۶۸۶۹۴۸
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

درباره موسيقي برنده جايزه اسكار

نودمين مراسم اعطاي جوايز سينمايي اسكار در سالن دالبي تئاتر لس‌آنجلس در حالي برگزار شد كه فيلم «شكل آب» (The shape of water) به كارگرداني «گيلرمو دل‌تورو» با نامزدي در ۱۳ شاخه و دريافت چهار جايزه به پيشتاز فيلم‌هاي اين دوره تبديل شد.

روزنامه اعتماد: نودمين مراسم اعطاي جوايز سينمايي اسكار در سالن دالبي تئاتر لس‌آنجلس در حالي برگزار شد كه فيلم «شكل آب» (The shape of water) به كارگرداني «گيلرمو دل‌تورو» با نامزدي در ۱۳ شاخه و دريافت چهار جايزه به پيشتاز فيلم‌هاي اين دوره تبديل شد. «شكل آب» علاوه بر دريافت دو جايزه اصلي اسكار (بهترين فيلم بلند و بهترين كارگرداني)، جايزه بهترين موسيقي متن را نيز از آن خود كرد.

موسيقي متن اين فيلم را «الكساندر دسپلا» موسيقيدان و رهبر اركستر ٥٦ ساله فرانسوي ساخته است كه پيش از اين نيز براي موسيقي متن فيلم «هتل بزرگ بوداپست» برنده همين جايزه شده بود. دسپلا در كارنامه كاري‌اش ساخت موسيقي متن فيلم‌هاي موفقي را برعهده داشته كه از جمله آنها مي‌توان به دختري با گوشواره‌هاي مرواريد (۲۰۰۳)، ملكه (۲۰۰۶)، قطب‌نماي طلايي (۲۰۰۷)، مورد عجيب بنجامين باتن (۲۰۰۸)، يك پيامبر (۲۰۰۹)، آقاي فاكس شگفت‌انگيز (۲۰۰۹)، هري پاتر و يادگاران مرگ- قسمت اول و دوم (۲۰۱۰)، سخنراني پادشاه (۲۰۱۰)، قلمرو طلوع ماه (۲۰۱۲)، درخت زندگي (۲۰۱۱)، سي دقيقه پس از نيمه‌شب (۲۰۱۲)، آرگو (۲۰۱۲)، بازي تقليد (۲۰۱۴) اشاره كرد.

با آنكه موسيقي متن فيلم «شكل آب» اولين همكاري دسپلا و دل تورو به حساب مي‌رود اما اين موسيقي تا به امروز با استقبال بالايي همراه شده و توانسته جايزه گلدن‌گلوب را نيز از آن آهنگساز خود كند. فارغ از موسيقي متني كه دسپلا براي اين فيلم ساخته‌ تعدادي ترانه كلاسيك نيز استفاده شده است كه به همراه موسيقي متن اصلي در قالب يك آلبوم در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شد.

الكساندر دسپلا در كنار موسيقيدانان بزرگي نظير Claude Ballif، Iannis Xenakis در فرانسه و Jack Hayes در ايالات متحده امريكا، در رشته آهنگسازي تحصيل كرد و از آنجا كه علاقه زيادي به تماشاي فيلم و سينما داشت در حوزه موسيقي متن فيلم كار خود را به شكل جدي‌تري دنبال كرد. او در سال ۱۹۸۶ اولين فيلم خود را با عنوان Le souffleur را آهنگسازي كرد و در سال ۲۰۰۳ با ساخت موسيقي متن فيلم «دختري با گوشواره‌هاي مرواريد» نامزد جايزه شد. جايزه‌اي كه براي دسپلا شهرتي جهاني به همراه آورد.

ساخته‌هاي اين آهنگساز توسط اركستر‌هاي مطرح جهان نظير اركستر سمفونيك لندن، اركستر فيلارمونيك سلطنتي و اركستر سمفونيك مونيخ به رهبري خودش اجرا شده است. الكساندر دسپلا در ساخت موسيقي فيلم و ديگر آثارش علاوه بر موسيقي كلاسيك به موسيقي معاصر و پست-رمانتيك نيز گرايش‌هايي داشته است كه اين گرايش‌ها از علاقه‌ او به موسيقي‌هايي نظير كلاسيك و سمفوني‌هاي فرانسوي مثل آثار راول و دبوسي، موسيقي جز و ملل نشأت مي‌گيرد. او در حالي كه كارش را در زمينه ساخت موسيقي متن فيلم و برنامه‌هاي تلويزيوني دنبال مي‌كرد، همكاري‌اش را با كمپاني‌هاي تئاتر از جمله La Comédie Française آغاز كرد. همين امر سبب آن شد تا به اهميت دراماتورژي و چگونگي ادغام موسيقي با اجراي بازيگران پي ببرد.

برخي از نا‌متعارف‌ترين موسيقي‌هاي دسپلا نتيجه سه همكاري او با وِس اندرسون در فيلم‌هايي چون «قلمرو طلوع ماه»، «آقاي فاكس شگفت‌انگيز» و «هتل بزرگ بوداپست» است. وِس اندرسون در مصاحبه‌اي با ورايتي درباره اين آهنگساز گفته است: «موسيقي قطعا بخش عمده‌اي از فيلم‌ را شكل مي‌دهد و فيلم‌هايي كه من ساخته‌ام به اين عنصر بي‌اندازه وابسته بوده‌اند. الكساندر دسپلا از ميانه كار به عنوان آهنگساز به پروژه‌هاي من ملحق شد و حال و هوا و لحن اين فيلم‌ها را با موسيقي‌اش خلق كرد. ما كوشيديم هويتي به موسيقي دهيم كه خاص اين فيلم‌ها بود.»الكساندر دسپلا پيش از اين نيز ٧ بار نامزد دريافت جايزه اسكار شده بود؛ او همچنين ۸ بار نامزد جايزه سزار (دوبار موفق به كسب آن شد) هفت بار نامزدي جايزه بفتا (دوبار موفق به كسب آن شد)، هفت بار نامزدي گلدن گلوب (يك بار موفق به كسب آن شد) و شش بار نامزد جايزه گرمي (دوبار موفق به كسب آن شد) را در كارنامه كاري خود دارد. داستان فيلم «شكل آب» در دهه ١٩٦٠ ميلادي روي مي‌دهد كه روايت زن لال سرايداري است كه در آزمايشگاهي محرمانه كار مي‌كند و دلباخته موجودي شبيه به ماهي مي‌شود. او با زبان اشاره با ديگران ارتباط برقرار مي‌كند. اليسا به عنوان نظافتچي در اين آزمايشگاه از زندگي خود چندان راضي نيست.

با ورود موجود عجيب دو‌زيستي به آزمايشگاه اوضاع براي اليسا عوض مي‌شود. كسي كه مسوول تحقيق روي اين موجود است شخصي به نام سرهنگ ريچارد استريكلند است كه فردي خشن و جدي است. اليسا طي حضور متعددش در محل نگهداري موجود كه درون مخزن آبي نگهداري مي‌شود با او ارتباط برقرار كرده به مرور رابطه‌اي عاشقانه بين اين دو شكل مي‌گيرد. اليسا كه در اتفاقاتي متوجه مي‌شود سرهنگ قصد كشتن اين موجود را دارد تصميم به فراري دادن او مي‌گيرد. تصميمي كه جان خودش و عزيزانش را با خطر بزرگي رو‌به‌رو مي‌كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج