جاباما
۹۳۴۶۶
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم
مجله سیب سبز:

دندان‌هايم را جراحی کنم یا ارتودنسی ؟

خانم 21 ساله‌اي هستم و دندان‌هاي فك بالايي‌ام كمي‌جلوست، به طوري كه وقتي مي‌خندم لثه بالايي كاملا پيدا مي‌شود. موقع خواب هم نمي‌توانم دهانم رو ببندم. دندان‌هايم هم مرتب و رديف هستند، مي‌خواستم بدانم با ارتودنسي تنها مشكلم برطرف مي‌شود يا بهتراست كه جراحي هم انجام بدهم؟

دکتر محمد بهناز، دندانپزشک :

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

با توجه به توضيحات شما به نظر مي‌رسد نياز به جراحی فک و ارتودنسی داريد، البته بهتر است راديوگرافی تهيه کرده و از نزديک ديده شويد تا بهتر بتوان در مورد مشکل شما نظر داد. گاهی مي‌توان با جراحی لثه يا لب هم مشکل را کمتر کرد.

سؤال از شماره ۲۰۵....۰۹۱۶

این خارش را چگونه رفع کنم؟!

پوست صورتم در كنارگونه‌هایم پوسته‌ریزی و خارش دارد. باید چه کار کنم؟

دکتر حبیب انصاریان، متخصص بیماری‌های پوست، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران :

اول باید بدانیم این مشکل روی گونه های تان است یا دور چشم‌تان. اگر از ابتدا همیشه این مشکل پوسته پوسته شدن را داشته اید به دلیل این است که طبیعت پوست‌تان خشک است و حالت اگزمایی دارد اما اگر مشکل به صورت ثانوی و اخیرا ایجاد شده باشد ممکن است علت آن استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی باشد. در این صورت معمولا پوست بعد از بهبود یک مقدار خشک و پوسته پوسته می‌شود. گاهی اوقات نیز شست‌وشوی زیاد با صابون، دستکاری کردن و نیز سوختن با آفتاب و هر عامل التهابی دیگر باعث این پوسته‌ریزی می‌شود. فصل پاییز هم در کسانی که زمینه خشکی پوست دارند باعث تشدید این مشکل می‌شود. در نهایت باید کمتر از مواد شوینده و آب داغ استفاده کنید و همیشه کرم‌های مرطوب‌کننده مصرف کنید و کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید. اگر هم مشکل‌تان ادامه پیدا کرد و دچار خارش، التهاب و... شدید حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا مشخص شود عامل آن چیست.

سؤال از شماره ۰۹۱۸۰۰۰۶۲۹۶

۶ ماه است خارش دارم! آیا مراجعه به پزشک فایده دارد؟

آقایی ۲۲ ساله هستم. حدود ۶ ماه است که دچارخارش شدید شده‌ام. این خارش بیشتر درناحیه نشیمنگاه و پاهایم است. به چند دكتر هم مراجعه كرده‌ام اما خوب نشدم. باید چه کار کنم؟

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران:

در بعضی موارد اگر بیماری قابل درمان نباشد یعنی با دارو خوب نشود، از یکی از ضایعات پوستی بیوپسی یا نمونه‌برداری می‌شود. اگر توسط متخصصان پوست ویزیت شده‌اید و درمان فایده‌ای نداشته است بهتر است نمونه‌برداری شود تا بعد براساس جواب نمونه‌برداری بتوان تصمیم‌گیری كرد.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۹۱۲۶

در آینده دیابت می‌گیرم؟!

۴۰ ساله هستم. وزنم ۱۰۴ کیلوگرم و قدم ۱۹۰ سانتی‌متر است. دور كمرم ۱۰۹، دورباسنم ۱۱۳ و دور مچ دستم ۱۸ سانت است. اضافه وزن دارم و تحرك كافی ندارم. آیا مستعد دیابت هستم؟

دکتر محمدرضا مهاجری، فوق‌تخصص غدد، دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران:
پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری دیابت، چاقی و اضافه وزن است. چاقی و اضافه وزن براساس توده بدنی سنجیده می‌شود. شما می‌توانید برای محاسبه توده بدنی خود، وزن‌تان را برحسب کیلوگرم تقسیم بر قدتان برحسب متر به توان۲ کنید. میزان توده بدنی اگر بیشتر از ۲۵ باشد فرد مبتلا به اضافه وزن است و اگر بیشتر از ۳۰ باشد مبتلا به چاقی است. چاقی مستقیما با دیابت ارتباط دارد. دیده شده است کسانی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر چاقی شکمی هم مستقیما با دیابت ارتباط دارد به این صورت که احتمال دیابت در خانم‌هایی که دور شکم‌شان بیشتر از ۸۸ و آقایانی که دور شکم‌شان بیشتر از ۱۰۲ است بیشتر است.

سؤال از شماره ۴۵۹۲...۰۹۱۲

چرا چاق نمی‌شوم؟

پسري ۲۲ساله با قد ۱۸۵سانتي‌متر و وزن ۶۷كيلوگرم هستم. هركاري انجام مي‌دهم تا وزنم بیشتر شود، اما نتيجه نمي‌گيرم لطفا مرا راهنمايي كنيد!

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه :

درمان لاغري نيازمند گرفتن شرح حال دقيق از فرد لاغر و يافتن علل به وجود آورنده لاغري است. وقتي مي‌خواهيم وزن يك فرد لاغر را افزايش دهيم مهم‌ترين نكته افزايش متناسب توده عضلاني و بافت چربي است. زياده‌خوري‌هاي خودسرانه حتي اگر جواب هم بدهد عموما باعث افزايش بافت چربي آن مي‌شود كه معمولا هم در بدترين نقطه يعني شكم تجمع پيدا مي‌كند. كم‌اشتهايي با اينكه خود مي‌تواند علت لاغري باشد، با اين حال، در اكثر موارد نشانه‌اي از يك علت مهم ديگر است و صرفا پرداختن به حل مشكل بي‌اشتهايي و غفلت از علت اصلي بي‌اشتهايي، بسيار خطرناك‌تر است و باعث اتلاف وقت طلايي در رسيدن به هدف مي‌شود. برخلاف رژيم چاقي، رژيم‌هايي كه براي افراد لاغر براي افزايش وزن تجويز مي‌شود زمان‌بر هستند و شايد از يك ماه تا سه ماه زمان لازم است تا وزن فرد لاغر زياد شود. تنها زياد خوردن باعث رهايي از لاغري نمي‌شود. بعضي ميوه‌ها،‌ آبميوه‌ها،‌ عرقيات و عادت‌هاي غذايي و عادات رفتاری خود باعث لاغري مي‌شود. اگر نسخه واحدي براي افراد لاغر وجود داشت بايد تا الان اين مشكل در دنيا حل مي‌شد. هر فردي شرايط خاص خودش را دارد و بايد با يك كارشناس تغذيه مشورت كند.

سؤال از شماره ۲۸۱....۰۹۳۶

نمي‌خواهم گونه‌هايم آب شود چه کار کنم؟

دختري۱۵ساله باقد۱۶۳و وزن ۶۳كيلوگرم هستم. براي لاغرشدن چه كاري بايد انجام دهم تا گونه‌هايم هم آب نشود؟ لطفا راهنمايي‌ام كنيد.‏

سولماز توکلی، مشاورتغذیه و رژیم درمانی :

اگر شما فردي با استخوان بندي متوسط باشيد، وزن ايده‌آل‌تان ٥٨ است كه اين بدان معناست كه نياز به كاهش وزن خيلي زيادي نداريد و نگران آب شدن گونه‌هاي‌تان نباشيد. توصيه من به شما اين است كه يك رژيم اصولي را رعايت كنيد كه همه گروه‌هاي غذايي را شامل شود، به اضافه مصرف ميوه و سبزيجات تازه به همراه روزانه ٦تا ٨ ليوان آب. در واقع رژيم‌هاي‌غذایی غير استاندارد كه كالري را به شدت كاهش مي‌دهند يا بعضي گروه‌هاي غذايي را در رژيم حذف مي‌کنند باعث شلي و افتادگي پوست صورت مي‌شوند.

سؤال از شماره ۸۵۰....۰۹۱۵

رشد اندام جنسی پس از بلوغ؟!

آیا برای رشد اندام جنسی مردان پس از بلوغ راه‌حلی وجود دارد؟

دکتر ناهید حمزه‌ای اصفهانی، متخصص اورولوژی و مجاری ادراری:

خیلی اوقات بسیاری از افراد به اشتباه و با اطلاعات غلطی که دارند، فکر می‌کنند سایز آلت تناسلی‌شان طبیعی نیست درحالی که در محدوده طبیعی قرار دارد. ابتدا باید با یک متخصص اورولوژی مشاوره کنید تا مطمئن شوید سایزتان طبیعی است یا خیر. اگر طبیعی نباشد می‌توان با مصرف داروهای خاص، درمان زودانزالی، استفاده از وسایلی مثل وکیوم و عمل‌های جراحی سایز آن را تغییر داد.

سؤال از شماره ۶۱۶...۰۹۱۹۲

چرا همیشه خسته و کسل هستم؟

فردی ٢٩ ساله و سرمایی هستم. اكثر اوقات خسته و كسل هستم. وزنم هم ۵۵ کیلوگرم است. آیا این خستگی و بی‌حالی نشانه بیماری خاصی است؟ درضمن بیماری تیروئید هم ندارم.

دکتر سیدمحسن رضوی، فوق‌تخصص بیماری‌های خون و سرطان، استادیار دانشگاه علوم‌پزشکی تهران:

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

خستگی و بی‌حالی یک شکایت عمومی است. در یک مطالعه در نقاط مختلف جهان، مشخص شد تقریبا ۷۰ درصد از خانم‌ها چندباردرهفته دچار خستگی و بی‌حالی هستند. اصولا خانم‌ها به لحاظ احساسی متفاوت هستند و در مقابل مشکلات و مسائل خیلی زودتر احساس خستگی، ضعف و بی‌حالی می‌کنند. بنابراین این خستگی هیچ ارزش بالینی ندارد. ما صدها بیماری داریم که با ضعف و خستگی همراه هستند اما شاید از بین صدها بيمار که با شکایت ضعف و بی حالی به پزشک مراجعه می‌کنند تنها درصد کمی از آنها برای مثال فقط ۵ تا ۱۰ درصدشان علت واقعی پزشکی داشته باشند. می‌توانم بگویم شاید بیش از ۹۰ درصد از ضعف و بی‌حالی‌ها زمینه روانشناختی دارند. در واقع در فرهنگ خانم‌ها جا افتاده است که شکایت‌های فکری و روانشناختی خود را با ضعف و بی‌حالی بروز دهند.

سؤال از شماره ۶۴۹...۰۹۳۸۶

چرا کمردرد شدید دارم؟

۴ماه پیش با روش بی‌حسی سزارین كردم اما الان كمردرد بسیار شدیدی درگودی كمر در دوطرف ستون فقراتم دارم كه حتی با لمس كردن نیز دردناك است. باید چه‌کار کنم؟

دکتر بدیع‌الزمان رادپی، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در مرکز دردشناسی مسیح دانشوری:

این مشکل جزو عوارض بسیار نادر بی‌حسی اسپاینال است که در خیلی از عمل‌ها از جمله سزارین استفاده می‌شود. درصد خیلی ناچیزی از بیماران ممکن است دچار این عارضه شوند که یا ناشی از اشکالات تکنیکی حین استفاده از این بی‌حسی است یا ناشی از مشکلات کمر بیمار. در هرحال راه‌هایی برای علاج آن وجود دارد از جمله اینکه شما باید معاینه شوید تا یک بررسی کامل روی کمرتان انجام شود و عکس و آزمایش برای‌تان تجویز شود سپس با توجه به علتی که وجود دارد می‌توان درمان را آغاز كرد. درمان نیز معمولا خیلی پیچیده نیست و با برخی داروها و اقدامات دیگر انجام می‌شود. اما قدم اول این است که حتما معاینه شوید.

سؤال از شماره ۴۴۸...۰۹۱۵۷

ترشحات بدبو دارم، چرا؟

ترشحات بدبوی بسیار زیادی دارم. علت آن چیست؟

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی:

یکی از انواع ترشحات بیمارگونه (پاتولوژیک)، ترشحات زردرنگ و بدبوست که بعضی اوقات با خارش بسیار زیاد همراه است. خود این ترشحات انواع مختلفی دارد. یکی از آنها «میکس میکروبیال» (باکتری‌هایی از انواع مختلف) نامیده می‌شود. برخی دیگر نیز بر اثر باکتری «گاردنلا» یا گاهی اوقات حتی «تریکوموناس» ایجاد می‌شوند که یک موجود تک‌یاخته‌ای است و خارش فراوان ایجاد می‌کند. در هر صورت معمولا درمان این ترشحات با داروی مترونیدازول است که به صورت موضعی و خوراکی استفاده می‌شود، پس بهتر است در شرایطی که ترشح زرد، سبز، کف‌آلود و بدبو دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. در مورد عفونت‌های زردرنگ و بودار باید زن و شوهر هر دو تحت درمان کافی و مناسب قرار گیرند.

سؤال از شماره ۱۷۵...۰۹۳۵۶

چرا ریه مادرم آب آورده؟

مادرم ۸۰ سال دارد و ریه‌اش آب آورده است. آیا با خوردن دارو خوب می‌شود؟

دکتر اردا کیانی، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه:

درصورتی که نارسایی شدید قلبی نداشته باشد، آب ریه باید کشیده شود تا جنس آب و علت آب آوردن مشخص شود. بعد از آن می‌توان گفت آیا با کشیدن آب، مشکل برطرف می‌شود یا خیر.

سؤال از شماره ۱۶۳...۰۹۳۷۲

وزن ۱۱۰ کیلوگرم را چگــونه کم کنـم؟

فردی با قد ۱۹۰ سانتی متر و وزن ۱۱۰ کیلوگرم هستم. چاقی من بیشتر در ناحیه شکم و پهلو است . چه راهی را برای کم کردن حجم چربی و وزنم پیشنهاد می کنید؟

دکتر مهرشاد مهاجر، متخصص جراحی:

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

سلام بر شما. با توجه به توضيحات ارائه شده BMI شما كه از تقسيم وزن بر قد به توان ٢ به‌دست می‌آید حدود ٣٠ است كه بدين معنى است كه دچار اضافه وزن مختصر هستید. در كنار ورزش و رژيم غذايي مناسب كه اصول اوليه جهت كاهش وزن هستند شما مي‌توانيد از ليپوليز جهت كاهش سايز و از بين بردن چربي‌هاى موضعى در شكم و پهلو بهره ببريد.اين عمل در يك جلسه صورت گرفته و ٨٠ درصد چربي‌هاى موضعى به كمك ليزر تخريب شده و خارج مي شوند و به طور همزمان پوست نيز به كمك ليزر جمع مي شود.

سؤال از شماره ۰۹۱۲۰۰۰۵۵۶۰

عزیزی را از دست داده‌ایم، چه کارکنیم؟

سلام. ما عزيزي را از دست داده‌ايم، براي آرامش چه دارویی مصرف کنيم، لطفا ما را راهنمایی کنید؟

محمود هندی پور، فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد:

دوست گرانقدرم ضمن آرزوی آرامش برای عزیز شما و طلب صبر برای بازماندگان بهتر است خاطر نشان کنم که شما دوره سوگ را می‌گذرانید و اگر در ۴۰ روز ابتدایی هستیدآگاه باشید بهتر است این دوره را کامل زندگی کنید و از رنج آن فرار نکنید، هر زمان نیاز داشتید سوگواری کنید، بر سر مزار ایشان بروید، خیرات بدهید یا هرکاری که آرام‌تان می‌کند. اگر این سوگواری کامل انجام نگیرد وارد بخش‌های دیگر زندگی شما می‌شود و مدت آن طولانی تر خواهد بود اما اگر اضطراب بالایی دارید یا دچار بی‌خوابی جدی شده‌اید بهتر است از دارو نیز کمک بگیرید، بر اساس شرایط هرفرد و شدت موضوع نوع و میزان دارو تفاوت خواهد داشت بنابراین بهتر است از کمک یک روانپزشک بهره ببرید، حتی اگر ۴۰ روز را نیز سپري كرده‌ايد. برای بهتر عبور کردن از این مرحله صحبت با روانشناسی که در زمینه سوگ تخصص داشته باشد را پیشنهاد می‌کنم.

سؤال از شماره ۹۳۶۰۰۰۶۷۶۴

آیا زیادی لاغر هستم؟!

قدم ۱۸۴ سانتی‌متر و وزنم ۶۶‎ ‎كیلوگرم است. نسبت به قد و وزنم چند كیلو كم دارم؟

دکتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد:

باید مشخص می‌کردید سن‌تان چقدر است. اگر بالای ۱۸ سال دارید وزن‌تان حدودا ۱۰ کیلوگرم کم است و می‌توانید برای وزن گرفتن زیرنظر یک متخصص تغذیه باشید.

سؤال از شماره۹۱۴۰۰۰۰۹۹۴
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      با عرض سلام من واسه ارتدنسی پیش یه متخصص رفتم گفته اگه خواستی ارتدنسی کنی باید همراهش جراحی فک انجام بدی منم از پس هزینش بر نمیام خواستم بدونم ایا راهی داره که بدون جراحی ارتدنسی کنم ممنون میشم جواب بدید

    • mozhan

      سلام آقا/خانم دكتر من 17 سالمه سه روز پيش سير را براي مدت20 دقيقه روي پوستم گذاشتم 1 ساعت بعد رفتم حمام بعد اينكه از حمام اومدم روي پوستم لكه هاي قرمز رنگ بود هنوزم اين لكه ها هستند چيكار كنم ميترسم جاشون بمون لطفا راهنماييم كنيد..ممنون ميشم.

    • جلیل

      باسلام داشتم ازخیابون رد می شدم که ماشینی ترمز کرد وبویی شبیه به بو لاستیک به مشامم رسید دوستام بهم گفتند که بوی ازبست از لنت ترمز بوده می خواستم بدونم که برای ریه هام که مشکلی ایجاد نمی کنه نگرانم خیلی

    • Hadi

      سلام من هر وقت ورزش میکنم ( برای مثال اگه ۱۰ روز هر روز به مدت ۲۰ دقیقه بدوم) تا یه ماه ریه هام میسوزه و نفس عمیق که میکشم سرفه میکنم و ریه هام مخاط هم تولید میکنه ایا این طبیعیه؟ در ضمن شغل من نجاریه و نسبتا با گرد و خاک زیادی سرو کار دارم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج