۹۰۹۳۲۸
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

جبهه مسیحیتِ صهیونیستی بیکار نمی‌ماند!

برکناری جان بولتون، نشان از آن دارد که دونالد ترامپ بنا به ملاحظاتی شخصی، سیاست ایران‌ستیزی خود را تعدیل کرده است.

خبرآنلاین: برکناری جان بولتون، نشان از آن دارد که دونالد ترامپ بنا به ملاحظاتی شخصی، سیاست ایران‌ستیزی خود را تعدیل کرده است.

بولتون از زمانی که نماینده آمریکا در سازمان ملل بود، نشان داد خصومت عمیقی نسبت به ایران دارد. دلیل آن هم این است که او از نظر دیدگاه سیاسی متعلق به طیفی از جناح محافظه کار افراطی آمریکا است که به جبهه مسیحیت صهیونیستی وابستگی دارند. جبهه‌‌ای بسیار افراطی که خصوصیت بارز اعضای آن ضدیت و خصومت با اسلام و مسلمانان است.

از طرزتلقی‌های این جبهه یکی این است که معتقدند آمریکا دشمنانی دارد که امکان مذاکره با آنها وجود ندارد. آنها تنها یک راه برای مواجهه با مخالفان آمریکا می‎شناسند و آن راه نظامی است و معتقدند که آمریکا فقط باید از طریق حمله نظامی با دشمنان و مخالفان خود روبرو شود. همان کاری که دولت آمریکا در دوره جرج بوش با طالبان کرد. چون خانواده بوش هم مثل بولتون وابسته به همین جبهه مسیحیت صهیونیستی بود.

جبهه مسیحیتِ صهیونیستی بیکار نمی‌ماند!

البته خود دونالد ترامپ هم از وابستگان جنبش تی پارتی (tea party movement) است. گروهی که خود یک شاخه از همان جبهه مسیحیت صهیونیستی است. با این حال ترامپ به این نتیجه رسید که در آستانه انتخابات، سیاست خارجی بر اساس دیدگاه‌های جبهه مسیحیت صهیونیستی، رفتار نادرستی است. ضمن اینکه می‌بیند این رفتار تاکنون جواب نداده و موفق نبوده است.

به عنوان مثال می‌توان به حمله به سوریه و عراق اشاره کرد که ناموفق بود و از درونش طالبان و داعش پدید آمدند. در مصر و شمال آفریقا هم اخوان‌المسلمین قدرت گرفتند. ترامپ با برکناری بولتون می‌خواهد بگوید به دنبال سیاست ملایم‌تری در روابط خارجی آمریکا است.

اگرچه بولتون بیشتر از ۱۶ ماه مشاور نبود اما در نیمه دوم همکاری خود با ترامپ به ویژه شش ماه آخر، نشانه‌هایی وجود داشت حاکی از این‌که ترامپ و بولتون با هم ناسازگاری دارند. به هر حال ترامپ دارد خودش را برای انتخابات 2020 آماده می‌کند. بولتون در یک سخنرانی گفته بود کارهایی که ترامپ می‌کند به نفع دموکرات‌ها و دشمنان حزب جمهوری‌خواه است.
از ناسازگاری میان ترامپ و بولتون، خیلی از دوستان آمریکا ناراحت هستند. مثل اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. چون در حقیقت بولتون بود که بین کشورهای عربی منطقه ما با اسرائیل، رابطه پنهانی نسبتا خوبی برقرار کرده بود. این روابط در مجموع به نفع انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا نیست. بولتون فضا را خشن کرده بود و این به کار او پایان داد.
جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها قدری خشن ترهستند. آنها به دنبال بحث حقوق بشر هم نبوده‌اند. حقوق بشر شعار دموکرات‌ها است. مروری بر تاریخ چند دهه اخیر آمریکا این را به خوبی نشان می‌دهد. کندی به خاطر عدم رعایت حقوق بشر با شاه ایران روابط مناسبی نداشت. اگرچه بعداً رابطه‌شان برقرار شد ولی در شروع کار، کندی شاه را خیلی اذیت کرد. در حالی که شاه با نیکسون که رییس‌جمهور حزب جمهوری‌خواه آمریکا بود، روابط نزدیکی داشت و در انتخابات هم کمکش می‌کرد. در سوی دیگر قضیه، جمهوری‌خواهان اصولا یک تفکر خودبرتربینی و جدایی از دیگران دارند. بنابراین در سیاست خارجی خود هم تغییر عمده‌ای به وجود نمی‌آورند.

کسی که بعد از جان بولتون می‌آید، طبعا خشونت و دیدگاه سنتی او را نخواهد داشت. بولتون حتی با اظهارنظرهای ترامپ مبنی بر اینکه ما حاضریم بیرون از قید و شرط با ایران مذاکره کنیم هم مخالف بود. این مخالفت دقیقا برآمده از همان موضع مسیحی-صهیونیستی بولتون بود که دربردارنده تفکرات شدیداً خشنی است.

همه می‌دانیم که ترامپ را این لابی‌های یهودی به کاخ سفید فرستادند اما اگرچه رابطه ترامپ با یهودی‌ها رابطه بسیار صمیمانه‌ای بود اما برای او -مثل خیلی از سیاستمدارها- قابل قبول نبود که صدایی فراتر از صدای او شنیده شود.

چون جان بولتون از سوی نهادهای دیگری حمایت می‌شد، خیلی با شیوه‌های مسالمت‎آمیز در مورد ایران، کره شمالی و روسیه موافق نبود. ترامپ اینها را مخل منویات خود می‌دید. ضمن اینکه بولتون در ماموریت ونزوئلا هم موفق عمل نکرد و ترامپ این عدم موفقیت را به عنوان یک نقطه ضعف برای بولتون در نظر گرفت. چون عملکردش حق مطلب را در مورد هزینه‌ای که آمریکا در ونزوئلا کرد، ادا نکرد. الان هم شنیده می‌شود که ترامپ در مورد ونزوئلا آماده مذاکره است.
با این حال، حزب جمهوری‌خواه، یک حزب واحد نیست و مجموعه‌های مختلف و نگرش‌های متفاوتی در آن وجود دارد. وقتی نتانیاهو شدیداً با برکناری بولتون مخالف بود، نشان می‌دهد بولتون رابطه مستقیمی ببین نتانیاهو و کاخ سفید برقرار کرده بود. بنابراین طبیعی است که بخش افراطی حزب جمهوری‌خواه از برکناری بولتون شدیداً ناراضی باشد.

علی بیگدلی
* کارشناس مسایل اروپا و آمریکا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جبهه مسیحیت صهیونیستی دیگه از کجا درآوردید ژورنالیستها هم دیگه شورش رو دراوردن فقط یک جمله دیگران رو تهدید نکنید کسی با ایران عقب مونده فلک زده کاری نداره تمام

    • بی نام؛

      نویسنده نوشته طالبان از حمله به عراق و سوریه به وجود آمد طالبان که مربوط به افغانستان است و از آوایل دهه ۹۰ میلادی یعنی قبل از حمله به عراق شکل گرفت

    • حسین

      سلام ، طالبان و داعش دست پرورده های سیاستهای امریکایی هستند و هر گر وه انارشیست دیگری با هر نام دیگر اقدام نماید در راستای سیاستهای پلید مخفی نمودن فعالیتهای مخرب و مرموز امریکا در سلطه بر اقتصاد جهان عمل می نمایند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج