جاباما
۸۷۵۳۰۳
۱۱ نظر
۵۰۷۱
۱۱ نظر
۵۰۷۱
پ

«مایت‌» یا هیره چیست و روی صورت‌تان چه می‌کند؟

ترس برتان ندارد، اما شما عنکبوت‌های زیادی در شکاف‌های ریز ریشه‌ی کُرک‌های صورت‌تان دارید که در فعالیت‌اند و با ولع، از چربی‌های طبیعی پوست‌تان تغذیه می‌کنند.

برترین‌ها: ترس برتان ندارد، اما شما عنکبوت‌های زیادی در شکاف‌های ریز ریشه‌ی کُرک‌های صورت‌تان دارید که در فعالیت‌اند و با ولع، از چربی‌های طبیعی پوست‌تان تغذیه می‌کنند. البته شاید هم حق دارید بترسید، اما هیچ مشکلی وجود ندارد و شما هم تقصیری ندارید. این عنکبوت‌ها یا آراچنید‌های ساس مانند به نام مایت‌های صورت معروفند و زندگی آرام و صلح جویانه‌ای در حفره‌ها و منافذ پوست بیشتر انسان‌ها دارند. این مایت‌ها در پوست نوزاد‌ها پیدا نمی‌شوند و این باور وجود دارد که به واسطه‌ی تماس با مادر به کودک منتقل می‌شوند.

«مایت‌» یا هیره چیست و روی صورت‌تان چه می‌کند؟

این موجودات خزنده‌ی چندش آور، هشت پا دارند و اغلب، شفاف و با اندازه‌های میکروسکوپی هستند؛ چیزی حدود سه دهم میلیمتر. این مایت‌ها در نزدیکی ریشه‌ی فولیکول‌های مو‌های صورت هم در مردان و هم در زنان زندگی می‌کنند و درون منافذ خود را مخفی می‌کنند.

حالا این موجودات چه اصراری دارند که فشرده به هم در این منافذ ریز زندگی کنند؟ دسترسی آسان به سبیوم‌ها یا همان چربی‌هایی که پوست‌تان برای هیدراته نگه داشتن پوست ترشح می‌کنند. سبیوم توسط غددی که درون حفره‌های پوست‌تان قرار دارند تولید می‌شوند، یعنی نزدکی ریشه‌ی فولیکول‌های مو. مایت‌ها شب‌ها که شما در خواب هستید با تونل زدن در منافذ پوست به دنبال این غذا‌های چرب می‌گردند، اما روز‌ها به روی سطح پوست می‌خزند تا جفت گیری کنند. بله، شب‌ها که می‌خوابید مایت‌ها پارتی شبانه روی صورت‌تان راه می‌اندازند و شما دعوت نیستید!

«مایت‌» یا هیره چیست و روی صورت‌تان چه می‌کند؟

مایت‌های صورت معمولا جذب بزرگ‌ترین حفره‌های پوست بدن‌تان می‌شوند که شامل منافذ پوست در اطراف گونه‌ها، بینی و پیشانی می‌شود. طبق مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۲، فولیکول‌هایی که دچار عفونت شده‌اند می‌تواند به یکباره، شش مایت را در خود جای دهند که البته هنوز هم جا برای مایت‌های بیشتر باقی می‌ماند! هر مایت می‌تواند تا دو هفته زنده بماند. این مایت‌ها هیچ خطری برای انسان ندارند مگر اینکه تعدادشان خیلی زیاد شود که می‌توانند گاهی منجر به یک بیماری به نام دمودیکوزیس یا انگل دمودکس شوند. دمودیکوزیس در انسان می‌تواند کهیر یا عارضه‌هایی قرمز یا سفید رنگ روی پوست ایجاد کند که اغلب با افت واکنش ایمنی در بدن مرتبط است.

اما این اتفاق به ندرت می‌افتد و بیشتر افراد سال‌های سال زندگی مسالمت آمیزی با مایت‌های صورت خود دارند. تصور کنید: شما در طول زندگی‌تان و روی بینی‌تان به عنوان یک میزبان، به صد‌ها نسل از مایت‌های چربی دوست خدمت می‌کنید! اگر پذیرفتن این واقعیت برای‌تان خوشایند نیست این طور فکر کنید که بعد از اینهمه مهمانی که مایت‌ها روی صورت‌تان برگزار می‌کنند، شما به عنوان میزبان هرگز مجبور نیستید صورت‌تان را تمیز کنید، چون این موجودات ریز هیچ مدفوعی تولید نمی‌کنند و ضایعات خود را در بدن‌شان ذخیره می‌کنند تا طول عمر کوتاه‌شان بیشتر شود! رفتار خوبی است، اینطور نیست؟!

منبع: livescience

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ندونستن بعضی چیزا خیلی هم بد نیس!

      پاسخ ها

      • ستایش

        اتفاقأ بده. من‌ از برترین متشکرم جالب بود. و علمی دوست ندارین دوستان‌ نخونید خب

      • بدون نام

        سرکار خانم ستایش شما لازم نکرده از علم دوستی خودتون برای بنده نظر بدید. منظورم این بود چه چیز وحشتناکی بود، تا حالا داشتم با خیال راحت زندگیمو میکردم از وقتی قیافه اینا رو دیدم حالم بد شده

    • بدون نام

      پس مقصر خشکی پوست ما این وحشیها هستند. راهکاری برای رفعشون نیست

    • بدون نام

      با این حساب انسان ها هم مایت های زیادی را تا کنون خورده اند :)

    • بدون نام

      ۰_۰

    • بدون نام

      کاملا موافقم
      نزارید از اینجور مطالب ادم باز میکنه میخونه حالش بد میشه
      هر چیزیو ک نباید فهمید

    • فرناز

      گاهی اوقات یه چیزی که مثل چربیه ازپوستم میکشم بیرون،نکنه اونان؟

    • بدون نام

      چه منظوری داشتین از نشر این اطلاعات؟
      من فکر کردم قراره توصیه ای چیزی داشته باشین!
      واقعا حس مریض بودنتون بهم دست داد البته با عرض معذرت !!!!

    • ساراازاصفهان

      من شنیدم رو پوست سر هم هستن و باعث ریزش میشن

    • ممل

      ای بابااااا
      فکر کنم تنها گروهی که از زندگی تو ایران راضی باشن همین مایت های صورت من باشن ، انقد که پوستم چربه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج