۵۴۵۸۲۶
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

کودکان را به تئاتر سیاه‌بازی ببرید

نمایش سیاه‌بازی «جادوی عروسک» به کارگردانی امیرمحمد انصافی ۱۶ خردادماه در تالار هنر با حضور داوود فتحعلی‌بیگی، جواد انصافی و مجید قناد افتتاح شد.

ایسنا: نمایش سیاه‌بازی «جادوی عروسک» به کارگردانی امیرمحمد انصافی ۱۶ خردادماه در تالار هنر با حضور داوود فتحعلی‌بیگی، جواد انصافی و مجید قناد افتتاح شد.

طبق گزارش رسیده، پیش از اجرای نمایش، مجید قناد در سخنانی کوتاه گفت:«امروز در ماه مبارک رمضان قرار است یک نمایش زیبا در تالار «هنر» اجرا بشود. به همین خاطر بزرگان نمایش سیاه‌بازی و کسانی که خاطره‌های فراوانی برای بزرگ‌ترها و حتا کودکان و نوجوانان رقم زدند، امروز دور هم جمع شدند تا بتوانیم یک تئاتر قشنگ را ببینیم».

در ادامه، جواد انصافی که در برنامه حاضر بود از کارگردان نمایش خواست توضیحاتی درباره نمایش بدهد که امیرمحمد انصافی، نویسنده و کارگردان سیاه‌بازی «جادوی عروسک» گفت:«قرار است ما نمایشی را افتتاح بکنیم که شاید کم‌تر در تالار هنر چنین اثری دیده باشید. ما نمایش سیاه‌بازی را به نوعی برای کودکان و نوجوانان اجرا کرده‌ایم می‌دانید که سیاه‌بازی بیش‌تر برای بزرگ‌سالان بوده، ولی ما ریسک کردیم تا ببینیم بچه‌ها چه واکنشی به این گونه‌ی نمایشی نشان می‌دهند. امیدوارم ببینند و لذت ببرند».

جواد انصافی نیز با بیان این‌که «می‌توان به جرات گفت که استاد فتحعلی‌بیگی، آقای نمایش ایرانی و از کسانی هستند که در حوزه سیاه‌بازی بسیار زحمت کشیده‌اند و اگر ایشان نبودند، شاید خیلی از ویژگی‌های سیاه‌بازی از بین می‌رفت»، از داوود فتحعلی‌بیگی دعوت کرد درباره نمایش‌های سیاه‌بازی برای حاضران در لابی تالار هنر توضیحات مختصری بدهد.

فتحعلی‌بیگی در همین رابطه گفت:«نمایش‌های سیاه‌بازی، یک نمایش ملی است که در این آب‌وخاک پیدا شده و در قدیم که هنوز تماشاخانه‌های رسمی به صورت سالن‌های فرنگی رواج پیدا نکرده بود، گروه‌های نمایش‌گر به مناسبت‌های جشن عروسی، عقدکنان و اعیاد مذهبی به خانه‌های مردم دعوت می‌شدند و نمایش اجرا می‌کردند. خانه‌های قدیم مثل امروز آپارتمان‌های کوچک نبود. بسیاری از خانه‌ها بزرگ بودند. وسط خانه‌ها یک حوض بود و مواقعی که نمایش سیاه‌بازی داشتند، روی حوض را تخته‌پوش می‌کردند و فرش می‌انداختند و نمایش‌گرها روی آن تخته‌ها به عنوان سِن نمایش می‌دادند. مردم هم،که مهمانان مجلس عروسی بودند، دورتادور حوض می‌نشستند به تماشا. وقتی تماشاخانه‌های فرنگی باب شد، این نمایش‌ها به سالن‌ها راه پیدا کرد».

فتحعلی‌بیگی افزود: نمایشی که امیرمحمد انصافی آماده کرده، بر اساس یکی از قصه‌های قدیمی است که در «طوطی‌نامه» آمده است. من این قصه را یک بار به صورت نمایشنامه درآوردم و حالا امیرمحمد با اقتباس از آن و نمایشنامه‌یی که من نوشتم، اثر دیگری خلق کرده که جایزه‌های فراوانی هم در جشنواره تئاتر شهر و کودک و نوجوان گرفته است. امیدوارم بچه‌ها با این نمایش ارتباط برقرار بکنند و لذت ببرند».

فتحعلی‌بیگی در پایان سخنانش نیز گفت:«آقای جواد انصافی هم برای ماندگاری نمایش سیاه‌بازی خیلی زحمت کشید و به همراه خانواده‌اش در عرصه آثار سیاه‌بازی فعال و ثابت‌قدم هستند».

در ادامه این مراسم، زنگ افتتاح نمایش توسط مجید قناد نواخته شد. همچنین بنا بر رسمی کهن، فهیمه باروتچی، شیرین کاشفی و فرشته اعظمی، سه بازیگر نمایش «جادوی عروسک»،که برای نخستین‌بار نقش سیاه را بازی می‌کردند، روی صحنه و پیش از آغاز نمایش، مقابل چشم تماشاگران به دست داوود فتحعلی‌بیگی و جواد انصافی سیاه شدند.

امیر پارسی و امیدوار از بازیگران نمایش‌های سیاه‌بازی و بازیگر نقش اوستا در همکاری با جواد انصافی نیز در مراسم افتتاح این نمایش حاضر بودند.

در ادامه هنرمندان حاضر میان تماشاگران، پوستر نمایش را امضا کردند و در پایان مراسم نیز،کیک افتتاحیه با نقش پوستر نمایش توسط هنرمندان پیشکسوت بریده شد.

در نمایش «جادوی عروسک»، امیرحسین انصافی، آرین ناصری‌مهر، شیرین کاشفی، فهیمه باروتچی، فرشته اعظمی، محسن‌قصری و ابوالفضل عشرب ایفای نقش می‌کنند. دیگران عوامل نمایش عبارتند از: رامین عبداللهی (نوازنده کمانچه)، ناهید دنیادیده (تار)، پیام رضایی (تنبک)، نسیم توکلی (دستیار کارگردان و منشی صحنه)، ساسان فرهادپور (طراح صحنه و ساخت دکور)، فروغ یزدان (طراح لباس)، علی قسمتی و مائده محسنی (اجرای دکور)، زهرا مریدی (طراح عروسک)، زهره قاسمی و سارا دبیری (ساخت عروسک)، رامین بهادری (طراح پوستر و بروشور)، حمیدرضا گودرزی و احسان سامانی‌منش (مدیران صحنه)، اختر تاجیک (عکاس)، ندا ایزدی (روابط‌عمومی و تبلیغات) و احمدرضا حجارزاده (مشاور امور رسانه).

نمایش سیاه‌بازی «جادوی عروسک»، پیش از این برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین نمایشنامه کودک و نوجوان، تندیس بهترین بازیگران زن، تندیس بهترین بازیگری مرد، تندیس بهترین موسیقی نمایش، تقدیر بهترین کارگردانی نمایش، تقدیر بهترین بازیگری مرد، تقدیر بهترین طراحی صحنه و دکور و برنده جایزه ویژه در پنجمین جشنواره تئاتر شهر بوده است.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر روز جز شنبه‌ها، ساعت۱۹:۳۰ به تالار هنر در میدان هفتم تیر، خیابان مفتح جنوبی، جنب مجتمع شیرودی، خیابان ورزنده مراجعه بکنند.

کودکان را به تئاتر سیاه‌بازی ببرید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منوچهر شمسی

      اخه این چه دعوتیه کودکان ما در جامعه همه اش با سیاه بازی واقعیه مواجه هستنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج