جاباما
۸۸۳۷۳۴
۴ نظر
۵۳۳۹
۴ نظر
۵۳۳۹
پ

خواص ماءالشعیر طبی، نوشیدنی ارزان جهانی

ماءالشعیر طبی نوشیدنی است که از جو تهیه می‌شود و به صورت سرد درهمه جای دنیا طرفداران خودش را دارد و به نوشیدنی تنیسور‌ها معروف است.

روزنامه خراسان - شیوا رضائی: ماء الشعیر طبی یا ماءالشعیر خانگی، یک نوشیدنی پرفایده و ساده است که البته مصرف آن قدمت زیادی دارد. این نوشیدنی نه فقط در کشور ما بلکه برخی مناطق دیگر جهان از جمله یونان و انگلیس نیز مصرف می‌شود. در برخی موارد آن را به صورت گرم مصرف می‌کنند که به آن چای جو می‌گویند.

اما در بیشتر موارد این نوع خنک آن است که مورد استقبال قرار گرفته و به ویژه در روز‌های گرم تابستان تهیه شده ونوشیده می‌شود. این نوشیدنی درشکل سرد آن، مورد توجه ورزشکاران نیز بوده است و به عنوان مثال گاهی اوقات در انگلیس به عنوان نوشیدنی تنیسور‌ها از آن یاد می‌شود. دراین مطلب مروری بر فواید این نوشیدنی و روش آماده‌سازی آن داریم.

فواید زیادی به جو و البته این نوشیدنی نسبت داده می‌شود. در خصوص برخی از فواید صحبت ازاحتمال است، به عنوان مثال برخی می‌گویند این نوشیدنی احتمالا می‌تواند به کاهش بروز سرطان کمک کند، اما برخی دیگر از فواید بر مبنای یافته‌های بررسی‌های علمی است و مطالعات وجود این مزیت‌ها را مورد تایید قرار داده‌اند. در این مطلب ما تنها دسته دوم فواید، یعنی موارد تایید شده و نه احتمالات، را مرور کرده‌ایم.

خواص ماءالشعیر طبی، نوشیدنی ارزان جهانی

کاهش کلسترول بد

مطالعات نشان می‌دهد غذا‌هایی که با جو درست می‌شوند، به واسطه داشتن ماده توکولز، به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند و البته این نوشیدنی نیز از این مزیت بهره برده است. پایین بودن کلسترول بد خون یکی از عوامل موثر در سلامت سیستم قلبی-عروقی است.

کاهش قند خون

غذا‌های حاوی جو باعث افزایش باکتری به نام پری‌وتلا می‌شود. این باکتری جزو باکتری‌های مفید برای بدن است و نقش موثری در کاهش قند خون دارد. در واقع به واسطه این باکتری است که مصرف غذا‌های حاوی جو به کاهش قند خون منجر می‌شود. البته فراموش نکنید که اگر قرار باشد در زمان تهیه نوشیدنی خود به آن شکر یا عسل اضافه کنید، دیگر نمی‌توانید روی این ویژگی حساب کنید.

کنترل اشتها

برخی مطالعات تایید کرده‌اند غذا‌های دارای جو می‌تواند به تنظیم کارآمدتر هورمون‌های مربوط به گرسنگی کمک کند. این هورمون‌ها هم در تنظیم میزان اشتها نقش دارند و هم می‌توانند میزان سوخت و ساز پایه را افزایش دهند.

متعادل نگه داشتن باکتری‌های روده

در روده همه ما باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که بخشی از آن‌ها برای داشتن عملکردی مناسب برای بدن ما ضروری است. البته در کنار این باکتری‌های ضروری و مفید، انواع غیرمفید نیز همیشه وجود دارند که اگر میزان آن‌ها افزایش یابد می‌تواند به مشکلاتی منجر شود. مطالعات نشان می‌دهد مصرف جو می‌تواند به کاهش یکی ازانواع پردردسر باکتری در بدن ما منجر شود.

منبع خوب فیبر

دانه‌های جو دارای فیبر بالایی است. هر چند میزان فیبری که در این نوشیدنی وجود دارد از میزان فیبر موجود در خود دانه‌ها پایین‌تر است، اما به هر صورت می‌توان این نوشیدنی را جزو منابع فیبر در نظر گرفت و فراموش نکنید که وجود فیبر در مواد غذایی به احساس سیری طولانی‌تر ما کمک کرده و ازاین طریق می‌تواند به ما کمک کند تا وزن خود را بهتر مدیریت کنیم.

هشدار

جو پوست‌کنده دارای گلوتن است پس اگر بیماری سلیاک دارید، توجه داشته باشید که این نوشیدنی هم دارای گلوتن است و می‌تواند علایم حساسیت ایجاد کند.

(افرادی که به گلوتن حساسیت دارند می‌توانند با مشورت پزشک از جو دوسر برای تهیه این نوشیدنی استفاده کنند.)

با توجه به خصوصیات غذایی جو، مصرف بیش از دو لیوان ماءالشعیر خانگی در یک روز توصیه نمی‌شود، چرا که علاوه بر بالا بردن کالری دریافتی، می‌تواند روی سیستم گوارش نیز تاثیر بگذارد و علایم شبه اسهال ایجاد کند.

روش آماده سازی

ماءالشعیر طبی به صورت معمول به ۲ روش آماده می‌شود.

۱ - بعد از شست وشو، جو را به مدت ۱۲ ساعت یا یک شب تا صبح خیس و سپس آب حاصل از آن را که مایعی سفید است مصرف کنید.

۲ - بعد از شست وشو، جو را برای مدت کوتاهی پخته و زمانی که دانه‌های جو کمی باز شدند، آب‌کش کرده و از آب به دست آماده استفاده کنید. مدت زمان پخت برای این کار به صورت معمول حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

نکات

*اضافه کردن کمی آب لیموی تازه می‌تواند هم طعم بهتری به این نوشیدنی بدهد و هم فواید آن را اضافه کند.

*اگر می‌خواهید شکر یا عسل به این نوشیدنی اضافه کنید، حواس‌تان به میزان قند و کالری نوشیدنی باشد.

* فراموش نکنید در هر شکلی که این نوشیدنی را تهیه می‌کند، می‌توانید دانه‌های جو آب‌کش شده را در پخت غذا استفاده کنید. فقط جو‌های خیس خورده را تا زمان پخت غذا در یخچال نگهداری کرده و حتما طی یک یا دو روز مصرف کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه مائالشعیر یعنی چه ؟!!!!!!!

      مگه آبجو گفتن سخت ؟!!!!!!!!!

    • بدون نام

      چجوری الکل دارش کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخ

      • ددقورقوت

        داداش سوال شما خیلی خوب هس اگه ، جواب بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج