۴۲۶۴۴۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

گامی دیگر در کشف راه درمان کامل بیماری ایدز

دانشمندان به تازگی موفق به کشف نوعی آنتی بادی شده اند که ۹۸ درصد از صفات ویروس HIV را خنثی می کند! به این ترتیب یک گام دیگر به کشف درمان قطعی بیماری ایدز نزدیک شده ایم.

وب‌سایت کلیک: دانشمندان به تازگی موفق به کشف نوعی آنتی بادی شده اند که ۹۸ درصد از صفات ویروس HIV را خنثی می کند! به این ترتیب یک گام دیگر به کشف درمان قطعی بیماری ایدز نزدیک شده ایم.

گامی دیگر در کشف راه درمان کامل بیماری ایدز
دانشمندان موفق به کشف نوعی آنتی بادی شده اند که در بدن یک بیمار HIV مثبت تولید شده است و می تواند ۹۸ درصد از صفات ویروس HIV را خنثی سازی کند. از جمله ان دسته از صفاتی که در مقابل آنتی بادی هایی از کلاس مشابه، مقاوم هستند.

از آن جا که ویروس HIV قادر است تا به سرعت به تاکتیک های دفاعی سیستم ایمنی بدن واکنش نشان دهد، آن دسته از آنتی بادی هایی که بتوانند بر روی تعدادی زیادی از انواع صفات این ویروس تاثیر بگذارند، به سختی به دست می آیند.

اما اکنون دانشمندان توانسته اند به یکی از این آنتی بادی ها دست یابند و این کشف می تواند شروعی برای کشف نوعی واکسن در پیشگیری از بیماری ایدز شود.

دانشمندان انستیتو ملی سلامتی ایالات متحده آمریکا (NIH) گروهی بودند که این آنتی بادی جدید را کشف کرده و نام آن را N6 گذاشته اند. این آنتی بادی قادر است تا ویروس HIV را تشخیص داده و حتی آن را شکافته و از آن عبور کند.

همچنین این آنتی بادی ۱۰ برابر قوی تر از آنتی بادی VRC01 است که درست مانند N6 عمل می کند. این آنتی بادی توانسته است که بعد از موفقیت در پیشگیری از ابتلای میمون ها به بیماری ایدز طی ۶ ماه، وارد فاز دوم انجام آزمایشات بر روی انسان شود.

آنتونی فاوسی (Anthony Fauci)، که یکی از اعضای انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی ایالات متحده است، درباره کشف این آنتی بادی گفته است: کشف و تشخیص این آنتی بادی و پتانسیل آن در مقاومت برابر بیماری ایدز، می تواند گامی جدید و پراهمیت در کشف و گسترش استراتژی های مربوط به پیشگیری و درمان بیماری ایدز شود.

گامی دیگر در کشف راه درمان کامل بیماری ایدز

آنتی بادی ها در واقع پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می شوند تا به پاتوژن های مضر مانند ویروس و باکتری واکنش نشان دهند.

آنتی بادی ها در واقع مسئول شناسایی و نابود کردن این پاتوژن های مضر از طریق محاصره و خنثی سازی اثرات بیولوژیکی آن ها، و یا ارسال سیگنال به سلول های گلبول سفید خون جهت حمله و نابود کردن این پاتوژن ها هستند.

وقتی دانشمندان آنتی بادی N۶ را در مقابل ۱۸۱ صفت ویروس HIV قرار دادند، این آنتی بادی موفق شد که ۹۸ درصد این صفات را نابود کند. از این میان، ۱۶ صفت از ۲۰ صفت مقاوم در برابر سایر آنتی بادی های از کلاس یکسان N۶ هم وجود داشتند.

این کشف به واقع گامی بزرگ بعد از کشف آنتی بادی VRC۰۱ بود که ۹۰ درصد از صفات ویروس HIV را خنثی کرده بود. حتی بر اساس گزارش این گروه از پژوهشگران، آنتی بادی N۶ نه تنها گستره بسیار زیادی از پاتوژن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، که قدرت بسیار بالایی هم دارد.

برای درک اهمیت این موضوع، لازم است بگوییم که از میان آنتی بادی هایی که برای توسعه روش های درمانی به کار می روند، تعدادی آنتی بادی وجود دارند که تاثیرگذاری وسیعی داشته اما قدرت کمی دارد مانند ۱۰E۸ و یا VRC۰۱، یا قدرت بسیار بالا و گستره تاثیرگذاری کمی دارند، مانند PGT۱۲۱ و PGDM۱۴۰۰.

با این همه، اکتشاف N۶ نشان داده است که این آنتی بادی جدید که در کلاس همان آنتی بادی VRC۰۱ است، می تواند هم وسعت تاثیرگذاری و هم قدرت زیادی در مقابله با پاتوژن مورد نظر داشته باشد و حتی بر روی پاتوژن هایی که به طور مرسوم در برابر آنتی بادی های مشابه مقاومت می کنند هم تاثیر بگذارند.

اما چرا آنتی بادی N۶ در برابر ویروس HIV موفق عمل می کند؟

دانشمندان مدت زیادی بر روی این مساله مطالعه کردند که چگونه ویروس HIV می تواند در برابر تاکتیک های دفاعی سیستم ایمنی بدن واکنش نشان دهد. سرانجام کشف کرده اند که دگرگونی ویروس HIV که باعث مقاومت در برابر آنتی بادی N۶ می شود، بسیار ضعیف است که این ضعف باعث می شود تا این ویروس نتواند به آنتی بادی تازه کشف شده با همان سرعتی که به سایر آنتی بادی ها واکنش نشان می دهد، پاسخ دهد.

البته واضح است که این نتایج تنها در آزمایشگاه به دست آمده اند و هنوز زود است که بخواهیم به طور قطعی موفقیت این نتایج را در پیشگیری و درمان بیماری ایدز اعلام کنیم. در واقع تا وقتی تاثیرات این آنتی بادی را بر روی بدن انسان ندیده ایم، باید با احتیاط درباره اثرات آن صحبت کنیم.

با این حال با توجه به آزمایشی که به تازگی و با استفاده از یک روش درمانی جدید که توانسته بود ویروس های HIV را از خون بیمار حذف کند و همچنین موفقیت دانشمندان در پیشگیری از ابتلای ۱۰ کودک به ویروس HIV و بیماری ایدز، واضح است که پیشرفت های بزرگی در این زمینه به دست آورده ایم و شاید به زودی درمان قطعی این بیماری را پیدا کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج