رژیم کتوژنیک یا مدیترانه‌ای؟ کدامیک برایتان مناسب‌تر است؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
کلاسینو_1
سفیر بار ساقدوش_1
اپیلاسیون نانا 1
لاله زار مال_1
ریزخور_1
سفیر بار ساقدوش_3
کلاسینو_3
ریزخور_3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
لاله زار مال_4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
کلاسینو_4
اپیلاسیون نانا 4
سفیر بار ساقدوش_2
کلاسینو_2
ریزخور_2
اپیلاسیون نانا 2
لاله زار مال_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۸۲۰۶۱۸
۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
۹۰۳۷
اگر شما هم مانند میلیون‌ها نفر دیگری که به دنبال شیوه‌ی جدیدی از تغذیه هستند سعی دارید رژیم غذایی مناسبی برای خودتان پیدا کنید، شاید رژیم کتوژنیک که این روز‌ها شهرت زیادی پیدا کرده توجه شما را به خود جلب کرده باشد

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: اگر شما هم مانند میلیونها نفر دیگری که به دنبال شیوه‌ی جدیدی از تغذیه هستند سعی دارید رژیم غذایی مناسبی برای خودتان پیدا کنید، شاید رژیم کتوژنیک که این روزها شهرت زیادی پیدا کرده توجه شما را به خود جلب کرده باشد.

در این مطلب می‌خواهیم رژیم غذایی کتوژنیک را با رژیم مدیترانه‌ای مقایسه کنیم و از نقاط قوت و ضعف آنها بگوییم و با ارائه‌ی آخرین دست آوردها پیرامون جزئیات آنها، کمک‌تان کنیم تصمیم بگیرید کدامیک برای کاهش وزن شما و سلامت عمومی‌تان مناسب‌تر است.

رژیم کتوژنیک یا مدیترانه‌ای؛ کدامیک برایتان مناسب‌تر است؟

رژیم غذایی پُرچرب و کم کربوهیدرات و پروتئین‌دار کتوزنیک تابع این الگو است: 75 کالری از چربی، 15 تا 20 درصد از کالری از پروتئین و 5 تا 10 درصد از کالری از کربوهیدراتها باید باشد. هدف این است که با محدود کردن کربوهیدراتها، سوخت و سازتان وارد فاز کتون زدگی شود و بدن‌تان به جای کربوهیدراتها، چربیها را به عنوان سوخت مصرف کند.

برای تغییر وضعیت به سمت کتون زدگی، وعده‌ها اصلی و میان وعده‌ها باید بر محور چربیهایی چون روغن‌ها، آووکادو و کره و بیکن و استیک باشد و کربوهیدراتها به حداقل ممکن محدود شوند یعنی تقریبا چیزی معادل مقدار کربوهیدراتی که از یک یا دو سیب در روز دریافت می‌کنید. درمورد پروتئین هم آزادید مقدار متعادلی از آن را در سه وعده در روز مصرف کنید که می‌تواند از منابعی مانند گوشت گوساله، بوقلمون، مرغ، ماهی و تخم مرغ باشد. چربی محدودیتی در این رژیم ندارد بنابراین می‌توانید از انواع چربیها مانند کره، بیکن، پنیر و ماهی چرب استفاده کنید.

از سویی دیگر، در رژیم مدیترانه‌ای حدود 50 تا 60 درصد از کالری روزانه از کربوهیدراتها، 25 تا 35 درصد کالری از چربیها و بقیه از پروتئین تامین می‌شود. در رژیم مدیترانه‌ای باید به این اصول پایبند باشید:

. میوه‌ها و سبزیها: دست کم پنج وعده سبزیجات و دو وعده میوه در روز

. غلات سبوسدار: دست کم سه وعده در روز

. حبوبات: وعده‌های غذایی تهیه شده با حبوبات و بنشن چند بار در هفت

. مغزها: به عنوان اسنک روزانه، یک مشت از مغزها

.روغن زیتون بکر: به عنوان منبع اصلی چربی به جای کره و خامه

. گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی: در حد متعادل

رژیم کتوژنیک یا مدیترانه‌ای؛ کدامیک برایتان مناسب‌تر است؟

درمورد رژیم مدیترانه‌ای تقریبا 6000 مطالعه و بررسی انجام شده که همه‌ی آنها نقش این رژیم غذایی را در کاهش ریسک بیماری قلبی، دیابت نوع دوم، سرطان، زوال عقل و ... ثابت کرده‌اند. رژیم مدیترانه‌ای درمیان 41 رژیم غذایی متفاوت، بهترین رژیم غذایی از جهت تغذیه‌ سالم شناخته شده که اساسی گیاهی دارد و برای بیماران دیابتی مناسب‌ترین رژیم غذایی است و ضمنا راحت‌ترین رژیم از نظر پیگیری می‌باشد. رژیم کتوژنیک مقام 38ام را در میان این رژیم‌ها کسب کرده است.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به الگوهای رژیم مدیترانه‌ای و شیوه‌های تغذیه‌ای آن پایبند مانده‌اند احتمال طول عمرشان بیشتر است.

رژیم کتوژنیک، رژیمی با هدف درمانی بوده که از سال 1930 رواج پیدا کرده و برای کمک به کنترل حملات صرع در کودکان به کار برده می‌شد. در چند سال گذشته، رژیم کتوژنیک به عنوان راهی برای کاهش وزن سریع، شهرت پیدا کرده است.

رژیم کتوژنیک یا مدیترانه‌ای؛ کدامیک برایتان مناسب‌تر است؟

مشکل رژیم کتوژنیک این است که پایبند ماندن و پیگیری چنین رژیمی تقریبا غیرممکن است و بیشتر طرفداران این رژیم فقط می‌توانند مدت کوتاهی آن را دنبال کنند و هر هفته روزی را از رژیم آزاد هستند. در رژیم کتوژنیک، انواع نان، غلات صبحانه، دانه‌ها، میوه و سبزیجات نشاسته‌دار محدود شده است و به همین دلیل احتمال اینکه بدن دچار کمبود مواد مغذی شود زیاد است. و از آنجاییکه رژیم کتوژنیک، پُر از چربیهای اشباع است می‌تواند ریسک بیماری قلبی را بالا ببرد.

یک تفاوت دیگر: رژیم مدیترانه‌ای یک شیوه‌ی تغذیه‌ای قابل تداوم و گیاه محور است که مزه‌های خوبی در خود دارد و محصولات محلی و فصلی استفاده می‌کند. بنابراین برای کاهش وزن و حفظ وزن ایده‌آل بسیار مناسب است.

رژیم کتوژنیک از جهت منابع، گسترده‌تر است زیرا غذاهای حیوانی فراوان و چربیهای فرآوری شده مانند روغن‌ها و کره و مغزها را شامل می‌شود تا کالری‌های مورد نیاز روزانه تامین شود. ضمنا، آیا شما می‌توانید بدون خوردن سیب زمینی، نان، پاستا و یا برنج باقی عمرتان را سر کنید؟ بعید است بتوانید!

اگر به دنبال رژیم غذایی سالمی هستید تا وزن کم کنید، ریسک بیماریهای مزمن را کاهش بدهید و سلامت عمومی‌تان را بهتر کنید، رژیم مدیترانه‌ای را انتخاب کنید و از مزایای آن لذت ببرید.

انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
04:09 - 1397/11/12
روغن هاي ناسالمي مثل روغن جامد و روغن مايه افتاب گردان خطر ريسك مبتلا شدن به بيماري قلبي رو بالا ميبره،چربي سالم مثل روغن حيواني،يا اواكادو اين كارو نميكنه
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
عارفی_1
شیرآلات زمانی_1
خرید باکس 1
سوییچ ایران_1
ادیب_1
دکتر نائبی_1
شیرآلات زمانی_3
خرید باکس 3
عارفی_3
سوییچ ایران_3
دکتر نائبی_3
ادیب_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
ادیب_4
دکتر نائبی_4
خرید باکس 4
عارفی_4
سوییچ ایران_4
شیرآلات زمانی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
سوییچ ایران_2
ادیب_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
دکتر نائبی_2
شیرآلات زمانی_2
عارفی_2
خرید باکس 2
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
آیلین_تزریق چربی موبایل
انجمن پرستاری ایران_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
کالازم_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
کالازم_فوتر
اورانوس_فوتر2
انجمن پرستاری ایران_فوتر
شفا_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
تنورستان_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
تدبیرکالا_فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی بانو_فوتر
کلینیک النا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
فنی آتل_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر