۱۰۰۵۲۹۰
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

ناراحتی روزنامه اصولگرا از گرانی چادر

با اینکه چادر حجاب برتر در کشور محسوب شده و از آن به عنوان کالای فرهنگی یاد می‌شود اما با دیدن قیمت بعضی از قواره‌های چادر مشکی دود از سرمان بلند می‌شود.

نفیسه امامی در روزنامه رسالت نوشت: با اینکه چادر حجاب برتر در کشور محسوب شده و از آن به عنوان کالای فرهنگی یاد می‌شود اما با دیدن قیمت بعضی از قواره‌های چادر مشکی دود از سرمان بلند می‌شود. ارقام یک میلیون و هفتصد هزار تومانی تا دومیلیونی هر قواره چادر مشکی برای مصرف کننده آن، غیرمتعارف و غیرمنطقی محسوب می‌شود. به دلیل عدم کفایت تولید کارخانه‌های داخلی، میزان زیادی از مصرف چادر مشکی از کشورهای جنوب شرق آسیا وارد می‌شود که با در رفتن فنر نرخ ارز، قیمت‌ها چند برابر شده و مواد اولیه تولید وارداتی هم محصول نهایی داخلی را گران‌تر به دست مصرف کننده رساند.

شاید بخشی از چند برابر شدن قیمت چادر در ماه‌های اخیر و گذشتن قیمت آن از مرزهای میلیونی را بتوان به بالا رفتن نرخ ارز ربط داد، اما نمی‌توان از کنار عدم نظارت صحیح نهادهای ذی ربط به سادگی گذشت.

مشکلاتی از جمله ریسک بالا در تولید چادر مشکی هم نتوانسته این عرصه را برای سرمایه گذاران به فضایی جذاب تبدیل کند تا بخش قابل توجهی از نیاز کشور در داخل تولید شود. این در حالی است که در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرف چادر در کشور تولید می‌شود و در حدود ۹۰ درصد نیاز به وارد است و نمی‌توان این میزان واردات را شایسته کشوری که چادر به عنوان حجاب برتر در آن محسوب می‌شود، دانست.

سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز در گفت و گو با «رسالت»، با اشاره به اینکه عمده مواد اولیه چادر مشکی و خود این کالا وارداتی هستند و قیمت آنها با نرخ ارز تعیین می‌شود، گفت: وقتی ارز از ۱۱ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان می‌رسد، ما با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مواد اولیه روبه رو می‌شویم و در نتیجه محصول نهایی به همین میزان گران‌تر می‌شود. همه این عوامل در شرایطی است که ارز تأمین شود در حالی که در صنعت نساجی از سه ماه گذشته تاکنون هیچ ارزی از سوی بانک مرکزی برای واردات مواد اولیه تخصیص پیدا نکرده است.

وی با اشاره به میزان تولید کارخانه «حجاب شهرکرد» که یکی از اصلی‌ترین تولیدکننده‌های پارچه چادر در کشور محسوب می‌شود، افزود: تولیدات این کارخانه تکافوی نیاز بازار داخل را نمی‌کند و این کارخانه کمتر از ۱۵ درصد نیاز کشور را پاسخ می‌دهد. باید زمانی که نرخ ارز به این اندازه بالا نرفته بود برای توسعه این صنعت سرمایه گذاری صورت می‌گرفت، ولی اکنون با توجه به افزایش قیمت‌ها و تحریم‌ها، سرمایه گذاری در این بخش با مشکل مواجهه است.

قدیری بااشاره به تحریم صنعت نساجی کشور گفت: ۲۰ فروردین امسال صنعت نساجی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و هرگونه تبادل ارزی و تبادل کالایی با مشکل روبه رو شد. وقتی این موارد را کنار هم می‌گذاریم و تقاضا بالا رود و عرضه هم کم شود، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند. ما زیرساخت‌های تولید برای چادرمشکی را نداریم و به همین علت قیمت‌ها بالاست.

وی با بیان اینکه ما در زنجیره توزیع کشور نیز مشکل داریم، افزود: پارچه چادر مشکی در دست چند واسطه می‌گردد و باعث می‌شود چادر با قیمت مناسب به دست مردم نرسد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک درباره بیشترین میزان واردات چادر گفت: کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن و کشورهای جنوب شرقی آسیا صادرکننده‌های مهم پارچه چادر مشکی به کشور هستند.

قدیری درباره قیمت‌های بالای و غیرمتعارف چادر مشکی بیان کرد: قواره دو میلیون تومانی برای چادر قابل قبول نیست. قیمت‌های بالا در چادرهایی با طراحی خاص و کار دست را می توان پذیرفت اما ارقام میلیونی برای پارچه پذیرفته نیست.

*ضرورت تولید چادر در داخل

شاهین کاظمی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، با بیان اینکه تاجرهایی در بازار پارچه، چادر تولید داخل را می‌خرند و آن را با برند خارجی می‌فروشند به «رسالت» گفت: تغییرات نرخ ارز شرایط را برای این افراد مهیا کرده تا قیمت‌ها را به میزان زیاد افزایش دهند. این مشکل نه تنها در چادر مشکی بلکه در فروش لباس هم وجود دارد.

وی ورود غیرقانونی پارچه به کشور را یکی از چالش‌های مهم در قیمت چادر دانست و ادامه داد: به دلیل نیاز به واردات چادر مشکی، واردکننده داخلی باید ثبت سفارش در سامانه وزارت صمت داشته باشد. این وزارتخانه می‌تواند در مقام یکی از نهادهای مرتبط با این حوزه نحوه توزیع پارچه را در کشور بررسی کند. این در حالی است که به دلیل عدم نظارت کافی و ورود غیرقانونی چادر از مبادی رسمی مانند گمرک، نوع عرضه آن پنهان می‌ماند.

کاظمی با اشاره به وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که در پی این مسئله برای کشور ایجاد شده است، گفت: ما چادر مشکی را در بهترین حالت از کره جنوبی وارد می کنیم و در غیر این صورت ازچین یا اندونزی وارد می‌شود. به دلیل عدم وجود هیچ نوع رابطه بانکی با هیچ کدام از این کشورها، واردکننده نمی‌تواند به طور مستقیم پول را برای کارخانه حواله کند و آنها هم نمی‌توانند به طور مستقیم کالا را به ایران بفرستند.

در این وضعیت افرادی در کشورهایی مانند امارات و ترکیه این تبادلات را انجام می‌دهند که این موارد هم هزینه ایجاد می‌کند و دامن به گران‌تر شدن این کالا می زند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه چادر کالایی فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: باید شرایطی را ایجاد کنیم که چادر به عنوان کالای فرهنگی در داخل تولید شود. تا زمانی که نهادهای رسمی مانند وزارت صمت و گمرک بر این مسئله ورود نکنند هر تاجری می‌تواند با هر مبلغی این کالا را وارد کند.

*نیاز ۴۰ میلیون متری به چادر مشکی در داخل

افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت در گفت و گو با «رسالت»، درباره قیمت‌های بالای پارچه چادر مشکی گفت: بالارفتن قیمت ارز، اثر خود را بر همه اجناس می‌گذارد و این شامل پارچه چادر مشکی هم می‌شود. تخصیص ارز برای مواد اولیه چادر و بالارفتن نرخ حمل و نقل و بسته شدن مرزها به علت شیوع کرونا مشکلات زیادی را ایجاد کرد که یکی از آنها افزایش قیمت پارچه چادر مشکی بود.

وی افزود: قیمت‌های چادر با توجه به کیفیت‌های مختلف، متفاوت می‌شود. پارچه‌های مختلف از متری 20 هزار تومان تا متری چهار میلیون تومان وجود دارد که قیمت آنها با توجه به نوع جنس، بافت و برند متفاوت است.

محرابی با اشاره به لزوم افزایش تولیدات داخلی برای چادر مشکی ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت برای آینده نزدیک، تشویق به انجام فعالیت در این حوزه برای واحدهای با انگیزه برای سرمایه گذاری در این زمینه است و به همین منظور پنج واحد را برای این هدف گذاری معرفی کرده‌ایم. این واحدها شامل سرمایه گذارانی هستند که با ارائه مشوق‌هایی وارد عرصه تولید می‌شوند، هرچند این موضوع در مرحله طرح قرار دارد.

وی اضافه کرد: ما به دنبال درنظر گرفتن یارانه و تسهیلات برای این واحدها هستیم تا فعالیت برای آنها توجیه پذیر باشد و یا وام‌هایی با نرخ بهره پایین در اختیارشان گذاشته شود. دفتر ما در وزارت صمت به دنبال رفع مشکل در زمینه تولید چادر و تأمین مواد اولیه آن است.

محرابی تصریح کرد: ما به طور کلی با کمبود پارچه در کشور روبه رو هستیم و درصددیم سرمایه گذاران را وارد این عرصه کنیم. واحدهای تولیدکننده پارچه چادر می‌توانند با تولید پارچه کرپ نیاز تولیدی‌های لباس که از این پارچه استفاده می‌کنند را هم تأمین کنند.

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صمت درباره نیاز داخل به چادر مشکی گفت: بازار 40 میلیون متر را برای مصرف داخلی کافی می‌داند، اما طبق برآورد ما 90میلیون متر نیاز داخل به پارچه چادر مشکی است که 10 میلیون متر آن ظرفیت سازی شده است و باید برای 80 میلیون متر آن برنامه ریزی شود. ما برآورد برای 90 میلیون متر را با احتساب همه بانوان از دختران 9 سال به بالا درنظر گفته‌ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جعفر۴۴

      اولا کی گفته حجاب حتما چادر باشه ؟
      دوما کی گفته چادر حتما باید چادر مشکی باشه ؟
      سوما کی گفته چادر مشکی حتما باید بافت فلان کشور و فلان مارک باشه؟
      پس دیدی که مشکل از خودمونه ، لااقل در این یه مورد ، خودمون و فرهنگمون مقصره

      پاسخ ها

      • .

        در پاسخ به سوال یک . اگه قران قبول داری تو قران حجاب برتر معرفی کرده . ...

    • بدون نام

      خدا کنە اینقدر گران بشە کە هیچکس نتونە بخرە

    • ابراهیم

      ملت از گشنگی میمیره اقایون فکر چادر

    • حبیب علوی

      مدرس ۱۰۰سال پیش حاضر نشد لباس انگلیسی بپوشه لباس کتان خشن به تن کرد حجابی که پارچه اش ژاپنی کره ...باشه با پول این مملکت به جیب اجنبی میره ایا جایز هستش...؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفیسه خانم شما اگر واقعلا می خواهید چادر بپوشید لازم به ریا کاری نیست لازم نیست چادر مارک چینی و ژاپن بپوشی دو متر پارچه ایرانی خرید کن بدهید خیاط بهترین چادر می شود آماده کرد

    • بدون نام

      الان دو ساله میخوام برای دخترم چادر بخرم دستم نمیرسه از بس گرونه .خدا کنه اون دنیا جواب گوی ما باشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چادر گل گلی بخر واسه روحیش هم خوبه

    • بدون نام

      فقربیادایمان عقل مهروحبت میربهتربه فکربیکاری وفقرنجومی باشین که باعثش دولت مسولین الکی گردن تحریم میندازن چطورصدهامیلیارددلار خرج ملیون ملیون افغانی غیرمجازمیکنیدوملیون ملیون شغل اشغال کنن وبیکار اون موقع تحریم اثرندارهه واینم امریکاگفته مملکت به خاطرافغانیابه این روزبندازین

    • علی پلاشی

      روزانه صدتا چیز داره بالا میره نگرانیشون فقط از چاداره همه اغلام خوراکی داره بالا میره نگرانیشون فقط برا چادره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج