رضا میرکریمی از جشنواره جهانی فیلم فجر می‌گوید
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
شیرآلات زمانی_1
اپیلاسیون نانا 1
ادیب_1
شیرآلات زمانی_3
اپیلاسیون نانا 3
ادیب_3
شیرآلات زمانی_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_4
ادیب_2
شیرآلات زمانی_2
اپیلاسیون نانا 2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۷۰۵۰۶۲
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
۳۶۳۳
اگرچه سن جشنواره جهاني فيلم فجر عدد سي‌وشش را نشان مي‌دهد، اما بايد گفت كه در عمر خود فرازها و فرودهاي بي‌شماري ديده است خصوصا اينكه جشنواره جهاني فيلم فجر سه سال است كه از جشنواره فيلم‌فجر جدا شده است و به طور مستقل به راه خود ادامه مي‌دهد.

روزنامه اعتماد: اگرچه سن جشنواره جهاني فيلم فجر عدد سي‌وشش را نشان مي‌دهد، اما بايد گفت كه در عمر خود فرازها و فرودهاي بي‌شماري ديده است خصوصا اينكه جشنواره جهاني فيلم فجر سه سال است كه از جشنواره فيلم‌فجر جدا شده است و به طور مستقل به راه خود ادامه مي‌دهد. ابتداي اين امر با انتقادات مختلفي مواجه شد اما رضا ميركريمي در مقام دبير جشنواره تصميم گرفت كه به راه خود ادامه بدهد تا امروز بتواند از اين جشنواره دفاع كند.

دبيري شما در جشنواره جهاني فيلم وارد سومين عمر خود شده است، سوال من اين است كه چقدر توانسته‌ايد به سياست‌هاو اهداف اوليه برسيد؟

بايد بگويم به بسياري از اهداف خود رسيده‌ايم و در برخي از بخش‌ها بيش از آنچه توقع داشتيم دستاورد داشته‌ايم؛ اين تصور را در ابتداي مسير نداشتيم كه در طول ٣ سال به اين دستاوردها برسيم. از سوي ديگر دوست داشتيم به سمت حرفه‌اي شدن جشنواره پيش برويم و از امكانات رفاهي تشريفاتي كه هزينه‌بر است كاسته و امتيازات حرفه‌اي‌تر را در اختيار هنرمندان قرار بدهيم. همچنين يكي ديگر از اهداف ما اين بود كه جشنواره فقط مقصدي براي ديدن فيلم‌هاي ايراني نباشد، بلكه جشنواره جهاني بتواند منطقه بزرگ‌تري در خاورميانه، آسيانه ميانه، بخش‌هاي از آناتولي و قفقاز را نمايندگي كند. به اين منظور هدف ويژه‌اي براي پيدا كردن استعدادها و فيلم‌هاي جديد اين منطقه طراحي كرديم و امروز شاهد هستيم كه تعداد بسياري از فيلم‌هاي اين منطقه اولين اجراي بين‌المللي خودشان را در اين جشنواره تجربه مي‌كند. اين امر براي مهمان خارجي ما فرصت است كه در كنار اينكه به ايران سفر مي‌كنند و آخرين فيلم‌هاي ايراني را مي‌بيند، مي‌تواند فيلم‌هاي منطقه را هم ببيند. اين دستاوردي است كه خيلي زود به آن رسيديم.

زمان سريعي است. چگونه به آن رسيديد؟

اولين و مهم‌ترين هدفي كه از ابتدا طراحي و مشخص كرديم طراحي و نقشه راه بود. دوم اينكه گروه مديريتي جشنواره در طول اين سه سال تغيير نكرد. اين امر فقط شامل دبيري جشنواره نبود بلكه مجموعه مديران جشنواره را دربرمي‌گيرد. به همين دليل اين فرصت را پيدا كردند كه خودشان را ارزيابي و اشكالات را در طول سال برطرف كنند. سوم اينكه ما دبيرخانه ثابت داشتيم و اين نكته‌اي بود كه در جشنواره فيلم فجر وجود ندارد و دليل آسيب جشنواره فيلم فجر محسوب مي‌شود. داشتن دبيرخانه جشنواره كمك مي‌كند كه در طول سال وضعيت سينما رصد بشود و ما در طول سال بتوانيم ديد و بازديدهايي با جشنواره‌هاي ديگر داشته باشيم.

‌آيا اين ديد و بازديدها هزينه‌هاي براي شما ندارد؟

لزوما ما هزينه‌هاي آن را نمي‌پردازيم. ما در مقابل پذيرايي‌اي كه از مهمانان جشنواره خارجي انجام مي‌دهيم مي‌توانيم انتظاراتي داشته‌باشيم كه نمايندگان ما با كمترين هزينه در جشنواره‌هاي آنها حضور داشته باشند. پيش از اين به دليل اينكه دبيرخانه ثابت نداشتيم از اين امتيازات زياد استفاده نمي‌كرديم و بيشتر خدمات يكسويه مي‌داديم.

سوال من اين است كه آيا اين امتيازاتي كه امروز داريم به دليل وجود دبيرخانه است يا به دليل اعتبار جشنواره‌ است كه در طول اين ٣ سال به دست آورده شده است؟ پيش از اين ما مصر بوديم كه همه امكانات مادي و معنوي را به هنرمندان خارجي بدهيم تا به هر طريقي در جشنواره فجر حضور داشته باشند؛ اما با توضيحات شما گويا در حال حاضر اين امر برعكس شده و كشورهاي ديگر تمايل دارند كه در جشنواره جهاني شركت كنند.

بله، دقيقا برعكس شده است. در همسايگي جنوبي كشور، جشنواره‌اي برگزار مي‌شود كه صدهزار دلار مي‌پردازد كه چندتا ستاره سينما روي فرش قرمز آن پا بگذارند. در جشنواره جهاني فجر هنرمنداني داريم كه براي آوردن‌شان اصلا پولي خرج نكرده‌ايم. البته همه اين امر به دليل كار حرفه‌اي كه در جشنواره انجام شده نيست، بلكه بخش زيادي مربوط به فرهنگ و تمدني است كه پشت اين جشنواره وجود دارد و ما را از ديگر كشورها و جشنواره‌ها متمايز مي‌كنند. عدم تغييرات آيين‌نامه‌اي و تاكيد روي مقررات، طراحي هدف، داشتن چشم‌انداز، يك جشنواره را داراي شناسنامه مي‌كند، در نتيجه سايرين هم به اين نتيجه مي‌رسند كه چگونه با جشنواره رفتار كنند. از اين جهت فكر مي‌كنم كه ما در مسير درستي حركت مي‌كنيم.

هزينه‌هاي مهمانان به چه صورت است؟ در خبرها خواندم كه فيلم‌ها براي اينكه بتوانند در جشنواره ثبت‌نام كنند، بايد مبلغي را بپردازند.

بيش از ١٦٠ نفر از مهمانان ما يا بليت‌هاي هواپيماي‌شان را خودشان خريدند يا نيمي از هزينه بليت را ما پرداخت كرديم و اين آمار نسبت به ٣ سال پيش تغيير كرده است. آن زمان به اين گونه نبود و ما مجبور بوديم كه كل هزينه را پرداخت كنيم. اين دوره خدمات هتلي و پذيرايي كه ما به مهمانان ارايه مي‌دهيم، كاهش پيدا كرده است. براي ثبت‌نام در جشنواره بايد هزينه پرداخت بشود. بايد بگويم كه تعداد كمي از جشنواره‌ها به اين گونه هستند. البته ما هزينه بسيار كمي يعني ٢٠ دلار براي هر فيلم مشخص كرديم؛ اما همين امر نشان مي‌دهد كه جشنواره جهاني فيلم به عنوان يك مقصد فرهنگي به رسميت شناخته مي‌شود و سايرين حاضر هستند كه بابت آن هزينه كنند حتي اگر فيلم‌شان انتخاب نشود.

آيا از اين صحبت‌ها مي‌توان نتيجه گرفت كه با اين روند به جشنواره‌اي با معيارهاي استاندارد نزديك مي‌شويم؟ و اين قدم‌ها باعث شود كه اين جشنواره در كاتالوگ و تقويم جشنواره‌هاي دنيا ثبت شود؟

تبديل‌ شدن به يك جشنواره استاندارد معيارهايي دارد كه جشنواره جهاني فيلم فجر آن را دارد. بيش از ١٨٠ عنوان فيلم در اين جشنواره به نمايش گذاشته مي‌شود. اين آمار با بسياري از جشنواره‌هاي مهم دنيا برابري مي‌كند. تعداد مهمان و تنوع مهمانان از نقاط قوت ما هستند. در اين دوره ٣٥٠ مهمان از ٨٧ كشور حضور دارند. در اينترنت با يك مقايسه ساده بين تنوع و كميت با جشنواره‌هاي همسنگ جشنواره جهاني متوجه مي‌شويم كه در رتبه بالاتري قرار داريم. در مورد سطح كارگاه‌هاي علمي و اساتيد كه در اين كارگاه‌ها تدريس مي‌كند بايد بگويم كه بي‌نظير است، هم به لحاظ تعداد كارگاه‌ها و هم به لحاظ كيفيت علمي اساتيدي كه شركت دارند. اين مواردي است كه قابل دفاع است و من نظيرش را در جايي نديدم. اين موارد معيارهايي است كه جشنواره‌ها را استاندارد و جهاني مي‌كند. البته يك جشنواره زماني جهاني و مرجع مي‌شود كه رنگ و بوي خودش را داشته باشد و شناسنامه دقيقي از سليقه خودش را ارايه بدهد و يك جامعه هدفي را نمايندگي كند. همان طوري كه گفتم مي‌خواهيم سينماي تمام كشورهاي منطقه را نمايندگي كنيم و براي اين كار هم توانايي‌اش را داريم و هم شأنيتش را . سال به سال به تعداد فيلم‌هايي كه توسط ما شناسايي شده است افزوده مي‌شود. اين فيلم‌ها قبلا فقط در كشور خودشان نمايش داده مي‌شد و اين يعني ما به آنها فرصت ديده شدن را داده‌ايم. بسياري از فيلم‌ها از جشنواره ما به جشنواره‌هاي ديگر مي‌روند و اين روند وزن پيشرو بودن جشنواره را بيشتر مي‌كند.

اگر بخواهيم دبير جشنواره جهاني را با دبير جشنواره ملي مقايسه كنيم به نظر مي‌رسد كه در جشنواره جهاني دبير مستقل‌تر است و گويا معيارها را دبير جشنواره تعيين مي‌كند. اما دبير جشنواره ملي براساس سياست مشخص قبلي بايد حركت كند.

جشنواره ملي فيلم فجر در حقيقت تبديل به يك آيين ملي در كشور شده است. به همين دليل نياز به مراقبت خيلي زيادي دارد و جايگاه خوبي هم بين مردم و هم بين اهالي سينما پيداكرده است. ولي براي اداره يك جشنواره جهاني نياز به مشاورين بي‌شماري در حوزه‌هاي مختلف هست و بايد ازنظر متخصصان در حوزه بين‌الملل استفاده كرد و درعين‌حال براي اينكه رنگ و بوي و سليقه جشنواره متناسب با چشم‌انداز بلندمدت جشنواره باشد نياز به يك نفر دارد كه حرف آخر را بزند. در غير اين صورت سياست‌هاي موسمي و سياست‌هاي گاه بيگاه جشنواره را تبديل به تشريفات صرف مي‌كند كه درنهايت جشنواره سياست‌هاي خاصي را دنبال نمي‌كند و كاري به غيراتلاف هزينه ندارد.

جشنواره بخش‌هاي مختلف و متعدد دارد. حتي امسال روي فيلم اولي تمركز دارد؛ به‌عبارت ‌ديگر مي‌خواهم بگويم كه برخلاف جشنواره ملي كه بخش‌هاي خودش را كم و خلاصه مي‌كند، جشنواره جهاني در حال گسترش است. آيا اين امر آگاهانه است يا به دليل اينكه اين جشنواره جوان است مي‌خواهيد مخاطب جذب كنيد و رزومه پرباري ارايه بدهيد؟

ما به لحاظ كمي جشنواره را گسترده نكرديم برخلاف جشنواره ملي كه به‌حق بايد طيف وسيعي از مخاطبان را جذب كند. اينجا به لحاظ كمي خيلي علاقه‌مند نيستيم به سرعت گسترش پيدا كنيم اما براي ما مهم است كه جشنواره عمق بيشتري داشته باشد و آثار متنوع باشد، همه قالب‌هاي سينمايي در جشنواره موجود باشد تا براي همه‌جور مخاطبي و براي همه جور سليقه‌اي نماينده‌اي در جشنواره داشته باشيم. البته معيار براي انتخاب همه اين استاندارد سينمايي است كه در همه مراحل بايد رعايت بشود.

درباره جشنواره

طراحي هدف و نقشه راه، عدم‌تغيير مديريت جشنواره و داشتن دبيرخانه ثابت براي جشنواره دستاوردي بود كه خيلي زود به آن رسيديم.

تبديل‌شدن به يك جشنواره استاندارد معيارهايي دارد كه جشنواره جهاني فيلم فجر آن را دارد.

يك جشنواره زماني جهاني و مرجع مي‌شود كه رنگ و بوي خودش را داشته باشد و شناسنامه دقيقي از سليقه خودش را ارايه بدهد و يك جامعه هدفي را نمايندگي كند.

مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
دکتر نائبی_1
گروه تولیدی نیلوفر_3
دکتر نائبی_3
سفیر بار ساقدوش_3
دکتر نائبی_4
گروه تولیدی نیلوفر_4
سفیر بار ساقدوش_4
دکتر نائبی_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
سفیر بار ساقدوش_2
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_تزریق چربی موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
اورانوس_فوتر2
فنی آتل_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
آیلین_تزریق چربی
موسسه خیریه زهرا_فوتر
تنورستان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
پارسیان طب - فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
روشا فارمسی_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر