اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۷۸۹۵
۲۰۳۰
۲۰۳۰
پ

فرار مغز ها این بار در اصفهان!!

هر سال از میزان مغز گز اصفهان کم میشود و این شیرینی سبزی خود را بیشتر از دست میدهد .

بزرگترین صنعت شهر اصفهان ، صنعت گز سازی است که حدودا  ۴۵۰ سال قدمت دارد . صنعت تولید گز ، بزرگترین صنعت ایران در زمینه شیرینی سنتی است و بازار بزرگی در کشورهای عربی و اروپایی دارد . با افزایش قیمت پسته ، هر سال علاوه بر کاهش تولید گز اصفهان ، میانگین محصولات پر فروش با درصد مغز پسته کم تر تولید میشوند . مثلا از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ پر فروش ترین مدل گز اصفهان گز ۲۸ درصد پسته بوده است اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ، پر فروش ترین مدل این شیرینی ،  گز ۱۸ درصد پسته شده و هر سال این میزان کمتر میشود . در این خبر به بررسی میزان تقاضای گز اصفهان در ۲۰ سال اخیر میپردازیم و میانگین  تولید و صادرات گز اصفهان را در این سال ها بررسی میکنیم .

فرار مغز ها این بار در اصفهان!!

 میزان تولید گز اصفهان در 20 سال اخیر چقدر بوده است ؟

فرار مغز ها این بار در اصفهان!!

در نمودار بالا میزان تولید گز اصفهان به میلیون جعبه در سال نشان داده شده است . در سال ۱۳۸۵ با ورود صنایع بسته بندی مدرن به ایران ، تولید گز به روش های بسته بندی تکی گسترش پیدا کرد . این مدل که به اسم گز لقمه ای شناخته میشود ، توانست مشکلات متعددی را در صادرات و فروش گز اصفهان حل کند . اولین مشکل گز اصفهان مانند تمام شیرینی های سنتی دیگر ، ماندگاری آن بود که حدود ۴۵ روز بوده است .  ۴۵ روز زمان کمی برای ارسال گز به کشور های اروپایی بود چون مدت زمان زیادی در مسیر بود تا به مقصد برسد . به علت ناشناخته بودن این شیرینی ، در ابتدا فروش چندانی نداشت . معضل دوم انتقال گز اصفهان بود . حتما میدانید گز های سنتی در آرد نگهداری میشدند تا به هم نچسبند ، این گز های آردی اصلا مناسب مهمانی و مراسمات نبودند چون با خوردن آن کل لباس هایتان آردی میشد . گز لقمه ای ماندگاری را به 4 ماه و همچنین مشکلات آرد را حل کرد و انقلاب بزرگی در صنعت گز سازی ایران به وجود آورد برای همین تولید گز اصفهان در سال ۱۳۸۵ به نسبت ۱۳۸۰ حدودا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد .

در سال 1390 با تورمی که داشتیم ، تولید گز به شدت کاهش پیدا کرد و به رقم تقریبی 26 میلیون جعبه در سال رسید . ولی در سال ۱۳۹۵ با امضای برجام و بهبود روابط اقتصادی با اروپا هم مصرف داخلی گز افزایش پیدا کرد و هم صادرات گز  رونق گرفت . حتی برخی برند های بزرگ شعباتی را در امارات و آلمان تاسیس کردند و حسابی کسب و کارشان سکه شده بود . ورود صنایع بسته بندی مدرن ، مواد اولیه با کیفیت و همچنین بهبود وضعیت معیشتی در این سال ها باعث شد دوره خوبی برای صنعت تولید گز اصفهان باشد .

در سال 1397 با خارج شدن آمریکا از برجام شوکی به بازار وارد شد و قیمت کالاهای صادراتی مثل زعفران و پسته بالا رفت و به دنبال آن قیمت گز در طول ۳ ماه ۲ برابر شد . طبق قانون بزرگ اقتصادی هر چقدر قیمت کالای غیر مصرفی بالاتر برود ، فروش آن کمتر میشود . در سال ۱۴۰۰ تولید گز اصفهان به ۲۲ میلیون در سال رسید و همین باعث بروز چند اتفاق مهم شد . یکی بخاطر گران شدن پسته ، فقط افرادی گز میخریدند که تمکن مالی بالایی داشتند و این افراد ترجیح میداند محصول با کیفیت و حتی گران قیمتی خریداری کنند . پس برند هایی که گز های ارزان قیمت تولید میکردند از بازار حذف شدند . و اتفاق دوم ظهور تقلب در این صنعت بود . واضح هست هر کالایی گران شود ، سر و کله متقلبان روی آن پیدا میشود . عسل ، زعفران ، پوشاک برند و... همه نمونه هایی از کالاهای گران هستند که تقلب بسیاری در تولید آن ها وجود دارد .

چه تقلب هایی این روزه در بازار گز اصفهان اتفاق می افتد ؟

مهمترین تقلب در تولید گز اصفهان ، تقلب  در پسته است . استفاده پسته های بی کیفیت، استفاده از باقالا بجای پسته ، رنگ کردن خلال بادام زمینی با رنگ سبز و... همه  در این صنعت فراوان هستند .  بدترین تقلب و کشنده ترین تقلب استفاده از باقالا به جای پسته است . عده ای از افراد بیماری به اسم فاویسم دارند . این افراد اختلالی در یکی از آنزیم های بدن دارند که با خوردن باقالا و مشتقات آن ممکن است کشته شوند . این افراد حتی به برخی دارو های معمولی مثل آسپرین حساسیت دارند و با استفاده از آن ها ممکن است بمیرند . در طی ۱۰ سال گذشته اخبار زیادی از مسمومیت افراد فاویسمی با مصرف گزی که در آن باقالا استفاده میشود گزارش شده است و وزارت بهداشت با واحد های متقلب در این زمینه برخورد سنگینی میکند . بهترین کار و امن ترین کار برای جلوگیری از این اتفاق خرید گز اصفهان از بهترین های گزهای  اصفهان است که قدمت چندیدن ساله دارند .

تقلب دیگر استفاده از پسته کمتر از میزان اعلام شده است . فرض کنید شما یک بسته گز ۳۸ درصد پسته سفارشی خریداری میکنید . در حقیقت این گز باید به ازای هر ۱۰۰ گرم ، ۳۸ گرم پسته داشته باشد ولی کم فروشان کمتر از این مقدار در آن استفاده میکنند . از آنجایی که مهمترین عنصر قیمت گذاری در گز ، پسته است ، حیف است کلی هزینه کنیم و گزی با درصد کمتر به دستمان برسد .

فرار مغز ها این بار در اصفهان!!

سرنوشت گز اصفهان چه میشود ؟

تولید کم و گران شدن پسته ضربه سنگینی به این صنعت وارد کرده و باعث شده بسیاری از تولید کنندگان گز ، شغل خود را تغییر دهند . البته این موضوع در گذشته هم اتفاق افتاده است . در دوران جنگ جهانی دوم ، که ایران به اشغال متفقین در آمد و آن ها تمامی پسته های زراعت شده در ایران را برای آذوغه ارتش خورد به تاراج بردند و عملا پسته ای برای استفاده در گز وجود نداشت و یا بسیار گران بود . به همین دلیل بدتر از امروز صنعت گز اسیب دید ولی خب با حمایت تولید کنندگان با کیفیت که حتی با اوج گرانی ، در تولید این شیرینی تقلب نکردند ، اصالت گز اصفهان حفظ شد . به امید اینکه این شیرینی بین المللی بهار خود را مجدد تجربه کند و تمام ایرانیان لذت چشیدن یکی از اصیل ترین شیرینی های سنتی ملی خود را بچشند .

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج