۹۸۹۹۶۴
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

خاطرات عجیب شاهرودی از بازی در لیگ چین

رضا شاهرودی که یکی از بازیکنان نسل طلایی ۹۸ بود و همراه با تیم ملی در جام جهانی نیز حضور داشت، خاطرات عجیبی از دوران ۹ ماهه حضور در چین و دیدار برابر استقلال در ذهن دارد.

ورزش سه: رضا شاهرودی که یکی از بازیکنان نسل طلایی ۹۸ بود و همراه با تیم ملی در جام جهانی نیز حضور داشت، خاطرات عجیبی از دوران ۹ ماهه حضور در چین و دیدار برابر استقلال در ذهن دارد.

اگرچه این روزها حضور یک فوتبالیست ایران در لیگ چیین اتفاقی غیر منتظره به شمار می رود ولی سال ها قبل بهترین باشگاه این کشور برای جذب رضا شاهرودی اقدام کرده بود و وینگر سابق پرسپولیس شاید اگر آن شرایط خاص قرار نداشت، حضور و بازگشت به پرسپولیس تیم محبوبش را به حضور در دالیان ترجیح می داد.

با رضا شاهرودی که اتفاقا در نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا هم مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی بازی کرد و روز ویژه ای را در استادیوم آزادی شکل داد، در رابطه با انتقالش به لیگ چین، رقم انتقالش، اینکه چقدر دریافتی داشته و در رابطه با دلیل خاتمه قراردادش پیش از موعد مقرر صحبت کرده ایم.

در ادامه می توانید این گفتگوی جذاب را دنبال کنید.

برای بازی های تیم ملی آمدم و به مشکل خوردم

شاهرودی در ابتدا در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی رخ داد که سر از لیگ چین درآورد اینطور حرف هایش را آغاز کرد: « خب من در تیم آلتای ازمیر ترکیه بازی می کردم و بندی در قراردادم وجود داشت که می توانستم در همه بازی های تیم ملی و حتی بازی های دوستانه شرکت داشته باشم ولی به خاطر همین بند از قراردادم به مشکل خوردیم و آنها دیگر ITC من را برای بازگشت به پرسپولیس صادر نکردند. می گفتند ITC تو را برای یک تیم دیگر به جز پرسپولیس، آن هم به صورت قرضی صادر می کنیم.»

مهدوی کیا را می خواستند، من را انتخاب کردند

شاهرودی در مورد پیوستنش به دالیان ادامه داد:« در آن زمان چینی ها مهدی مهدوی کیا را می خواستند ولی مهدی نرفت. فیلمی از بازی مهدی مهدوی کیا دیده بودند که با دیدن همان فیلم من را انتخاب کردند و آقای عابدینی هم به من گفت اگر دوست داری برو و من هم قبول کردم.»

9 ماه در چین بازی کردم بدون دریافت حتی یک دلار

او سپس در مورد شرایط کشور چین، مبلغ قراردادش و اینکه طی ۹ ماه بازی در دالیان هیچ پولی نگرفته صحبت کرد و اضافه کرد:« خب به هر حال لیگ چین هم در آن زمان شرایط بدی نداشت. دالیان چند دوره قهرمان لیگ چین بود و یکی از تیم های قدرتمند این کشور به حساب می آمد. من ۹ ماه آنجا بودم و حتی یک دلار هم پول نگرفتم و آخرش هم پولی که قرار بود به من بدهند را به تیم ترکیه ای دادند تا رضایت نامه ام را صادر کند و فقط ۴۰ هزار دلار برای بازی هایی گرفتم که در آزادی بازی کردیم و بازی با استقلال هم یکی از همین چند مسابقه بود. من ۴۰ هزار دلار برای بازی با أزادی گرفتم.»

پولم را نمی دادند، تمرین نمی کردم

او سپس در اینباره توضیح داد:« در آن زمان چون پولم را نداده بودند، با تیم تمرین نمی کردم ولی وقتی دیدند من در تهران محبوبیت دارم، گفتند چقدر پول میگیری که در این چند مسابقه بازی کنی و من هم گفتم ۴۰ هزار دلار.»

به سطحی می‌رسی که باید از ایران خارج شوی

شاهرودی در رابطه با شرایط کشور چین و لیگ این کشور در آن مقطع بیان کرد:« آن موقع فوتبال ما حرفه ای نبود ولی فوتبال آنجا در حال حرفه ای شدن بود. وقتی یک بازیکن سطحش در ایران تمام می شود و می خواهد برای بازی کردن به خارج از کشور برود، دیگر باید انتخاب کند. ضمن اینکه شانس هم در خانه آدم را یک‌بار می زند. شرایط چین هم خوب بود ولی شانس من است که هر جایی می روم مشکل ایجاد می شود و آنجا هم به مشکل خوردم.»

لیگ چین در آن زمان هم حرفه ای تر از ایران بود

از شاهرودی در رابطه با سطح بازی در چین و ایران پرسیدیم که او اینطور پاسخ داد:« من فکر می کنم سطح چین بالاتر بود. لیگ چین به حرفه ای شدن نزدیک شده بود و هر تیمی کمپ خودش را داشت و وقتی ما برای بازی های خارج از خانه می رفتیم در آن کمپ ها تمرین می کردیم. الان تازه این شرایط در ایران وجود دارد که باز هم کامل نیست. چین آن زمان امکانات زیادی را برای فراهم کرده بود.

وقتی برای بازی می رفتیم همه چیز از شورت ورزشی گرفته تا کفش هایمان منظم و مرتب در رختکن چیده شده بود و در تمرین هم همین شرایط بود و حتی به کفش هایمان هم می زدند. آن زمان همچین چیزی اصلا در ایران نبود، الان هم فکر نمی کنم این شرایط باشد. ما آن زمان داخل اتوبوس لباس هایمان را عوض می کردیم.

گفتم 40 هزار دلار می گیرم با استقلال بازی می‌کنم

سوال بعدی از شاهرودی در رابطه با دیدار برابر استقلال در ورزشگاه آزادی بود که در نیمه نهایی جام باشگاه های سال ۱۳۷۸ برگزار شد و استقلال با نتیجه ۴ بر ۳ در یک بازی هیجان انگیز برنده شد. شاهرودی در رابطه با این بازی گفت:« من در شرایطی با استقلال بازی کردم که یکماه تمرین نکرده بودم. پولم را نداده بودند و من هم تمرین نمی کردم.

به من گفتند این بازی ها را اصلا جداگانه پول بگیرد و من هم گفتم ۴۰ هزار دلار و بازی کردم. هر چند از شرایط بدنی ایده آل دور بودم ولی با تجربه ام بازی کردم و بد هم بازی نکردم. در آن بازی شانس هم نداشتیم و مدام هی گل می زدیم و گل می خوردیم و بازی دراماتیکی شده بود. ضمن اینکه در آن بازی چند بازیکن اصلی تیم ما نبودند و از ذخیره های تیم و جوان ها استفاده کرده بودیم. مثلا دفاع وسط ما نبود و از یک بازیکن جوان استفاده کرده بودیم.»

دو تست سخت دادم برای قرراداد با دالیان

شاهرودی سپس به قوانین و تست های دشواری که برای پیوستن به دالیان پشت سرگذاشته بود اشاره کرد و افزود:« آن زمان وقتی می خواستند قرارداد ببندند، دو تست از بازیکنان گرفته می شد. یکی تست کوپر ( هشت دور دویدن در پیست دور زمین فوتبال زیر ۱۲ دقیقه) و یکی تست چابکی. حتی یکی دو تا از بازیکن های اصلی ما نتوانستند این دو تست را رد کنند و ۶ ماه بیرون ماندند و باید منتظر می ماندند برای دوره بعدی.»

همیشه با استقلال خوب بازی کردم

بار دیگر صحبت های ما با شاهرودی به بازی با استقلال بازگشت و از او در رابطه با حس و حالش برابر رقیب دیرینه پرسپولیس پرسیدیم که او اینطور پاسخ داد:« من جلوی استقلال همیشه بهترین بازی ها را انجام می دادم و خوب بازی می کردم. با توجه به اینکه در دربی ها هم با استقلال زیاد بازی کرده بودم، در بازی نیمه نهایی جام باشگاه ها هم خیلی ریلکس بودم و خوب بازی کردم. حالا بگذریم که هر وقت من می رفتم کرنر بزنم، استقلالی ها با بطری و میوه من را می زدند ولی هیچ وقت نه در طول آن بازی و نه بعد از آن از کوره در نرفتم و مصاحبه های من بعد از بازی هم موجود است.»

آنها استقلالی نبودند که به من فحش می دادند

او در رابطه با اینکه چقدر ناسزا شنیده، توضیح داد:« خیلی فحش خوردم در آن بازی. البته آنها هواداران واقعی استقلال نبودند، چون خیلی فحش می دادند و میوه پرتاب می کردند. جا دارد از هواداران پرسپولیس هم دوباره تشکر کنم که در آن بازی به خاطر من آمده بودند و اتفاقا تعدادشان هم زیاد بود و خیلی من را تشویق کردند.»

فوتبالیست باید حرفش را در زمین مسابقه بزند

در این سال ها بازیکنانی داشتیم که با پیراهن تیم های خارجی در آزادی بازی کرده اند و اتفاقات حواشی ای هم ایجاد شده است. در این مورد شاهرودی اینطور واکنش نشان داد:« من نکردم و علاقه ای هم به این کار نداشته ام. باز هم می گویم پرسپولیس تیم من و خانه من است . همیشه می گویم یک فوتبالیست باید حرفش را باید در زمین بزند. الان هم پرسپولیس در زمین حقش را گرفته و در صدر جدول است و به نظرم بیرون از چارچوب فوتبال حرف زدن زیاد خوب نیست.»

بازی کردن بدون تماشاگر لطفی ندارد

از شاهرودی در رابطه با نظرش برای تعیین تکلیف مسابقات پرسیدیم که او گفت:« سلامتی بازیکنان، کادرفنی و به طور کلی جامعه فوتبال مهم تر از هر چیز دیگری است. امیدوارم کرونا کمتر شود تا تیم ها شرایط تمرین کردن پیدا کنند. هر چند بازی کردن بدون تماشاگر هم لطفی ندارد. زمانی که من تازه به پرسپولیس آمده بودم، در تمرین های ما حداقل ۲ هزار نفر حضور داشتند و وقتی می خواستیم کرنر بزنیم، فضا نبود.»

پرسپولیس را قهرمان اعلام کنید؛ این واقعیت است

شاهرودی در ادامه به دیدگاه برخی تیم ها که معتقدند لیگ باید تعطیل شود اشاره کرد و افزود:« حال یک سری از تیم ها که می گویند برگزار نشود، شاید امتیاز از دست داده اند ! اگر ادامه پیدا نکند، بهتر است پرسپولیس را قهرمان اعلام کنند؛ چون سه سال قهرمان شده. البته این حرف من ممکن است به یک عده بربخورد، ولی واقعیت همین است. اگر هم قرار باشد لیگ ادامه پیدا کند، من قول می دهم اختلاف بیشتر می شود.»

واقعا در چین مشکل غذا داشتم

در ادامه مصاحبه با شاهرودی بار دیگر به دوران حضورش در دالیان پرداختیم و در رابطه با مبلغ قراردادش در آن زمان صحبت کردیم و اینکه چرا قراردادش زودتر از موعد خاتمه یافته؛ که او گفت:« سال اول ۵۰۰ هزار دلار و سال دوم ۶۰۰ هزار دلر. این وسط باید پول برای رضایت نامه هم به باشگاه ترکیه ای می دادیم و آنجا شرایط سخت بود.کمپی که باشگاه ما داشت، ۴۰ دقیقه با شهر فاصله بود؛ مثل فاصله تهران تا کرج. واقعا من مشکل غذایی داشتم. آنجا حرفه ای هستند و از هشت صبح در اختیار باشگاه هستی و باید غذاهایی را بخوری که آنها درست می کنند. حالا دو بازیکن خارجی دیگر هم داشتیم. یکی که اهل چک بود ولی چند سالی می شد که در چین بود و مشکلی با غذاهایشان نداشت.»

جلویم مار گردن مار را می زدند و می خوردند

شاهرودی در پاسخ به این سوال که چه غذاهایی سرو می شده، اینطور توضیح داد:« بیشتر خرچنگ و غذاهای دریایی. خیلی غذاهای دریایی استفاده می کردند و آن هم به صورت آبپز و نه سرخ شده. خدا شاهده مار جلوی من می خوردند. یک میزهایی گرد بود و دورش می نشستند و گردن مار را می زدند و بعد در حالی که توی آب گرم بود و آب قل می خورد، مار را می خوردند. من چیپس و از این چیزها می خوردم. شرایط خوبی نبود. آقای مانوسی فر یکماه آنجا آمد ولی بیچاره از بس غذا نخورد معده اش خراب شد و مجبور شد عمل کند. وقتی هم دو بار در روز تمرین می کنی، باید یک چیزی بخوری که بتوانی ادامه بدهی.»

2 سال بیرون نشستم، حالا یک عده می‌گویند بازی ملی بیشتری داریم !

شاهرودی در پایان با اشاره به اینکه خیلی می توانسته بیشتر از این بازی در فوتبال دیده شود و در باشگاه های بزرگ تر بازی کند، گفت:« من دو سال به خاطر ITC ترکیه در تیم ملی بازی نکردم. حالا یک عده می گویند ما بازی ملی بیشتری داریم. من هی با پرسپولیس تمرین می کردم و از علی آقا (پروین) در مورد ITC می پرسیدم ولی او هم مدام می گفت که نیامده و من بازی ها را بیرون می نشستم.

بدشانسی های زیادی آوردم. جام جهانی ۱۹۹۸ قبل از بازی با یوگوسلاوی مچ پایم آسیب دید و به بازی نرسیدم. در بازی با آلمان حتی کورتون زدم که بازی کنم ولی باز هم نشد. اگر من در دو جام ملت های ۱۹۹۶ و جام جهانی ۱۹۹۸ بازی می کردم، می توانستم به باشگاه های خوبی بروم. بعد هم که به پرسپولیس برگشتیم آن اتفاقات در عید سال ۱۳۸۱ افتاد و کلی بازیکن را از تیم اخراج کردند. خدا را شکر اما حالا سلامتیم و امیدوارم یک روزی در کسوت مربیگری به تیم محبوبم خدمت کنم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عشق است شاهرودی مالدینی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج