جاباما
۶۲۵۸۳۶
۹ نظر
۵۰۰۸
۹ نظر
۵۰۰۸
پ

وضعیت سپرده‌گذاران در سه موسسه غیرمجاز

در حالی بیش از دو ماه از واگذاری مسئولیت سه تعاونی منحله افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان به بانک‌های مجاز گذشته که روند تعیین تکلیف آنها در مرحله‌ای متوقف شد و باید از سوی دستگاه‌های ذیربط برای این موضوع تصمیم‌گیری شود. در رابطه با البرز ایرانیان که تاکنون فرایند پرداخت شروع نشده است.

خبرگزاری ایسنا: در حالی بیش از دو ماه از واگذاری مسئولیت سه تعاونی منحله افضل توس، آرمان و البرز ایرانیان به بانک‌های مجاز گذشته که روند تعیین تکلیف آنها در مرحله‌ای متوقف شد و باید از سوی دستگاه‌های ذیربط برای این موضوع تصمیم‌گیری شود. در رابطه با البرز ایرانیان که تاکنون فرایند پرداخت شروع نشده است.

در راستای پایان دادن به فعالیت موسسات بزرگ غیرمجاز در اوایل مردادماه امسال بانک مرکزی از تصمیمی خبر داد که براساس آن مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی افضل توس را به بانک آینده، آرمان (وحدت) به موسسه ملل و همچنین البرز ایرانیان را به بانک تجارت واگذار کرده است. قرار بر این شد تا دو بانک و موسسه‌ای که مسئولیت این تعاونی‌ها را پذیرفته بودند در نتیجه ارزیابی دارایی‌ها و بدهی‌های آنها فرآیند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران را در دستور کار قرار دهند، اما طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در این توافق قرار نبود که پوشش کسری برعهده بانک‌های پذیرنده باشد، بلکه هرگونه کمبودی در نتیجه شناسایی و ارزیابی دارایی‌ها و بدهی‌های این تعاونی‌ها متوجه مدیران و سهام‌داران آنها بود.

تعیین تکلیف ۸۷ درصد سپرده گذاران افضل توس

براین اساس طولی نکشید که بانک آینده از زمان‌بندی برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران افضل توس خبر داد و از ابتدای مهرماه تا ۲۵ این ماه را زمان مراجعه سپرده‌گذاران تا سقف سه میلیون تومان اعلام کرد به‌ طوری که سپرده‌گذاران می‌توانستند با مراجعه به شعب افضل توس و ارائه مدارک و افتتاح حساب دفترچه بانک آینده را در اختیار گرفته و در فاصله ۱۵ روز کارت شتابی برایشان صادر شده تا تمام مبلغ تا سه میلیون تومان در دسترس آنها قرار گیرد.

با وجود پایان این مهلت گرچه همچنان سپرده‌گذاران تا سه میلیون تومان فرصت مراجعه و تعیین تکلیف حساب‌های خود را دارند، ولی ورود به ارقام کلان‌تر هنوز مشخص نشده است، طبق آخرین گزارش از وضعیت پرداختی‌ها در این تعاونی از مجموع ۳۶۰ هزار سپرده‌گذار افضل توس حدود ۳۱۱ هزار نفر یعنی نزدیک به ۸۷ درصد تعداد سپرده‌گذاران آن تعیین تکلیف شده‌اند.

۲۷۰ هزار سپرده گذار آرمان تعیین وضعیت شدند

اما در رابطه با تعاونی آرمان (وحدت) که به موسسه ملل واگذار شد، فرآیند مرحله‌ای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران از ۱۲ مهرماه تا ابتدای آبان‌ماه برای سپرده‌های تا سقف سه میلیون تومان مشخص شده بود که سپرده‌گذارانی که تا ۳۱ فروردین‌ماه امسال تا سه میلیون تومان وجه داشتند می‌توانستند با مراجعه به شعب این تعاونی وضعیت حساب خود را مشخص کنند. آخرین وضعیت پرداختی‌ها در تعاونی وحدت از این حکایت دارد که از مجموع ۳۹۰ هزار سپرده‌گذار تعاونی غیرمجاز وحدت، ۲۷۰ هزار نفر یعنی حدود ۷۲ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده‌اند.

در مجموع در مورد هر دو تعاونی افضل توس و وحدت با وجود پایان زمان مشخص شده برای تعیین وضعیت سپرده‌گذاران تا سقف سه میلیون تومان همچنان شرایط برای مراجعه به شعب وجود دارد، ولی مبالغ بالاتر فعلا متوقف است، چرا که در این رابطه باید از سوی دستگاه‌های ذیربط تصمیم‌گیری و به بانک آینده و موسسه ملل به عنوان مسئول اجرای تعهدات ابلاغ شود.

این در حالی است که طبق اعلام حیدری -معاون نظارت بانک مرکزی- برای تعیین تکلیف باقی‌مانده سپرده‌گذاران تعاونی‌های افضل توس و وحدت پیشنهادات لازم توسط بانک مرکزی به کمیته منتخب سران سه قوه ارائه شده که نتیجه آن پس از برگزاری جلسه کمیته منتخب و بررسی پیشنهاد بانک مرکزی اعلام می‌شود. با این حال ظاهرا تاکنون آنچه که بانک آینده و موسسه ملل برای سپرده‌های تا سقف سه میلیون تومان این دو تعاونی پرداخت کرده‌اند از منابع خود آنها بوده و باید در ادامه تسویه شود. در حالی که پیش ازاین قرار نبود منابع این بانک‌ها درگیر بدهی تعاونی‌های منحله باشند.

البرز ایرانیان در دستگاه قضا

اما دیگر تعاونی واگذار شده البرز ایرانیان است که مسئولیت آن به عهده بانک تجارت قرار گرفته، این بانک گرچه تعداد سپرده‌گذاران آن در مقایسه با دو تعاونی دیگر کمتر است، اما تاکنون بانک تجارت به تعیین تکلیف سپرده‌های آن ورود نکرده است دلیل اصلی این موضوع به برخی مسائل قضایی برمی‌گردد.

آن طور که معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرده پرونده تعاونی البرز ایرانیان اکنون در مرجع قضایی تحت بررسی و رسیدگی قرار دارد و این پرونده دارای پیچیدگی‌های زیادی است که نیازمند صرف وقت و دقت زیادی خواهد بود، در صورتی که مرجع قضایی پس از اتمام رسیدگی و در صورت وجود دارایی دستور انتقال دارایی‌ها را به بانک تجارت صادر کند آنگاه بانک مرکزی نسبت به نقدینگی لازم برای بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران متناسب با دارایی‌های منتقل شده اقدام خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • الا

      هنوز هیچ پولی به مالباختگان وحدت پرداخت نشده چرا مردم را با این خبرهای دروغ بازی می دهید .نوبت شما هم می رسه

    • اقتصاد

      با سلام
      هموطنان عزیز سودای یک شبه پول دار شدن و.. شما را در دام کلاهبرداران نیندازد...
      لطفا در بانکهای مجاز سپرده گذاری کنید..تا گول برخی..را نخورید

    • ترک ترکی یا شکاف شکافی

      بانک های مجاز هم ورشکسته اند.یک دوستی به دوستش گفت ننت خیلی پیر و شکسته شده! دوستش گفت آره بخدا از ترک ماتحتش پیداست! حالا از اقتصاد مان پیداست که بانکهای مجازمان هم ترک برداشته اند.

    • بدون نام

      موسسات غیرمجاز؟؟؟؟!!! این موسسات مجاز بودند و از بانک مرکزی محوز رسمی داشتند

    • خوزستانیم

      متوقف شد یعنی چه قرار بود بعدازسه ملیونی برای بقیه اعلام کنند .دروغ تاکی .خواستید ابرو بردارید چشمش راکورکردید.مردم پول خودشان را می خواهند بقیه هستی این مملکت مال خودتان .انگار ازاین هرج ومرجی که درست کرده اید خوشتان می آید.رهبری عزیز هم که دستور فرمودند دیگر چه می خواهید.مردم خوزستان پولشان از آرمان وشما پس می گیرند.آن هم خیلی زود

    • بهروز

      جناب اقتصاد این موسسه ها از بانک مرکزی مجوز داشتن که ما اطمینان کردیم حالا بانک مرکزی میزنه زیرش

    • بهبهان

      چرا اینقدر دور چاپ می کنید

    • چراغی

      چرا ثامن الائمه پولمان را نمیدهد این را که دیگر میگویند مشکلی ندارد . چرا اینقدر به مردم ظلم می کنید بترسید از آه مظلوم که عرش خدا را می لرزاند .

    • بدون نام

      این دروغها تاکی ادامه داردخجلت بکشید مردم خسته شدند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج