۶۳۳۰۳۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سفر سعد حریری به پاریس برای نجات عربستان

سعد حریری نخست وزیر لبنان صبح شنبه وارد فرانسه شد. رسانه‌های لبنان می‌گویند دو فرزند حریری هنوز در عربستان هستند و با پدر و مادر خود به پاریس سفر نکرده‌اند. تصاویری از ورود حریری و لارا، همسرش به اقامتگاهشان در پاریس منتشر شده است. او با هواپیمای شخصی خود عربستان را ترک کرد.

فرارو: سعد حریری نخست وزیر لبنان صبح شنبه وارد فرانسه شد. رسانه‌های لبنان می‌گویند دو فرزند حریری هنوز در عربستان هستند و با پدر و مادر خود به پاریس سفر نکرده‌اند. تصاویری از ورود حریری و لارا، همسرش به اقامتگاهشان در پاریس منتشر شده است. او با هواپیمای شخصی خود عربستان را ترک کرد.

پیش تر شبکه خبری المستقبل که متعلق به خانواده حریری است اعلام کرده بود که او ساعت ۲۳ و ۲۰ دقیقه جمعه سوار بر هواپیمای شخصی خود و به همراه همسرش فرودگاه ریاض را به مقصد فرانسه ترک کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حریری پیش از ترک عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو داشته است.

حریری در تازه‌ترین پیام توییتری خود شایعه در حصر بودن در عربستان را بار دیگر رد کرد. او شب گذشته در مسیر رفتن به فرودگاه ریاض در حساب کاربری خود نوشته بود: «گفتن این حرف که در عربستان به اسارت گرفته شده‌ام و نمی‌توانم عربستان را ترک کنم، یک دروغ است. اکنون در راه رفتن به فرودگاه هستم.»

در همین حال، میشل عون، رییس جمهوری لبنان در تازه‌ترین پیام توییتری خود در روز شنبه اعلام کرده است که سعد حریری به مناسبت جشن سالروز استقلال روز چهارشنبه به لبنان بازخواهد گشت.

حریری روز چهارم نوامبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی استعفا داد و از آن زمان در این کشور باقی مانده بود. استعفای او هنوز پذیرفته نشده است.

امانوئل ماکرون در هفته جاری شخصا از سعد حریری و خانواده‌اش برای سفر به عربستان سفر کرد. این دعوت با هدف از بن بست در آوردن وضعیت استعفای نخست وزیر لبنان در عربستان انجام شد.

استعفای حریری از نخست وزیری لبنان با واکنش برخی مقام‌های سیاسی لبنان و دیگر کشورها همراه بود.

میشل عون، رییس جمهوری لبنان از سعد حریری به‌عنوان «نخست وزیر ربوده شده» یاد کرد.

حسن نصرالله، دبیر حزب الله لبنان نیز گفت که استعفای او تصمیم عربستان بوده است. وزیر خارجه آلمان نیز در تازه‌ترین واکنش گفت که سعد حریری بر خلاف اراده‌اش درعربستان نگه‌ داشته شده است. عربستان در واکنش به این سخن، سفیر خود را در آلمان فرا خواند.

هدف حریری از سفر به پاریس چیست؟ فرانسه از این سفر چه موضوعی را دنبال می کند؟

صباح زنگنه تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره سفر حریری به فرارو گفت: «این سفر بعد از اینکه فشار های زیادی به عربستان وارد شد که از ترک حریری از عربستان ممانعت می کرد و بعد از سفر رییس جمهور فرانسه به عربستان و تاکید بر ترک ریاض و بازگشت حریری به بیروت انجام می شود. عربستان هم برای کاهش فشارها تصمیم گرفت که حریری چند روزی به پاریس سفر کند.»

او افزود: «این سفر به عنوان راهی برای خروج از بن بستی که عربستان در آن افتاده است، تلقی می شود. این راه حل به آسانی به دست نیامده بلکه بر اثر فشارهای دولت لبنان، رییس جمهور فرانسه و احزاب این کشور و اروپا به عربستان اتخاذ شده است. آنچه که نتیجه این سفر می شود احتمالا حریری مدتی را در پاریس خواهد ماند تا آب ها از آسیاب بیافتد. عربستان با نگهداشتن فرزندان حریری در ریاض همچنان به گروگانگیری و اعمال فشار بر حریری ادامه می دهد تا او مطابق خواست عربستان عمل و اظهار نظر کند.»

او در پاسخ به این سوال که تلاش ها برای این است که حریری به لبنان برگردد، آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟، گفت: «عربستان مانع بزرگ بازگشت حریری به لبنان است. سعودی ها انتظار دارند زمینه های یک فتنه و و اختلاف داخلی را به وجود آورند.»

زنگنه تاکید کرد: «با سفر حریری به پاریس و تاخیر بازگشت او به لبنان باز هم عربستان به دنبال آن است که با تبلیغات علیه حزب الله و میشل عون رییس جمهور مسیحی این کشور ادامه دهد. اقداماتی هم انجام گرفته شده در زمینه دعوت رهبر کلیسای مارونی به عربستان و اجازه گشایش یک کلیسا در ریاض در همین جهت تفسیر می شود. عربستان به دنبال ایجاد اختلاف بین مسیحیان هم هست تا جایگاه میشل عون به عنوان رییس جمهور را تضعیف کند. عربستان همه مولفه های اجتماعی و سیاسی لبنان را هدف قرار داده است و عملکردش مختص به حزب الله و شیعیان نیست.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که عربستان چقدر در رسیدن به اهدافش موفق بوده است گفت: «عربستان در پروژه قطر شکست خود و عملا کل شورای همکاری خلیج فارس را در معرض انحلال و نابودی قرار داد و اکنون سخنانی دال بر این وجود دارد که این شورا دیگر کارایی ندارد و باید به سمت ایجاد ائتلاف جدیدی حرکت کرد. در لبنان هم عربستان عملا تاکنون شکست خورده است و همه تلاشهایش با نتیجه معکوسی روبه رو بوده است.»

او در پاسخ به این سوال که فرانسه در این میدان به دنبال چیست؟، گفت: «فرانسه بازار عربستان را مورد نظر دارد. این کشور به دنبال آن است که بتواند تسلیحات به عربستان بفروشد. قبلا هم عربستان وعده سه تاچهار میلیارد دلار خرید تسلیحاتی برای ارتش لبنان داده بود این وعده چند سالی است به تعویق افتاده است و اختلافات زیادی هم با فرانسه و هم با دولت لبنان در این باره دارد. بنابراین فرانسه به دنبال احیای آن وعده و یا فروش تسلیحات دیگری به عربستان است. فرانسه از این که همه بازار تسلیحات کشورهای خلیج فارس را در اختیار آمریکا می بیند به شدت ناراضی است و از این جهت به دنبال کسب و کار خودش است.»

زنگنه درباره این که عربستان تا کجا می تواند به لبنان فشار وارد کند، اظهار کرد: «عربستان یک سقف انتظار دارد، آن هم این است که اسرائیل را تحریک به حمله به لبنان کند، اما این به سادگی نیست چرا که اسرائیل می داند که حمله به لبنان تبعات سختی خواهد داشت حتی ممکن است به آزادسازی بخشی از سرزمین های اشغالی هم منجر شود. کف این فشارها ایجاد اختلافات داخلی است و حد میانی آن هم اعمال فشار بر مسائل مالی و بانکی در داخل لبنان است که این مورد هم با توجه به این که سیستم بانکی لبنان از اعتبار بالایی برخوردار است خصوصا در میان کشورهای اروپایی به راحتی انجام پذیر نخواهد بود. لذا صرفا به سمت تحریم و ممنوعیت تعاملات مالی و بانکی به سمت اعضا، پیروان و همیاران حزب الله هدایت خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج