۱۱۱۸۳۸۷
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

جزئیات بازگشت «خاله شادونه» به تلویزیون

تهیه‌کننده «خاله شادونه در کلبه کوهستانی» گفت: در فصل جدید این برنامه مهارت‌های زندگی و تربیت کودک انتخاب شده‌اند و در این میان محوریت کار نیز با خاله شادونه است.

خبرگزاری فارس: برنامه های کودک همواره از اهمیت بسیار بالای در تلویزیون های دنیا برخوردار بوده اند و برنامه سازی برای این گروه سنی از دشوارترین کارها به شمار می رود. در این میان ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های تاریخی و مذهبی فرصت خوبی برای شبکه‌های تلویزیونی به شمار می‌رود تا از فرصت ایجاد شده برای تنوع در ساختار و ژانرهای مختلف مجموعه‌های تلویزیونی، همچنین به کارگیری ایده های مختلف در تولیداتشان استفاده مطلوبی داشته باشند. حالا با پایان ماه مبارک رمضان، شبکه دو سیما برنامه های جدیدی برای پخش در نظر گرفته است که ویژه گروه کودک است.
جزئیات بازگشت «خاله شادونه» به تلویزیون
«دست کی بالا؟»
برنامه «دست کی بالا» یکی از تولیدات گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی سید محسن مناجاتی در ماه رمضان از شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 با رویکردی ویژه روانه آنتن شد.
مناجاتی درباره تغییر محتوایی و فرمی این برنامه در ادامه توضیح داد: برنامه «دست کی بالا» با رویکردی نو وارد ماه مبارک رمضان شد. ما بر آن شدیم که برای اولین بار در ویژه‌برنامه خردسال تصویری عیدانه و مبارک از ماه رمضان به بچه ها نشان دهیم و در میان این جشن پر از رنگ و شادی مفاهیم اخلاقی انسانی را که دستاورد اصلی روزه‌داری است برای بچه ها بیان کنیم. بنابراین در این راستا دست به کار تغییراتی در محتوا ؛ ساختار و دکور برنامه زدیم که این مسیر ادامه دارد.
مناجاتی درباره محتوای متن هر برنامه اظهار داشت: موضوعات برنامه متناسب با محورهای تربیتی ماه رمضان و فلسفه روزه مناسب با رده سنی مخاطب یعنی خردسال و کودک انتخاب شد و نمایش ؛ قصه و حتی کاردستی متناسب با آن آماده شد.
وی درباره دکور برنامه بیان داشت: طراحی دکور تغییر رنگ داد و سعی کردیم با استفاده از رنگ‌های شاد نشاط و انرژی مضاعفی به این برنامه ببخشیم. ضمن اینکه المان های ماه رمضان در پس‌زمینه و روی دکور اضافه شدند.
او همچنین از شعر و موسیقی به عنوان یکی از ارکان برنامه‌های این رده سنی یاد کرد و افزود: بر سیاق گذشته برنامه که همه ترانه‌ها همراه با جست و خیز بچه ها همراه بود در این سری از برنامه نیز متناسب با محتوا بچه ها به جنب و جوش تشویق می شدند. شعری ویژه جشن رمضان سروده شد که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و بچه ها با نشاط آن را اجرا و برای ما ارسال کردند. حتی ترانه ورزش برنامه تغییر محتوا داد و ما متناسب با انجام حرکات ورزشی بچه‌ها را به عبادت و انجام کار خیر تشویق کردیم. هدف از این کار یکدستی محتوا و هم‌جهت شدن اهداف برنامه در همه آیتم ها بود.
این تهیه‌کننده درباره دیگر تغییرات محتوایی این برنامه که به مناسبت ماه رمضان اتفاق افتاد، توضیح داد: بخش نمایشی برنامه با در نظر گرفتن روزه بودن بهروز و متناسب با محتوای اخلاقی مناسب این رده سنی ساخته می شد و درون‌مایه کمدی عروسک ها و برداشت کودکانه آن ها از مسائل ما را از مستقیم گویی دور کرده و پذیرش بچه ها را بالا می برد.
وی ادامه داد: قصه گیتی خانم نیز در فضای رمضانی قرار داشت و مستقیم تر از بقیه آیتم ها به مفاهیم سحری، افطار و روزه اشاره می کرد.
جزئیات بازگشت «خاله شادونه» به تلویزیون
مناجاتی افزود: آیتم روتین خاطرات خورشید ‌با ساختار موشن گرافیک هر روز خاطره ای از زبان خورشید متناسب با موضوع برنامه روایت می کرد که به حسن خلق یکی از بزرگان دین، دانشمندان و یا شهدای اسلام اشاره داشت و در پایان بچه ها را تشویق می کرد که روزی هم خاطره کار خوب شما را تعریف خواهم کرد.
او در پایان یادآور شد: وله های رمضانی و سخنان کوتاه بچه ها از کارهای خوبی که در ماه مبارک تمرین کرده اند و از طریق فضای مجازی به دست ما رسیده بود به تعامل بیشتر ما با کودکان کمک کرد. ما برای سرگرمی بچه ها در ماه مبارک در آیتمی شناور به آنها بازی های آپارتمانی آموزش دادیم و سعی کردیم برای آنها تصویری پر از نشاط و تحرک در ماه مهمانی خدا به تصویر بکشیم.
«خاله شادونه در کلبه کوهستانی» و سرفصل‌های مهم تربیتی
مجموعه‌ «خاله شادونه در کلبه کوهستانی» یکی دیگر از برنامه‌های کودک شبکه دو سیماست که پخش فصل جدید آن از نوروز آغاز شد و در ماه رمضان هم ادامه یافت. امید نجیب‌زاده تهیه‌کننده این برنامه با اشاره به اینکه دو قسمت شاد از برنامه را برای عید فطر آماده کردیم که در روزهای پنجشنبه و جمعه روانه آنتن شد، اظهارداشت: فصل جدید خاله شادونه از ابتدای نوروز روانه آنتن شد. دکور ما شامل کلبه خاله شادونه، چایخانه، چند کلبه دیگر و ... است که سعی کرده‌ایم فضای شاد و سرسبزی طراحی کنیم. در فاز بعدی این مجموعه هم در صورت تولید دکور دهکده وسعت پیدا می‌کند.
تهیه‌کننده «خاله شادونه در کلبه کوهستانی» درباره موضوعات این برنامه توضیح داد: براساس یک سری سرفصل‌های مهارت‌های زندگی و تربیت کودک موضوعات این مجموعه انتخاب شده‌اند. محوریت کار، خاله شادونه (ملیکا زارعی) است و نقش‌ها به فراخور حضورشان در قصه ‌ای که خاله شادونه تعریف می کند به ایفای نقش می‌پردازند.
نجیب‌زاده با بیان اینکه در تلوبیون برنامه «خاله شادونه در کلبه کوهستانی» از نوروز تا قبل از ماه رمضان حدود ۹۰۰ هزار بازدید داشته؛ از برخی سرفصل‌های این برنامه نام برد و افزود: چگونه یک تصمیم مهم بگیریم، پوشیدن لباس مناسب در مکان‌های گوناگون، پشتکار داشتن و نترسیدن از شکست، انگیزه داشتن در کارها، چگونه شکرگذار و قدردان باشیم، مصرف بیش از حد انرژی و عواقب آن، کنار آمدن با خشم دیگران، انعطاف‌پذیری، آزار ندادن دیگران، صداقت داشتن و توضیح اهمیت آن برای کودک و ... از جمله موضوعات برنامه است که همگی در اتاق فکری انتخاب شده‌اند که همواره یک پژوهشگر و فعال امور تربیتی کودک در آن حضور دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود کرونا و تاثیرش بر حضور بچه‌ها چگونه شور و شوق را در برنامه حفظ کردید، توضیح داد: هر چند این برنامه یک برنامه صحنه ای نبود اما سعی می‌کردیم در انتهای برنامه با حضور بچه ها برنامه را ضبط کنیم و خاله شادونه آموزش‌ مفاهیمی را در قالب بازی‌هایی که انجام می‌شد به بچه ها می داد.
نجیب‌زاده ادامه داد: طبیعتا حضور بچه‌ها شور و شوقی مضاعف ایجاد می کرد که در شرایط فعلی کرونا از حضورشان محروم شدیم اما برای اینکه این اتفاق به برنامه آسیب نزند سعی کردیم ساختار نمایشی را بر اساس آموزش، سرگرمی و ایجاد فضای مفرح، شاد و پر نشاط پیش ببریم.
این تهیه‌کننده توضیح داد: بر این اساس از ترانه‌های زیادی استفاده کردیم که بر اساس موضوعات برنامه سروده شده بودند. آهنگ‌ها با استفاده از سازهای ایرانی ساخته شدند. تیتراژی گرافیکی، نو و با استفاده از پرده سبز تولید کردیم. همچنین استفاده مناسبی از موسیقی متن شد تا بچه ها طی دوران کرونا بیشتر جذب برنامه شوند و امیدوارم در قسمت های بعدی برنامه نیز بتوانیم این رویه را ادامه دهیم.
تمرین خوب بودن با بچه‌ها در برنامه «با ما بیا»
برنامه « با ما بیا» یکی دیگر از تولیدات گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیماست که با خاله رویا و عمو مهربان برای بچه‌ها شناخته شده. زوجی با نام های اصلی مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی که سال‌هاست در زمینه تهیه برنامه برای رده سنی خردسال و کودک فعالیت می‌کنند.
جزئیات بازگشت «خاله شادونه» به تلویزیون
سید مجتبی ظریفیان تهیه‌کننده برنامه «با ما بیا» درباره رویکرد این برنامه در ماه رمضان بیان داشت: «با ما بیا» با توجه به موضوعات روز ساخته می شود و بنابراین هر چند ما یک برنامه تولیدی هستیم اما اینگونه نیست که تعداد زیادی برنامه ضبط کنیم و تحویل پخش دهیم. سعی می‌کنیم اول هر هفته برنامه‌های همان هفته را تولید کنیم تا از روز پخش فاصله کمتری داشته باشیم و بتوانیم منعطف عمل کنیم.
«عمو مهربانِ» بچه‌ها ادامه داد: در فصل جدید آیتم‌های (بخش‌های) جدیدی به «با ما بیا» اضافه شده که هم به لحاظ بصری برای جمعیت هدفِ ایجاد جذابیت می‌کند و هم از زوایای مختلف به یک موضوع پرداخته می‌شود.
ظریفیان با اشاره به پخش ویژه این برنامه در اعیاد عید فطر، اظهار داشت: به مناسبت عید فطر «با ما بیا» پنجشنبه و جمعه ساعت روانه آنتن شد. یکی از موضوعات مهم در این روز بزرگ «فطریه» است که ما از منظر «بخشش» به آن نگاه کردیم.
این تهیه‌کننده برنامه‌های کودک ادامه داد: در این روز یک داستان با زبان کودکانه و به صورت نمایشی در قالب آیتم «دست‌‌ها» داشتیم که درباره مادربزرگی است که پس از مدت‌ها فرزندش به روستا برمی گردد و در همین حین مادر در تدارک برگزاری یک مراسم عروسی برای فرزندش است. هنگام پخت غذای این مراسم هر بار اتفاقی می‌افتد که مادر ناچار می‌شود غذا را به یک نفر ببخشد و همین جا داستان بخشش شروع شد.
وی افزود: با زبان داستان و نمایش به بچه‌ها گفتیم بخشش اتفاقی را به وجود می‌آورد که مثل یک زنجیره تکرار می‌شود.
ظریفیان بیان داشت: ماه رمضان‌ سال‌های قبل برنامه «با ما بیا» با بچه‌ها یک‌سری تمرین‌ انجام می‌داد. به عنوان مثال موضوع یک برنامه گوش بود اینکه یاد بگیریم چه چیزهایی را بشنویم و چه چیزهایی را نشنویم یا مثلا درباره دهان که چه حرف هایی گفته شود و چه حرف‌هایی گفته نشود و ...
تهیه‌کننده «با ما بیا» ادامه داد: امسال با یک زبان دیگر و به صورت داستان این مفاهیم را در لایه‌های زیرین به بچه‌ها یادآوری کردیم. همه قسمت‌هایی که در ماه رمضان پخش شد ویژه همین ماه بود. چون هدف‌مان از یک ماه روزه گرفتن مواظبت بیشتر از اخلاق و رفتارمان در قبال خودمان و دیگران است، از این‌رو سعی کردیم آموزه‌های اخلاقی را در قالب داستان و با زبان کودکانه برای بچه ها تصویر کنیم.
ظریفیان در پایان یادآور شد: واکنش پدربزرگ‌، مادربزرگ‌ها و پدر مادرها نشان می‌دهد که این برنامه همراه با خانواده دیده می‌شود و فقط متعلق به سن 6 تا 12و گروه سنی کودک نیست، اتفاقی که برای ما بسیار امیدوارکننده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج