وضعیت جای پارک و پارکینگ های تهران
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
اپیلاسیون نانا 1
زمردی_داخلی1
ریزخور_1
سفیر بار ساقدوش_1
کلاسینو_1
لاله زار مال_1
کلاسینو_3
سفیر بار ساقدوش_3
زمردی_داخلی3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
ریزخور_3
اپیلاسیون نانا 4
ریزخور_4
لاله زار مال_4
سفیر بار ساقدوش_4
زمردی_داخلی4
کلاسینو_4
لاله زار مال_2
زمردی_داخلی2
کلاسینو_2
سفیر بار ساقدوش_2
ریزخور_2
اپیلاسیون نانا 2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۵۸۹۲۷۸
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
۱۷۱۴۶
سال های خیلی دور بر سردر خیلی از خانه ها و ساختمان های عمومی شهر، کاشی هایی نصب می شد که روی آنها شعری از حافظ و سعدی یا جمله نغزی از یک بزرگ نوشته می شود، اما حالا بالای در ورودی ساختمان های شهر تابلوی پارک ممنوع بزرگی نصب شده که گاهی با یک تهدید هم همراه است: پارک مساوی با پنچری.
هفته نامه جامعه پویا - الهام کاظمی: سال های خیلی دور بر سردر خیلی از خانه ها و ساختمان های عمومی شهر، کاشی هایی نصب می شد که روی آنها شعری از حافظ و سعدی یا جمله نغزی از یک بزرگ نوشته می شود، اما حالا بالای در ورودی ساختمان های شهر تابلوی پارک ممنوع بزرگی نصب شده که گاهی با یک تهدید هم همراه است: پارک مساوی با پنچری. پارک حاشیه ای در تهران به حدی افزایش یافته است که دیگر خیابان های اصلی شهر جوابگوی آن نیستند و رانندگان سرگردان مجبورند از خیابان های فرعی و حتی کوچه ها برای پارک خودروی خود استفاده کنند و از جلوی در خانه های مسکونی مردم سر دربیاورند.

معضل پارک حاشیه ای در خیابان های تهران را باید به دو دلیل نسبت داد؛ یکی نبود پارکینگ های شخصی در منازل و دیگری نبود پارکینگ های طبقاتی و عمومی در سطح شهر. براساس آماری که از سوی علیرضا راسی، رییس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه، توقفگاه و پارکینگ های تهران در چند روز اخیر منتشر شده است، صد پارکینگ خصوصی و صد پارکینگ دولتی در تهران وجود دارد که به هیچ وجه جوابگوی سه و نیم میلیون خودرویی که در سطح شهر تردد می کنند، نیست و برای حل این مشکل تهران به مساحت حداقل 1500 پارکینگ نیاز دارد.
 
 وضعیت جای پارک و پارکینگ های تهران

این آمار نشان می دهد هیچ تناسبی میان حجم خودرو و تعداد پارکینگ ها وجود ندارد. البته گفتن این نکته ضروری است که این تعداد تناسبی با میزان خیابان های موجود در شهر هم ندارد.

مجتمع هایی بدون پارکینگ

از آنجا که مشکل ترافیک و نبود پارکینگ در مناطقی از تهران وجود دارد که تراکم جمعیت و ساختمان در آن بالاست؛ با این حال فضایی برای ساخت پارکینگ وجود ندارد و قیمت زمین آن نیز سر به فلک می کشد. در این میان بخش خصوصی هم به دلیل نبود توجیه اقتصادی ساخت پارکینگ، خود را کنار کشیده است.

اما این تمام ماجرا نیست. در یک دهه گذشته، تخلفات در حوزه ساخت و ساز تاثیر مستقیمی روی ترافیک شهر داشته است. مراکز و مجتمع های تجاری قارچ گونه در سطح شهر رشد کرده اند در صورتی که نه جانمایی درستی داشته اند و نه سخت گیری ای برای ساخت پارکینگ برای آنها وجود داشته است.

علیرضا نوذرپور، کارشناس مسائل شهری و رییس انجمن شهرسازان، در گفت و گویی با اشاره به این که سیاست های غلط و تخلفات ساختمان ها باعث وضعیت فعلی شهر تهران شده است، می گوید: این مجتمع ها در حاشیه خیابان ها، میادین و مسیرهای پررفت و آمد که در حالت طبیعی هم ترافیک دارند، ساخته شده اند و به دلیل مجهز نبودن به پارکینگ باعث قفل شدن خیابان ها می شوند. در این میان نبود پارکینگ باعث سرگردانی رانندگان برای پیدا کردن جای پارک شده و این موضوع هم مزید بر علت ترافیک برخی از مناطق تهران می شود.

او ضمن مخالفت با پارک حاشیه ای می گوید: مدیریت شهری ما از ساخت پارکینگ غفلت کرده و با متخلفان ساخت و ساز مماشات می کند و در این میان فقط به پارک حاشیه ای اکتفا می کند در حالی که پارک حاشیه ای به هیچ وجه قابل قبول نیست.

شهرداری، متولی ساخت پارکینگ در شهر

او با اشاره به این که مطمئنا متولی برنامه ریزی، ساخت و بهره برداری از پارکینگ ها در شهر بر عهده شهرداری است، می افزاید: «اما در قانون هم الزاماتی وجود دارد برای مثال به ازای هر واحد آپارتمانی باید پارکینگ وجود داشته باشد. مشکل این است بعضا برخلاف نکاتی که در پروانه ساخت وجود دارد، پارکینگ را یا نمی سازند یا آن را تغییر کاربری می دهند».

به اعتقاد نوذرپور، این باعث می شود پارکینگ تامین نشده، در بیرون از ساختمان و در معبر تامین شود. در حالی که خیابان های شهر برای عبور و مرور ساخته شده و حق عموم مردم است و جزء فضای شهری است که استفاده شخصی از آن می شود. پارک حاشیه ای مسیر حرکت را تنگ می کند، ظرفیت معابر را کاهش می دهد و باعث افزایش ترافیک می شود.

حمل و نقل عمومی برای کاهش تردد با خودرو

در این میان او به تجربه کشورهای پیشرفته اشاره می کند که با توسعه حمل و نقل عمومی شرایطی را ایجاد کرده اند تا مردم خودروها را برای سفرهای درون شهری از پارکینگ منازل خود خارج نکنند. این کارشناس شهری می گوید که ما نه مترو را توسعه دادیم و نه پارکینگ ساختیم؛ بلکه فقط به ساختن بزرگراه اکتفا کرده ایم.

پارکینگ هایی که قرار بود ساخته شود

احمد حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به این که وظیفه ساخت پارکینگ برعهده شهرداری تهران است، می گوید: «به خاطر دارم در شورای شهر اول 92 نقطه تهران مشخص شد تا پارکینگ عمومی در آن ساخته شود، اما این موضوع تا به امروز به سرانجام نرسیده است. حالا 17 سال از آن دوران می گذرد و در این 17 سال تغییرات بسیاری در شهر ایجاد شده است».

به گفته حکیمی پور، ساخت و سازها به ویژه ساخت مگامال ها باعث شده فضایی برای ساخت پارکینگ وجود نداشته باشد. درحال حاضر ما در جایی مشکل پارکینگ داریم که تراکم جمعیت و ساختمان های مسکونی تجاری و اداری در آن زیاد است؛ بنابراین باید به دنبال شناخت فضاهایی بود که بتوان از آنها استفاده کرد.

یکی از فضاهایی که حکیمی پور به آن اشاره می کند، استفاده از فضاهای زیرسطحی است. البته او معتقد است باید مطالعات دقیق جدیدتری درباره محل استقرار پارکینگ های عمومی انجام و در این میان شرایط برای ورود بخش خصوصی مهیا شود.
برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
خرید باکس 1
دکتر نائبی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
سوییچ ایران_1
عارفی_1
شیرآلات زمانی_1
ادیب_1
خرید باکس 3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
عارفی_3
ادیب_3
سوییچ ایران_3
شیرآلات زمانی_3
دکتر نائبی_3
خرید باکس 4
شیرآلات زمانی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
دکتر نائبی_4
عارفی_4
ادیب_4
سوییچ ایران_4
دکتر نائبی_2
عارفی_2
خرید باکس 2
سوییچ ایران_2
ادیب_2
شیرآلات زمانی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شاخه نبات_ فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
تنورستان_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
زمردی_فوتر موبایل اصلی
قالیشویی بانو_فوترموبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
آیلین_تزریق چربی
پارسیس_فوتر ساختمان
رستوران باغ بهشت _فوتر
تدبیرکالا_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
تنورستان_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
آیلین_فوتر بلفارو
فنی آتل_فوتر
زمردی_فوتر اصلی