کشف دلیل علاقه مرجان ها به خوردن پلاستیک
لاله زار مال_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
وب سایت کلیک: نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که مرجان ها طعم پلاستیک را دوست دارند و به همین خاطر ضایعات پلاستیکی رها شده در دریاها را می خورند.

دلیل علاقه مرجان ها به خوردن پلاستیک کشف شد

وجود پلاستیک یک خطر بالقوه برای حیات وحش دریاها و اقیانوس ها است. این پلاستیک ها سالانه جان بسیاری از ماهی ها را به خطر می اندازد، پرنده های دریایی را خفه می کند و حتی نسل لاک‌پشت ها را در معرض انقراض قرار داده است. لاک‌پشت ها فکر می کنند پلاستیک های شناور عروس های دریایی هستند و آنها را می بلعند و این سبب مرگ آنها می شود.

اما یکی از آسیب هایی که در تحقیقات محیط زیست کمتر به آن پرداخته شده خطر پلاستیک ها برای ساکنان کوچک‌تر دریا همانند مرجان هاست.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه دوک کارولینای شمالی، به پژوهشی در این زمینه پرداختند که نتایج آن در مجله "Marine Pollution Bulletin” منتشر شده است.

الکساندر سیمور پژوهشگر دریایی در خصوص علت خورده شدن پلاستیک ها توسط موجودات دریایی گفت: سال‌ها متخصصان زیست شناسی و محیط زیست تصور می کردند که بیشتر موجودات دریایی به طور تصادفی از پلاستیک استفاده می کنند؛ به نظر می رسید که محیط گیج کننده دریا و یا شاید گرسنگی بیش از حد باعث می شود تا موجودات دریایی آشغال ها را امتحان کنند.

اما محققان با بررسی روی مرجان ها یک دلیل ناراحت کننده دیگر برای این موضوع پیدا کردند. آستین آلن، دانشجوی دکتری علوم دریایی دوک، گفت: احتمالاً پلاستیک ذاتاً برای این موجودات دریایی خوشمزه هستند و مواد شیمیایی بکار رفته در آن، اشتهای آنها را تحریک می کند.

اکنون زباله‌های پلاستیکی در سراسر اقیانوس ها و دریاها پراکنده شده اند و ذرات ریز آنها برای مرجان ها همانند غذا خوشمزه است.

محققان در این مطالعه عکس العمل مرجان ها در مواجه با ذرات پلاستیکی با قطر کمتر از یک میلی متر را با عکس العمل این موجودات هنگام مواجه با ذرات شن و ماسه مقایسه کردند.

هنگامی که ذرات شن و ماسه در نزدیکی پولیپ مرجانی قرار می گیرند آنها با استفاده از موهای کوچک خود شن و ماسه را از دهان خود دور می کردند؛ اما اگر یک قطعه پلاستیکی در نزدیکی آنها قرار گیرد، مرجان ها فعال می شوند و سلاح های هارپون سلولی خود به نام cnidoblasts را برای خوردن پلاستیک ها ترشح می کردند. محققان پلی استایرن، پلی وینیل کلرید و شش نوع دیگر از پلاستیک را هم به مرجان ها دادند. بیش از ۸۰ درصد از ذرات پلاستیکی خورده شدند.

این موجودات از طریق بینایی شکار نمی کنند درواقع آنها چشم ندارند، بنابراین با استفاده از سنسورهای شیمیایی، می فهمند که چه چیزی برای خوردن خوب است. این یک استراتژی متفاوت نسبت به استفاده از قدرت بویایی در حیوانات است.

دانشمندان دانشگاه دوک تلاش کردند مشخصات شیمیایی پلاستیک را با پوشاندن آن در یک لایه دیگر تغییر دهند. آنها شگفت زده شدند که مرجان ها پلاستیک خام را ترجیح می دهند. در آزمایش های آکواریوم، مرجان ها پلاستیک های تمیز را با سرعت بیش از پنج برابر از نسخه بیوفیلد مصرف می کردند. این ترجیح، نشان می دهد که پلاستیک دارای یک عنصر شیمیایی جذاب برای مرجان ها است.

سیمور یکی از محققان این طرح گفت: حداقل برخی از صدها مواد به کار رفته در پلاستیک به عنوان فاگوستیمولانت (یک ترکیب خوشمزه) برای مرجان ها عمل می کند.

موارد دیگری هم در خصوص جذب سایر موجودات دریا به پلاستیک ها مشاهده شده است؛ مثلاً در سال ۲۰۱۶، گزارش شده است که پرنده های دریایی به پلاستیک با پوشش باکتری جذب شده اند و اخیراً هم دیده شده است که ماهی های کولی در اطراف یک تکه پلاستیکی جمع می شوند؛ بنابراین باید به طعم جذاب پلاستیک برای موجودات به عنوان یک مشکل عمده نگاه شود.

هرچند هنوز مطالعات برای تعمیم دادن خوشمزه بودن پلاستیک برای کل موجودات دریایی کم است ضمن آنکه این مطالعه هم اثبات نمی کند که مرجان ها تکه های پلاستیکی را به سایر مواد غذایی ترجیح می دهند.

خوشمزه بودن پلاستیک برای مرجان ها کمتر از خطرات دیگری چون سفید شدن مرجان ها، اقیانوس های اسیدی و ماهیگیری جان آنها را تهدید می کند اما باید فکری به حال این آلاینده کرد.

این تیم تحقیقاتی پیشنهاد می کند که عنصر شیمیایی که سبب جذب این موجود دریایی به پلاستیک می شود شناسایی و حذف شود.