خواب زمستانی و آشفته بازار خودرو
۳۶۹۹۵
۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
۴۳۳۲ 
بازار خودرو گویی از هفته گذشته تا کنون به خواب زمستانی فرو رفته است. بر همین اساس فعالان این بازار کم‌ترین تغییر قیمت‌ها را طی هفته گذشته به ثبت رسانده‌اند.
دنیای اقتصاد: بازار خودرو گویی از هفته گذشته تا کنون به خواب زمستانی فرو رفته است. بر همین اساس فعالان این بازار کم‌ترین تغییر قیمت‌ها را طی هفته گذشته به ثبت رسانده‌اند. ثباتی که در حال حاضر بر بازار خودرو حاکم است هم شامل قیمت‌ها می‌شود و هم شامل خرید و فروش خودرو.

به این ترتیب نه تنها خرید و فروش در بازار خودرو به دلایل فرهنگی راکد است، بلکه وعده‌های اخیر وزیر صنعت هم در آن بی‌تاثیر نیست. تا جایی که فعالان بازار عقیده دارند وعده‌های وزیر مبنی بر کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قيمت خودرو و همچنین افزایش تیراژ، باعث شده است تا بسیاری از مشتریانی که قصد خرید دارند به امید کاهش قیمت‌ها در آینده فعلا دست نگه‌ دارند.

 اما فعالان بازار بر خلاف عقیده وزیر، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها پایین‌تر نخواهد آمد. بر این اساس آنها می‌گویند نه تنها قیمت‌ها پایین‌تر نمی‌آید بلکه با نزدیک شدن به شب عید، بازار دگرگون خواهد شد و تقاضا و قیمت همزمان افزایش پیدا خواهند کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد یخ خودرو که هنوز آب نشده است با نزدیک شدن به شب عید و افزایش تقاضا، ناگهان آب شود و سیل به راه بیندازد! فعالان بازار دگرگونی در بازار خودرو را به‌قدری شدید پیش‌بینی می‌کنند که آن را به سونامی تشبیه می‌کنند.


اما به هر حال آرامش کنونی بازار کمی غریب است تا جایی که از خانواده هیوندایی خبر می‌رسد سوناتا و آزرا گرانجور بدون تغییر قیمت به ترتیب ۱۱۷ و ۱۶۰ میلیون تومان هستند.
Ix55 اما به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است و ix33 هم با دو میلیون افت قیمت ۱۳۳ میلیون تومان شده است. I30 هم تغییری نداشته و از هفته گذشته تا کنون همان ۸۵ میلیون تومان باقی‌مانده است.

اما اسپورتیج از خانواده کیا که بعد از یک افزایش قیمت به ۱۳۲ میلیون رسیده بود حالا ۱۲۵ میلیون تومان شده است. سانتافه اما با یک میلیون افزایش قیمت ۱۳۰ میلیون تومان شد، سراتو هم یک میلیون تومان افت قیمت را پشت سر گذاشته است و ۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.

کیا اپتیما هم همچنان ۱۱۳ میلیون تومان است. تویوتا هم تغییر خاصی نداشته و قیمت دو محصول آن در بازار یعنی کرولا و اوریون همان ۹۰ میلیون و ۱۳۰ میلیون تومان است. سوزوکی کیزاشی، این ژاپنی وارداتی به کشور هم با افت قیمت همراه بوده و در مدل فول خود از ۱۱۶ به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است و در مدل نیمه فول خود هم از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است.


اما بازار پژو، این خانواده پر طرفدار در بازار خودروی ایران هم از آرامش اخیر بازار خودرو بی بهره نمانده و قیمت‌ها در دو مدل ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۶ ثابت است. قیمت این دو مدل در این هفته به ترتیب ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۰ میلیون تومان بوده است. ۲۰۶ v8 اما نه تنها ثبات نداشته بلکه افزایشی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی هم داشته و به ۳۴ میلیون تومان رسیده است. V9 اما تغییری نداشته و همان ۴۰ میلیون تومان است. V20 هم ۲۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتومات هم ۴۵ میلیون تومان است.

دیگر محصولات پژو هم تغییر چندانی نداشته‌اند. به این ترتیب ۴۰۵ بنزینی روی ۱۹ میلیون تومان باقی ماند اما مدل دوگانه آن با ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

پارس نيز با دو و نیم میلیون تومان کاهش قیمت طی هفته گذشته ۲۵ میلیون تومان بوده و پارس دوگانه سوز هم ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اما تندرها هم تغییری چشمگیری نداشته‌اند و تندر ایران خودرو همچنان با اختلاف نسبتا کمی پشت سر تندر پارس خودرو قرار دارد. در این هفته تندر ایران خودرو ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و تندر پارس خودرو ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان. تندر E1 هم ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. سمند EF7 دوگانه سوز ۲۲ میلیون تومان و EF7 بنزینی هم همان ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باقي‌مانده است. سمند SE هم با ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۱۹ میلیون تومان رسیده است.

پراید ثابت ماند

اما پراید هم که طی هفته‌های گذشته بیشترین افزایش قیمت‌ها را در بازار داشته است، به نظر می‌رسد این هفته را با آرامش طی کرده است، زیرا پراید ۱۱۱ بدون تغییر قیمت همان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باقی ماند. ۱۳۱ هم با کمی افزایش قیمت به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و ۱۳۲ هم با ۲۵۰ هزار تومان کاهشی که داشته به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

تیبا همچنان در اوج است و روی ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود؛ اما تینا، محصول لوکس سایپا هم همچنان ۱۱۸ میلیون تومان است و مدل قدیمی آن هم، یعنی ماکسیما روی ۹۰ میلیون ‌باقي‌مانده است. مگان هم در بازار این هفته ۵۹ میلیون تومان بوده؛ یعنی ۵۰۰ هزار تومان کمتر از هفته گذشته.


سوزوکی هم که از لوکس‌های ایران خودرو است در کلاس ۸ خود ۹۰ میلیون تومان و کلاس ۵ آن هم ۸۰ میلیون تومان است. رانا هم طی هفته گذشته ۲۷ میلیون تومان بوده است. مزدا ۲ و ۳ هم مانند هفته قبل به ترتیب ۶۱ و ۹۰ میلیون تومان رقم خورد. وانت‌های بازار هم ثبات قیمت داشته‌اند، به این ترتیب نیسان وانت همان ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقي‌ماند و وانت پیکان نیز به عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار يك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

به این ترتیب قیمت‌ها در بازار برای دومین هفته پیاپی ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند، ثبات قیمتی که به گفته فعالان آرامش پیش از طوفان است. زیرا با نزدیک شده به آخر سال و افزایش مسافرت‌ها نیاز بازار هم به خودرو افزایش پیدا می‌کند. البته فعالان عقیده دارند در کنار این نیاز که نیاز واقعی بازار است نیاز کاذبی را که دلال‌ها ایجاد می‌کنند هم باید در نظر گرفت. زیرا این نیاز کاذب، پیامدی جز افزایش شدید قیمت را در پی نخواهد داشت.

نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج