروزی دیدگاه جالبی دارد. او معتقد است یکی از دلایل عدم استقبال مردم از سریال‌های نوروزی، نرسیدن مجموعه «کلاه قرمزی» به آنتن نوروزی بوده و به همین دلیل مخاطبان با گارد قبلی به تماشای سریال‌های نوروزی نشستند.

عذرخواهی کارگردان تلویزیونی

بروز نیک‌نژاد که در این چندسال با کارگردانی فیلم‌های سینمایی «ناخواسته» و «زاپاس» و ساخت مجموعه سریال «دردسرهای عظیم» دائما در مسیر تلویزیون و سینما در حال حرکت است، در مورد این‌گونه تصمیم‌های خود به آی‌سینما می‌گوید: «به نظر من کارگردانی در سینما و تلویزیون دو مقوله متفاوت از یکدیگر نیستند، همان‌گونه که بازیگری برای این دو مدیوم از یکدیگر تفکیک شدنی نیست. به هر حال عموم مخاطبان در سینما و تلویزیون وقتی به تماشای یک اثر می‌نشینند، داستان خوب برای‌شان ارجحیت دارد. اما به نظر نمی رسد که یک کارگردان سینما که یک سال در میان فیلمی سینمایی را جلوی دوربین می‌برد، بعید می‌دانم که بتواند از پس خرج و مخارج زندگی خود، مثل اجاره خانه و... بر بیاد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم.»

نیک‌نژاد معتقد است کارگردان موفقی چون اصغر فرهادی هم سال‌ها در تلویزیون مشغول فعالیت بود و بعد از ساخت سریال‌ها متعدد وارد سینما شد: «من همیشه برای تلویزیون با عشق و علاقه کار می‌کنم، چون بزرگان سینمای ما هم مانند آقای فرهادی سال‌ها برای تلویزیون سریال می‌ساختند و امروز می توانند از راه سینما امرار معاش کنند. البته امروز بعضی‌ها دنبال این هستند که به برخی از سازندگان سریال‌های تلویزیونی انگ بزنند. اما به نظر من نباید بین مخاطبان سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی با کارهای سینمایی تفاوت گذاشت. امروز سینما دو نوع بیشتر ندارد، یک سینمای هنر و تجربه که مخاطبان خاص خود را دارد و دیگری سینمای عامه که شامل فیلم‌های تجاری و عامه پسند هم می‌شود و به همین دلیل نباید به تلویزیون و سینما نگاه‌های متفاوتی داشت و بگوییم که کار کردن در تلویزیون بد است و فیلمسازی در سینما خوب!»

کارگردان «قرعه» می گوی سریال تلویزیونی به نسبت به فیلم‌های سینمایی مخاطبان بیشتری را جلب می‌کند: «به هر حال کارکردن با تلویزیون قلقلک‌های خاص خودش را دارد. چون ممکن یک سریال را نه ۸۰ میلیون و نه ۴۰ میلیون اما ۲۰ میلیون نفر ببینند و درباره آن می‌توانند نظر دهند. از یک لحاظ دیگر به نظر من ساختن فیلم های سینمایی تا حدودی ساده تر از سریال‌های تلویزیونی است، چون در زمان ساخت یک سریال ۱۵ قسمتی، می توان یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای جلوی دوربین برد و به همین علت من دوست ندارم با عجله کار کنم و پروژه‌ای را جلوی دوربین ببرم.»

در سال‌های اخیر، صداوسیما با کمبود بودجه دست و پنجه نرم کرده و این موضوع باعث شده است که برخی از مدیران تلویزیون اعلام کنند که مثل گذشته توان ساخت سریال‌های تلویزیونی را ندارد. نیک‌نژاد در ارتباط با این موضوع و این‌که کمبود بودجه صداوسیما ممکن است چه تاثیراتی روی کیفیت آثار تلویزیونی بگذارد، می‌گوید: « من خیلی در کارهای تلویزیونی‌ام کمبود بودجه صداوسیما را احساس نکردم، چون خوشبختانه و یا خوش شانسی که داشتم با تهیه کننده‌هایی کار کردم که خیلی در رابطه با این موضوع بنده را اذیت نکردند. اما قطعا وجود پول و سرمایه بیشتر باعث بهتر شدن کیفیت کارهای نمایشی می‌شود.»

البته این کارگردان وجود سرمایه مناسب برای ساخت یک سریال را عاملی برای افزایش کیفیت یک اثر نمایشی می‌داند: «من از آن دسته آدم‌هایی نیستم که بگویم پول خوشبختی نمی‌آورد. من الان سمند سوار می شوم، اما اگر پول داشتم می توانستم مازراتی سوار شوم خیلی راحت‌تر بودم. در مورد سریال سازی هم وجود سرمایه مناسب باعث اتفاقات خوبی می‌شود که یکی از آنها بالا رفتن کیفیت کار است. البته این را هم بگویم که ما سریال‌هایی هم داشتیم که با وجود سرمایه بسیار زیاد کارهای خوبی از آب درنیامده‌اند.»

سریال‌های نوروزی امسال نسبت به سال‌های گذشته نتوانستند بازخوردهای مناسبی داشته باشند و حتی مدیران صداوسیما هم این موضوع را کتمان نکردند و حتی اعلام کردند که سازندگان این سریال‌ها باید پاسخگوی مردم باشند. اما نیک‌نژاد که خود امسال برای شبکه «سه» سریال «قرعه» را به روی آنتن فرستاد، مهم‌ترین عامل عدم موفقیت سریال‌ها نوروزی را پخش نشدن مجموعه محبوب «کلاه قرمزی» می‌داند: «خیلی از مردم مانند سال‌های گذشته، نوروز امسال منتظر مجموعه «کلاه قرمزی» بودند که بنا به دلایلی این مجموعه از تلویزیون پخش نشد. اتفاق دیگر هم پخش نشدن سریال «دودکش ۲» یا همان «پادری» است که بنده تمام شخصیت‌های آن را روی کاغذ نوشتم و تا مدت‌ها با آنها زندگی کردم. اما بعد از این اتفاقات و اعلام خبر جایگزینی «قرعه» به جای «پادری» مردم با گارد قبلی به تماشای سریال‌های نوروزی پرداختند. به هر حال باکس سریال‌های نوروزی با ماه رمضانی تفاوت دارد. در سریال‌های نوروزی باید یک خطی قصه ساده و مفرح باشد تا مردم در زمان عید نوروز و بازدید‌های خانوادگی با نگاه سرگرمی به تماشای این سریال‌ها بنشینند.»

البته نیک‌نژاد از مردم به دلیل کیفیت سریال‌های نوروزی معذرت خواهی کند و مسئولیت سریال «قرعه» به عهده می‌گیرد: «من به سهم خود به خاطر سریال‌های نوروزی که نسبت به گذشته از سوی مردم بازخورد مثبت نداشت، از مردم عذرخواهی می‌کنم و تمام مسئولیت سریال «قرعه » را هم می‌پذیرم. ما برای ساخت این سریال محدودیت‌هایی داشتیم، اما نمی‌خواهم این موضوع را بهانه کنم. ما با مشکلاتی نظیر کمبود وقت دچار بودیم اما به هر حال من با توجه به این شرایط پذیرفتم که این سریال را جلوی دوربین ببرم و به همین دلیل نسبت به این سریال مسئولیت دارم و می‌توانستم آن را نپذیرم. اما وقتی پذیرفتم که این سریال را بسازم، باید در قابل واکنش ها هم مسئولیت پذیر باشم، حتی اگر بازخوردها منفی باشد.»

نیک‌نژاد در پایان درباره پیش‌بینی خود از فروش فیلم «زاپاس» که احتمالا تا یک ماه آینده به اکران عمومی خواهد رسید می‌گوید که این فیلم برای اکران عمومی با تغییراتی همراه می‌شود: «فیلم «زاپاس» در میان آرای مردمی جشنواره فجر رتبه هفتم را به خود اختصاص داد، اما در کاخ جشنواره اکران بسیار بدی داشت و صدای سالن کیفیت بسیار بدی داشت. اما در سایر سالن‌های مردمی که من با مخاطبان به تماشای این فیلم نشستم، مردم آن را دوست داشتند. «زاپاس» نسبت به نسخه جشنواره در مونتاژ، صداگذاری و موسیقی تغییر کرده و برخی از سکانس های آن کم شده است و برخی دیگر از سکانس‌ها که ما نتوانستیم آن را به جشنواره برسانیم، به این فیلم اضافه شده و باعث شده که ریتم کار جذاب تر شود به بار کمدی بودن این فیلم هم اضافه شود.»

نیک‌نژاد در پایان درباره اکران اولین فیلم سینمایی خود «ناخواسته» که پیش از «زاپاس» در سال ۹۲ جلوی دوربین برده می‌گوید که این فیلم احتمالا به زودی در گروه «هنر و تجربه» به نمایش درخواهد آمد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای با شخصیت
      درد و بلات بخوره توی سر مدیران صدا و ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج