اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۵۹۱۳۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ترامپ دوباره در برجام باقی خواهد ماند؟

چند روز دیگر رئیس‌جمهور آمریکا باید موضع کشورش در قبال برجام را تعیین کند. ترامپ از این توافق "متنفر" است؛ پس چگونه عمل خواهد کرد؟

فرارو: چند روز دیگر رئیس‌جمهور آمریکا باید موضع کشورش در قبال برجام را تعیین کند. ترامپ از این توافق "متنفر" است؛ پس چگونه عمل خواهد کرد؟

نشریه آمریکایی پالیتیکو، طی یادداشتی به قلم سوزان گلاسر، به بن‌بست برجامی ترامپ پرداخت. رئیس‌جمهور آمریکا از یک طرف با برجام میانه خوبی ندارد و از طرف دیگر کارشناسان آمریکایی به او توصیه می‌کنند ار این توافق خارج نشود.

پالیتیکو نوشت: همزمان با موج اعتراضات خیابانی در ایران، تظاهرات، ترامپ را در یک وضعیت نامطلوبی قرار داده است. زیرا او با ضرب الاجل جدیدی مواجه است که در آن باید درباره ادامه دادن با توافق هسته‌ای که از آن متنفر است، تصمیم‌گیری کند.

در حقیقت، آخر هفته جاری انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور آمریکا که برجام را بدترین توافق خواند و آن را علیرغم شواهد تایید نکرد، مجددا برجام را زنده نگه دارد.

گلاسر که در چند روز گذشته با شش نفر از متخصصان مسائل ایران در واشینگتن صحبت کرده، خبر داد که تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط ترامپ مورد اجماع این کارشناسان است.

این تحلیلگر با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ نوشت: حتی زمانی که معلوم باشد که مشاوران او از چه چیزی حمایت می‌کنند و چگونه به او مشاوره داده‌اند، رئیس‌جمهور مکررا تمایل مخالفت با طرح‌های مشاوران را نشان داده است.

در سال گذشته میلادی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه و جیم متیس، وزیر دفاع، هر دو توصیه کردند که ترامپ در توافق هسته‌ای باقی بماند و پای‌بندی ایران به آن را تایید کند. هر دو اشاره کردند که هیچ چیز مانع اتخاذ اقدامات سرسخت علیه ایران خارج از برجام نمی‌شود. با این حال، ترامپ در اکتبر خلاف توصیه آن‌ها عمل کرد و سیاست واقعی خود را به یک باتلاق مبهم تبدیل کرد. زیرا او برجام را تایید نکرد، اما از آن خارج نشد. در مقابل، گفت که با کنگره و متحدان اروپایی برای تحمیل شرایط جدید به ایران کار خواهد کرد.

تاکنون در رابطه با کنگره و اروپایی‌ها پیشرفت کمی حاصل شد. بازبینی یک سیاست کلان درباره چگونگی مقابله با ایران در خاورمیانه هنوز تمام نشده و در همین اثنا ایران به عنوان اولین آزمون واقعی در حوزه سیاست خارجی ترامپ در سال ۲۰۱۸ مطرح شده است.

گلاسر با اشاره به همزمانی اعتراضات ایران و فرا رسیدن موعد تایید برجام در آمریکا نوشت: مشاوران ترامپ به طور خصوصی برای ارزیابی چگونگی پرداختن به اعتراضات و به یک مشکل نابهنگام جلسه گرفتند: ضرب الاجل کنگره‌ای جمعه آینده به ترامپ برای تایید مجدد برجام یا لغو آن.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مشاور کلیدی دولت ترامپ درباره ایران، گفته؛ "یک پیش‌بینی: تمدید تعلیق تحریم‌ها انجام خواهد شد، عدم تایید پای‌بندی ایران به برجام مجددا اتفاق خواهد افتاد."

نویسنده یادداشت ضمن اشاره به ابهام و غیرقابل پیش‌بینی بودن واشینگتن در عصر ترامپ به نقل از یک مشاور عالی سابق دولت آمریکا در امور ایران نوشت: من همین دیروز یک مقام بلندپایه را دیدم که هیچ ایده‌ای درباره آنچه که ترامپ انجام خواهد داد، نداشت.

سوزان مالونی، کارشناس برجسته مسائل ایران و عضو بخش برنامه‌ریزی سیاستی در وزارت خارجه آمریکا در دو سال آخر دوره ریاست جمهوری بوش گفت: آزمون واقعی در هفته جاری فرا می‌رسد. برداشت من این است که آنچه در ایران در جریان است، مستقیما بر روایت آن‌هایی که به ترامپ مشاوره می‌دهند، تاثیر می‌گذارد و آن این است: نمی‌توان با یک موجودیت ذاتا شرور تعامل کرد. اساسا، مشکل، مسئله برنامه هسته‌ای یا درگیری ایران در سوریه و سایر اماکن منطقه نیست. بلکه اساسا مشکل، ماهیت نظام (ایران) است.

مالونی با اشاره به اعتراضات درون ایران، مدعی شد: این تجمعات، احتمالا او را به اتخاذ اقدام خیلی مخرب اغوا کند.

مالونی چنین اقدامی را "اشتباه بزرگ" توصیف کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج