اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۲۱۰۵۶
۵۵ نظر
۵۰۴۰
۵۵ نظر
۵۰۴۰
پ

نظامی گنجوی در رُم به نام آذربایجان مصادره شد!

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در بزرگ‌ترین پارک رم مجسمه نظامی را نصب کرده بودند که نوشته بود متعلق به کشور آذربایجان است. از سفارت ایران سوال کردم که چرا از این موضوع دفاع نکردیم و گفتند سفارت آن‌ها زودتر اقدام کرده است.

خبرگزاری ایسنا: نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در بزرگ‌ترین پارک رم مجسمه نظامی را نصب کرده بودند که نوشته بود متعلق به کشور آذربایجان است. از سفارت ایران سوال کردم که چرا از این موضوع دفاع نکردیم و گفتند سفارت آن‌ها زودتر اقدام کرده است.

حمیدرضا موحدی‌زاده اظهار کرد: در ایتالیا شهری به نام ماترا وجود دارد که در سال ۲۰۱۹ از طرف اتحادیه اروپا پایتخت فرهنگی کشورهای اروپایی شد. این شهر ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که آن را تبدیل به پایتخت فرهنگی اروپا کرده است.

نظامی گنجوی در رُم به نام آذربایجان مصادره شد!

وی افزود: مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت کشورهای اسلامی شناخته شده بود. این موضوع به ذهن شهردار ماترا رسید و با رایزنی سفارت ایران، دعوتی از مدیریت شهری مشهد انجام داده بودند که من در آن مراسم شرکت کرده و تلاش کردم نام و آوازه شهر مشهد از امام رضا(ع) تا ابوالقاسم فردوسی را در آن شهر و پایتخت ایتالیا، یعنی رم، در فرصت‌هایی با رسانه و کنفرانس‌ها معرفی کنم.

موحدی‌زاده ادامه داد: به این سوال نیز پاسخ دادیم که چرا مشهد پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب شده است. زمانی که آن‌ها می‌شنیدند سالانه ۳۰ میلیون زائر، مسافر یا توریسم وارد مشهد می‌شود و در جریان مشکلات شهری ما قرار می‌گرفتند، تعجب می‌کردند و می‌گفتند که نباید مشکل درآمدی داشته باشید و باید جنب‌وجوش اقتصادی در شهر وجود داشته باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: نمایشگاه عکسی در آن شهر برپا کرده بودند. ۱۵۰ سال پیش، یک ایتالیایی در مشهد عکس‌هایی را از خیابان‌های منتهی به حرم و خود حرم تهیه می‌کند و در سال ۲۰۱۷ نیز عکاس خوش‌ذوقی از همان چشم‌اندازها عکس‌های متناظری را تهیه می‌کند. در این نمایشگاه عکس‌های قدیمی و جدید مشهد را نصب کرده بودند، هر کسی بازدید می‌کرد با مشهد و پیشینه آن آشنا می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: خیابانی را در ماترا به نام خراسان نامگذاری کردند که نظر ما این بود به نام مشهد باشد، البته تفاوت ماهیتی چندانی ندارد اما تمایل داشتیم نام مشهد باشد. آن‌ها انتظار دارند که ما یکی از خیابان‌ها را به نام ماترا نام‌گذاری کنیم. آن‌ها دعوت ما را در اسفندماه قبول کردند و امیدواریم آنچه شأن و برازنده شهر مشهد است را به نمایش بگذاریم. آن‌ها در شهر خود جاذبه‌های گردشگری و شرایط تاریخی و فرهنگی سطح بالایی داشتند که امیدواریم بتوانیم شهر خود را بهتر از این معرفی کنیم.

موحدی‌زاده با بیان اینکه «من از بزرگ‌ترین پارک رم بازدید کردم که مجسمه فردوسی در میدان مرکزی آن نصب شده بود»، عنوان کرد: چند قدم آن طرف‌تر مجسمه نظامی را نصب کرده بودند که نوشته بود متعلق به کشور آذربایجان است. از سفارت ایران سوال کردم که چرا از این موضوع دفاع نکردیم و گفتند سفارت آن‌ها زودتر اقدام کرده است؛ بنابراین من از سفیر خواستم در این موارد دفاع بهتری داشته باشند. مجسمه فردوسی مهجور شده بود که گفتیم بیشتر در این زمینه کار کنند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: در جمع‌بندی این رویداد فرهنگی ما زمینه‌های همکاری مشترک در خصوص گردشگری فرهنگی و مذهبی با ماترا و رم را داریم، زیرا ایتالیا کشوری تاریخی و نیز مذهبی است. خود رم یک نمایشگاه است و در هر خیابان آن آثار برجسته‌ای وجود دارد. آن‌ها آثار تاریخی قدیمی را حفظ کردند و در کنار آن اثر جدیدی ساختند. ایتالیا ۶۰ میلیون جمعیت دارد و شعارش این بوده که در سال ۲۰۲۰، ۶۰ میلیون گردشگر داشته باشد، یعنی هر ایتالیایی یک گردشگر. تا سال ۲۰۱۷، ۴۰ میلیون گردشگر داشتند. گردشگران به اقتصاد شهرهای ایتالیا و مسایل فرهنگی رونق دادند.

موحدی‌زاده گفت: عامل کلیدی توسعه شهرها مدیریت منابع است، اگر منابع انسانی و مالی مدیریت شود می‌تواند شهرها را توسعه دهد، اما مهم‌ترین وظیفه مدیران که حلقه مفقوده توسعه شهرها بوده، برنامه‌ریزی است که پایه آن به آمار و اطلاعات صحیح برمی‌گردد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: وقف یک توصیه دینی و قرآنی است و خداوند اراده فرموده مردم از طریق وقف به احسان نسبت به جامعه و دیگران اهتمام بورزند و فرهنگ کارهای خیر و نیکوکاری در جامعه گسترش یابد، این اهتمام بین واقفان و افرادی که مدیریت می‌کنند برقرار می‌شود تا مردم به این سمت حرکت کنند.

وی با اشاره به ایام پایانی دهه صفر، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) ۱۲ قرن پیش با نمایندگان ادیان الهی و حتی افرادی که خداوند را قبول نداشتند، مناظره برگزار می‌کردند، شهر ما باید نماد همان آزاداندیشی شود باید به این مشی و مرام ائمه عمل کنیم. برگزاری مراسم‌ها ایرادی ندارد، اما وجه اصلی نباید تحت‌الشعاع حاشیه‌ها قرار گیرد.

موحدی‌زاده عنوان کرد: امیدوارم در آینده نه‌چندان‌دور، شهری داشته باشیم که در آن زیبایی، تمیزی و رونق جلوه بیشتری داشته باشد. در شهرهای ایتالیا یک رمز توسعه شهرها این بود که توسط مردم اداره می‌شد و کارهای آن‌ها بیشتر حمایت، نظارت و برنامه‌ریزی بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوش به حالتون!!خوب زودتر اقدام میکردین!خواب تشریف دارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی عرضه بودن سفیر ایران را می رسونه


        یعنی ماهم زودتر اقدام کنیم داوینچی ایرانی می شه اسمشو هم می زاریم آقا داوود

      • من ایرانیم برای ایران چکار کردم؟

        یک شعر از نظامی بلدین؟کتابهاشو خوندین؟اسم کتابهاشو میتونین بگین؟

      • بدون نام

        دقیقافردا پس فردا ادیسونم ایرانی میشه

      • بدون نام

        وقتی یه عده به کوروش و بزرگان ایران توهین میکنن میشه این

      • پسر شمالي

        خوب باشه اذربايجان هم فارسي صحبت کنه اصلا همه مشاهير ما مال اونا . اخه تا وقتي زبان اين اثرات پارسي هستش نميتونيد صاحب شيد حالا انقد زور بزنيد

      • بدون نام

        کاربر من ایرانیم برای ایران چیکار کردم.الان خودت فهمیدی چه زری زدی مگه قرار همه ایرانیا شعر بخونن یا همه مردم باید کاری بکنن برای ایران.ولی وقتی یک ایرانی همچین چیزیو میبینه صددرصد ناراحت میشه هیچ ربطی ام به این نداره که چیکار میکنه ..

      • بدون نام

        گنجه ازربایجانه

    • بدون نام

      بابا ولش کن نون مهتر از گنجلیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاامثال توباطرزتفکراینچنینی وجودداره ایران روبه ویرانی میره

      • بدون نام

        حیف نون که میگن تو هستی

    • علی

      خب از اسمش معلومه گنجوی یعنی متولد شهر گنجه آذربایجان.اگه دست شما بود که همه عالم و آدم رو میچپوندین داخل ایران!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شعر بخون تا بفهمی جز ایران نامی نبرده
        گنجه هم جز ایران هست
        برخواهیم گرداند
        فتنه شوروی و کا گ ب و صهیونیسم است
        به عنوان آذری میگم جانم فدای ایران و کشور با اصالتم

      • بدون نام

        این عوضی خودش رو اذری میگه منظرش اسمشه نه قومیتش
        جانت رو فدای عاریایی ها کن که ریشه قاطی دارن

      • بدون نام

        البته آذرباییجان به مناطق جنوب رود ارس اطلاق میشد حتی تو قرارداد ترکمنچای اونجایی که الان میگید آذرباییجان شمالی اسم اصلیش آران بود حکومتش دست تالشها بود و میخواستن برگردن و بخشی از ایران بشن اما حیدر علی اف به باکو رفت و شکستشون و داد نام جعلی آذرباییجان و روش گذاشت

      • پسر شمالي

        الان شما اسمت علي هستش متولد عربستاني يا عراق؟

    • عبدالرحمن

      بی وطن مگه از وطنیها خوشش میاد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثل خودت:

    • بدون نام

      این همه متن چه ربطی به آذربیجان داشت ...

    • بدون نام

      این قضیه از طرف خود ایتالیایی ها هم مورد اعتراض بود ولی اینکه اونها زودتر اقدام کردند دلیل نمیشه بهر حال باید با سند همه چیز رو اثبات کنید.

    • بدون نام

      اگه می توانند با دزدیدن اسم شاعرها وبزرگان ما بزرگ بشن کور خوندن

    • بدون نام

      از قفقاز تا آسیای صغیر تا هند و شمال آفریقا این می شود گستره مرز فرهنگی ایران زمین هر انسانی در این مختصات جغرافیایی زندگی کرده ایرانی محسوب می شود
      دلیلش هم استفاده از آبشخور فرهنگ وتمدن این گستره می باشد
      والسلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله گستره فرهنگی ایران بود که طبق قراردادهای ترکمنچای و گلستان تقدیم روسیه کردید و بعد از فروپاشی شوروی مستقل شدن و دیگه بخشی از ایران نیستن شما لیاقت قفقاز و آسیای میانه رو نداشتید لیاقت همین ۳ استان باقیمانده حاشیه خزر و هم ندارید اینم که همه دارن شعرا و آثار باستانی ایرتن و به نام خودشون ثبت میکنن از بی لیاقتی خودتونه

      • بدون نام

        ابشخور یا اغل

    • کارگر

      فقط همین رو کم داشتیم
      مگر برای مسئولین مهمه؟؟؟

    • احسان

      اولا که امیدوارم بیشتر برید شهرهای بزرگ رو ببینید تا بفهمید دنیا چه خبره !
      دوما مگه کشکه؟! هر کی اول از راه برسه نظامی مال اون میشه؟! تنبلی و بی خاصیتی خودتون رو گردن مسائل دیگه نیندازید...!

    • س ا سجادی

      سلام
      پسوند نام ،حکایت از زادگاه او دارد مثل خواجوی کرمانی سعدی شیرازی فردوسی طوسی و....

      پاسخ ها

      • جمشید شاه قاسی

        ایتالیا تاریخی هست ولی مذهب هم در آنجا بخشی از تاریخ شده و اونطور که آقای عضو محترم شورای شهر مشهد وانمود می کند!کشوری مذهبی نیست بجز محدوده کوچکی از شهر رم بنام " واتیکان "گه عنوان کشور را یدک می کشد!...خوشبختانه بجز ما اکثر نقاط عالم از این بابت مدتهاست فارغ شده اند!

    • ایران

      خخخخخ نظامی شاعر فارسی زبانه یک بیت شعر ترکی نداره پس نمیدونم چطور یک کشور ترک زبان با داشتن خط لاتین که دوزار ارزش ندارن....نظامی رو بنام خودشون ثبت کردن ...حالا ایشون درگنجه بدنیا اومده وزبان اون منطقه حتما هم فارسی بوده که ایشون اشعارش فارسی هستش دلیل خوبی برای الحاق اون به خاک ایران هستش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بروباباحالت خوب نیست

      • بدون نام

        پروین اعتصامی اهل آذربایجان هست و تورک هست ولی همه شعر هاش فارسی هست

    • بدون نام

      نام دیگر جمهوری آذربایجان، ایران شمالی است. با توجه به اتمام دوره و بازهء قرارداد ترکمانچای، بزودی جمهوری آذربایجان و قره باغ و داغستان به ایران می پیوندند.

      پاسخ ها

      • کوروش صخیف

        تورکای ایران ایرانو قبول ندارن چه برسه به اینا.!!!!!!!!!!!!!چی میگی تو

    • بدون نام

      اگه جغرافیا بلدبودین میدونستین که گنجه الان یکی ازشهرهای آزربایجان است پس لال شین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه بیت شعرترکی ازش بذار

      • بدون نام

        چه با افتخار اخبارش رو نشر میدن جخالت بکشین وطن فروشها

    • حقیقت

      قبول حقیقت برا عده ای سخت شده .نظامی مال اذربایجان هستش .این چرت وپرت ها هم دیگه کهنه شده یه زمانی مال ما بود ..فعلا تو داشتتو نگهدار ظلم نکن اونا پیش کش

    • بدون نام

      ایران امپراتوری بوده نمیشه که همه کشورایی که یه زمانی جزو ایران بودن و بگیم هیچی از خودشون ندارن و همه چیز باید به نام ایران ثبت شه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من ترک نیستم اما با شما موافقم نظامی وقتی متولد آذرباییجان بود و محل فوتش هم اونجا بود شاعر آذرباییحانی محسوب میشه نه ایرانی

    • بدون نام

      خاک بر سرتون

    • بدون نام

      گنجوی در گنجه واقع در آذربایجان بدنیا اومده واونموقع زبان شعر بیشتر فارسی بوده در ضمن ایشان شعرهای زیادی هم به زبان مادری خود یعنی ترکی آذربایجانی دارد. ...

    • بدون نام

      سلام
      مهم فرهنگسازی است که فرهیخته ای را تقدیم بشریت می کند وهر حاکمی در عصر حاضر آن فرهیخته رابنام خود می خواند وگرنه غیر فرهیختگان نیز در مکانهای خاص می زیسته اند که که شرم از بردن نامشان در تاریخ محوشان ساخته
      فرهنگ زبان پارسی گستره ای از غرب چین وهند تا اوکراین را در بر می گیرد وداشتن این بزرگواران افتخاری است برای ما وفرهنگ قوام یافته ای که هراز چند گاه ملتی ناخنک می زنند وبه آنان می بالند ولی دانندگان تاریخ وتمدن بشری خوب می دانند صاحب کیست

    • س ا سجادی

      سلام
      مهم فرهنگسازی است که فرهیخته ای را تقدیم بشریت می کند وهر حاکمی در عصر حاضر آن فرهیخته رابنام خود می خواند وگرنه غیر فرهیختگان نیز در مکانهای خاص می زیسته اند که که شرم از بردن نامشان در تاریخ محوشان ساخته
      فرهنگ زبان پارسی گستره ای از غرب چین وهند تا اوکراین را در بر می گیرد وداشتن این بزرگواران افتخاری است برای ما وفرهنگ قوام یافته ای که هراز چند گاه ملتی ناخنک می زنند وبه آنان می بالند ولی دانندگان تاریخ وتمدن بشری خوب می دانند صاحب کیست

    • بدون نام

      خدا مرگ بده اون مسئولی را که کوتاهی کرده و به این آب وخاک و پیشینه شعر و ادب فارسی خیانت کرده بی پدر وطن فروش بی سواد خدا مرگت دهد همین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرمت امامزاده رو متولیش نگه میداره روز و شب در حال فحاشی به مشهدی و شمالی و ...هستید شما رو جه اصلا به فرهنگ و ادبیات فارسی ، زبان و فرهنگ و ادبیات شما زبان و فرهنگ فحشه این و دیگه دنیا هم فهمیده از ترکیه و جمهوری آذرباییجان تا ایتالیا لیاقتتون همینه گوارای وجودتون

    • بدون نام

      اسم روشه گنجوی یعنی متعلق به گنجه اس و کنجه هم مال آذر بایجانه

    • بدون نام

      همه عالم تن و ایران دل
      نیست گوینده زین قیاس خجل
      نظامی گنجوی

    • بدون نام

      یاشاسین اذربایجان.زنده باد ملت ترک هر جا که باشن

    • بدون نام

      نظامی مال آذربایجان هست.همونطور که از اسمش مشخصه گنجوی.نام شهری زیبا با مردمان تورک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مولانا هم متعلق به افغانستانه همونطور که از اسمش مشخصه مولانا جلال الدین محمد بلخی متعلق به بلخ افغانستانه نه ترکیه

    • سهند

      شعر ترکی نظامی گنجوی:
      شمعی صوندور دخی پروانه کی یاریم گلدی
      گوله باخ آغلا بولوت نازلی نگاریم گلدی
      گئجه بایرام ائدرم جانیمی قربان سنه یار
      سروریم، تاجی سریم، باغلی باهاریم گلدی
      قامتین سرو سنین، جنتی گزدیم تایی یوخ
      چاکری اولدوغوم اول شاهی سواریم گلدی
      حسنونون شمعینه پروانه دئییب دؤندی کوله
      آتشیم صؤندورن اول لاله عذاریم گلدی
      دئدیم ای نازلی ملک سئو بو نظامینی دئدی:
      سنینم عهد ائله دی چشم خماریم گلدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی توی یه الف بچه (که بیقین شاگرد تنبل کلاست هم هستی ) تونستی اخیرا به چنین کشفی برسی ولی توی این نهصد سال اخیر کسی نمی تونسته؟ تحریف و تقلب تا به کی؟ یعنی توی این نهصد سال یه نفر (شبیه تو که
        متوهم و متعصب و غلیظگراست) نمی بایست پیدا می شد چنین ادعایی بکنه؟ یا حداقل توی کتابی توی یه تذکره ای توی نقل قولی توی محفلی، از همشهریاش یا یا غیره، هیج کجا نیومده
        نگفته که نظامی و آذرآبادگان ترک بوده اند حالا توی جوجه بیست ساله که تا دیروز نمیدونستی دست و چپ و راستت کدومه اینو کشف کردی که نظامی ترک بوده !!!اگه می تونی یه نفرو نام ببر توی قرن شش همعصر نظامی توی آذربایجان ترکی شعر نوشته؟ حالا می گیم شعر نوشتن سخته ،یه نفرو نام ببر که به ترکی نثری کتابی رساله ای نوشنه باشه؟ لابد شبیه تو کسی متوهم و کذاب توی آذرآبادگان وجود نداشته ما که میدونیم شما دنبال چی هستی

      • نازلی

        کاربر20:13خدایی خودت فهمیدی چی گفتی زر زیادی زدی یاشاسن اذربایجان هالکه

    • بدون نام

      اسمش روشه دیگه گنجوی .

    • بدون نام

      از مسئولین بی مسئولیت ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج