۷۲۱۷۴۳
۱۴ نظر
۵۰۰۷
۱۴ نظر
۵۰۰۷
پ

محاسبه مستمری بازنشستگی تغییر می‌کند

قرار است نحوه محاسبه مستمری دوران بازنشستگی بیمه شدگان تامین اجتماعی، دوباره دستخوش تغییر شود به طوری که با تصویب طرح جدید ملاک تعیین مستمری بازنشستگی دیگر ۲ سال پایانی کار نخواهد بود.

خبرگزاری مهر: نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی موضوعی است که همیشه برای بیمه شدگان و شاغلین سازمان تامین اجتماعی سوال است و نمی دانند که تامین اجتماعی بر چه اساسی نسبت به تعیین حقوق بازنشستگی آنان اقدام می کند و چگونه است که برخی با شرایط کاری یکسان بعد از بازنشستگی حقوق بالاتری می گیرند و برخی کمتر.

تاکنون مستمری بازنشستگی براساس دستمزدهای ۵ و ۲ سال پایان فعالیت بیمه شدگان تعیین می شد و افرادی با دانستن این موضوع سعی می کردند در سالهای پایانی حق بیمه بیشتری بپردازند تا در زمان بازنشستگی حقوق بیشتری دریافت کنند در حالی که این اقدام باعث تضییع حقوق سایر بیمه شدگان می شد.

این امر باعث شد تا سازمان تامین اجتماعی به فکر تغییر نحوه محاسبه مستمری دوران بازنشستگی بیمه شدگان بیفتد به طوری که معاون بیمه ای این سازمان از تدوین طرح و سیستم امتیازی برای تعیین مستمری بازنشستگی خبر می دهد تا با اجرای آن دیگر حقی از فردی ضایع نشود.

دو سال آخر کار مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی

محمدحسن زدا معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار در مورد محاسبه سنوات بازنشستگی گفت: در گذشته ۵ سال آخر ملاک بازنشستگی بود که این موضوع در برنامه پنجم در نظر گرفته شده بود و به محض اتمام برنامه پنجم ما به همان قانون قبلی خود برگشتیم و در حال حاضر مبنای محاسبه سالهای بازنشستگی دو سال آخر کار است.

وی گفت: چنانچه تغییرات نامتعارفی در حقوق شاغلین در دو سال اخیر صورت گرفته باشد، بازرسان ما ورود می کنند و مانع افزایش حقوق بازنشستگی نامتعارف خواهند شد.

تدوین طرح جدید براساس سیستم امتیازی

وی به طرح جدید اشاره کرد و گفت: ملاک بازنشستگی را از دو سال و ۵ سال خارج و یک سیستم امتیازی را ایجاد کنیم به طوری که فرد از روز اولی که به کار مشغول می شود، بداند که پرداختی در حقوق بازنشستگی وی تاثیر دارد.

معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: بر اساس سیستم امتیازی حق کسی ضایع نمی شود و همچنین فرار بیمه ای نیز از بین خواهد رفت.

وی گفت: قانونگذار وقتی می گوید ۲۸ سال رها هستید و فقط دو سال آخر مدنظر است بر این اساس در ۲۸ سال حداقل ها را پرداخت می کنند و در دو سال آخر برای اینکه از حقوق بیشتری برخوردار شوند، به یک باره حق بیمه را افزایش می دهند که این موضوع خوب نیست و باعث می شود صندوق های بیمه ای ضعیف شوند و بعد اصل مطلب زیر سوال برود. این مشکل را باید حل کنیم و رسانه ها هم باید کمک کنند.

زدا در خصوص اجرای این طرح در سال جاری خاطرنشان کرد: بعید می دانم طرح جدید برای اجرا امسال عملیاتی شود چون بحث های بیمه ای طولانی و زمان بر است و باید نظرات شرکای اجتماعی را بگیریم و نیز نظر مجلس، کارفرمایان، بیمه شدگان و بازنشستگان برای ما مهم است و در تصمیم گیری های این چنینی دلمان می خواهد نظرات همه را جمع کنیم و پس از تعیین و تأیید آن را اجرایی می کنیم به همین دلیل بعید می دانم برای سال ۹۷ این اتفاق رخ دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      اگه یه جمع بندی بکنیم سال ۹۷ اگه ۳۰ سال بیمه رد کرده باشیم حداقل باید ماهی سه میلیون و نهصد هزار تومان دریافتی بگیریم ولی واقعیت اینه ک نصف این رقم را هم بیمه نمیدهد و با کلی ذلت و رفت و امد و التماس یک رقم میلی و با رضایت خودشان و بدون رضایت ما تصویب میکنن و منت هم میگذارند و اخر اینکه وقتی میگیریم چقدر خوشحالیم ک انگاری مفتی بهمون پول دادن
      به امید روزی ک عدالت و احترام اجرا شود

    • یعقوب رضاوند

      تامین اجتماعی باید معیاری برای اضافه کاری هر فردی که از بدو استخدامش پرداخت کرده اعمال کند نه اینکه تنها دو سال آخر چون اشخاصی هستند در سالهای قبل حق بیمه اضافه کا ری پرداخت کرده اند ولی در بازنشستگی هیچ تاثیری در مستمریش نداشته

    • mohammad

      تا کی میخوان مردم رو بچلونن دیگه از بیمه ثروتمندتر داریم هممه قانونا به نفع خودشونه نه به نفع مردم

    • بدون نام

      شما بايد با افرادي كه در 2 سال اخر افزايش بيمه داشته اند برخورد كنيد و اين كاملا مشخص است نه اين كه به بهانه اين قضيه كل حقوق افراد بازنشسته را كاهش دهيد
      اگر اين طرح اجرا شود قطعا به ضرر و زيان بازنشسته هاي جديد ميشود .....!!!!!!!!

    • بدون نام

      این برنامه تون برای این نیست که حقی از کسی ضایع نشه بلکه سعی دارید برای جور شدن حقوق نجومی خودتون به بازنشستگان قطره چکانی حقوق بدید،این قضیه برای شوهرم پیش آمد بانهایت پر رویی بهش میگفتند میانگین حقوق 2سال اخیرت (3میلیون)خیلی زیاده ومیخواستند هرجور شده بایک میلیون وهفتصد بازنشسته ش کنند؛اما شوهرم شش ماه دربدر دنبال نامه نگاری وشکایت بود تاکارش درست شد؛مدیرانی که براش تصمیم میگرفتند خودشون حقوق ماهیانه10میلیونی میگیرند؛این شایسته مهندس مملکت با 30سال سابقه کارنیست؛الانم برای اینکه خرج بچه دانشجومونو دربیاره دوباره کارمیکنه وهیچ خیری از بازنشستگیش نمی بینه

    • بی نشان

      منکه متوجه نشدم این یعنی چی ک پنج سال اخر و دو سال اخر خداااااایا شفا هر روز یه قانون جدید خدا صاحب ولایت و برسونه .

    • بازنشسته

      این که نشد شما یکسره دارید قانون عوض میکنید یه عده حقوقشون خوب و یه عده بد میشه
      به بعضیا که تازه دارند بازنشسته میشن بعداز 30 سال ظلم میشه
      معدل 2 سال اخر خوبه مگر میشه حقوق 30 سال پیش رو بیاری توی معدل امسال اخه
      اقا اگر میخاید حقوق بازنشستگان رو کم کنید دیگه این حرفا رو نداره که
      بجای این قانون که واقعا اجحافه باید اگر قول خودتون دیدید حقوق 2 سال اخر طرف یدفعه تغیر کرده جلو کارشو بگیرید این دیگه سادست چرا به بقیه ظلم میکنید دست کلاهبردارا رو بگیرید
      (( نه اینکه طرف کارمنده 30 بیمه واقعیشو داده دولت داده حالا که میخاد بازنست بشه مثل کلاهبردارا باهاش رفتار بشه اونوقته که تامین اجتماعی هن کلاهبرداری میکنه)) بله منکه از تامین اجتماعی شکایت میکنم

    • اضافه کاری

      بابا فقط میگردید ببینید چطور میشه از حقوق مردم بدزدید و بزنید و ظلم کنید
      چندین سال بود بیمه اضافه کار ازمون کم کردید و خوردید رفت بعدش گفتید نه شامل بازنشستگی نمیشه پولای مردمم گرفتید و تموم چون دیدید حقوق یعده داره زیاد میشه

    • بدون نام

      قطعا ظلم به بازنشسته هاي جديد صورت ميگيرد

    • صادق

      حالا كه تامين اجتماعي را بخاطر بدهي ها دولت به اين سازمان ورشكسته كرديد ميخواهيد از حقوق بازنشسته هاي جديد كم كنيد ؟؟؟!!!!!

    • بدون نام

      آن آقا رفیق رئیس اداره بود دو سال آخر 120 ساعت به او اضافه کار میداد بدون اینکه اضافه کاری کرده باشد به من20 ساعت میداد زمان بازنشتگی ایشان 700 هزار تومان حقوقش بیشتر از من بود :

    • صالح

      آقای محترم معاون ....زدا این حرف شما دقیقا اثابت بی کفایتی شما و امثال شماهاست که به نوعی اعتراف میکنند همانند مدیر باصطلاح عامل تامین اجتماعی که با رابطه بر مسند معاونت نشسته اید واقعا چجوری حقوقی که از حاصل عمر ما مستعمری بگیران و کارگران را به همراه خانواده و فرزندانتان میل می‌فرماید قاعدتا رسیدن به معاونت این سازمان باید بهتر از همه میدانستید با جابجا کردن قوانین چه اتفاقی خواهد افتاد بهتره اعتراف بی کفایتی کنید و بگید بله قربان بودن و تخصص نداشتن و پارتی داشتن شما به گفته کذب خودتان با زندگی و نابودی ۴۲ میلیون خانواده تامین اجتماعی بازی کردید عزیزم ما مطمئن هستیم اگر احدی امثال شماها چیزی به نام تخصص داشتید که وضع مملکت چنین نمی شد برو در انتظار عواقب خوش رقصیتان در همین دوران باشد ولی هوای را بیش از این آلوده نکن .افتاد .‌‌..یعنی دیگه وعده ندید . تو که اعدادی نیستی

    • بدون نام

      اگر واقعاً مایلید عدالت را رعایت کنید باید ملاکتان آخرین حقوق و مزایای دریافتی فرد بیمه شده در زمان اشتغال بوده و آنرا بعنوان حقوق بازنشستگی لحاظ نمائید. تا کنون هر فرمولی استفاده کردید بنفع خودتان بوده است. سالها از حق بیمه پرداختی بیمه شده استفاده می کنید ولی در زمان بازنشستگی به گونه ای به وی حقوق می دهید که دوباره بدنبال کار جدید برای امرار و معاش بگردد!! و این ظلم است!

    • احمدنیری

      سلام علیکم اگرحق بیمه پرداختی همه سنوات خدمتی راملاک بازنشستگی قراردهندحق کسی ضایع نمی شود.من بعلت انکه مجبورشدم چندسال اخرکاریم رابیمه اختیاری باشم باان بازنشسته شدم وحقم ضایع شدوهرچه گفتم که من بیشتراز 25سال سابقه استادکاری وحق بیمه مربوطه رادارم ولی فایده نداشت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج